Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Re: Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor Harm-J » 07 dec 2009 13:09

tante-tortel schreef:Volgens mij sla je dan wel het vervullen van de wet even voor het gemak over?

Het gaat ook hier niet om mijn eigen mening. Nogmaals, het gaat er om wat Hamlap al schreef:

Het is nog steeds zo dat je met de Bijbel in de hand niet noodzakelijkerwijs altijd op dezelfde standpunten uit komt.

Daarbij is het niet zo simpel als jij stelt T.Tortel er zijn nog genoeg wetten uit het O.T. die door sommige kerken, mensen etc, wel indien nodig als relevant worden beschouwd. Mijn eigen mening is wel, dat ik persoonlijk geen moeite heb met vrouwen in het ambt!
Laatst gewijzigd door Harm-J op 07 dec 2009 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 07 dec 2009 13:14

Volgens mij wordt de vrouw in het ambt nu niet bepaald met de bijbel in de hand verdedigd...

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 07 dec 2009 13:15

henkie schreef:Volgens mij wordt de vrouw in het ambt nu niet bepaald met de bijbel in de hand verdedigd...

Net zo min, als ik jou niet met de bijbel in de hand heb zien schrijven, waarom vrouwen in het ambt, (bijbels gezien) niet in het ambt zouden mogen worden toegelaten. :wink:

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 07 dec 2009 15:24

Ik heb het tot nu toe ook niet in de bijbel kunnen vinden of het nu wel of niet geoorloofd is om vrouwen toe te laten in het ambt.
Wel heb ik in 1 Korinthe 11 wel iets gevonden over vrouwen in de gemeente. Het gaat dan wel niet specifiek over het ambt, maar het volgende kon ik wel vinden in vers 3:Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert. Ik weet alleen niet zeker of het hier gaat om een profetisch ambt.

In ieder geval, zoals Paulus zegt: Wat gij ook doet, doet het ter ere van God.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 07 dec 2009 19:57

1 Tim.2:12-15 worden op de een of andere manier niet echt begrepen?......of als tijdgebonden gezien?.........of niet naar de geest van deze tijd?.........

Laat het nu eens gewoon staan wat er staat,neem er eens de tijd voor,lees het eens onbevooroordeeld,waarom heeft Gods Geest Paulus geinspireerd om dit zo aan het papier toe te vertrouwen?........de Geest spreekt zeker niet naar de geest van de tijd...

Wat wil vers 14 duidelijk maken?.............of stappen we daar maar gewoon overheen?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 07 dec 2009 20:02

learsi schreef:1 Tim.2:12-15 worden op de een of andere manier niet echt begrepen?......of als tijdgebonden gezien?.........of niet naar de geest van deze tijd?.........

Laat het nu eens gewoon staan wat er staat,neem er eens de tijd voor,lees het eens onbevooroordeeld,waarom heeft Gods Geest Paulus geinspireerd om dit zo aan het papier toe te vertrouwen?........de Geest spreekt zeker niet naar de geest van de tijd...

Wat wil vers 14 duidelijk maken?.............of stappen we daar maar gewoon overheen?

Als je vers 12 - 15 letterlijk neemt, dus niet tijdgebonden, waar blijft men dan met vers 8?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 07 dec 2009 20:06

Gewoon doen.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 07 dec 2009 20:11

learsi schreef:Gewoon doen.

Da's mooi want ik ben meer van de whisky.
Dan kan ik me mooi van de planeet af zuipen...

Wat ik bedoel te zeggen is:wat letterlijk? wat interpreteren?
(Ik denk dat je er haast niet aan ontkomt om eea te interpreteren en in deze tijd te lezen)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 07 dec 2009 20:20

maboc schreef:

(Ik denk dat je er haast niet aan ontkomt om eea te interpreteren en in deze tijd te lezen)

Wat bedoel je met het woordje "haast" in je laatste zin?

