Arie Boomsma (EO) geschorst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Re: Arie Boomsma (EO) geschorst

Berichtdoor Denkertje21 » 06 mar 2009 14:02

@ em_ma
Harm-J heeft het al prima verwoord.
Ik mis zo enorm de mildheid. We gaan elkaar de maar nemen. Als Jezus nu zegt "Zo veroordeel ik u ook niet, ga heen en zondig niet meer", dan geldt dat voor ons allemaal. Mij mogen onze maatlat niet over een nader heenleggen.

Zoals ik al zei, ik heb Arie een aantal malen persoonlijk ontmoet. Arie kiest voor zijn opdracht om de liefde van Christus uit te dragen, i.p.v. voor het grote geld bij een andere opdracht. Die rijping kwam pas later. Hij kan wat onbezonnen zijn (wie niet?) en hij had zeker de consequenties niet overzien van deze actie. En hij draagt de consequenties met waardighedi, waarvoor ik veel respect heb,

Maar em_ma, het is super link om een oordeel te vellen over iemands geloofsleven!

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 06 mar 2009 14:16

@ Denkertje: wil je me niet snappen soms?
Ik oordeel niet, die opmerking schiet mij totaal in het verkeerde keelgat, ik zet alleen vraagtekens bij sommige zaken die Arie uitdraagt. Dat mag toch?
Als we alles maar moeten accepteren van elkaar en uit liefde elkaar niet teveel mogen opleggen, dan kunnen dominees ook wel opdoeken. Dan wordt het een zooitje in het christendom. Waarom zouden we dan nog luisteren naar de 10 geboden? Of mogen we die ook al niet meer naar elkaar benoemen? Kinderen voed je toch ook op? Of laat je die ook lekker hun gang gaan? Jezus sprak Zijn kinderen ook vermanend toe.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

sela

Berichtdoor sela » 06 mar 2009 14:20

toch lijkt het de schijn van oordeel te hebben.. :-k
hmm.. een lastige case.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 06 mar 2009 14:44

em_ma, Je kunt iemand met liefde onderwijzen en je kunt iemand wettisch onderwijzen.

Bij het één zou je kunnen stellen dat er sprake is van een (oneindig) geduld lees: zoals "(de)" of een (V)vader zijn kinderen onderwijst. Bij het 2e zou je kunnen stellen dat iemand onderwezen word door middel van een sanctie. Snap je nu misschien het verschil? Zo ja, vraag je zelf dan nog eens af: er bij het 2e nog sprake van een vrije keuze mogelijkheid om te kiezen?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 06 mar 2009 15:25

em_ma schreef: @ Denkertje: wil je me niet snappen soms?
Ik oordeel niet, die opmerking schiet mij totaal in het verkeerde keelgat,

Dat is nou juist het probleem: ik WIL je wel snappen, maar het lukt niet. Je zegt steeds dat je niet oordeelt.

Toch even een paar kwootjes van jou:

em_ma schreef:Alleen Arie mag in de toekomst meer uitdragen dat hij christen is, ik vind dat nu behoorlijk magertjes, conform zijn levenswandel en gedrag.

em_ma schreef:Aan de vruchten zul je de boom kennen, dat geldt voor mij, maar ook voor jou en Arie.

em_ma schreef:Ik heb diverse programma 's van Arie gezien, maar er nog nooit in gehoord dat Jezus de Weg de Waarheid en het Leven is.

em_ma schreef:maar Arie is zo oppervalkkig.

em_ma schreef:En ik mag Arie 's levenswandel naast de Bijbel leggen en dan kom ik wel wat tegen waar God ons voor gewaarschuwd heeft en neit blij van wordt.

Echt, ik wil je best snappen, maar je oordeelt toch wel stevig, waarbij jouw normen de maatstaf zijn.

Nogmaals: ik denk dat Arie meer mensen tot Jezus heeft geleid dan jij en ik bij elkaar....

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 mar 2009 15:41

Wie zegt dat een ander oordeelt, oordeelt zelf ook.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 06 mar 2009 15:45

em_ma schreef:
Saskia schreef:Volgens mij zijn de foto's nog helemaal niet gepubliceerd. Ik begreep dat de Eo-directeur ze ook helemaal niet gezien heeft en alleen op Arie's opmerking 'dat hij niet heel veel aanheeft' de beslissing heeft genomen om te schorsen.

