welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rins
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jun 2011 13:12

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor rins » 15 aug 2011 10:53

Jozo schreef:Wat is klein?

En net zo goed kan ik er 10 tegenovergestelde teksten tegenaangooien. Oftewel: Kom met een goed verhaal en onderbouw je stelling.


Zo klein dat de Heere Jezus Zich zelfs afvraagt of Hij nog geloof zal vinden als Hij terugkomt...
Maar laten we toch niet te veel bezig zijn met hoe klein Gods Kerk wel niet zal zijn/worden maar laten we ons maar steeds afvragen of we daar bij mogen horen.

Een ander kenmerk van de Kerk van Christus is wel dat het een bestreden volk is.
Ze hebben nl. drie vijanden:
het eigen ik - Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
de wereld - Verwondert u niet, mijn broeders, zo u de wereld haat.
en de duivel - Simon, Simon, ziet, de satan heeft ulieden zeer begeerd om te ziften als de tarwe

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor Jozo » 15 aug 2011 15:20

Zo klein dat de Heere Jezus Zich zelfs afvraagt of Hij nog geloof zal vinden als Hij terugkomt...

Deze gelijkenis gaat over de noodzaak van het aanhoudend gebed, maar zegt niets over de grootte van de kudde.

1 Hij vertelde hun een gelijkenis over de noodzaak om altijd te bidden en niet op te geven: 2 ‘Er was eens een rechter in een stad die geen ontzag had voor God en zich niets aan de mensen gelegen liet liggen. 3 Er woonde ook een weduwe in die stad, die steeds weer naar hem toe ging met het verzoek: “Doe mij recht in het geschil met mijn tegenstander.” 4 Maar lange tijd wilde hij dat niet doen. Ten slotte zei hij bij zichzelf: Ook al heb ik geen ontzag voor God en laat ik mij niets aan de mensen gelegen liggen, 5 toch zal ik die weduwe recht verschaffen omdat ze me last bezorgt. Anders blijft ze eindeloos bij me komen en vliegt ze me nog aan.’ 6 Toen zei de Heer: ‘Luister naar wat deze rechter zegt, al minacht hij ook het recht. 7 Zal God dan niet zeker recht verschaffen aan zijn uitverkorenen die dag en nacht tot hem roepen? Of laat hij hen wachten? 8 Ik zeg jullie dat hij hun spoedig recht zal verschaffen. Maar als de Mensenzoon komt, zal hij dan geloof vinden op aarde?’


Deze tekst zegt bijvoorbeeld meer over de grootte van de kudde.
Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natien en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en palmstokken in hun handen.
En zij riepen met luider stem en zeiden : De zaligheid is van onze God, die op de troon gezeten is, en van het Lam!



Maar laten we toch niet te veel bezig zijn met hoe klein Gods Kerk wel niet zal zijn/worden maar laten we ons maar steeds afvragen of we daar bij mogen horen.

Daar mag je altijd bij horen. Het ligt volledig aan onszelf als we Gods genade-aanbod aan ons voorbij laten gaan.

Maar goed, back ontopic :wink:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

rins
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jun 2011 13:12

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor rins » 16 aug 2011 07:34

Jozo schreef:Deze gelijkenis gaat over de noodzaak van het aanhoudend gebed, maar zegt niets over de grootte van de kudde.


Ik had het niet over de gelijkenis maar over het gedeelte wat daar op volgt waarin de Heere Jezus Zich afvraagt dat als Hij terugkomt er nog zullen zijn die zo aanhoudend bidden...
Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
Dat is, het getal der gelovigen zal alsdan klein wezen. Doch er zullen er ook alsdan enigen zijn...
Dat zegt niets over de grootte van de kudde die zal zalig worden, dat zal een schare zijn die niemand tellen kan, maar dat zegt ons iets over hoe de Kerk er uit zal zien in de einden der tijden.
Dat is niet off-topic, dit is een kenmerk van de ware Kerk van Christus.

Daar mag je altijd bij horen. Het ligt volledig aan onszelf als we Gods genade-aanbod aan ons voorbij laten gaan.


