Mattheus 16-28

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 15 jul 2008 14:50

Cicero schreef:Alsof iedere poster eerst elke keer nog eens de voorwaarden voor de religiefora moet onderschrijven...
Ik zou wel eens willen weten hoeveel posters in deze fora de dubbele predestinatie onderschrijven, of de kinderdoop, of de zondagsviering i.p.v. de sabbat en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Je aanval op mij riekt naar een persoonlijke antipathie.
Ik stop met het vervuilen van dit topic over meta-discussies.

Je hoeft de dubbele predestinatie, kinderdoop etc niet te onderschrijven. Gelukkig maar, want die onderschrijf ik ook niet.
Ik vind je idd irritant. Een persoonlijke antipathie heb ik niet hoor. Maar goed los daarvan...hoor je niet op het gesloten religieforum.
Afbeelding

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 15 jul 2008 15:00

Ik zit dit echt met grote ogen :shock: te lezen. En niet om de posts van Cicero, laat dat duidelijk zijn. De term 'onfeilbaar' zegt mij niks en is uitgemolken. Wat ik volop erken, is dat de boeken van de Bijbel en de 'heiligen' van de Bijbel geinspireerd waren door God. Ook erken ik dat God achter de bijbelse gebeurtenissen zit en dat niets gebeurt zonder dat Hij de touwtjes uit handen verliest. Ik heb zo'n idee dat Cicero dit ook erkent.

Maar deze Leidenaar stapt even buiten het jargon en buiten de vastgeplakte ideeen van wat christendom is en dan wordt hij er nog net niet uitgekickt. Ik begrijp werkelijk niet dat een andere blik op de Bijbel, zolang die bovenstaande punten erkent, als eng en beangstigend wordt ervaren. Misschien kan het ook verrijken?

Daarbij, Cicero beweert niet zoveel, maar draagt vooral veel argumenten aan voor 'wat het ook zou kunnen zijn'. Ik speel echt niet met hem onder één hoedje, maar dit verbaast mij echt (en bevestigt mijn onbegrip voor de refowereld, ook al maak ik er zelf ook deel van uit).

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 jul 2008 17:14

Airke schreef:... Probleem is alleen dat Gods rijk ook niet binnen een generatie aanbrak, schijnbaar. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Zie post van Wullimpie en schrijver dezes.

@Cicero
Ik heb een beetje het vermoeden dat Cicero niet de waarheid van de
Bijbel wil tegenspreken, getuige ook de opmerking die hij zelf maakt
over het woordje vergissing. Hij zit misschien wel met zijn uitgangspunten
op de rand van wat hier is toegestaan. Een goed beginsel is m.i. de Bijbel
te erkennen als Gods Woord, onfeilbaar ("vrij van dwaling of vergissing", Van Dale).
Ons menselijk denken moeten we daaronder stellen en we hoeven toch
ook niet alles te begrijpen? Wat niet te vatten is, kan bewaard worden
als Gods raad, en misschien worden sommige dingen later duidelijker.
Eerst het fundament, dan het gebouw. Filosoferen over het dak, terwijl
het andere ontbreekt, is dat niet jammer van de tijd?

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 15 jul 2008 19:31

Gurkie schreef:Ik zit dit echt met grote ogen :shock: te lezen. En niet om de posts van Cicero, laat dat duidelijk zijn. De term 'onfeilbaar' zegt mij niks en is uitgemolken. Wat ik volop erken, is dat de boeken van de Bijbel en de 'heiligen' van de Bijbel geinspireerd waren door God. Ook erken ik dat God achter de bijbelse gebeurtenissen zit en dat niets gebeurt zonder dat Hij de touwtjes uit handen verliest. Ik heb zo'n idee dat Cicero dit ook erkent.

Maar deze Leidenaar stapt even buiten het jargon en buiten de vastgeplakte ideeen van wat christendom is en dan wordt hij er nog net niet uitgekickt. Ik begrijp werkelijk niet dat een andere blik op de Bijbel, zolang die bovenstaande punten erkent, als eng en beangstigend wordt ervaren. Misschien kan het ook verrijken?

Daarbij, Cicero beweert niet zoveel, maar draagt vooral veel argumenten aan voor 'wat het ook zou kunnen zijn'. Ik speel echt niet met hem onder één hoedje, maar dit verbaast mij echt (en bevestigt mijn onbegrip voor de refowereld, ook al maak ik er zelf ook deel van uit).