Omdat de foto 's voor een homoglossy zijn, zal Arie vast niet in driedelig kostuum lopen.
Zo nuchter moeten we er wel in zijn.

Het is niet per se een homoglossy voor zover ik begrepen heb. Het is een blad voor 'de man' zowel hetero als homo dus. L'Homo betekent niet homoseksueel of homofiel, maar mens of man. Het is dus een uitgave voor mannen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 06 mar 2009 16:01

elbert schreef:Wie zegt dat een ander oordeelt, oordeelt zelf ook.

daar ga ik een tegeltje van maken =D> =D> =D>

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 06 mar 2009 16:47

Daar is toch al een bijbel(tje) van?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 mar 2009 16:52

em_ma schreef:@ Denkertje: wil je me niet snappen soms?
Ik oordeel niet, die opmerking schiet mij totaal in het verkeerde keelgat, ik zet alleen vraagtekens bij sommige zaken die Arie uitdraagt. Dat mag toch?
Als we alles maar moeten accepteren van elkaar en uit liefde elkaar niet teveel mogen opleggen, dan kunnen dominees ook wel opdoeken. Dan wordt het een zooitje in het christendom. Waarom zouden we dan nog luisteren naar de 10 geboden? Of mogen we die ook al niet meer naar elkaar benoemen? Kinderen voed je toch ook op? Of laat je die ook lekker hun gang gaan? Jezus sprak Zijn kinderen ook vermanend toe.

Heb je ook wel eens andere dingen van Arie Boomsma gezien? Hij presenteert ook HotDog TV, daarin is toch best veel te merken van zijn christelijke moraal. Dit is de Dag, ook de moeite waard om eens te luisteren. Al is dat vaak meer journalistiek dan verkondigend, het is toch zeker niet naief te noemen.
pobody's nerfect

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 mar 2009 23:13

Denkertje21 schreef:
elbert schreef:Wie zegt dat een ander oordeelt, oordeelt zelf ook.

daar ga ik een tegeltje van maken =D> =D> =D>

Het is zo'n open deur, dat ik daarom niet erg onder de indruk raak als mensen zeggen dat ik ergens een oordeel over heb.
Alsof dat per definitie iets verkeerds zou zijn. Het gaat erom dat mijn oordeel rechtvaardig is (Joh. 7:24); dáár mogen mensen me op beoordelen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 06 mar 2009 23:43

elbert schreef: Het is zo'n open deur, dat ik daarom niet erg onder de indruk raak als mensen zeggen dat ik ergens een oordeel over heb.

Even een paar nuances:

• oordeel
• mening
• beoordeling
• veroordeling

dat laatste wordt hier wel vaak gegeven...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2009 23:56

Denkertje21 schreef:Even een paar nuances:

• oordeel
• mening
• beoordeling

Volgens mij zijn deze drie synoniem.

• veroordeling

En dit slechts de negatieve variant.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 07 mar 2009 00:06

Denkertje21 schreef:Echt, ik wil je best snappen, maar je oordeelt toch wel stevig, waarbij jouw normen de maatstaf zijn.

Nogmaals: ik denk dat Arie meer mensen tot Jezus heeft geleid dan jij en ik bij elkaar....

Wat versta jij precies onder oordelen?
Mijns inziens zijn het niet MIJN normen, maar goed daar heb jij een andere mening over. In ieder geval bedoel ik het niet liefdeloos.
Maar Denkertje, als jij s zondags een preek hoort, zal de dominee ook verkondigen waar wij ons wel en niet mee bezig moeten houden. Zeg jij dan ook tegen de dominee dat hij niet mag oordelen? En dat het ZIJN mening is? Nee, hij spreekt de Bijbel na! Hij heeft beloofd om de gemeente bij God te houden en tja, dan moet je de gemeente vermanend toespreken (dat schijnt tegenwoordig bijna niet meer te mogen). Omdat wij graag afdwalen en doen wat we zelf willen.
Snap je nu mn punt Denkertje?

@ Jo 'tje: ik ga kijken naar de programma 's die jij noemt, die heb ik nog niet gezien.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 mar 2009 10:59

Em_ma: dit is de dag is het dagelijkse radioprogramma van de EO op radio 1.
Maar momenteel is Arie daar dus ook niet meer actief ;)
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”