Zeker, we dragen zelf de volle verantwoording of we er niet of wel bij horen...
Maar dat we daar ALTIJD bij mogen horen is zeker GEEN waar!
Het is alleen door Gods verkiezend welbehagen als Hij mensen daartoe trekt.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor 1a2b3c » 16 aug 2011 08:55

rins schreef:Zeker, we dragen zelf de volle verantwoording of we er niet of wel bij horen...
Maar dat we daar ALTIJD bij mogen horen is zeker GEEN waar!
Het is alleen door Gods verkiezend welbehagen als Hij mensen daartoe trekt.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.


Maar dat we daar ALTIJD bij mogen horen is zeker GEEN waar!

Wie mag er dan niet bij horen??? Die mensen hebben dan een prima excuus want als het niet mag kun je er ook niets aan doen.

Jezus zegt iets anders: gij hebt niet gewild! en: die wil die kome Opb.22:17. Iedereen mag er bij horen, in dat verband moet je de uitverkiezing er niet bijhalen..

rins
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jun 2011 13:12

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor rins » 16 aug 2011 10:02

1a2b3c schreef:Maar dat we daar ALTIJD bij mogen horen is zeker GEEN waar!

Wie mag er dan niet bij horen??? Die mensen hebben dan een prima excuus want als het niet mag kun je er ook niets aan doen.


Vriend! hoe zijt gij hier ingekomen, geen bruiloftskleed aan hebbende? En hij verstomde.
Dat 'kleed' zullen we moeten ontvangen van Hem Die ons nodigt...
Dat is geen excuus want het is door onze zonde dat wij dat 'kleed' van ons hebben afgegooid in het paradijs.
Daarom is het om EIGEN SCHULD dat we verloren gaan.

Jezus zegt iets anders: gij hebt niet gewild! en: die wil die kome Opb.22:17. Iedereen mag er bij horen, in dat verband moet je de uitverkiezing er niet bijhalen..


Eerst zin eens! alleen zegt Hij niet iets anders, Hij zegt OOK...
Uitverkiezing is in dit verband tot troost van Gods kinderen, dat hoort er zeker bij!

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor 1a2b3c » 16 aug 2011 10:33

rins schreef:Vriend! hoe zijt gij hier ingekomen, geen bruiloftskleed aan hebbende? En hij verstomde.
Dat 'kleed' zullen we moeten ontvangen van Hem Die ons nodigt...
Dat is geen excuus want het is door onze zonde dat wij dat 'kleed' van ons hebben afgegooid in het paradijs.
Daarom is het om EIGEN SCHULD dat we verloren gaan.

Dat gaat over mensen die bekleed zijn met hun eigen gerechtigheid i.p.v. het kleed van de gerechtigheid van Jezus wat Hij hun aangeboden heeft en wat ze ook mochten ontvangen!!!
rins schreef:Eerst zin eens! alleen zegt Hij niet iets anders, Hij zegt OOK...
Uitverkiezing is in dit verband tot troost van Gods kinderen, dat hoort er zeker bij!

Zeker is de uitverkiezing OOK waar, maar wel in de goede context anders vertel je met een waarheid een leugen.
Als Jezus zegt dat iedereen die tot Hem komt Hij niet zal uitwerpen en dat iedereen die gelooft eeuwig leven heeft en dat iedereen die wil mag komen .....enz. dan is de uitverkiezing daar NIET van toepassing.
De uitverkiezing staat er voor gelovigen en hoort absoluut niet bij de nodiging: IEDEREEN MAG ER BIJ HOREN!!!
En als je er bij hoort (door het geloof) is dat het resultaat/uitkomst van de verkiezing en als je niet komt/gelooft dan is dat enkel en alleen door onwil en/of ongeloof en niet omdat je er niet bij mag horen.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor Janvanverweg » 16 aug 2011 10:53

rins schreef:Vriend! hoe zijt gij hier ingekomen, geen bruiloftskleed aan hebbende? En hij verstomde.
Dat 'kleed' zullen we moeten ontvangen van Hem Die ons nodigt...
Dat is geen excuus want het is door onze zonde dat wij dat 'kleed' van ons hebben afgegooid in het paradijs.
Daarom is het om EIGEN SCHULD dat we verloren gaan.

