Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor Denkertje21 » 07 jul 2009 13:49

Natuurlijk heb je gelijk. Maar kun je je voorstellen dat het soms best zwaar te pruimen is als homo's steeds weer worden neergezet als een 'ingewikkeld geval'? Er wordt over homoseksualiteit flink gevochten, gekibbeld, gescheurd... Maar het gaat wel over mensen. En dan is het wel eens au au. Het is niet leuk als steeds je leven ter discussie staat...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 jul 2009 14:52

Daar heb je gelijk in. Ik kan mij voorstellen dat het zo voelt. Om voor mijzelf te spreken...ik zie homosexualiteit helemaal niet als een ingewikkeld iets. Dat is nu eenmaal zo door de natuur bepaald en daar is niets aan te doen.

Ik weet alleen het antwoord ook niet hoe daar het beste mee omgegaan kan worden binnen de reformatorische kerken. Het is heel makkelijk om te zeggen dat het niet kan/mag en celibatair door het leven te gaan als je zelf die gevoelens niet hebt. Er zijn inderdaad mensen die deze keuze maken, maar ik ben blij dat ik dat niet hoef te doen. Toch denk ik dat je de discussie over homosexualiteit los moet zien van je eigen individu en gevoelens, al is dat ook makkelijker gezegd dan gedaan.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 11 jul 2009 16:43

Bij het lezen van de kerkorde berkuipt mij het gevoel dat deze is opgesteld tot eer van de mens en wat de mens het beste uitkomt. Ik merk nergens een verwijzing naar wat God in deze van ons wil.
Inderdaad! Een kerkorde is immers een uitstekende plek voor theologische beschouwingen en diepzinnige meditaties.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2009 12:03

In Trouw vandaag een artikeltje hoe fanatieke pinksteraars nog steeds mensen proberen over te halen zich te laten genezen van hiv/AIDS en homoseksualiteit... :roll:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 14 jul 2009 13:13

Hier is de link naar het artikel:

http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/article2814368.ece/Pogingen_om_homo_rsquo_s_te_genezen_.html

Soms zijn er van die dagen dat ik dit soort dingen eigenlijk gewoon niet wil lezen... Van die dagen dat je net wat minder weerbaar of zelfverzekerd bent, en dit je echt raakt. Vandaag is zo'n dag.
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

meboy

Berichtdoor meboy » 15 jul 2009 09:48

Zou het nog lang duren voordat homoseksuele relaties in orthodox-christelijke kring aanvaard zijn?
Iets in mij zegt dat het daarop uitloopt.

door Ad de Bruijne

Opnieuw laait de discussie op, nu een Utrechtse kerkenraad samenlevende homo's niet langer weert uit het ambt. Langs twee routes sluipt de aanvaarding van homoseksuele relaties dichterbij.

De ene route is de pastorale. Daarbij houden wij vast aan de overtuiging dat homoseksuele relaties tegen Gods wil zijn. Tegelijk zoeken wij in de strijd van het mensenleven een begaanbare weg. Uit pastorale overwegingen verdragen wij het als een noodmaatregel wanneer homo's seksueel samenleven. Zij mogen gewoon avondmaal vieren. Deze route kan ik begrijpen. Sommige situaties in het christelijke leven zijn nu eenmaal zo gebroken dat wij niet verder komen dan het aanbrengen van enige orde. Of je daarom homoseksuele relaties zonder meer moet tolereren, betwijfel ik. Maar wie uit pastorale overwegingen deze keuze maakt, heeft daarmee nog niet principieel een ander spoor gekozen.

Toch heeft zo'n pastoraal compromis neveneffecten. Wat als uitzondering begint, kan uiteindelijk regel worden. Zo raken homorelaties feitelijk aanvaard. Homo's zonder relatie worden uitzonderingen. Nu al hoor je hen steeds vaker getypeerd worden als 'zij die ervoor kiezen om alleen te blijven'. Kennelijk vormt dat een van de opties en niet eens zo'n gebruikelijke. Sommigen van hen ervaren de pastorale openheid dan ook als een goedbedoelde vorm van verraad.

Acceptatie
Kerken zullen bij deze ruimte extra helder moeten zijn in prediking, vorming en opvoeding. Maar daar zit een probleem. Vaak houden wij het, opnieuw uit pastorale motieven, een beetje wollig. Begrijpelijk: je wilt geen kwetsbare medechristenen afwijzen. Toch zal deze pastorale route zonder gelijktijdige duidelijkheid vanzelf uitlopen op de acceptatie van homoseksuele relaties.