Het valt wel iets mee, het is vooral reform, en die lijkt iets persoonlijks tegen Cicero te hebben. Die houding past hem niet, als moderator al helemaal niet. 't Is dat-ie hier niet modereert..

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 okt 2008 19:33

Cicero schreef:Ook zie je in de latere geschriften van het NT dat het uitblijven van de komst van Christus een probleem wordt.

Ik hoop dat je hier nog actief bent, zo ja, waar staat dat?
Deze uitspraken dienen begrepen te worden tegen de achtergrond van de apocalyptiek. In deze stroming wordt Gods spoedige komst meestal verondersteld.

Wanneer wij het NT eerlijk lezen is is het natuurlijk duidelijk dat Jezus' wederkomst in de eerste eeuw zou geschieden. Iemand die dat ontkent houdt zich naar mijn idee niet aan de voorgeschreven regels die hier gelden, de onfeilbaarheid van de Bijbel respecteren. We lezen in het OT dat Elia aan de vooravond van de dag des Heren gezonden zou worden (Mal 4,5) en deze Elia verwachten de joden in Jezus' tijd (Mat 16,14) en Christus Zelf bevestigde dat hun vermoedens correct waren, Elia was gekomen, in de gedaante van Johannes de Doper.

Mat 11
13 Want al de profeten en de wet hebben tot Johannes toe geprofeteerd.
14 En zo gij het wilt aannemen, hij is Elía, die komen zou.
15 Wie oren heeft om te horen, die hore.
Als je kijkt naar hoe de geschiedenis verder is gelopen, dan moet je inderdaad zeggen dat Jezus zich heeft vergist (edit: of althans dat er een flinke spanning bestaat tussen de klaarblijkelijkheid van de woorden die aan Jezus worden toegeschreven en hoe de geschiedenis feitelijk is gelopen). Zo kan het in handen van mensen die het christelijk geloof onderuit willen halen een handig trucje worden.
Evenwel, het is maar de vraag of je die profetische woorden van Jezus zo eenzijdig als een voorspelling op moet vatten. Moet je niet een onderscheid maken tussen de inkleding en het daarin bedoelde? En ten tweede, mag je die woorden vanuit de latere gebeurtenissen van kruis en opstanding niet herinterpreteren? Volgens Paulus is met de opstanding van Christus de nieuwe 'eeuw' al begonnen.

Jezus heeft gezegd dat de wet en de profeten tot Johannes gaan (Luk 16,16) dat alles wat geschreven staat in die dagen (Luk 21,22) vervuld zou worden.
Christus kan Zich niet vergist hebben, de vraag die we misschien moeten stellen is of de kerk zich heeft vergist?
Alle 'eisen' die de kerk aan de wederkomst stelt, moeten in mijn optiek getoetst worden aan de Bijbel om te zien of de schoen daar wringt. De boodschap van Jezus en de apostelen is duidelijk; alles wordt in de eerste eeuw geplaatst. Ook de eerste kerkvaders hadden een preteristische inslag, maar als men toen al uitging van een wederkomst gebaseerd op eigen begeerten en verlangens en niet op de schrift...

Ik vind het aangenaam om te zien dat er meer mensen tot de conclusie gekomen zijn dat de verzen boekdelen spreken en Jezus' wederkomst in de eerste eeuw gesitueerd moet worden.

2 Tim 4,3
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelf leraars vergaderen, naar hun eigen begeerlijkheden

Dit vers is een waarheid als een koe als ik zo onbescheiden mag zijn; kijk naar een gemeente als de bethel te drachten, die groeit als kool en speelt in de de begeerlijkheden van de mensen. Wanneer zij eenmaal voor de bethel gaan is er vaak geen gesprek meer met ze mogelijk, want je beledigt hen diep als je kritische vragen stelt. Vragen die uiteraard gebaseerd zijn op verzen die gewoon in de Bijbel staan, maar alleen niet zo vaak voorbij komen binnen de gemeente.

Zoals, zou Jezus' wederkomst visueel zijn?

Joh 14,19
Nog een kleine tijd, en de wereld zal Mij niet meer zien; maar gij zult Mij zien; want Ik leef, en gij zult leven.

