Misbruik in de katholieke kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

eml

Re: Misbruik in de katholieke kerk

Berichtdoor eml » 27 mar 2010 12:50

Lijkt me een goede zaak om hier eens mee te beginnen! Het leed van de slachtoffers verjaart ook niet immers. Was nog beter geweest wanneer het voorstel van het CDA of ChristenUnie was gekomen in het kader van "eerst je eigen rotzooi opruimen", maar goed. Rouvoet en Balkenende zullen zich wel meer dan ooit beroepen op het feit dat er nog altijd scheiding tussen kerk en Staat is.

PvdA wil af van verjaring misbruik
Uitgegeven: 27 maart 2010 07:38
Laatst gewijzigd: 27 maart 2010 07:38

AMSTERDAM - De PvdA wil dat seksueel misbruik niet meer kan verjaren. Dat zegt Tweede Kamerlid Khadija Arib in Trouw naar aanleiding van de berichten over misbruik binnen de kerk.

Nu kan een dader na twintig jaar niet meer worden vervolgd. De gevallen van misbruik in de kerk die nu aan het licht komen zijn vrijwel allemaal ouder dan twintig jaar.

Volgens Arib heeft misbruik een grote impact op de slachtoffers en kan aangifte doen helpen bij de verwerking.

"Ze lopen rond met gevoelens van schaamte, schuld en angst. Sommigen nemen hun geheim mee in hun graf, anderen durven pas na jarenlange therapie ermee naar buiten te komen. Dat kan wel twintig, dertig jaar duren."

Wetswijziging

Het verlengen of afschaffen van de verjaringstermijn haalt overigens niets uit voor de huidige slachtoffers. Zo'n wetswijziging zou alleen gelden voor nieuwe gevallen.

De verjaringstermijn werd een aantal jaar terug al opgerekt. Het verjaren begint nu pas op het moment dat een slachtoffer meerderjarig is.

Opgerekt

Minister van Justitie Ernst Hirsch ballin (CDA) zegde eerder deze week toe te onderzoeken of de termijn verder opgerekt moet worden.

De VVD wil al langer van de verjaringstermijn af voor zware geweldsmisdrijven. Kamerlid Fred Teeven vraagt zich in de krant af of het nuttig is als dat ook voor elke vorm van seksueel misbruik moet gelden."Aanranding is moeilijk te bewijzen na veertig jaar."

De SP wil het onderzoek van de minister afwachten.

© Novum

eml

Berichtdoor eml » 27 mar 2010 13:25

Faramir schreef:Kom doe jezelf eens een plezier en kom even met een reactie waaruit blijkt dat je serieus een gesprek aan wil gaan. Tot nu toe doe je volgens mij jezelf zwaar te kort en bereik je helemaal niets.

Faramir, er is meer bereikt dan ooit de afgelopen weken en daar heb ik aan bijgedragen. Tot in lengte van dagen zal het woord "kerk" op Google automatisch worden aangevuld met het woord "misbruik". Dat is het mooie van internet........ het nieuws waait nooit helemaal over, hoe hard je ook blaast.

eml

Berichtdoor eml » 27 mar 2010 13:54

Faramir schreef: Ik geef je gelijk dat momenteel lijkt alsof seksueel misbruik bovenmatig veel is voorgekomen in instituten van de katholieke Kerk, maar statistisch is dat nog geen 0,5% van de gevallen.

Van de (tot nu toe) bekende gevallen bedoel je en dat was (is) nu juist het probleem. Daderbescherming door de kerk! Het percentage loopt dan ook per dag op kan ik je vertellen. Waarom trouwens direct weer het woord "maar" erachter, het zou je sieren om die eens één keertje achterwege te laten. Doe voor de slachtoffers eens een beroep op je empatisch vermogen zou ik zeggen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 mar 2010 14:58

eml schreef:
Faramir schreef:Kom doe jezelf eens een plezier en kom even met een reactie waaruit blijkt dat je serieus een gesprek aan wil gaan. Tot nu toe doe je volgens mij jezelf zwaar te kort en bereik je helemaal niets.

Faramir, er is meer bereikt dan ooit de afgelopen weken en daar heb ik aan bijgedragen.

Sorry, nu overschat je je infantiele bijdragen toch wel lichtelijk. Het enige wat je doet is berichten knippen en plakken. Berichten die op elke nieuwssite te vinden zijn. Jij hebt helemaal niets bijgedragen, sterker nog je hebt het juist tegengewerkt met je berichten en onvermogen tot gesprek.
Tot in lengte van dagen zal het woord "kerk" op Google automatisch worden aangevuld met het woord "misbruik". Dat is het mooie van internet........ het nieuws waait nooit helemaal over, hoe hard je ook blaast.

