Niet gepland ongehuwd zwanger in de reformatorische gezindte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Niet gepland ongehuwd zwanger in de reformatorische gezi

Berichtdoor LeChat » 18 jun 2008 18:47

The Engineer schreef:Ben je nou echt zo blind? Wat de oorzaak ook zij, ouders en scholen verzuimen het om seksuele voorlichting te geven. Mijn vriendin krijgt het nu pas op het Mbo!!!! En alleen omdat het een zorgopleiding is.

Haar ouders, de basisschool en de middelbare school hebben er met geen woord over gerept. (Eben-haezer in Barneveld en Van Lodenstein in Hoevelaken).

Dat wens ik toch niet te geloven... bij biologie en verzorging op de middelbare school is het verplicht om er aandacht aan te besteden. Dat 't op een basisschool niet gebeurt kan ik wel begrijpen hoor, die kinderen zijn nog zo jong.

En wat dat verhaal over dat paard betreft: van die sterke via-via verhalen zou ik ook maar niet teveel doorvertellen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 jun 2008 18:49

wij hebben het wel gehad maar de plaatjes waren uit het boek geknipt of helemaal zwart gemaakt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 18 jun 2008 18:53

Ik denk dat de voorbeelden zoals hierboven echt wel voorkomen, maar het is ook wel heel generaliserend. Ik heb ook op een refo-basisschool gezeten, maar daar wel gewoon voorlichting gehad. Daar werkten ze zelfs samen met de ouders, zodat die wisten wat er op school besproken was. De onderwerpen werden een soort van verdeeld zegmaar.
Ik vind het echt wel goed om dat zo te doen, dan 'verplicht' je ouders ook om hun verantwoordelijkheid hierin te nemen (en natuurlijk kan iedereen dat dan nog op z'n eigen manier invullen)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 jun 2008 18:57

esli schreef:
Evelien schreef:
esli schreef:Getrouwd zijn en studeren gaat prima samen!!!

soms wel ja. Maar als er nou een kindje komt?

Wij gebruiken idd voorbehoedmiddelen, dus de kans op een kindje is errug klein.

Ik vind de term 'moeten' trouwen ook erg vreemd. Pfft op je 16e trouwen omdat je zwanger bent, lijkt me bijzonder onverstandig (in de meeste gevallen). Zou dat als ouder zijnde ook echt niet opdringen, krijg je alleen maar narigheid van vrees ik.

Ik ben het wel met MissF eens dat ouders heel goed kunnen uiten naar hun kinderen dat seks heel mooi en intiem is. Dat er niet alleen platte grappen over gemaakt worden. Daarnaast kan het zijn dat het kind andere keuzen maakt en dan is het wel belangrijk dat hij dan weet dat je dan echt beter een condoom kan gebruiken. Voorlichting daarover is denk ik ook wel belangrijk.

mijn zus en zwager zijn getrouwd toen ze allebei nog studeerden. Ook zij hebben voorbehoedsmiddelen gebruikt, maar er is welk een kindje gekomen. Welkom hoor, uiteraard. Maar ze merken wel dat het best veel energie kost. Nu staan ze wel voor een best moeilijke keuze, wie gaat er ff tussen uit met z'n studie. Best lastig lijkt me dat.

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 18 jun 2008 18:59

Denk dat dat ook wel heel goed is als school en ouders samenwerken. De verantwoordelijkheid ligt het meeste bij de ouders, maar school heeft daar ook zeker een rol in.

Ik heb wel wat voorlichting gehad op alle scholen, maar vaak is het dan toch niet heel uitgebreid ofzo. Nu op het HBO heb ik het juist extreem uitgebreid gehad. Zelf vind ik dat heel belangrijk omdat je er dan écht een mening over kunt vormen!
"Boeken zijn schepen die de uitgestrekte zeeën des tijds doorkruisen"

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 18 jun 2008 19:19

Lorijntje schreef:Ik ben het helemaal eens met MissF, niet trouwen als je perongeluk zwanger wordt. Maakt het alleen nog maar moeilijker en ik snap ook ech tniet waar dat trouwidee dan vandaan komt, je hebt toch al seks gehad dus daar hoef je t niet meer voor te doen.

Wanneer je allebei volwassen bent is het prettiger om samen voor je kind te zorgen dan dat één van beiden dat doet; en dat kan het beste als je samen woont. Wanneer je een kind krijgt vorm je automatisch een gezin, en imho is het niet goed om als gezin dan niet bij elkaar te zijn.

Ik vind het wat anders wanneer één van beide ouders niet volwassen is of wanneer ze niet van elkaar houden.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 jun 2008 19:31

Hippieblijhoofd schreef:
Lorijntje schreef:Ik ben het helemaal eens met MissF, niet trouwen als je perongeluk zwanger wordt. Maakt het alleen nog maar moeilijker en ik snap ook ech tniet waar dat trouwidee dan vandaan komt, je hebt toch al seks gehad dus daar hoef je t niet meer voor te doen.

Wanneer je allebei volwassen bent is het prettiger om samen voor je kind te zorgen dan dat één van beiden dat doet; en dat kan het beste als je samen woont. Wanneer je een kind krijgt vorm je automatisch een gezin, en imho is het niet goed om als gezin dan niet bij elkaar te zijn.