Voor de wereld sowieso dus niet, dat is duidelijk op te maken uit bovenstaand vers. Wanneer de eigen verlangens meespelen is een mens geneigd om van een goede verstaander te veranderen in een slechte. Naar mijn idee wel begrijpelijk, maar laten we proberen objectief te blijven. De joden hebben bepaalde verwachtingen van de Messias, wat ze allemaal wel niet verwachten, je ziet op het laatst door de bomen het bos niet meer, maar wat duidelijk wordt is dat Jezus er niet aan heeft voldaan. Voor hen. Ook de joden verwachten een visuele Koning die een letterlijk Koninkrijk te Jeruzalem uiteraard zal vestigen. De boodschap van Jezus staat daar haaks op, Hij waarschuwde zijn hoorders!

Mar 13,21
En alsdan, zo iemand tot u zal zeggen: Ziet, hier is de Christus; of ziet, Hij is daar; gelooft het niet.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 09 okt 2008 21:57

Hallo mohamed,

Hierbij een reactie op de schrijven.

Ik lees in Maleachi 4:5:

Ziet, ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des Heeren komen zal.

Ik lees hier niets over een vooravond of een eeuw.

In Mattheus 24 vertelt Jezus over meerdere zaken. De leerlingen vragen in vers 3 twee dingen

1: Wanneer zullen deze dingen gebeuren
2: Wat is het teken van uw komst en van de voleinding der wereld

De vraag wanneer deze dingen gebeuren slaat op wat Jezus net tegen ze verteld heeft (vers 2 Voorwaar, Ik zeg u, er zal hier geen steen op de andere gelaten worden, de niet zal worden weggebroken. En alles wat hij voorspeld heeft in 23:34-39 oa ik zend profeten wijzen en schriftgeleerden, sommigen zult u doden en kruisigen en anderen geselen en vervolgen van stad tot stad. In vers 36 geeft Jezus voor de eerste keer aan dat dit het huidige geslacht zal overkomen.

Jezus begint met een waarschuwing dat er velen zullen zeggen dat ze Christus zijn maar dat ze zich niet moeten laten verleiden. Dan vertelt hij over oorlogen en geruchten van oorlogen, ze moeten niet bang zijn, want dat moet gebeuren (waarom doet er blijkbaar niet toe), maar het einde is het nog niet. Dan komen er een heleboel meer dingen die nog zullen gebeuren, volk tegen volk, koninkrijk tegen koninkrijk, hongersnoden nu hier en dan daar, aardbevingen (zou dat allemaal in 1 geslacht gebeuren? red). Jezus zegt dat dat (slechts) het begin van de weeen is. Dan vertelt Jezus dat ze zullen worden verdrukt en zij zullen u doden (vers 9). (dus ze zullen niet leven tot de wederkomst). Zo gaat het nog even door met zaken die zullen gebeuren tot en met vers 14.

Dan gaat Jezus vanaf vers 15 inzoomen op een "gruwel der verwoesting" waarna hij adviseert om te vluchten in verband met een grote verdrukking. Jezus vertelt om ook in die verdrukking niet te luisteren naar mensen die zeggen dat de Christus er is. Want het zal heel duidelijk zijn (als een bliksem) wanneer Hij terugkomt.

Na dit inzoomen vertelt de schrijver (in vers 29) meer over het einde waarover al in vers 14 gesproken werd. Namelijk na de verdrukking waarover in vers 9 al gesproken werd. In vers 30 wordt verteld hoe alle stammen van de wereld de Zoon des mensen zullen zien komen op de wolken.

In Mattheus 24 vers 32 tot en met 35 beantwoord Jezus vraag 1 van de discipelen, alleen niet met een meer gedetailleerd tijdstip dan in mattheus 23:36. En daarna beantwoord Jezus in Mattheus 24 vers 36 vraag 2 door aan te geven dat de dag dat Hij terugkomt alleen bij God de Vader bekend is. Om vervolgens op te roepen om niet te verslappen en de wil van God te doen, want op een uur dat je het niet verwacht, komt de Zoon der mensen. Dit geldt ook voor jou, en kan ook slaan op het feit dat je dood gaat (waarna je ook op dat uur de Zoon zult zien). Net zoals de discipelen die dat in Mattheus 24:9a te horen kregen: dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden (,..).