Dat klopt. En tot in lente van dagen zal de naam Eml bekend zijn als een internetnaam van een persoon die niet in staat was om normaal in gesprek te gaan met wie dan ook ongeacht onderwerp. Daarnaast toon je nu andermaal dat je compleet lak hebt aan de slachtoffers en in feite misbruik jij ze gewoon voor de zoveelste keer voor je eigen agenda.

Leuk trouwens dat voorstel van de PvdA. Heel nobel. Het zou echter een stuk geloofwaardiger zijn uit de mond van een partij die niet openlijk pedofilie wou legaliseren. (bij monde van oa PvdA senator Brongersma)

Vooral ook symboolpolitiek van de PvdA voor het winnen van stemmen voor de komende verkiezingen. Over een half jaar hoor je er niets meer over. En hoe kun je na een jaar of 10 bijvoorbeeld nog bewijzen dat seksueel misbruik nog daadwerkelijk heeft plaatsgevonden als er geen getuigen zijn. Kortom, een wassen neus dat ook nog eens zo ingezet kan worden dat mensen die niets gedaan hebben aan de schandpaal genageld kunnen worden zonder dat zij zich kunnen verdedigen. Zonder bewijs kan je hele carrière (in het leger, of in het bedrijfsleven, in het onderwijs enz enz) kapot gemaakt worden. Het is vaak genoeg gebeurt. En na een aantal dagen/maanden is er al helemaal geen bewijsmateriaal (dna) te vinden, laat staan na een jaar of 10.
Laatst gewijzigd door Faramir op 27 mar 2010 15:36, 3 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 mar 2010 15:06

eml schreef:Van de (tot nu toe) bekende gevallen bedoel je en dat was (is) nu juist het probleem.

Dat is het probleem met alle criminele dingen.
Daderbescherming door de kerk!

Het staat elk slachtoffer geheel vrij om aangifte te doen en het staat politie en justitie geheel vrij om onderzoek te doen. De katholieke Kerk staat niet boven de wet en het staat de politie dus vrij om priesters die zich misdragen hebben op te pakken. De katholieke Kerk beschikt zelf niet over een politie en justitie apparaat om daders op te sporen en strafrechtelijke onderzoeken te starten. Daarnaast kan ze geen straffen uitdelen zoals de rechterlijke macht dat wel kan.

Heb je je trouwens nog aangemeld als vrijwilliger om klachten in ontvangst te nemen?
Het percentage loopt dan ook per dag op kan ik je vertellen.

Zoals ook de aanmeldingen van seksueel misbruik buiten de RKK zoals je kunt zien in het persbericht van Korrelatie dat ik hier gelinkt heb.
Waarom trouwens direct weer het woord "maar" erachter, het zou je sieren om die eens één keertje achterwege te laten.
Doe voor de slachtoffers eens een beroep op je empatisch vermogen zou ik zeggen.

Het zou jou sieren als je de misbruikte mensen niet nog eens zou misbruiken om je haat jegens de kerk en gelovigen ten toon te spreiden. Het zou je sieren als je eens naar de context van de jaren 60/70 zou kijken. Het zou je sieren als je eens her en der serieus onderzoek deed naar seksueel misbruik, wat het inhoud voor daders en slachtoffers, hoe politie, justitie en de rechterlijke macht daarmee omgaan. Het zou je sieren om eens wat dieper op het onderwerp in te gaan dan het slechts knippen en plakken aangevuld met infantiele opmerkingen die je nooit onderbouwt. Het zou je sieren als je eens inhoudelijk inging op verschillende reacties. Het zou je sieren om als atheïst niet te geloven in een laatste oordeel, of om gewoon toe te geven dat je geen atheïst bent. Het zou je sieren als je jezelf eens aan je eigen beloftes hield.

Indien jij dat allemaal doet, dan zal ik artikelen uit orthodoxe katholieke hoek hier plaatsen die ik volledig onderschrijf en waaruit zeer veel empathie voor de slachtoffers blijkt. Ik ben benieuwd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 mar 2010 22:00

Het zou het Vaticaan sieren, schoon schip te maken.

Maar wat betreft EML, die lijkt nog het meest op een langspeelplaat die blijft hangen, afgedraaid door een grammofoon die draait op een duracelbatterij. Het zou mij niet verbazen of deze atheïstische puritein zelf de kat(er) ergens knijpt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 28 mar 2010 14:27

Optimatus schreef:Het zou het Vaticaan sieren, schoon schip te maken.