Bij de tweede route waarlangs die acceptatie opdoemt, gaat echt een wissel om. Alsnog nemen orthodoxe christenen vandaag denklijnen over die meer vrijzinnige gelovigen altijd al volgden.

Veel christenen valt dit niet op. Zij zijn druk met het bestrijden van onbegrip en afwijzing, waarop homo's onder ons helaas nog maar al te vaak stuiten. Zij hebben niet door dat onderhuids al lang een tegenovergestelde beweging gaande is. Nogal wat gereformeerde jongeren vinden een seksuele relatie voor homo's geen enkel probleem. Over enkele jaren staan zij aan het roer. Ook sommige leerkrachten en schoolleiders hebben geen bezwaar. Politici houden zich op de vlakte. Voorgangers weten het niet meer. Een gestage druppel van relativistische praat holt de steen van de publieke opinie uit. Wie alleen maar luid blijft hameren op het aambeeld van de aanvaarding, hoort niet dat er intussen achter zijn rug panelen worden verschoven.

Deze tweede route bestaat uit drie belegen denklijnen, die al vaak bediscussieerd zijn. Nogal wat orthodoxe christenen hebben echter jarenlang hun ogen gesloten voor de vragen en werden pas onlangs wakker. Zij begroeten deze denklijnen vandaag als de nieuwste vondsten. Hun enthousiasme suggereert ten onrechte dat nog niemand hier een serieus antwoord op gegeven heeft.

Ontsporing
De eerste denklijn beweert dat homoseksualiteit in de Bijbel altijd een perverse ontsporing van hetero's vormt. Een homoseksuele geaardheid en relaties van liefde en trouw zouden destijds onbekend zijn. Allerlei deskundigen hebben al vaak aangetoond dat dit gewoon niet klopt met de feiten. Toch blijven velen elkaar dit fabeltje napraten zonder ook maar één serieuze poging om het aangevoerde materiaal te weerleggen. Dat verraadt dat niet Gods Woord maar de eigen voorkeur hier regeert.

De tweede denklijn meent dat christenen geen ethiek van geboden en regels moeten hanteren maar van Bijbelse lijnen of deugden. Dan hoef je dus minder met normatieve Bijbelteksten over homoseksualiteit. Het gaat God om liefde en geluk! Nu liggen Bijbelse geboden en regels inderdaad ingebed in grote lijnen en in de vrucht van de Geest. Maar de vraag is in welke lijnen en deugden. Als Jezus rond relatievorming het koninkrijk van de toekomst verbindt aan de schepping van het begin, vormt ook dat een lijn. En als deugden gelden ook gehoorzaamheid, reinheid en zelfbeheersing. Bovendien: geboden en regels inbedden, is niet hetzelfde als ze opzij schuiven.

De derde denklijn is het venijnigst. Zij volstaat met relativeren, zoals de slang in het paradijs alleen maar twijfel zaaide. ,,Iedereen legt de teksten anders uit. Op allerlei manieren worden lijnen aangewezen. Dus zal het wel niet duidelijk zijn. Dus kan het meer kanten op.'' Zo spreken vooral hele en halve intellectuelen, die koketteren met hun postmoderne inslag. Maar kun je straks met zulke smoesjes voor God staan? Hij vraagt mij toch niet wat anderen er zoal van vonden, maar wat mijn antwoord op Zijn woorden was.

Zou het nog lang duren voordat homoseksuele relaties in orthodox-christelijke kring aanvaard zijn?

Dr. A. L. Th. de Bruijne is hoogleraar Ethiek en Spiritualiteit aan de Theologische Universiteit (Gereformeerde Kerken) in Kampen.
Bron; Nederlands Dagblad

meboy

Berichtdoor meboy » 15 jul 2009 10:04

Wat mij zo ontzettend tegen de borst stuit is dit:

Het RD (wat knievallend de meningbevestigende behoefte bevredigt van haar lezers) plaatst structureel een half verhaal. Het produceert zonder uitzondering opiniestukken waarin de oplossing voorgespiegeld wordt als een keus. En als die keus gemaakt wordt dan is daar het walhalla van reformatorische proporties... Het betreffende artikel is geplaatst in het ND waar gelukkig wel de nodige vragen mogen worden gesteld.

Nog nooit is echter bij veel van deze schrijvers de neiging opgekomen om stil te blijven staan bij de vragen die deze keus op haar beurt weer oproept. De keus voor celibaat of de zoektocht naar genezing is geen antwoord op alle vragen.

