Evolutietheorie - Creationisme - ID (3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kris
Mineur
Mineur

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor Kris » 10 jan 2011 23:57

En na die link bleef het opmerkelijk stil. :mrgreen:

reformatorisch

Berichtdoor reformatorisch » 11 jan 2011 10:36

Het is toch opmerkelijk te noemen dat de vader van evolutietheorie uit eindelijk toch Christen is geworden :-oo

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2011 11:46

reformatorisch schreef:Het is toch opmerkelijk te noemen dat de vader van evolutietheorie uit eindelijk toch Christen is geworden :-oo

Hoe kom je daar nu weer bij? Toch niet dat broodjeaapverhaal dat Darwin zich op zijn sterfbed ineens bekeerde, hoop ik.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 11 jan 2011 22:11

Ik mag inderdaad hopen dat hij daar niet op doelt, want als er een idioot (en uit z'n verband getrokken) verhaal bestaat over Darwin, is het dat verhaal wel.

Daarbij, zelfs áls het waar zou zijn, zou het niets veranderen aan de feiten die zijn onderzoek heeft geopenbaard.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2011 00:52

O, ik geloof zeker dat er christenen zijn die geloven dat het waar is hoor... maar inderdaad, Darwin aanvallen/afvallen heeft 0,0 effect op zijn theorie en de 150 jaar onderzoek die daarop is gebasseerd.

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 19 jan 2011 13:16

haring schreef:
Sjaakje schreef:Heb je daar een bron voor?

"Nearly all scientists (97%) say humans and other living things have evolved over time," while only 61% of the public agrees, according to a new report (PDF, p. 37) from the Pew Research Center for the People & the Press.

http://ncse.com/news/2009/07/views-evol ... sts-004904

Daar ben ik weer een keertje.

Even een korte reactie: Het typische is dat de onderzoekers het vrijwel allemaal met elkaar eens zijn (eigenlijk wel zo logisch).
Het is echter bevreemdend dat dit logische niet overslaat op de bevolking. Hoe komt dit, is dan mijn vraag?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2011 13:19

Sjaakje schreef:Daar ben ik weer een keertje.

Even een korte reactie: Het typische is dat de onderzoekers het vrijwel allemaal met elkaar eens zijn (eigenlijk wel zo logisch).
Het is echter bevreemdend dat dit logische niet overslaat op de bevolking. Hoe komt dit, is dan mijn vraag?

Omdat sommige mensen zich niet laten hinderen door enige kennis van zaken in het vormen van hun mening.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 19 jan 2011 13:37

- 1 van de grootste obstakels van de wetenschap is hun kennis over te brengen op de bevolking. Wat dat betreft staat de wetenschap te ver van de bevolking (en het is inderdaad ook verdraaid lastig om aan een leek zaken over de evolutietheorie uit leggen als ze de basis vaak nog niet eens kennen).
- Veel mensen weten niet of nauwelijks wat de evolutietheorie inhoudt. Daardoor hebben veel mensen wel een mening over het onderwerp, maar hebben ze van het onderwerp zelf geen kaas gegeten.
- Voor veel mensen houdt het geloof in de evolutietheorie een directe afwijzing van God, of ook maar iets goddelijks, in.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 19 jan 2011 14:31

Sjaakje schreef:Even een korte reactie: Het typische is dat de onderzoekers het vrijwel allemaal met elkaar eens zijn (eigenlijk wel zo logisch).

In aanvulling op de vorige posters:

Stel je voor. Er worden je twee "verklaringen" voorgehouden betreffende het feit dat je bestaat en leeft:

1. Je bent een dier, je bent voortgekomen uit de dieren en er is geen hoger doel of zingeving. Jouw bestaan wordt verklaard uit het feit dat je vader en moeder elkaar zijn tegengekomen.

2. Je bent door God geschapen, die God geeft zin aan jouw leven, Hij is ook goed voor je, en als je een beetje je best doet ga je niet dood maar heb je zelfs een optie op een eeuwig leven.

Welke van de twee zou je kiezen?

Let wel, deze keuze is een zware vervorming van de feiten, het is een zogenaamde tegenstelling die volgens mij helemaal niet bestaat, ikzelf ben van mening dat pakweg beide waar zijn.
Maar helaas is dit grofweg wat aan de mensen wordt voorgehouden.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 15:34

Jozo schreef:
- 1 van de grootste obstakels van de wetenschap is hun kennis over te brengen op de bevolking. Wat dat betreft staat de wetenschap te ver van de bevolking (en het is inderdaad ook verdraaid lastig om aan een leek zaken over de evolutietheorie uit leggen als ze de basis vaak nog niet eens kennen).
- Veel mensen weten niet of nauwelijks wat de evolutietheorie inhoudt. Daardoor hebben veel mensen wel een mening over het onderwerp, maar hebben ze van het onderwerp zelf geen kaas gegeten.

