obama en abortus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Re: obama en abortus

Berichtdoor Memmem » 18 jul 2009 13:04

rafaell schreef:Ik had het over foetussen, niet over mensen. Een zaad is ook nog geen plantje Beun.

Een foetus is een mens. Dat is een zaadje en een eitje die zijn samengesmolten en zijn gaan groeien. Net als een zaadje dat is ontkiemt en opkomt en dus een klein plantje is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jul 2009 15:21

Memmem schreef:
rafaell schreef:Ik had het over foetussen, niet over mensen. Een zaad is ook nog geen plantje Beun.

Een foetus is een mens. Dat is een zaadje en een eitje die zijn samengesmolten en zijn gaan groeien. Net als een zaadje dat is ontkiemt en opkomt en dus een klein plantje is.

Dat is maar een kwestie van je definitie. Persoonlijk definieer ik 1 cel, of 2, of 8 nog niet als "mens"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

rafaell

Berichtdoor rafaell » 18 jul 2009 15:37

Inderdaad, ik ook niet. Net zoals twee zandkorrels nog geen heuvel zijn.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 18 jul 2009 20:43

Mortlach schreef:
Memmem schreef:

Dat is maar een kwestie van je definitie. Persoonlijk definieer ik 1 cel, of 2, of 8 nog niet als "mens"

O, jij bent ook maar wat celletjes bij elkaar en geen mens?
Een foetus is een kindje van 8 weken oud met alles er op en eraan. Die beweegt en heeft een kloppend hartje. Een echt levend mensje.
Een embryo begint met een paar celletjes maar als je weet dat je zwanger bent zijn er al zo enkele duizenden cellen (embryo is dan 2 weken , 4 weken zwangerschap wordt er dan gerekend.)Met 3 weken is er al een aanleg voor een hartje. Dan kun je toch niet meer beweren dat het gewoon maar een 1, 2 of 8 celletjes zijn.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jul 2009 22:02

Memmem schreef:O, jij bent ook maar wat celletjes bij elkaar en geen mens?
Een foetus is een kindje van 8 weken oud met alles er op en eraan. Die beweegt en heeft een kloppend hartje. Een echt levend mensje.
Een embryo begint met een paar celletjes maar als je weet dat je zwanger bent zijn er al zo enkele duizenden cellen (embryo is dan 2 weken , 4 weken zwangerschap wordt er dan gerekend.)Met 3 weken is er al een aanleg voor een hartje. Dan kun je toch niet meer beweren dat het gewoon maar een 1, 2 of 8 celletjes zijn.

Als je mij cel voor cel uit elkaar zou trekken, zou je toch echt nergens mijn "mens-zijn" tegenkomen.

Iedere grens die je trekt is arbitrair, daar ben ik me helemaal van bewust. Wat dat betreft is het principiële standpunt van het leven begint bij 1 cel een stuk makkelijker, in de zin van duidelijker. Er is ook geen magische grens wanneer een je "ineens" een mens bent, en dus niet meer geaborteerd mag worden. Maar toch vind ik een klompje cellen nog geen mens, en een baby wel. Of het een aanleg voor een hartje heeft doet er wat mij betreft niet toe.

Let wel, ik sta ook niet te juichen bij het idee abortus. Ik ben alleen banger voor de gevolgen als je het huidige abortusbeleid gaat terugdraaien. Ik geloof dat dat namelijk veel meer leed teweeg zou brengen.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 18 jul 2009 23:21

Inderdaad. Zelf vind ik levensvatbaarheid en/of bewustzijn wel een aardige grens, maar dat is allemaal een kwestie van smaak. De helft van de bevruchte cellen sterft overigens al af in de eerste maand als ik het goed heb, als je dat dan al als mens ziet moet dat behoorlijke consequenties voor je godsbeeld hebben.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jul 2009 09:43

Daar moest ik ook aan denken. De verhouding van spontane abortussen/zwangerschappen is schrikbarend hoog.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 20 jul 2009 21:40

Een spontane miskraam met een abortus vergelijken is net een natuurlijk overlijden met een moord vergelijken.
Mijn Godsbeeld zal daar dus ook absoluut niet door veranderen.
Mortlach schreef:Let wel, ik sta ook niet te juichen bij het idee abortus. Ik ben alleen banger voor de gevolgen als je het huidige abortusbeleid gaat terugdraaien. Ik geloof dat dat namelijk veel meer leed teweeg zou brengen.

Waarom? Omdat het in de illegaliteit terecht kan komen?
Als er een goede begeleiding komt voor ongewenst zwangeren voorkom je al een heleboel problemen. Maar een goede voorlichting is nog beter.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 20 jul 2009 22:25

Met illegaliteit schiet je inderdaad niets op. Met een verbod op abortus dring je in ieder geval het aantal gevallen van abortus niet terug.

Waarom doet dat niets met je godsbeeld? Vind je het geen raar idee dat de hemel/hel dan half gevuld zal zijn met zieltjes van mensen die nooit geboren geweest zijn?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jul 2009 09:23

Memmem schreef:
Mortlach schreef:Let wel, ik sta ook niet te juichen bij het idee abortus. Ik ben alleen banger voor de gevolgen als je het huidige abortusbeleid gaat terugdraaien. Ik geloof dat dat namelijk veel meer leed teweeg zou brengen.

Waarom? Omdat het in de illegaliteit terecht kan komen?

Onder andere ja, dat vrouwen weer zelf thuis gaan lopen rommelen met kleerhangers. Of dat het kind toch geboren wordt, maar desdanig ongewenst is dat het geen leven zal hebben.

Als er een goede begeleiding komt voor ongewenst zwangeren voorkom je al een heleboel problemen. Maar een goede voorlichting is nog beter.

Inderdaad, dat is zeker nodig, maar naast de mogelijkheid tot abortus, niet ter vervanging van...

Terug naar “Archief”