de man zonder bruilofstkleed heeft dat nooit aangetrokken. hij (en wij) hebben dat kleed dus niet afgegooid in het paradijs! deze parabel gaat over mensen die uitverkoren zijn door Christus. onder de uitverkorenen zit er er eentje die het wel fijn vindt om mee te eten maar lak heeft aan de gastheer. 'neem me maar zoals ik ben, waarom zou ik me beter gaan gedragen?' zie je de verloren zoon al zeggen:"nee, pa, hou die ring en dat feestkleed maar. ik ben slecht en wil niet dat u blij bent met mijn terugkomst!"

jezus verhaal maakt duidelijk dat meer mensen uitverkoren zijn dan daadwerkelijk 'binnen blijven'.
Jezus is de deur en heeft die wijdt open gezet. maar dat houdt niet in dan het evangelie zonder prijs is. het kost ons onze oude identiteit (die van zondaar) en vergt van ons dat we ons de identieit van Christus eigen maken. en nu is dit opeens weer helemaal 'on-topic'
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

rins
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jun 2011 13:12

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor rins » 16 aug 2011 12:32

1a2b3c schreef:Zeker is de uitverkiezing OOK waar, maar wel in de goede context anders vertel je met een waarheid een leugen.
Als Jezus zegt dat iedereen die tot Hem komt Hij niet zal uitwerpen en dat iedereen die gelooft eeuwig leven heeft en dat iedereen die wil mag komen .....enz. dan is de uitverkiezing daar NIET van toepassing.
De uitverkiezing staat er voor gelovigen en hoort absoluut niet bij de nodiging: IEDEREEN MAG ER BIJ HOREN!!!
En als je er bij hoort (door het geloof) is dat het resultaat/uitkomst van de verkiezing en als je niet komt/gelooft dan is dat enkel en alleen door onwil en/of ongeloof en niet omdat je er niet bij mag horen.


De uitverkiezing is altijd van toepassing, alleen niet om daarmee de mensen lijdelijk te maken... daar schuilt wel het gevaar.
Het mag dan ook nooit gebruikt worden los van onze eigen verantwoordelijkheid.
Laatst gewijzigd door rins op 16 aug 2011 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

rins
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jun 2011 13:12

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor rins » 16 aug 2011 12:40

Janvanverweg schreef:jezus verhaal maakt duidelijk dat meer mensen uitverkoren zijn dan daadwerkelijk 'binnen blijven'.


Dit klopt niet jvvw!
Zou Christus het uitverkorene verloren laten gaan... GEENSZINS!! Het Zijn de Zijnen en Hij zegt Zelf: Vader Ik wil dat die bij Mij zijn die Gij Mij GEGEVEN hebt.
En naast dit ben ik het voor de rest ook niet met je eens.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor learsi » 16 aug 2011 12:50

Janvanverweg schreef:deze parabel gaat over mensen die uitverkoren zijn door Christus


Vers 10 gaat over "het vergaderenvan kwaden en goeden". In mijn ogen is dat het vergaderen d.m.v. de evangelie verkondiging tot aan de terugkomst van Christus. Tot en met vers 8 gaat het over het verzamelen door Christus prediking onder de Joden. Na vers 8 gaat het over de verkondiging van het evangelie(Christus prediking) aan de volkeren. Vers 13 maakt duidelijk, dat het om het geroepen worden gaat. Daarom ook de afsluiting in vers 14, velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren.
De evangelie verkondiging is dus de roeping tot de bruiloft.

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor learsi » 16 aug 2011 13:00

rins schreef:Dit klopt niet jvvw!Zou Christus het uitverkorene verloren laten gaan... GEENSZINS!! Het Zijn de Zijnen en Hij zegt Zelf: Vader Ik wil dat die bij Mij zijn die Gij Mij GEGEVEN hebt.En naast dit ben ik het voor de rest ook niet met je eens.


Ik ben het met "rins" eens, dat wat je hier zegt, niet door het geschreven Woord geleerd wordt.
Het is onmogelijk dat de uitverkorenen door valse christussen of valse profeten, noch door grote tekenen en wonderheden verleidt kunnen worden(Math.24:24).

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor 1a2b3c » 16 aug 2011 13:13

rins schreef:Gezien de cultuur van die tijd, dan ontvingen alleen de gasten die genodigd waren een bruiloftskleed van de gastheer.
Deze man was dus klaarblijkelijk niet genodigd.