Een zeer bedroevend gegeven. De evolutietheorie is namelijk buitengewoon eenvoudig te begrijpen. Je hoeft daar echt geen diepgaande, esoterische kennis voor te bezitten.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2011 15:55

Filosoof schreef:
Jozo schreef:

Een zeer bedroevend gegeven. De evolutietheorie is namelijk buitengewoon eenvoudig te begrijpen. Je hoeft daar echt geen diepgaande, esoterische kennis voor te bezitten.

Men zegt wel dat het grootste probleem met de evolutietheorie is dat iedereen meent dat ze hem begrijpen. En omdat ie simpel te begrijpen lijkt, denken mensen dat het een simpele theorie is. Natuurlijk, hij is ontzettend elegant en gaat uit van simpele concepten, maar de hoeveelheid wiskunde die er achter schuil gaat is onvoorstelbaar.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 15:57

Mortlach schreef:Men zegt wel dat het grootste probleem met de evolutietheorie is dat iedereen meent dat ze hem begrijpen. En omdat ie simpel te begrijpen lijkt, denken mensen dat het een simpele theorie is. Natuurlijk, hij is ontzettend elegant en gaat uit van simpele concepten, maar de hoeveelheid wiskunde die er achter schuil gaat is onvoorstelbaar.

Dat ben ik helemaal met je eens. Om de evolutietheorie op wetenschappelijk niveau te begrijpen, moet je flink studeren. Maar de basiselementen van het proces zijn heel toegankelijk voor de 'gewone' man of vrouw.
-Friedrich Nietzsche-

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 19 jan 2011 17:03

Jozo schreef:

- Voor veel mensen houdt het geloof in de evolutietheorie een directe afwijzing van God, of ook maar iets goddelijks, in.

Typerend dat er zo'n ontzaggelijk gat blijkt te bestaan tussen de wetenschap en de bevolking. Volgens mij wordt de bevolking groot tekort gedaan, aangezien er meer dan genoeg mensen van de bevolking zijn die het aardig ver kunnen volgen.
Het uitdiepen tot op de bodem van 1 mogelijkheid zou natuurlijk voedsel kunnen geven aan een tunnelvisie. Dat zou bedroevend zijn, maar verklaarbaar. Verder zullen er misschien meerdere factoren debet zijn aan het hoge percentage, maar het is mij op dit moment niet vergund daarover uitspraken te doen.

@Mortlach: De hoeveelheid wiskunde is niet interessant. Natuurlijk komt er veel kennis bij kijken, maar dat is op elk gebied zo. Toch moet er de mogelijkheid zijn om tot een bepaald niveau zaken kenbaar te maken aan de bevolking. Als dat niet mogelijk is, is dat slechts een gebrek aan onderwijskunst.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 19 jan 2011 17:19

Typerend dat er zo'n ontzaggelijk gat blijkt te bestaan tussen de wetenschap en de bevolking. Volgens mij wordt de bevolking groot tekort gedaan, aangezien er meer dan genoeg mensen van de bevolking zijn die het aardig ver kunnen volgen.

Ook wel weer begrijpelijk. Ieder heeft zijn eigen expertise. Ik weet niet welk werk jij doet (of waar je voor studeert), maar ongetwijfeld zul je over dat onderwerp meer kennis hebben dan ik.
Omdat de evolutietheorie zo'n breed scala aan expertises raakt kun je onmogelijk alles ervan weten. Over de wiskundige kant van de evolutietheorie weet ik bijvoorbeeld weer bijna niets. De biologische kant weer des te meer.

Dus als je nog een spoedcursus evolutiebiologie wilt hebben dan kan ik je die gerust geven ;)

Trouwens: Tegenwoordig is het voor scholen verplicht om ook de evolutietheorie te onderwijzen. Dus alle leerlingen (ook die op reformatorische scholen) zullen als ze van school afgaan de basis van de evolutietheorie kennen.

Het lastige is dat de basis meestal niet genoeg is om er een pittige discussie over te houden.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 17:32

Jozo schreef:Trouwens: Tegenwoordig is het voor scholen verplicht om ook de evolutietheorie te onderwijzen. Dus alle leerlingen (ook die op reformatorische scholen) zullen als ze van school afgaan de basis van de evolutietheorie kennen.

Niet elke plicht wordt netjes nagevolgd. Ik ken genoeg verhalen van mensen wier kinderen tijdens de biologieles een boek in handen kregen gedrukt waarvan de bladzijden over de evolutietheorie aan elkaar waren geplakt. In- en intriest.
-Friedrich Nietzsche-

Terug naar “Archief”