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 07 dec 2009 20:51

learsi schreef:
maboc schreef:

Wat bedoel je met het woordje "haast" in je laatste zin?

mmmm...ik zie wat je bedoelt. Ik maak er van:
"Ik denk dat je er niet aan ontkomt eea. te interpreteren en in deze tijd te lezen"

Het "haast" maakte de zin wat vriendelijker, maar misschien ook wat dubbelzinnig.
(meteen het woordje "om" weggehaald...nu loopt de zin wat mooier :-))
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 08 dec 2009 10:07

Tsja, 2 Tim 12 is er inderdaad duidelijk over. Ik ga er ook niets anders van maken. Het betekent echter niet dat vrouwen geen taak mogen hebben binnen Gods gemeente:

En te Joppe was een zekere discipelin, met name Tabitha, hetwelk overgezet zijnde, is gezegd Dorkas. Deze was vol van goede werken en aalmoezen, die zij deed. (hand 9:39)

En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster, van de stad Thyatira, die God diende, hoorde ons; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd. (hand 16:14).

Riska

Berichtdoor Riska » 08 dec 2009 11:00

Ook mensen die geen taak hebben binnen een gemeente, kunnen God dienen.
De voorbeelden die je aanhaalt lijken me derhalve niet opportuun.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 08 dec 2009 12:07

Riska schreef:Ook mensen die geen taak hebben binnen een gemeente, kunnen God dienen.

Uhm, wat wil je hiermee zeggen? Ik snap je niet helemaal.
Wat ik probeer te zeggen is dat je niet per se een ambt hoeft te bekleden om werkzaam te zijn binnen Gods gemeente.

Riska schreef:De voorbeelden die je aanhaalt lijken me derhalve niet opportuun.

Lees de voorbeelden maar even in context, dan begrijp je ze wel.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 dec 2009 12:21

Dan heb je je onduidelijk uitgedrukt. Inderdaad hoef je geen ambt te bekleden en toch God te dienen.

Daar gaat het overigens in feite niet om. Want iedereen, man of vrouw, hoeft geen ambt te bekleden om toch God te kunnen en mogen dienen.
Het gaat om uitsluiting van vrouwen uit ambten, omdat teksten van Paulus gebruikt worden om dat te staven.
En er zit geen beweging in. Zoals er teksten zijn in de Bijbel die wij al lang niet meer uitvoeren - lees vele teksten uit het OT er maar op na, die allemaal met de Wet te maken hadden - zo moet je je ook afvragen of Paulus niet een kind van zijn tijd was, waarin vrouwen überhaupt geen rechten hadden. Jezus (en Hij is echt belangrijker dan Paulus, al heb ik mijn hele lange leven vaak de indruk gekregen dat Paulus belangrijker scheen te zijn) zette vrouwen in het middelpunt, ging met ze in gesprek en sloot ze niet uit, van niets. Daarin was Hij baanbrekend.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 08 dec 2009 13:20

Wat betreft 1 Tim 2 valt mij op dat Paulus aangeeft wat hij wil, niet dat het geboden van God zijn.
Hoewel de Geest van God ongetwijfeld in Paulus werkt, wil dat nog niet zeggen dat wat Paulus zegt ook geboden van de Geest zijn.

Een duidelijk voorbeeld daarvan kun je vinden in de brief aan de korinthe, waar Paulus duidelijk aangeeft wanneer iets van God
komt en wanneer het van hemzelf komt:
(1 Kor 7:10)
Degenen die getrouwd zijn geef ik, nee, niet ik – de Heer geeft hun het volgende gebod: een vrouw mag niet scheiden van haar man
(1 Kor 7:12).
Maar den anderen zeg ik, niet de Heere: Indien enig broeder een ongelovige vrouw heeft, en dezelve tevreden is bij hem te wonen, dat hij ze niet verlate;

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik voor vrouwen in het ambt ben, ik heb daarnaar eenvoudig weg niet voldoende studie gedaan. Wel geef ik hiermee aan dat het vaak niet zo simpel ligt als je met een enkele bijbeltekst lijkt te kunnen stellen.

Terug naar “Archief”