Memmem schreef:O, jij bent ook maar wat celletjes bij elkaar en geen mens?
Een foetus is een kindje van 8 weken oud met alles er op en eraan. Die beweegt en heeft een kloppend hartje. Een echt levend mensje.
Een embryo begint met een paar celletjes maar als je weet dat je zwanger bent zijn er al zo enkele duizenden cellen (embryo is dan 2 weken , 4 weken zwangerschap wordt er dan gerekend.)Met 3 weken is er al een aanleg voor een hartje. Dan kun je toch niet meer beweren dat het gewoon maar een 1, 2 of 8 celletjes zijn.
Als je mij cel voor cel uit elkaar zou trekken, zou je toch echt nergens mijn "mens-zijn" tegenkomen.
Iedere grens die je trekt is arbitrair, daar ben ik me helemaal van bewust. Wat dat betreft is het principiële standpunt van het leven begint bij 1 cel een stuk makkelijker, in de zin van duidelijker. Er is ook geen magische grens wanneer een je "ineens" een mens bent, en dus niet meer geaborteerd mag worden. Maar toch vind ik een klompje cellen nog geen mens, en een baby wel. Of het een aanleg voor een hartje heeft doet er wat mij betreft niet toe.
Let wel, ik sta ook niet te juichen bij het idee abortus. Ik ben alleen banger voor de gevolgen als je het huidige abortusbeleid gaat terugdraaien. Ik geloof dat dat namelijk veel meer leed teweeg zou brengen.