Daarnaast voel ik me door deze quote bijzonder aangesproken:

De tweede denklijn meent dat christenen geen ethiek van geboden en regels moeten hanteren maar van Bijbelse lijnen of deugden. Dan hoef je dus minder met normatieve Bijbelteksten over homoseksualiteit. Het gaat God om liefde en geluk! Nu liggen Bijbelse geboden en regels inderdaad ingebed in grote lijnen en in de vrucht van de Geest. Maar de vraag is in welke lijnen en deugden. Als Jezus rond relatievorming het koninkrijk van de toekomst verbindt aan de schepping van het begin, vormt ook dat een lijn. En als deugden gelden ook gehoorzaamheid, reinheid en zelfbeheersing. Bovendien: geboden en regels inbedden, is niet hetzelfde als ze opzij schuiven.

"Als Jezus rond relatievorming het koninkrijk van de toekomst verbindt aan de schepping van het begin, vormt ook dat een lijn."

Welke lijn? De lijn dat hij zegt: in de hemel zal er niemand meer trouwen? De rode draad voor wat betreft relaties in de Bijbel is een lijn waarin de vorm en inzichten steeds wisselen (monogaam heteroseksueel, huwelijk met meerdere vrouwen, celibatair, etc) Maar waarin de rode draad er inderdaad één is van liefde...

Ook de zinsnede met: "als deugden gelden ook gehoorzaamheid, reinheid en zelfbeheersing" Prikkelt me enorm. Alsof een homo in een relatie geen behoefte-, geen strijd heeft tot zelfbeheersing maar slechts een onaflatende neiging tot individuele vrijheid... Als dat zo was dan zocht hij geen verbondenheid maar losbandigheid!

De reinheidsdeugd wordt niet verworven door de relatie buiten de deur te houden. Dat is een schijnargument. De strijd om reinheid is binnen de homorelatie niet wezenlijk anders dan de strijd om reinheid binnen het celibaat of een heterohuwelijk.

Qua gehoorzaamheid: moeten we elkaar lakmoesproeven voorhouden wie God het meest gehoorzaamd? Homo's in realtie zijn ongehoorzame Christenen, dat is wat de beste man indirect zegt. Buiten het feit dat dit ongetwijfeld waar is, aangezien de mensheid in mijn ogen niet in staat is het verschil te maken tussen totale gehoorzaamheid en totale ongehoorzaamheid. Maar zijn ze méér ongehoorzaam dan celibatairen en hetero's in relatie? De beste man kan zich niet voorstellen dat de relatie instrument wordt in het zoeken van God. Een linnendoek waarop de expressie van de liefde wordt geschilderd. Dicht bij God de liefde vieren. Dat staat m.i. gehoorzaamheid niet in de weg, het bevestigd het op een manier die wonderlijk is...

De eerste denklijn beweert dat homoseksualiteit in de Bijbel altijd een perverse ontsporing van hetero's vormt. Een homoseksuele geaardheid en relaties van liefde en trouw zouden destijds onbekend zijn. Allerlei deskundigen hebben al vaak aangetoond dat dit gewoon niet klopt met de feiten. Toch blijven velen elkaar dit fabeltje napraten zonder ook maar één serieuze poging om het aangevoerde materiaal te weerleggen. Dat verraadt dat niet Gods Woord maar de eigen voorkeur hier regeert.

De bewering is niet zozeer dat homorelaties in die tijd niet bekend zouden zijn. De bewering is dat de teksten slechts zouden gaan over een vleselijke/wereldlijke/losbandige/uitspattende invulling van homoseksualiteit. Juist het feit dat een stabiele trouwvolle homorelatie in die dagen bekend was, zou een aanwijzing moeten zijn dat men zeer wel in staat zou zijn het als zodanig te kunnen omschrijven en te waarderen. Feit is dat het liefdevolle en de trouw niet in de teksten naar voren komt die Paulus schrijft. Ze dan wel van toepassing verklaren op liefdevolle en trouwe omgevingen vind ik bijzonder en uiterst selectief.

De derde denklijn is het venijnigst. Zij volstaat met relativeren, zoals de slang in het paradijs alleen maar twijfel zaaide. ,,Iedereen legt de teksten anders uit. Op allerlei manieren worden lijnen aangewezen. Dus zal het wel niet duidelijk zijn. Dus kan het meer kanten op.'' Zo spreken vooral hele en halve intellectuelen, die koketteren met hun postmoderne inslag. Maar kun je straks met zulke smoesjes voor God staan? Hij vraagt mij toch niet wat anderen er zoal van vonden, maar wat mijn antwoord op Zijn woorden was.

