Refowebkids deel 8

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 31 dec 2008 10:50

MissF: ik weet op welke discussie je doelt, maar ik heb er zelf altijd veel moeite mee, dat te begrijpen.
Een paar voorbeelden, die in feite in dezelfde lijn liggen, maar waar je nooit iemand over hoort:
Als je ziek bent, ga je toch ook naar een dokter?
Als je hoogzwanger bent, dan mag je een aantal dingen niet meer doen, omdat het misschien gevaarlijk zou kunnen zijn voor de baby... die dingen doe je dan toch ook niet?
Voor een goede gezondheid slik je toch extra vitamines en mineralen, wanneer dat je (bijv. tijdens zwangerschap) wordt aangeraden?
Voor mijn gevoel liggen echo's en op evt. ziektes testen in dezelfde lijn. Het argument tegen inentingen kan ik nog enigszins begrijpen, omdat dat actief tegen iets handelen is (ik ben overigens wel voor inentingen, maar dat terzijde), maar met passieve handelingen als testen/echo's zou ik echt geen moeite hebben. Het helpt ouders, denk ik, zich op bepaalde dingen voor te bereiden, mocht er iets zijn. En ik zou mijn kind graag de beste zorg en voorbereiding willen geven, die in mijn macht ligt... dat is volgens mij je taak als ouder. Voor de rest ligt het natuurlijk allemaal in Gods hand.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 31 dec 2008 13:03

zo heb ik dus ook geen foliumzuur gebruikt. Als je gewoon gezond eet en gevarieerd, dan is het echt niet nodig.

En ja, als Eva Lynn een van de ziektes blijkt te hebben zullen we ons misschien afvragen waarom we toen toch niet voor de hielprik hebben gekozen.

Ik vind dat ze eerst beter onderzoek moeten doen zodat het aantal dat voor niks die onderzoeken gaat doen en medicatie gaat gebruiken aanzienlijk verminderd.

En dan zal het misschien niet schaden zo'n pil, ik moest melk afkolven, daarna door een lepeltje de inhoudt van de capsule vermengen en dat geven, Sarah heeft gekrijst, gegilt en gespuugd, zo erg dat ik zei: we stoppen er maar mee! ALs ze echt ziek is horen we dat snel genoeg! Twas echt een ontzettend geknoei en volgens mij heeft het haar meer gedaan dan wij denken met het bloed prikken etc....

AJL; ik moet volgens mij ook binnenkort een nieuwe winterjas. had meteen al een grotere maat genomen omdat ik er nog eentje van Sarah had liggen, maar hij kan bijna niet meer dicht :? Gelukkig is de zeeman niet zo duur :mrgreen: (heb zelfs al een zomerjas voor Sarah gekocht :mrgreen: )

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 31 dec 2008 13:09

elvira (gast) schreef:MissF: ik weet op welke discussie je doelt, maar ik heb er zelf altijd veel moeite mee, dat te begrijpen.
Een paar voorbeelden, die in feite in dezelfde lijn liggen, maar waar je nooit iemand over hoort:
Als je ziek bent, ga je toch ook naar een dokter?
Als je hoogzwanger bent, dan mag je een aantal dingen niet meer doen, omdat het misschien gevaarlijk zou kunnen zijn voor de baby... die dingen doe je dan toch ook niet?
Voor een goede gezondheid slik je toch extra vitamines en mineralen, wanneer dat je (bijv. tijdens zwangerschap) wordt aangeraden?
Voor mijn gevoel liggen echo's en op evt. ziektes testen in dezelfde lijn. Het argument tegen inentingen kan ik nog enigszins begrijpen, omdat dat actief tegen iets handelen is (ik ben overigens wel voor inentingen, maar dat terzijde), maar met passieve handelingen als testen/echo's zou ik echt geen moeite hebben. Het helpt ouders, denk ik, zich op bepaalde dingen voor te bereiden, mocht er iets zijn. En ik zou mijn kind graag de beste zorg en voorbereiding willen geven, die in mijn macht ligt... dat is volgens mij je taak als ouder. Voor de rest ligt het natuurlijk allemaal in Gods hand.

Als je ziek ben ga je naar de dokter ja, maar als je niet ziek ben ga je je toch ook niet laten onderzoeken?

Voor een goede gezondheid slikt het merendeel van de bevolking misschien extra vitamines en mineralen, ik vind dat zoals in mijn vorige post een beetje overboden. Als je gezond leeft is dit niet nodig, kun je alles wat je nodig hebt uit het eten halen!