Maar wat betreft EML, die lijkt nog het meest op een langspeelplaat die blijft hangen, afgedraaid door een grammofoon die draait op een duracelbatterij. Het zou mij niet verbazen of deze atheïstische puritein zelf de kat(er) ergens knijpt.

Oei..........EML lijkt op een langspeelplaat die blijft hangen.

Wat denken we van de Katholieke kerk? Die plaat is wat mij betreft allang versleten en daar helpt zelfs een duracelbatterij niet meer voor.

EML heeft gelijk: we steken ongelooflijk onze kop in het zand en houden de kerk de hand boven het hoofd!
De onderste steen moet boven en ik heb het ook even helemaal gehad met telkens diezelfde 'ja maar...'
Laten we daarmee ophouden en gewoon zeggen waar het op staat!

Riska

Berichtdoor Riska » 28 mar 2010 21:07

Niemand houdt de RK de hand boven het hoofd.
Er zijn inmiddels duizend aangiften gedaan en nog is het einde niet in zicht. Nu is ook de paus in de problemen.
Wat betreft verjaring: Hirsch Ballin heeft aangegeven dat dat er nu eindelijk komt, al is het niet meer voor oude gevallen. Niet alleen de PvdA was tegen (maar ja, het CDA zal hier niet 'aangevallen' mogen worden).
Er is - helemaal los van de situatie nu in de RK - al jaren en jaren gevochten om de verjaringstermijn voor seksueel misbruik. IN 1985 is de VSK opgericht en pas sinds die tijd kan er openlijk over seksueel misbruik gesproken worden, al is het nog altijd een taboe en worden mensen in de hoek gezet als aanstellers, overdrijvers etc. Er wordt ongelooflijk gebagatelliseerd over wat zich nu afspeelt met zoveel mensen die hun ervaringen naar buiten brengen.
Nog altijd wordt vergeten - in ALLE misbruiksituaties - dat het een kwestie is van macht, van dwang, van: "kop dicht, anders breek ik je nek" om iemand het zwijgen op te leggen. Veel, heel veel mensen hebben pas de moed te praten als ze al lang de deur uit zijn en dan nog houden ze rekening met de dader, vooral als misbruik in de gezinssfeer ligt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2010 13:10

Annet76 schreef:

Wat denken we van de Katholieke kerk? Die plaat is wat mij betreft allang versleten en daar helpt zelfs een duracelbatterij niet meer voor.

EML heeft gelijk: we steken ongelooflijk onze kop in het zand en houden de kerk de hand boven het hoofd!
De onderste steen moet boven en ik heb het ook even helemaal gehad met telkens diezelfde 'ja maar...'

De Rooms-Katholieke Kerk neem ik aan...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 29 mar 2010 15:21

Optimatus schreef:
Annet76 schreef:

De Rooms-Katholieke Kerk neem ik aan...

Zo je wilt :mrgreen:

eml

Berichtdoor eml » 04 apr 2010 13:12

Nou die bloemen zijn in elk geval niet van mij afkomstig! Eerst maar eens even met de billen bloot Benedictus! :^o Niet langer draaien en wegzwaaien maar even je verantwoordelijkheid nemen. Zonder erkenning immers nooit een oplossing!

Paus bedankt voor bloemen uit Nederland
Uitgegeven: 4 april 2010 11:18
Laatst gewijzigd: 4 april 2010 13:22

ROME - Tienduizenden gelovigen zijn zondag in druilerig weer bijeengekomen op het Sint-Pietersplein in Rome voor de paasmis onder leiding van paus Benedictus XVI.

Misbruik

Benedictus XVI heeft bij het uitspreken van de zegen Urbi et Orbi met geen woord gerept over de schandalen van seksueel misbruik in de Rooms-Katholieke Kerk.

Hij zei wel dat de mensen ''een spirituele en morele bekering'' moeten ondergaan. Hij stelde dat dit nodig is om uit een diepe crisis te komen.

Benedictus zei dat de mensheid de zich uitbreidende ''cultuur van de dood'' moet overwinnen om een toekomst van liefde en waarheid op te bouwen.

Neestemmer

Berichtdoor Neestemmer » 04 apr 2010 16:10

eml schreef:Nou die bloemen zijn in elk geval niet van mij afkomstig! Eerst maar eens even met de billen bloot Benedictus! :^o Niet langer draaien en wegzwaaien maar even je verantwoordelijkheid nemen. Zonder erkenning immers nooit een oplossing!