Gaan voor de liefde is niet hetzelfde als relativeren. Ik zou het intensiveren noemen. Intensiveren van een lijn die als een rode draad door de Bijbel loopt. De lijn van de liefde kent namelijk maar één bron, één doel. Het kan maar één kant op. Het klopt dat het blikveld wijder wordt als je de liefde als lijdraad neemt in plaats van het huwelijk. De liefde sluit immers in terwijl een stricte focus op het huwelijk mensen buitensluit.

Errusthen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Errusthen » 20 jul 2009 15:24

Denkertje21 schreef:Wat een getob allemaal...
Wat zou ik al blij en gelukkig zijn als homo's vooral binnen de kerken eens echt met open armen zouden worden ontvangen...

Denkertje, je neemt schrijft wat ik dacht/denk. Ik ben even een poosje weggeweest. Maar weer lezend even terug. Kan het echter niet laten om even te tikken wat mij is overkomen.

Na mijn scheiding ben ik op zoek gegaan naar een andere gemeente, de oude gemeente is van het type: ga nog eens een weekje extra bidden en vasten om er zeker van te zijn dat je hetero bent(ja, ik zit in de evangelische hoek). Na wat omzwervingen kwam ik bij een evangelisch getinte gemeenschap, waar ik van harte welkom zou zijn. Een intake gesprek gehad, en..... ik mocht lid worden, werd met open armen binnengehaald. De kerkeraad had unaniem besloten dat ik gewoon lid mocht worden. Op naar de gemeente vergadering, waar ik en mij kinderen aan de gemeente werden voorgesteld. Ook hierin (bijna) unaniem aangenomen als broeder in deze gemeente.

In de tussentijd is er een wisseling geweest in de kerkenraad. En je raad het misschien al....... Een compleet andere visie is er nu. Als homo mag je lid zijn..... en dan komen de mitsen en maren. Als ik dit van te voren had geweten dat wanneer een kerkenraad om de zoveel jaar wisselt er een andere visie komt, had ik mij nooit aangesloten bij deze gemeenschap. Ik ben er welkom, maar mijn vriend(mede door de kerkenraad in middels ex-vriend....) zeer zeker niet!

Dat doet pijn, niet te geloven zoveel pijn. Waar blijft de arm om je heen in het (soms stille) verdriet? Waar blijft een opbeurend woordje? Waar blijft de hartelijkheid? De open armen zijn verstotende armen geworden. Met de rug tegen de muur in eigen gemeente.

Dus Denkertje, dank voor je opmerking.

Mortlach schreef:In Trouw vandaag een artikeltje hoe fanatieke pinksteraars nog steeds mensen proberen over te halen zich te laten genezen van hiv/AIDS en homoseksualiteit... :roll:

In mijn kringen dus heel "normaal". Helaas werkte de "genezing van homoseksualiteit" niet bij mij. Er is mij verweten, dat mijn bekering niet goedgegaan was...... Mijn geloof niet sterk genoeg is, dat ik niet genoeg bijbellees, niet genoeg bid, niet krachtig genoeg bid, etc. Pffff, het is soms zo vermoeiend om als christenhomo door het leven te moeten, altijd in de boksring te moeten staan om je geloof te verdedigen.

In de kerk ben ik out als homo en in de homo wereld ben ik out als christen en van beide kanten krijg je trappen.

Het enige wat ik nog wil is God dienen, zoals Hij het verdient om door mij gedient te worden.
Heb je naaste lief als jezelf, want die naaste ben ik.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jul 2009 15:59

Errusthen schreef:
Mortlach schreef:In Trouw vandaag een artikeltje hoe fanatieke pinksteraars nog steeds mensen proberen over te halen zich te laten genezen van hiv/AIDS en homoseksualiteit... :roll:

In mijn kringen dus heel "normaal". Helaas werkte de "genezing van homoseksualiteit" niet bij mij. Er is mij verweten, dat mijn bekering niet goedgegaan was...... Mijn geloof niet sterk genoeg is, dat ik niet genoeg bijbellees, niet genoeg bid, niet krachtig genoeg bid, etc. Pffff, het is soms zo vermoeiend om als christenhomo door het leven te moeten, altijd in de boksring te moeten staan om je geloof te verdedigen.