Ik ken de mensen van de gemeente de Bethel te drachten niet, maar tegen jou wil ik zeggen vergeet niet de les van Jezus over het onkruid en het koren (Mattheus 13:24). Jezus geeft hier aan zijn slaven aan niet het onkruid te wieden, omdat ze ook het koren zouden kunnen uittrekken. Ik ken ook de historie niet, ik neem aan dat er een reden was dat je de vraag "zou Jezus' wederkomst visueel zijn" aan hen hebt gesteld. Kortom, ik kan hier verder niets mee.

Johannes 14:19 gaat niet over de wederkomst, maar over het feit dat Jezus ging vertrekken van de aarde. Over de wederkomst staat op meerdere plaatsen in de bijbel (zoals het net besproken Mattheus 24:30) dat dit door iedereen te zien zal zijn, en dat het voor iedereen duidelijk zal zijn.

All the best,
Vuurtje

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Elia: die zal nog komen:

Berichtdoor Divrei Shmuel » 10 okt 2008 05:57

Had ik elders al geschreven, maar ook hier relevant:
Over Jochannan (Johannes) werd gezegd dat hij voor Jesjoea zou gaan: "in de geest en de kracht van Elia" (Loekas 1:17); direkt nadat zijn leerlingen zowel Mosjeh als Elia aanschouwd hadden bevestigd Jesjoea, naast dat hij over Jochannan zegt Elia te zijn, dat Elia nog moet komen, deze doet dan wat Jochannan niet heeft gedaan: "Maar Jesjoea, antwoordende, zei tot hen: Elia zal wel eerst komen, en alles weer oprichten. Maar Ik zeg u, dat Elia nu gekomen is, en zij hebben hem niet gekend; maar zij hebben aan hem gedaan, al wat zij hebben gewild;" (Matth.17:11,12a,b). Ook zelf ontkent Jochannan hem persoonlijk te zijn: "En zij vroegen hem: Wat dan? Bent u Elia? En hij zei: Ik ben die niet." (Joh.1:21a).
Dus we hebben Jochannan bijgenaamd de doper, die in de geest en kracht van Elia gaat en in die zin Elia genoemd kan worden (geestelijk) en we hebben Elia zelf (nooit gestorven), die nog moet wel eerst moet komen en alles weer oprichten: "Zie, Ik zend u de profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag van de Eeuwige komen zal. En hij zal het hart van de vaders tot de kinderen weerbrengen, en het hart van de kinderen tot hun vaders; opdat Ik niet kome, en de aarde met de ban sla." (Mal'achie 3:5,6). De eerste verzen van dat hoofdstuk beschrijven wat er gebeuren zal op die dag. Voorts wordt het volk op het hart gedrukt zich aan de "Torath Mosjeh" - de wet van Mozes - te gedenken. Aangezien die dag in de toekomst ligt wordt hier dus ook aan het volk Jiesrael in de toekomst gedacht en ook aan Elia die dus een werk bewerkstelligd tussen hun vaderen en kinderen, hetgeen nog niet gesschied is. Zelf Jesjoea zegt dat dit nog moest gaan geschieden.
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

mohamed

Re: Elia: die zal nog komen:

Berichtdoor mohamed » 10 okt 2008 18:01

Divrei Shmuel schreef:Aangezien die dag in de toekomst ligt wordt hier dus ook aan het volk Jiesrael in de toekomst gedacht en ook aan Elia die dus een werk bewerkstelligd tussen hun vaderen en kinderen, hetgeen nog niet gesschied is.

Wat dacht je van de doop der bekering? Verder heeft Jezus nergens gezegd dat Elia nog weer zou komen, integendeel!

'En zo gij het wilt aannemen, hij is Elía, die komen zou. (mat 11,14)
Zelf Jesjoea zegt dat dit nog moest gaan geschieden.

Dan zou Jezus Zichzelf tegen hebben gesproken.

'Want al de profeten en de wet hebben tot Johannes toe geprofeteerd.' (Mat 11,13)

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 13 nov 2008 10:53

mohamed schreef:
Divrei Shmuel schreef:Aangezien die dag in de toekomst ligt wordt hier dus ook aan het volk Jiesrael in de toekomst gedacht en ook aan Elia die dus een werk bewerkstelligd tussen hun vaderen en kinderen, hetgeen nog niet gesschied is.

Wat dacht je van de doop der bekering? Verder heeft Jezus nergens gezegd dat Elia nog weer zou komen, integendeel!

'En zo gij het wilt aannemen, hij is Elía, die komen zou. (mat 11,14)
Zelf Jesjoea zegt dat dit nog moest gaan geschieden.