Echo's en de hielprik zijn eigenlijk hetzelfde, toch hebben we de echo wel gedaan, om te zien of de placenta wel goed ligt, de baby goed groeit, de bevalling gewoon thuis plaats kan vinden etc.
De ziektes van de hielprik kun je ook op tijd opmerken, als je er maar wel alert op bent. Over het algemeen genomen ben je er toch nog op tijd bij, voordat er ernstige schade is. Dit is mij in elk geval door verschillende mensen verteld die er wel verstand van hebben (oa mijn eigen verloskundige)

Inentingen daar is al een hele discussie over geweest, maar ik vind dat ze tegenwoordig wel gaan overdrijven, wanneer mag een kind nog zelf weerstand opbouwen?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 31 dec 2008 13:35

De argumenten van vitaminepillen en naar de dokter gaan vind ik ook niet van toepassing als het om echo's en hielprik gaat. Ik ga idd niet naar een dokter (sowieso niet, maar als het echt nodig is wel, omdat ik me ziek zou voelen, niet als ik niks mankeer), ik slik geen vitaminepillen en die zooi.
De echo hebben we wel laten doen (de 8 en 12 weken echo omdat ik perse wilde weten of er echt wel een kindje in me groeide ;) en de 20 weken om te kijken of er iets zou zijn waardoor ik eventueel in het ziekenhuis zou moeten bevallen. Als ik van tevoren al voor ziekenhuis had gekozen, had ik de echo niet laten doen.) Een 3d echo gaat mij dus net iets te ver.
Bij een hielprik onderzoeken ze ziektes die in mijn familie totaal niet voorkomen. veel ervan zijn erfelijk. Wij kunnen wel drager zijn, dat is zo, maar de kans is gewoon onwijs klein. En deze ziektes komen weinig voor, en als ze voorkomen, dan komen we daar vanzelf wel achter.
Ik vind het trouwens sowieso de vraag hoe ver je mag gaan medisch gezien. Wil ik wel dat ik van tevoren exact weet welke ziektes mijn kindje heeft, om er zoveel mogelijk aan te doen om het in leven te houden? Niet dat ik het niet zou doen, hoor, maar soms twijfel ik wel eens of we niet te ver gaan (vooral als Christenen) in de medische wereld. Van die oude mensen, die, soms bijna tegen hun wil, in leven worden gehouden met allerlei gedoe. Ik vraag me af of het de bedoeling is.
Nogmaals: niet dat ik er niet alles aan zou doen om ons kindje in leven te houden hoor (en dat is eigenlijk heel egoistisch, omdat WIJ ons kindje in leven willen houden), maar ik denk er wel eens over na :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 31 dec 2008 13:44

hier ook gewoon de hielprik laten doen. Ze jammerde het uit, ik snap nog steeds niet waarom ze dit niet combineren in het ziekenhuis. Daar hadden ze ook dagelijks al een aantal buisjes afgenomen... :roll:

Tis denk ik een moeilijk dillema. Dat heb ik bijvoorbeeld met het slikken van foliumzuur. Dat heb ik niet gedaan :oops: eigenlijk heb ik er helemaal niet aangedacht :oops: .

Tja... ik weet eigenlijk niet precies hoe ikhet moet zeggen. Maar de ervaring die je hebt met zoiets, zoals lammetje, laat je toch wel anders na zulke dingen kijken.

Hier alleen een echo gehad met 12 weken, hoever ik was, en toen met 20 weken de twintigweken echo. Ik was er niet zo erg mee bezig dan wat ik nu hier allemaal lees. Ik vond het wel 'leuk' om het allemaal mee te maken en was wel benieuwd of ons kleintje gewoon thuis geboren kon worden. Ze kwamen er daar wel achter dat ze anderhalve week achter was in de groei. Maar daar is nu niks meer van te zien.
Overal is wel wat mee... denk ik zelf. :oops:

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 31 dec 2008 13:52

@MissF: ik snap je punt wel, maar ik denk dat er een onderscheid is tussen ACTIEF (inenten, mensen in leven houden middels allerlei apparatuur) en PASSIEF (onderzoeken, echo maken, testen) handelen.
En over te ver gaan in de medische wereld: interessante gedachte, ik denk bij te ver gaan eerder aan euthanasievraagstukken en dergelijke...

Ikzelf slik bijv. geen vitamines omdat ik denk dat ik echt wel genoeg binnenkrijg en dat goed genoeg voor mezelf zorg. Misschien dat dat anders is als ik zwanger zou zijn ofzo.
Ik ga echter (dat is hier normaal) wel elk jaar naar de vrouwenarts (gynaecoloog) voor een algemeen onderzoek (wordt vooral naar mogelijke kanker gekeken)... en dat vind ik allemaal heel prima. Ik ga er van uit dat al die nieuwe methoden er niet voor niets zijn, ook al moeten we ons blijven beseffen dat WIJ het niet voor het zeggen hebben of die methoden ook aanslaan...

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 31 dec 2008 13:52

Eerlijk gezegd vind ik het soms wel makkelijk praten over dat foliumzuur. Natuurlijk is het niet altijd nodig, maar het is uitgewezen dat het helpt tegen open ruggetje. Ik ben wel benieuwd naar hoe mensen met een kindje met een open ruggetje kijkt naar het gebruik van foliumzuur bij een mogelijk volgend kind. Het is niet dat ik jullie punt niet begrijp, maar mag je de aangereikte middelen niet gebruiken?