Tja, maar uit je woorden maak ik op dat jij je die verwijten niet voor waar aannam. Ik kan me niet eens voorstellen hoe iemand het gore lef kan opbrengen om een ander te verwijten dat hij/zij niet goed of niet voldoende gelooft. Als ik me probeer voor te stellen in zo'n klimaat te zitten, met dat soort lui om je heen, dan word ik echt heel erg naar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meboy

Berichtdoor meboy » 20 jul 2009 16:20

Errusthen schreef:In mijn kringen dus heel "normaal". Helaas werkte de "genezing van homoseksualiteit" niet bij mij. Er is mij verweten, dat mijn bekering niet goedgegaan was...... Mijn geloof niet sterk genoeg is, dat ik niet genoeg bijbellees, niet genoeg bid, niet krachtig genoeg bid, etc. Pffff, het is soms zo vermoeiend om als christenhomo door het leven te moeten, altijd in de boksring te moeten staan om je geloof te verdedigen.

Mag ik proberen je kracht te versterken? Rom. 9

25 Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, [Mijn] beminde.

26 En het zal zijn, in de plaats, waar tot hen gezegd was: Gijlieden zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen des levenden Gods genaamd worden.

Een dikke omhelzing,

Meboy

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 jul 2009 16:32

meboy schreef: Mag ik proberen je kracht te versterken? Rom. 9

25 Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, [Mijn] beminde.

26 En het zal zijn, in de plaats, waar tot hen gezegd was: Gijlieden zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen des levenden Gods genaamd worden.

Hoe kan ik hier steeds over heen gelezen hebben!
Bedankt!

Prince Caspian

Berichtdoor Prince Caspian » 02 aug 2009 20:30

-Vaarwel-
Laatst gewijzigd door Prince Caspian op 23 jul 2010 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 06 aug 2009 09:47

TORONTO - Therapie om homoseksuelen te veranderen in hetero's werkt niet. Dat heeft de Amerikaanse vereniging van Psychologen, de APA, geconstateerd in een rapport.

De 150.000 leden van de vereniging zouden hun klanten de therapie dus ook niet langer moeten aanbieden, besloot de APA op het jaarlijks congres. Dat meldden Amerikaanse media donderdag.

In het rapport staat dat de therapieën om seksuele voorkeur te veranderen zelfs schade kunnen aanrichten. ''Studies wijzen uit dat mensen hooguit leren om hun gevoelens te negeren en niet in te gaan op homoseksuele verleidingen'', aldus onderzoekster Judith Glassgold. Volgens haar kan de therapie leiden tot depressie en zelfs tot suïcide.

Gevolgen

Glassgold bleef na de bestudering van 87 onderzoeken uit de periode van 1960 tot 2007 met veel vragen zitten. ''Helaas bevatten veel onderzoeken belangrijke fouten in de opzet'', aldus Glassgold. In veel gevallen is niet onderzocht bij wie de therapie werkt, hoelang het werkt en wat de gevolgen voor de psyche op lange termijn zijn.

De APA beschouwt homoseksualiteit sinds 1975 niet meer als ziekte. In het conservatieve Amerika bieden veel therapeuten echter programma's aan om van homoseksualiteit af te komen.

bron: nu.nl
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

meboy

Berichtdoor meboy » 28 okt 2009 12:21

Soms is een schreeuw luider als hij uit vele kelen komt. Refoweb spreekt buik d.m.v. de vragenrubriek.

Zelf ben ik een jongeman met een homofiele geaardheid en heb het hier heel moeilijk mee. Ik wordt vaak bevangen van fantasieën en veel depressieve en moedeloze gevoelens en ben erg somber als het m'n toekomst betreft

daarmee gaan mijn gevoelens nog niet weg. Sterker nog, naarmate ik intensiever en vaker bid kijg ik steeds meer het idee dat ik eigenlijk van binnen vies ben. Soms ben ik zo wanhopig, om maar weer telkens te strijden of proberen te strijden tegen die gevoelens. Het lukt niet altijd en daarna word je zo moedeloos. Wat moet ik doen?

Ik ben man en de laatste tijd verlang ik steeds meer naar een man. Iets wat ik niet wil, maar toch opkomt. Hoe kom ik hier ooit van verlost? Mijn therapeut zei hierover: Je moet het een plaats geven in je leven. Dat kan ik niet accepteren. Weet u hier een antwoord op?

Hallo, ik ben 17 jaar en heb homoseksuele gevoelens. Deze gevoelens zijn erg heftig en ik weet niet wat ik er mee aan moet. Wat moet ik doen?

Omdat je dan veel met seksuele gevoelens bezig bent is het gevaar, merk ik, groter om toe te geven aan verkeerde gevoelens en zelfbevrediging. Is dit verkeerd wat kun je eraan doen en raadt u mij aan hulp te zoeken bij het EHAH?

