Riska schreef:Maar je hebt het dus ook wél gekend! Er komt een dag dat je weet dat het mag, zelfs moet, boos zijn op de ouders maar dat kost tijd... en is ook bij mij niet gemakkelijk gegaan.
Vooral die eerste regel, ja! Ook hierin kan ik alleen voor mij zelf spreken, dit ook in de (stille) hoop dat iemand er wat aan heeft. Het is niet zo simpel als mensen (soms willen of lijken te*) stellen van bid en u zal (direct) geven of genezen worden en of dat het bijbels gezien juist is of zou zijn om te vergeven, of zonder boos te zijn of mogen zijn op de ouder(s).
Daadwerkelijk vergeven kan iemand pas echt als hij of zij er aan toe is. Dit is/kan soms een lange weg zijn. Soms moet men ook kunnen begrijpen dat mensen het niet meer kunnen opbrengen. (het vergeven) Dit doordat de wonden die zijn ontstaan, te diep van binnen zitten, of doordat de of een dader niet wil toegeven of niet meer in leven is.
*Mensen die niet in die situatie hebben gezeten, of er goed bekend mee zijn.
Edit:
Zelfs na het schrijven en posten hiervan, kwam de vraag bij mij (nog) naar boven, is het wel Christelijk om hier over zo openlijk over mijn ouder(s) te schrijven? Toch is het antwoord hierop, een volmondig ja, zeker als ik door mijn schrijven (heel misschien) iemand een stukje troost kan bieden en iets van de gedachte af kan nemen of bij mensen in de omgeving of het slachtoffer zelf van of bij de de woorden/gedachten van:
"ik/hij/zij zal het wel verdiend hebben", of "ik/hij/zij zal het wel uitgelokt hebben, of het is/was toch wel een lastig kind etc..etc " en dat soort gedachten.