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 31 dec 2008 13:57

@Lammetje: ik kan me wel goed voorstellen dat je na zo'n ervaring denkt: nee, hoor, niet nog een keer! Maar als ik je goed begrijp, gaat het bij jou meer om al het gedoe erom heen dan de ethische beslissing van het wel of niet willen weten waar MissF het over had.
Voor de rest: ja, ik laat af en toe een algemene check-up doen, dat is in Duitsland normaal en daar sta ik ook helemaal achter. (zie vorige reactie)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 31 dec 2008 13:57

Tja, dat denk ik dus wel, maar ik vind het altijd zo lastig tot hoever je moet gaan als Christen.
Ik heb wel foliumzuur geslikt, maar heb me toen ook al wel eens afgevraagd waarom eigenlijk. Ik wens zeker wel het allerbeste voor ons kindje, en als ik daar iets aan kan doen tijdens de zwangerschap (door foliumzuur en gezond te leven) dan zal ik dat altijd doen. Ik wil niet dat ons kindje bijvoorbeeld veel nare ervaring in zijn/haar leventje krijgt doordat ik dingen heb gedaan die ik niet had moeten doen, en het zo dus voorkomen had kunnen worden. maarja, dat zou je ook kunnen zeggen bij echo's en zelfs bij vruchtwaterpuncties enzo. Ik vind de grens erg lastig te trekken
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 31 dec 2008 13:59

@Kirsten: ik vind van wel. Die aangereikte middelen zijn er niet voor niets, denk ik dan.
Misschien een beetje simpel gedacht, hoor, maar ik denk dan: Als het niet volgens Zijn plan is, dan zal Hij er ook wel voor zorgen dat het niet werkt...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 31 dec 2008 14:51

kirsten schreef:Eerlijk gezegd vind ik het soms wel makkelijk praten over dat foliumzuur. Natuurlijk is het niet altijd nodig, maar het is uitgewezen dat het helpt tegen open ruggetje. Ik ben wel benieuwd naar hoe mensen met een kindje met een open ruggetje kijkt naar het gebruik van foliumzuur bij een mogelijk volgend kind. Het is niet dat ik jullie punt niet begrijp, maar mag je de aangereikte middelen niet gebruiken?

De kans wordt misschien wel kleiner op een kindje met een open ruggetje, maar dat is echt heel weinig procent!!! Je kunt voldoende foliumzuur halen uit een gevarieërde voeding! Veel mensen zeggen dat dit niet lukt, dat je dan opeens heel veel van iets moet eten, maar daar is niet voldoende bewijs voor!

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 31 dec 2008 14:57

Foliumzuur dien je VOOR dat je zwanger bent te gebruiken...En het helpt absoluut WEL tegen spina bifida en heel veel mensen krijgen TE WEINIG binnen...Waarom zou je dat dan niet gebruiken?

De hielprik is er niet voor niets en kan vroegtijdig veel ziekten opsporen die schadelijk kunnen zijn wanneer je deze laat pas ontdekt zoals PKU waarbij je ernstige mentale retardatie krijgt..!

Ik snap echt niet wat je hier tegen kunt hebben..

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 31 dec 2008 14:58

elvira (gast) schreef:@Lammetje: ik kan me wel goed voorstellen dat je na zo'n ervaring denkt: nee, hoor, niet nog een keer! Maar als ik je goed begrijp, gaat het bij jou meer om al het gedoe erom heen dan de ethische beslissing van het wel of niet willen weten waar MissF het over had.
Voor de rest: ja, ik laat af en toe een algemene check-up doen, dat is in Duitsland normaal en daar sta ik ook helemaal achter. (zie vorige reactie)

Het heeft wel meegewogen tot de beslissing dat we het niet zouden doen.
Ik vind een checkup op zich niet verkeerd, natuurlijk is er vroeg bij zijn beter, maar soms vraag ik me af of we niet teveel zelf voor God willen spelen.

Ik kreeg laatst een cursus over palliatieve sedatie, niet echt van toepassing hierop, maar daar werd gezegt:

Vroegen stierven mensen, dat was het oordeel van God
Later werd het de dokter die 'slim' was en het kon uitstellen.
Nu beslist de mens zelf (euthanasie) wanneer hij wil sterven.

Natuurlijk gaat dit totaal niet op in alle gevallen, er gebeuren zat dingen waar de artsen machteloos staan en bij verkeersongevallen op slag dood. Maar ik vind het wel goed om bij stil te staan!

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 31 dec 2008 16:35

Ik vind het juist mooi dat we nu zoveel weten, en ziektes net na de geboorte (hielprik) of voor de geboorte (echo) al kunnen weten. Ik begrijp niet waarom dat voor God spelen zou zijn. Waarom zou de grens in deze gevallen lastig zijn als christen? Het is toch mooi dat deze middelen helpen dat het kinder en moedersterfte cijfer zoveel lager ligt dan een 10-tal jaar geleden?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 31 dec 2008 16:37

Bij de echo (20 weken echo) zitten ook wel z'n nadelen aanvast. Stel dat er tijdens die echo aan het licht komt dat je kind een afwijking heeft. En je hebt die echo laten maken. Dan kan de verzekering heel moeilijk gaan doen. Dus er zitten heel wat haken en ogen aanvast.... :?

Terug naar “Archief”