Dan zou Jezus Zichzelf tegen hebben gesproken.

'Want al de profeten en de wet hebben tot Johannes toe geprofeteerd.' (Mat 11,13)

Uit je reactie blijkt dat je selectief omgaat met wat ik aan informatieve Schriftdelen aanreik. Jesjoea spreekt Zichzelf hier niet tegen. Zij hebben geprofeteerd tot die tijd - daarmee is niet gezegd dat het door hen geprofeteerde zich enkel tot ie tijd beperkt. Het is tot in de verre toekomst, tot na de voleinding toe zelfs.
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 dec 2008 12:32

mohamed schreef:Wanneer wij het NT eerlijk lezen is is het natuurlijk duidelijk dat Jezus' wederkomst in de eerste eeuw zou geschieden.

Mattheüs 24:36:
Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.

Handelingen 1:6-8:
6 Zij dan, die samengekomen waren, vraagden Hem, zeggende: Heere, zult Gij in dezen tijd aan Israël het Koninkrijk wederoprichten?
7 En Hij zeide tot hen: Het komt u niet toe, te weten de tijden of gelegenheden, die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft;

8 Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 11 apr 2009 09:04

Divrei Shmuel schreef:Had ik elders al geschreven, maar ook hier relevant:
Over Jochannan (Johannes) werd gezegd dat hij voor Jesjoea zou gaan: "in de geest en de kracht van Elia" (Loekas 1:17); direkt nadat zijn leerlingen zowel Mosjeh als Elia aanschouwd hadden bevestigd Jesjoea, naast dat hij over Jochannan zegt Elia te zijn, dat Elia nog moet komen, deze doet dan wat Jochannan niet heeft gedaan: "Maar Jesjoea, antwoordende, zei tot hen: Elia zal wel eerst komen, en alles weer oprichten. Maar Ik zeg u, dat Elia nu gekomen is, en zij hebben hem niet gekend; maar zij hebben aan hem gedaan, al wat zij hebben gewild;" (Matth.17:11,12a,b). Ook zelf ontkent Jochannan hem persoonlijk te zijn: "En zij vroegen hem: Wat dan? Bent u Elia? En hij zei: Ik ben die niet." (Joh.1:21a).
Dus we hebben Jochannan bijgenaamd de doper, die in de geest en kracht van Elia gaat en in die zin Elia genoemd kan worden (geestelijk) en we hebben Elia zelf (nooit gestorven), die nog moet wel eerst moet komen en alles weer oprichten: "Zie, Ik zend u de profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag van de Eeuwige komen zal. En hij zal het hart van de vaders tot de kinderen weerbrengen, en het hart van de kinderen tot hun vaders; opdat Ik niet kome, en de aarde met de ban sla." (Mal'achie 3:5,6). De eerste verzen van dat hoofdstuk beschrijven wat er gebeuren zal op die dag. Voorts wordt het volk op het hart gedrukt zich aan de "Torath Mosjeh" - de wet van Mozes - te gedenken. Aangezien die dag in de toekomst ligt wordt hier dus ook aan het volk Jiesrael in de toekomst gedacht en ook aan Elia die dus een werk bewerkstelligd tussen hun vaderen en kinderen, hetgeen nog niet gesschied is. Zelf Jesjoea zegt dat dit nog moest gaan geschieden.

Hoi Divrei

Als ik je goed begrijp, ga jij er vanuit, dat Maleachi 4 profeteert over een nog in de toekomst liggende periode?
Wat is de rede, dat je dat denkt? Omdat Elia nog niet werkelijk gekomen is?

b.v.d.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Re: Mattheus 16-28

Berichtdoor Divrei Shmuel » 11 apr 2009 23:58

learsi,

Als in de tekst: "Zie, Ik zend jullie de profeet Elia, voordat dat die grote en die vreselijke dag van de Eeuwige komen zal. En hij zal het hart van de vaders tot de kinderen weerbrengen, en het hart van de kinderen tot hun vaders; opdat Ik niet kome, en de aarde met de ban sla." (Mal'achie 3:5,6). Elia komt voor de die grote en vreselijke dag van HASJEM. Die van HASJEM is in de toekomst, daaraan voorafgaan komt Elia dan nog en als ik reeds met de andere teksten probeerde te verduidelijken: ook Jesjoea zei dat hij nog wel zou komen, maar ook dat Jochanan, bijgenaamd de doper, als Elia gezien kon worden. En er staat over Jochanan de doper dat hij in de kracht en de geest van Elia was. Maar Elia zelf moet dus nog komen. Hij zal dan "het hart van de vaders tot de kinderen weerbrengen, en het hart van de kinderen tot hun vaders;" opdat Hij niet kome, en de aarde met de ban slaat.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 13 apr 2009 09:25