Geachte mevrouw Hoek. Ik ben getrouwd en heb een lieve vrouw en lieve kinderen. Hoe komt het toch dat ik de laatste tijd zoveel strijd heb met mijn geaardheid. Ik heb soms zo’n verlangen naar een jongen. Mijn vrouw weet hier niets van.

Lichamelijk voelen we ons tot elkaar aangetrokken, maar ik denk dat dat niet in die mate is waarin andere jongens zich tot hun vriendin aangetrokken voelen. Is het mogelijk dat wij met elkaar trouwen of is het beter om de verkering te beëindigen om te voorkomen dat het later misschien echt fout gaat?

Ik ben 18 jaar en homoseksueel. Al lang ben ik er mee bezig hoe ik dit invulling wil geven m.b.t. mijn geloof. Ik kom er echt niet uit.

Ik vindt dit best dubbelzinnig en weet niet wat ik er mee aanmoet. Ik moet er niet aan denken om een relatie met een jongen op te bouwen. Ik wil gelukkig worden met een vrouw! Klinkt dit raar, of hebben meer jongens hier 'last' van?

Ik ben boos. Boos op mezelf, mijn ouders en ook God. Ik weet het gewoon niet meer. Van me zelf weet ik al jaren dat ik homo ben. Ik heb er eerst tegen gevochten, gebeden. Maar ik ben het nog steeds. Elke dag weer. Ik wil gewoon zijn! Ik wil... Ik weet het niet meer.

Sinds mijn 11e jaar weet ik dat ik een homofiele geaardheid heb. Na een aantal keer overspannen te zijn geweest ben ik nu nog steeds onder behandeling bij een instituut voor geestelijke gezondheidszorg. Ik moet zeggen dat het aardig gaat, al blijven de gevoelens wel aanwezig

Kan er niet een bepaalde stichting worden opgericht ofzo? Of is alles gewoon nog een groot taboe (ook in de ger.gem.?) Ik vraag dit niet uit boosheid, maar omdat ik er echt zelf mee worstel

Graag wil ik u een vraag voorleggen uit nood. Ik ben getrouwd en heb ook kinderen. Nu komen de gevoelens voor mannen zo sterk terug die ik al had voor mijn huwelijk.

Ik zit met een probleem. Ik ben bang dat ik biseksueel ben. Ik heb al een aantal keren verkering gehad met een jongen.

Ik heb al een lange tijd therapie gehad bij Eleos, maar dit helpt niet. Wat moet ik nu doen? Helpt u mij en geeft u mij a.u.b. raad. Moet ik dit alles accepteren of zou er nog genezing zijn?

Het is voor mij een zeer zware eenzame strijd. Momenteel ben ik in therapie, maar het help niet. Weet u a.u.b. raad hoe ik hiermee om moet gaan of liever hoe ik hier vanaf kan komen?

Ik weet dit van mezelf, maar vind het moeilijk hiermee om te gaan. Ook heb ik last van homofiele gevoelens. Heeft iedereen die zo meisjesachtig is, die gevoelens?

Maar het is zo moeilijk om jezelf als man te accepteren als je bij jezelf geen eigenschappen kunt ontdekken die nu echt typisch mannelijk zijn. Dan is het toch ook logisch dat je je meer bij vrouwen thuisvoelt en dat je je aangetrokken voelt tot mannen?

Maar als je moet zuchten onder het kruis van homoseksuele gevoelens, kun je toch niet zeggen: De Heere Jezus heeft dit kruis ook ervaren?

Ongeveer een half jaar geleden ben ik (jongen) voor het eerst verliefd geworden op een andere jongen. Ik was hier erg van in de war, maar ben er nu inmiddels achter dat ik waarschijnlijk biseksueel ben.

Waarom heeft God mij naast het gevoel voor vrouwen ook gevoel voor mannen gegeven? Waarom verlang ik als man naar seks met een man?

Mijn ouders heb ik het al wel verteld en die reageerden geschrokken, maar ik blijf hun kind. Ik ben bang dat mijn vriendinnen me niet meer als vriendin willen en achter mijn rug over me gaan praten. Ook ben ik bang dat heel mijn dorp het van me weet en me gaat naroepen, enzo. Heeft u soms tips voor me?

Ik ben bang dat ik lesbisch ben, maar durf er met niemand over te praten. Ik ben bang de mensen die nu om mee heen staan dan kwijt te raken en hoe moet ik dan verder?