Dat zal zelfs een ultra rechtse dominee je tegenspreken denk ik. Matt.22:9 Ga daarom naar de kruispunten van de landwegen en nodig er voor de bruiloft zovelen uit als u er maar zult vinden.
Als die man niet genodigd zou zijn hoe wist hij dan van de bruiloft? Hij wist van de bruiloft dus heeft hij de nodiging gehoord.
Waar in de Bijbel staat dat er iemand is die niet welkom is? Ik lees wel Mar.16:15 Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.
In ieder geval hebben wij Gods Woord met Zijn nodigingen!!!

rins schreef:De uitverkiezing is altijd van toepassing, alleen niet om daarmee de mensen lijdelijk te maken... daar schuilt wel het gevaar.
Het mag dan ook nooit gebruikt worden los van onze eigen verantwoordelijkheid.

Dan hebben Jezus, Paulus, Johannes, Petrus ....enz. het allemaal verkeerd gedaan. Zij hebben nooit de uitverkiezing erbij gehaald als ze de mensen opriepen tot geloof.
Als het over de eigen verantwoordelijkheid gaat dan mogen we niet op een ander onderwerp (uitverkiezing in dit geval) overspringen, dan gooi je twee dingen door elkaar.
Diabolus = door elkaar gooier, dat is precies wat de duivel doet door de oproep tot geloof te ontkrachten door de uitverkiezing er doorheen te gooien.
De verborgen dingen zijn voor de Heere onze God staat er in de Bijbel.

Je zegt dat de uitverkiezing altijd van toepassing is, stellige uitspraak!!! Ben benieuwd naar je Bijbelse onderbouwing.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2018
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor gravo » 16 aug 2011 20:49

Om nog even terug te keren naar de openings-topic (ik merk dat men toch weer onwederstandelijk terechtgekomen is in het uitverkiezings-labyrint): de wat archaïsch geformuleerde vraag van deze topic "welke is de kerk van CHRISTUS en haar kenmerken" kan ik eenvoudig en afdoende beantwoorden. Na dit antwoord kan het topic gesloten worden en kan iedereen met een goed gemoed gaan slapen.

Het antwoord luidt als volgt:

Mijn eigen kerk is de kerk van Christus en voorts is iedere kerk de kerk van Christus. Als het anders zou zijn zouden we al onze kostbare energie moeten verspillen aan het uitzoeken van de vraag wat nu de enig ware kerk is en (wat nog tijdrovender is) wat de vele valse kerken zijn.
Dat is helemaal niet nodig en ach, het leidt ook maar zo gemakkelijk tot allerhande trots, superioriteistgevoelens, overmoed en pedanterie om in die zoektocht te ontdekken dat warempel je eigen kerk die krachtig verlangde 'ware' kerk is. Dat alleen al zou je wantrouwig moeten maken om over 'ware' kerk te spreken.
Nee hoor, de kerk van Christus vertoont zich in een weldadige veelkleurigheid en veelvormigheid. De op de valreep gestelde vraag naar "haar kenmerken" wordt nu ook erg makkelijk oplosbaar. Er zijn namelijk net zoveel kenmerken van de kerk van CHRISTUS als er kerken zijn.

Niets te danken.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

rins
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jun 2011 13:12

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor rins » 17 aug 2011 07:34

1a2b3c schreef:Je zegt dat de uitverkiezing altijd van toepassing is, stellige uitspraak!!! Ben benieuwd naar je Bijbelse onderbouwing.


De Heere heeft van eeuwigheid Zich een volk verkoren en alleen dié zullen door al de tijden heen zalig gemaakt worden...
...Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.


En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn. Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Dit is tot troost van een hen die hun hoop en hun verwachting op de Heere hebben...

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor 1a2b3c » 17 aug 2011 08:13

rins schreef:De Heere heeft van eeuwigheid Zich een volk verkoren en alleen dié zullen door al de tijden heen zalig gemaakt worden...
...Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.


En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn. Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Dit is tot troost van een hen die hun hoop en hun verwachting op de Heere hebben...


In die teksten gaat het totaal niet over de nodiging om tot Jezus te komen. Er wordt een paar honderd keer in de Bijbel een oproep gedaan tot bekering en geloof en NOOIT wordt de uitverkiezing daarbij gehaald.

Deze teksten bewijzen absoluut niet dat de uitverkiezing altijd van toepassing is.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 121 gasten