Een op vijf gelovigen gaat naar de kerk. En jij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Re:

Berichtdoor esthervanbuuren » 04 nov 2009 20:48

marcel081276 schreef:
Qwerty schreef:
marcel081276 schreef:ik erger me aan de manier hoe er naar andere mensen(niet gelovigen) gekeken word, ik proef dan uit de preek dat gelovigen toch een stapje voor staan op niet gelovigen terwijl ik iedereen gelijk zie.
Ook word alles wat niet in de bijbel staat als duivels gezien terwijl er zoveel mooie dingen te ontdekken zijn die niet in de bijbel staan maar zeker niet van de duivel kunnen zijn omdat ze goed doen aan mensen en uit liefde gebeuren.

greetz mars

Vanuit het perspectief van de redding in Christus hebben ware gelovigen idd een klein stapje voor op (nog) niet gelovigen.
Je gelooft jezelf toch niet als je beweert dat je iedereen gelijk ziet. Welk onderscheidingsvermogen heb je dan?

Je laatste alinea is te generaliserend en te weinig doordacht lijkt mij zo.
Hier past relativering en scheiding van object en subject.

sorry maar ik zie iedereen als gelijk, elk mens is uniek en ik geloof dat geen mens verloren of wat dan ook zal gaan, maar laat ik maar ophouden anders gaat het straks alleen weer over alverzoening maar daar zijn al genoeg topics over.

greetz mars

als niemand verloren zal gaan heeft het ook geen nut om te geloven, dan kan je doen wat je wilt en zo, en dan kom je er toch wel.
Ik denk niet dat dat de bedoeling zal zijn.
groeten esther.

Faramir

Re: Re:

Berichtdoor Faramir » 04 nov 2009 20:51

esthervanbuuren schreef:als niemand verloren zal gaan heeft het ook geen nut om te geloven, dan kan je doen wat je wilt en zo, en dan kom je er toch wel.

Daar ben ik het niet mee eens.

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Re: Een op vijf gelovigen gaat naar de kerk. En jij?

Berichtdoor esthervanbuuren » 04 nov 2009 20:54

mormeltje schreef:Jarenlang ging ik elke zondag twee keer mee naar de kerk. Altijd dezelfde kerk.
Nu heb ik er echt nooit zin in om te gaan. De preken kan ik vaak wel dromen, en er wordt zulk ouderwets taalgebruik gehanteerd. Allemaal waarheden hoor, die verkondigd worden. Maar voor mij totaal niet prikkelend.
Ik heb het daar heel moeilijk mee, ik ben gewoon bijna niet naar de kerk te krijgen. Ik sla ook regelmatig over, en daar voel ik me heel schuldig over. Het vuur in mij is gewoon gedoofd, lijkt het wel. Niets boeit me meer echt.
Ik moet erbij zeggen dat ik dan het weekend hier ben, dan daar. Ik heb geen vaste gemeente, moet noodgedwongen veel shoppen. (familie,schoonfamilie,enz.)
Ik hoop stiekem dat ik op dit forum mensen tref die dit ook ervaren, en die me misschien kunnen bemoedigen of een goed woord voor me hebben...

Hoi,
Kun je geen kerk verband vinden waar ze ongeveer de zelfde waarheid als in jou kerk preken?
Misschien bevalt je dat beter?

groetjes esther.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 nov 2009 20:59

esthervanbuuren schreef:Hoi,
Kun je geen kerk verband vinden waar ze ongeveer de zelfde waarheid als in jou kerk preken?

groetjes esther.

Ik vind dit een wat vreemd advies. Wat je dus eigenlijk adviseert is dat deze gelovige zich onttrekt aan de lokale geloofsgemeenschap waarin hij/zij is opgegroeid, grootgebracht en gevoed om elders een beter plaatsje te zoeken? En dat niet om een leerinhoudelijk punt, maar slechts omdat de bijeenkomsten wat saai zijn (zo ervaren worden)?

Dat lijkt me een heilloze weg. Hoelang hou je het wel bij de volgende gemeente uit? Ga je dan ook door naar weer een volgende gemeente? Dit komt op mij over als consumptiegedrag en dat lijkt me niet wenselijk als het geloofsgemeenschappen betreft.