Ik ben 16 jaar en homoseksueel. Ik kan me er niet tegen verzetten. Ik zou het graag willen, maar elke avond gaat het mis met mijn gedachten, enzovoort.

Ik ben biseksueel. Ik heb één goede vriendin en DAT is het probleem. Een predikant hebben we niet en thuis kan ik niet praten en vertouw niemand. Ze laten me toch vallen, vaak genoeg gebeurd.

Sinds mijn 13e (ik ben nu 16) weet ik dat ik homoseksueel ben. Hulp vragen is voor mij ook geen optie. Ten eerste wil ik het niet omdat ik altijd maar die drang heb om me uit te leven en ten tweede schaam ik me er voor om hulp te gaan vragen. Verder voel ik me vaak erg naar en 'vervloek’ ik mijn geboortedag. Ik denk dat God niet van me af wil weten. Ik wil het eigenlijk ook niet. Ik weet niet hoe ik bij God komen moet omdat ik het zelf altijd maar weer verzondig. Ik denk telkens maar dat ik dit lot niet heb verdiend, want ik ben toch niet veel slechter dan een ander? Als God niet ingrijpt in mijn leven, ga zeker het verkeerde pad op. Het is misschien een hele rare vraag, maar zouden jullie voor mij (en anderen die hier wel of niet mee zitten) voor mij willen bidden?

Dat heeft een groot gevoel van eenzaamheid en minderwaardigheid in mijn leven geschapen, omdat ik ook met mijn identiteit gepest ben. Ik neem aan dat ik ‘anders geaard’ ben omdat ik niet geloof in mijn mannelijkheid en daar ook niet aan kan werken omdat ik dat 'gevoel' mis: ik ben homofiel. Ik vraag me af of mijn geaardheid verkeerd is: is het een ziekte of is het een zonde? Val ik onder de categorie: blind, doof, kreupel, stom, etc. of onder: hoereerder, afgodendienaar, moordenaar, leugenaar, etc.

Voor dit contact wist ik al dat ik homoseksuele gevoelens had. Er weten al een aantal mensen van. Toch voel ik me vaak eenzaam omdat niemand weet van het contact met het maatje van een aantal jaar geleden. Ik weet me soms geen raad met mijn gevoelens en met mijn toekomst. Soms ben ik zo vol van wanhoop dat ik een eind aan mijn leven wil maken, gelukkig is dat tot nu toe nog altijd niet gebeurd, omdat God mij ervoor heeft bewaard.

Vanuit mijn kerkelijke opvoeding (Ger. Gem.) weet ik natuurlijk bij ratio dat wat ik uitspook, niet helemaal conform de Schrift is. Oftewel: God gruwt van mijn levenswandel.

Uit ervaring weet ik wat die jongen voelt. Het is voor mij ook een jarenlange worsteling geweest en het heeft m'n baan gekost omdat ik het niet meer vol hield vanwege mijn eenzame en moeilijke weg. Uiteindelijk kwam het tot een uitbarsting, omdat ik alles voor mezelf had gehouden terwijl ik nog wel getrouwd was.

Ook ben ik al enkele keren te ver gegaan, waarvan ik weet dat ik er niet goed aan gedaan heb. Ik voel me dan zo schuldig tegenover God; Hij die me dag aan dag gadeslaat, omringt met zijn trouwe zorg, en mij ook in al mijn ongerechtigheid nog verdraagt, wat een groot wonder is. En dan bid ik weer om vergeving en bewaring voor de zonde als de verleiding er weer is. En toch dan nog keer op keer te vallen in die zonde, bezoek van pornosites, enz. Ik voel me zo wanhopig dan en denk: zie je wel, ik kan het vanuit mezelf gewoon niet. Ik probeer wel het rechte pad te bewandelen, maar toch het breekt me keer op keer bij de handen af.

Ik ben 22 jaar en heb homofiele gevoelens. Nu is het zo dat ik erg verliefd ben op een jongen uit onze vriendengroep. Dit vind ik erg lastig. Ze weten nog niet dat ik die gevoelens heb. Als ik hem zie voel ik me nogal ongemakkelijk, maar dat ligt natuurlijk aan mezelf. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Hoe kan ik erachter komen of ik homofiele gevoelens heb of niet? Ik heb het idee dat ik zowel op jongens als meiden val, is dat mogelijk?