Bedankt voor je reactie Divrei. Persoonlijk denk ik dat Maleachi 4 gaat over dezelfde periode als Maleachi 3.Ik maak dat voornamelijk op uit Mal.4:2, waar staat dat " hen die Mijn Naam vrezen, de Zon der gerechtigheid zal opgaan, en er zal genezing zijn onder Zijn vleugelen en gij zult uitgaan en toenemen als mestkalveren". De Zon zal opgaan. In Christus komst in deze wereld is dat vervuld.
Als mijn informatie juist is, dat in Jezus' tijd, deze tekst al uitgelegd werd met het oog op het feit dat Elia zou komen voordatde Messias zou komen(Mat.17:10),dan is het wat dat betreft ook duidelijk dat Johannes de bedoelde Elia was. Ik neem wat Jezus zegt in Mat.17:11(Elia zal wel eerst komen en alles weer oprichten), op als bevestiging van het feit, dat dat in Maleachi geschreven stond. Ik ga er van uit, dat de discipelen niet lezen konden. Konden ze dat wel, dan was het niet nodig deze vraag te stellen. Ze kunnen het antwoord dan zelf lezen in Maleachi.
Ook Lucas1:17 laat zien, dat Maleachi goed begrepen wordt als we daar voor "Elia" lezen:....in de geest en de kracht van Elia.......Van groot belang is, hoe we Mat.11:14 moeten nemen. Zo gij het ...wilt.....aannemen hij.... is.......Elia, die komen zou. Die het niet wil aannemen, voor die is Johannes niet Elia. Dan wacht men nog met rede op zijn komst? Het opvallendst vind ik nog dat die niet aanneemt dat Johannes Elia is, die neemt daar ook niet aan dat Jezus de Messias is!

Ik denk dan ook,dat de in Maleachi bedoelde Elia niet meer zal komen. Hij is reeds gekomen.
Het is net als met het aannemen van de Messias............er zijn er die zeggen dat Jezus nooit de Messias kan zijn geweest, omdat het niet te zien is in deze wereld.......en toch is Hij al gekomen..

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 13 apr 2009 20:03

Echter hijzelf zegt bij navraag: "Wat dan? Bent u Elia? En hij zei: Ik ben die niet." (Joh.1:21a)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 14 apr 2009 19:43

Als in Het OT "Elia" staat voor "in de geest en de kracht van Elia", dan kon hij niet iets anders zeggen.
En als de Heere Jezus letterlijk gezegd had "Ik ben de Messias", denk jij dan dat de Joden het in die tijd wel geloofd hadden?

Daarnaast is Elia gekomen , en hij is gezien door 3 discipelen op de berg der verheerlijking! Of moeten we die komst niet meetellen?

Ik weet het allemaal niet zeker hoor Divrei.
Toen zagen de Joden het vanwege hun verkeerde invulling niet, dat Jezus de Messias was. Ik moet dus uitkijken, dat ik aan de andere kant niet al te definitief ben. Ik ben ook maar een mens. En moet dus niet op zeker invullen!

Stel eens, dat Elia nog werkelijk in levende lijve, letterlijk terug moet komen, hoe zullen de Joden hem dan herkennen?
Omdat hij zegt, dat hij het is? Johannes de doper ging voor Jezus uit in de geest en de kracht van Elia, maar velen zagen dat in het geheel niet! Zullen ze het wel zien als Elia, "de Elia" komt?
Het begin van de brief aan de Hebreeen is, strak genomen, zo te vertalen?........God spreekt(nu) tot ons door de
Zoon.......en niet meer door de profeten?........De Messias is gekomen, en moet Elia dan toch nog een keer komen?

Daarnaast denk ik , Israel is op heden nog een natuurlijk volk, dus zou ik me daarom voor kunnen stellen, dat ten behoeve van Gods vebondsvolk Elia ook voor hen nog werkelijk zal komen?

h.g. Learsi

Terug naar “Archief”