Paus bedankt voor bloemen uit Nederland
Uitgegeven: 4 april 2010 11:18
Laatst gewijzigd: 4 april 2010 13:22

ROME - Tienduizenden gelovigen zijn zondag in druilerig weer bijeengekomen op het Sint-Pietersplein in Rome voor de paasmis onder leiding van paus Benedictus XVI.

Misbruik

Benedictus XVI heeft bij het uitspreken van de zegen Urbi et Orbi met geen woord gerept over de schandalen van seksueel misbruik in de Rooms-Katholieke Kerk.

Hij zei wel dat de mensen ''een spirituele en morele bekering'' moeten ondergaan. Hij stelde dat dit nodig is om uit een diepe crisis te komen.

Benedictus zei dat de mensheid de zich uitbreidende ''cultuur van de dood'' moet overwinnen om een toekomst van liefde en waarheid op te bouwen.

Er werd weer veel gepraat dus, maar niets gezegd....
Bloemen voor wie? Wie heeft er hier bloemen verdiend?
En hoe kan een Instituut volhouden dat het een onfeilbare leider heeft, als hij het ene excuus na het andere moet maken?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 apr 2010 18:42

eml schreef:Nou die bloemen zijn in elk geval niet van mij afkomstig! Eerst maar eens even met de billen bloot Benedictus! :^o Niet langer draaien en wegzwaaien maar even je verantwoordelijkheid nemen. Zonder erkenning immers nooit een oplossing!

Schijnbaar de brief gemist die de paus onlangs heeft geschreven. Schijnbaar alle ondernomen acties van het afgelopen jaar gemist. Zowel op hoog als op laag niveau. Zo zijn er bij ons enkele pastorale gesprekken geweest met mensen die het moeilijk hadden, die met vragen zaten. Deze hebben besloten toch bij de Kerk te blijven. Zo komt er binnenkort een algemene informatie avond waar mensen al hun vragen kwijt kunnen ondanks dat onze regio geen enkel geval van misbruik heeft. Zo zijn in de afgelopen weken in elk preek de schandalen besproken (behalve vandaag op pasen). Kortom, zulke uitspraken die jij doet tonen slechts dat je geen enkele interesse hebt in wat er allemaal wel gedaan wordt. Je bent een rupsje nooit genoeg en je verdiept je nergens in behalve in je eigen tunnelvisie.

Spijtig, want vele dingen die je aansnijd moeten zeker bekend worden, het is echter de toon die de muziek maakt, en je tonen zijn behoorlijk vals. Maar gezien het uitblijven van reactie waarin zowel jij als ik aangeven de toon van de discussie anders wensen te zien lijkt me zelfreflectie teveel van jou gevraagd.

Die bloemen komen van Nederlandse bedrijven af en daar gaat geen cent belastinggeld heen. Dus nee, die bloemen zijn niet van jou afkomstig.
Laatst gewijzigd door Faramir op 04 apr 2010 19:11, 3 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 apr 2010 18:48

Neestemmer schreef:Er werd weer veel gepraat dus, maar niets gezegd....

De afgelopen maanden en jaren heeft de paus al heel veel aandacht aan misbruik gegeven. Niet bij elke gelegenheid hoef je daarover te beginnen. Het is Pasen en dus lijkt het mij dat de paasboodschap centraal moet staan.
Bloemen voor wie? Wie heeft er hier bloemen verdiend?

Bloemen voor op het Sint-Pietersplein voor de paasviering. Deze bloemen worden al zo'n jaar of 25 geschonken door Nederlandse bedrijven.
En hoe kan een Instituut volhouden dat het een onfeilbare leider heeft, als hij het ene excuus na het andere moet maken?

Verdiep je eens in de onfeilbaarheid van de paus en wanneer dat in zijn werk gaat. Niet elke uitspraak van de paus is onfeilbaar. Sterker nog, de laatste keer (tevens ook de eerste keer) dat een paus ex cathedra een uitspraak deed was in 1950. Dat betrof een leerstellige uitspraak omtrent Maria, de moeder van God.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 04 apr 2010 19:13

Faramir schreef:
Neestemmer schreef:Er werd weer veel gepraat dus, maar niets gezegd....

De afgelopen maanden en jaren heeft de paus al heel veel aandacht aan misbruik gegeven. Niet bij elke gelegenheid hoef je daarover te beginnen. Het is Pasen en dus lijkt het mij dat de paasboodschap centraal moet staan.
Eens, daarbij word voor het gemak de zin erna even vergeten.

Terug naar “Archief”