Ik ben homoseksueel en ik ik walg er van. Ik kan niet op tegen de lusten; ik ben een keer de fout in gegaan (ook meerdere keren op internet). Ik heb er daarna zoveel berouw over gehad. Mag ik nog naar de hemel? Ik heb het in de Bijbel opgezocht, maar vond geen antwoord. Ik wil gewoon een gezinnetje en verliefd zijn op een meisje. Ik wil mijn ouders en God dit alles niet aandoen. Niemand weet ervan en het vreet bijna wel iedere dag aan me

Ik ben een man van 20 en ben verslaafd aan gayporno. Ik wil geen homo zijn! Het kan en mag niet! Ik wil er wel graag mee stoppen, maar kan het niet. Ik bid er vaak voor, maar steeds doe ik het weer en dan vraag ik daarna weer om vergeving. Ik weet dat dit absoluut niet de manier van leven is voor een christen en wil dit ook echt niet, maar ik kan het niet laten. Ik durf er met niemand over te praten, terwijl ik toch weet dat er mensen zijn die mij kunnen helpen. Ik ga naar de kerk en hoor steeds daar dat ik mijn leven moet beteren en dat wil ik ook héél graag. Ik voel me telkens ook heel schuldig als ik een preek hoor en weet dat de manier hoe ik leef niet goed is. Ik zou graag een lieve vrouw willen ontmoeten waar ik verder mee zou kunnen gaan en een ‘normaal’ leven zou kunnen hebben. Zoals het nu gaat, wil ik het niet langer. Ik heb soms echt een hekel aan mezelf en weet dat dit niet goed is. Ik walg soms van mezelf als ik weer naar porno heb zitten kijken. Hoe kom ik er vanaf? Ik durf niet met anderen te praten. Ook niet met een psycholoog of maatschappelijk werker! Maar ik weet dat ik toch iets moet doen.

Ik voel al heel lang dat ik lesbisch ben en ik kan het niet langer meer volhouden om geen relatie met een vrouw aan te gaan! Wat moet ik hiermee, want ik ben verliefd op een vrouw, en ik verlang naar haar!

Wat moet je doen als je als meisje van 16 jaar verliefd bent op een jonge vrouw? Ze is getrouwd en zit bij mij in de kerk.

Ik ben een meisje van 16 en ik ben verliefd op een vrouw van 23. Ik logeer in een logeerhuis en daar heb ik haar leren kennen: zij werkt daar. Ik logeer daar ongeveer een keer per maand. Ik zie haar dus ook al niet zo veel want als ik daar kom dan moet ik net geluk hebben dat ze werkt. Ik mis haar vaak heel erg, dan lig ik te huilen in bed. En als ze dan wel werkt en ik ben er ook, ben ik vaak bang dat ze er achter komt dat ik verliefd op haar ben. Wat kan ik doen??

En daarom ben ik ook niet homoseksueel, maar val ik op vrouwen. Voor mezelf erken ik me als een heteroseksueel met soms homoseksuele gevoelens. Maar ik zou ook helemaal geen seks of een relatie met een man hoeven te hebben. Het is alles een zucht naar bevestiging geweest, waardoor ik deze gevoelens kreeg. Mijn vraag nu is, hoe kom ik van deze gevoelens af?

Mensen om me heen zeggen: breken, het mag niet, het kan niet, veel te gevaarlijk. M'n huisarts daarentegen en een predikant zegt juist: investeren en elkaar liefhebben als een David en Jonathan, ook al moet je je bewust zijn van de gevaren die er kunnen zijn, maar doe het alles voor het aangezicht van de Heere. Gisteren sprak ik die vriend nog even en hij zei me: jongen, jij zit maar te wroeten in jezelf, dit mag je niet voelen, dit mag je niet merken, dat mag je niet, en je beseft ook zelf wel dat je je gevoelens en zonden er niet onder krijgt omdat dat niet kan. Ik moet leren naderen tot de Heere en het zeggen: “Heere, hier ben ik, U kent me, met m'n verdriet, strijd, moeitevolle leven, m'n gevoelens, ook richting m'n vriend. En dan moet de Heere het gaan doen, en moeten we ons overgeven.” En ja, ik denk dat dat waar is.

Lieve jongens en meisjes, ik hou intens veel van jullie! Jullie wanhoopskreten zijn niet aan de orde gekomen in de discussie... it's about time! The urgency of now!

kruipt even stil in een hoekje, geschokt van de opsomming die ik net pagina voor pagina heb zitten kopieëren.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 okt 2009 12:59

Dit raakt me diep: zoveel jongeren met de zelfde vragen!

En wat is JOUW antwoord?

Terug naar “Archief”