Ik vind het wat anders wanneer één van beide ouders niet volwassen is of wanneer ze niet van elkaar houden.
Zou je als je pak-em-beet 18 bent en krap 4 mnd verkering hebt al weten of je écht van elkaar houdt?

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 18 jun 2008 19:45

Ligt eraan hoeveel je samen gedaan hebt, hoelang je elkaar daarvoor kent en hoeveel je met elkaar gedeeld heb op andere gebieden dan op het gebied van seks.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 18 jun 2008 19:49

Dine schreef:Ligt eraan hoeveel je samen gedaan hebt, hoelang je elkaar daarvoor kent en hoeveel je met elkaar gedeeld heb op andere gebieden dan op het gebied van seks.

Maar als je elkaar echt nog maar vier maanden kent, kan je niet zeggen dat je elkaar al op veel gebieden kent (buiten het gebied van seks om)!
Je hebt gewoon tijd nodig om elkaar voor het huwelijk goed te leren kennen, vier maanden is mijn inziens dan beetje kort!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 jun 2008 19:52

Ook mijn zus en zwager trouwden toen ze studeerden. Maar echt makkelijk was het heus niet. Het was echt krap, omdat ze allebei ook een studie deden (hij twee tegelijk) waar ze al hun tijd in moesten steken, dus bijbaantjes waren er ook voor hem sowieso niet bij.

Ik heb op de middelbare waar ik tot de vierde zat ook geen voorlichting gehad. In de derde zou het komen, zei de docent:' Dat hoofdstuk slaan we over.''
In de vijfde had ik biologie als examenvak, en ging het er weer over. En dat was zó'n enorm lieve man. Die ging er zo echt over in gesprek, en helemaal niet platvloers voorlichting, maar veel dieper, met de Bijbel ernaast. dat raakte me veel meer dan alle voorlichting die ik had gehad (naast de gesprekken met mijn ouders dan). Dát vond ik nog eens goede voorlichting, om op die manier in gesprek te gaan met leerlingen.

Mijn zusje krijgt op het VLC ook echt geen voorlichting hoor. Nu zit ze ook nog maar in de tweede, maar veertien is echt niet abnormaal jong om het allang gedaan te hebben. Een beetje kop-in-het-zand stekerij vind ik het echt!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 18 jun 2008 19:53

ring schreef:
Dine schreef:Ligt eraan hoeveel je samen gedaan hebt, hoelang je elkaar daarvoor kent en hoeveel je met elkaar gedeeld heb op andere gebieden dan op het gebied van seks.

Maar als je elkaar echt nog maar vier maanden kent, kan je niet zeggen dat je elkaar al op veel gebieden kent (buiten het gebied van seks om)!
Je hebt gewoon tijd nodig om elkaar voor het huwelijk goed te leren kennen, vier maanden is mijn inziens dan beetje kort!

Dat ben ik helemaal met je eens!
Maar als je elkaar al een jaar kent omdat je eerst vrienden was (bijvoorbeeld zelfde vriendengroep) en vervolgens verkering krijgt, dan vind ik dat wel anders!
Al zal die situatie niet zo heel vaak voorkomen denk ik
(bij mij persoonlijk wel, all1 heb ik nog steeds verkering;))
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 18 jun 2008 19:55

LeChat schreef:
Hippieblijhoofd schreef:

Zou je als je pak-em-beet 18 bent en krap 4 mnd verkering hebt al weten of je écht van elkaar houdt?

Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. Ik vind het alleen wel vreemd wanneer je bij krap 4 maanden verkering onbeschermde seks hebt met iemand van wie je niet genoeg houdt om er mee te kunnen trouwen. Maargoed, ik weet dat het gebeurt, ja.

Ik vind niet dat stellen per se direct moeten trouwen/samenwonen, maar het is het handigst. Wanneer je het niet doet, moet je ouders hebben die je liefdevol willen opvangen en ook een deel van de zorg voor het kindje op zich willen nemen, en vaderlief ziet z'n kind dan amper. Dat lijkt mij ook niet ideaal.

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 18 jun 2008 20:05

Dine schreef:
ring schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens!
Maar als je elkaar al een jaar kent omdat je eerst vrienden was (bijvoorbeeld zelfde vriendengroep) en vervolgens verkering krijgt, dan vind ik dat wel anders!
Al zal die situatie niet zo heel vaak voorkomen denk ik
(bij mij persoonlijk wel, all1 heb ik nog steeds verkering;))

Jah zulke situaties kunnen voorkomen, kweet niet hoe vaak dat dit gebeurd. Minder vaak dan 'het liefde op het eerste gezicht' denk ik!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 jun 2008 20:06

Hippieblijhoofd schreef:Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. Ik vind het alleen wel vreemd wanneer je bij krap 4 maanden verkering onbeschermde seks hebt met iemand van wie je niet genoeg houdt om er mee te kunnen trouwen. Maargoed, ik weet dat het gebeurt, ja.
Ik kan daar ook niet bij hoor. Maar inderdaad, het gebeurt wel.

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 18 jun 2008 20:09

Maar wat zou je er nu voor reden voor kunnen bedenken dát het gebeurt?

Terug naar “Archief”