Ikzelf zit in een parochie die redelijk vrijzinnig is, terwijl ikzelf redelijk orthodox ben. Ik neem deel aan vrijwilligerswerk en zo nu en dan levert dit irritaties op. Ik weet zeker dat ik in een naburige parochie meer gelijkgestemde mensen zal tegenkomen. Ik zal mij echter niet onttrekken aan de lokale geloofsgemeenschap, het zijn mijn broeders en zusters ook al denken we soms heel anders over bepaalde punten.

Het is net als familie, die krijg je, die kies je niet.

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 04 nov 2009 21:05

Faramir schreef:
esthervanbuuren schreef:Hoi,

groetjes esther.

Ik vind dit een wat vreemd advies. Wat je dus eigenlijk adviseert is dat deze gelovige zich onttrekt aan de lokale geloofsgemeenschap waarin hij/zij is opgegroeid, grootgebracht en gevoed om elders een beter plaatsje te zoeken? En dat niet om een leerinhoudelijk punt, maar slechts omdat de bijeenkomsten wat saai zijn (zo ervaren worden)?

Dat lijkt me een heilloze weg. Hoelang hou je het wel bij de volgende gemeente uit? Ga je dan ook door naar weer een volgende gemeente? Dit komt op mij over als consumptiegedrag en dat lijkt me niet wenselijk als het geloofsgemeenschappen betreft.

Ikzelf zit in een parochie die redelijk vrijzinnig is, terwijl ikzelf redelijk orthodox ben. Ik neem deel aan vrijwilligerswerk en zo nu en dan levert dit irritaties op. Ik weet zeker dat ik in een naburige parochie meer gelijkgestemde mensen zal tegenkomen. Ik zal mij echter niet onttrekken aan de lokale geloofsgemeenschap, het zijn mijn broeders en zusters ook al denken we soms heel anders over bepaalde punten.

Het is net als familie, die krijg je, die kies je niet.

Nou ja misschien heb je gelijk, maar als wegblijven de enige optie is moet je toch wat?
Als ik bij ons kijk in delft, ik kerk in de gergem, maar de gereformeerde bond is nagenoeg het zelfde, maar het volk dat er komt is breder zeg maar.

Ik vind wel dat je bij het kerkverband moet blijven waar de Heere je neer gezet heeft, maar soms is de problematiek te groot.
Maar misschien ben ik te ruimdenkend.

groetjes esther.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 04 nov 2009 23:18

Als je in een klein dorp woont, Faramir, heb je denk ik wel gelijk qua situatie.
Maar als je in een stad woont, en er kerken te kust en te keur zijn? Ik ben het eens met je standpunt over consumptiegedrag. Het is niet goed om zomaar te wisselen van kerk. Het hoeft niet altijd leuk of interessant te zijn, dat is mijn baan ook niet.
Het is een erg moeilijk dilemma. En het volgende dilemma (heel filosofisch) wat is de waarheid nou eigenlijk. De basisdingen liggen zo vast als een huis - gelukkig - maar bepaalde accenten die vaak gelegd worden in preken, daar kan ik me niet in vinden.
' Als je niet in God gelooft, ga je verloren' , dat heb ik zo vaak gehoord. De angstmotivatie om te geloven zit sterk in me, vandaar mijn eeuwige schuldgevoel naar God toe. Maar het stompt anderzijds ook erg af...
What goes around, comes around

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 05 nov 2009 09:36

Het is idd niet goed om zomaar van kerk te wisselen. Maar als je bijvoorbeeld verhuisd (of echt niet kan aarden in een gemeente) dan lijkt het me prima om over te stappen naar een ander kerkgenootschap. Dan is het wel belangrijk om aan die nieuwe gemeente trouw te zijn.
Ik ben opgegroeid in een ger. bond gemeente. Daar ben ik trouw lid van geweest al was het geen gemeente die bij mij paste. Toen ik verhuisde ben ik mij goed gaan orienteren op verschillende gemeenten. Ik heb een weloverwogen keus gemaakt voor de NGK en ben trouw aan die gemeente, deze gemeente past wel bij mij dus dat maakt het wel makkelijk! Als ik weer zou verhuizen zou ik weer een zoektocht beginnen in de stad waar ik dan woon, voordat ik mij bij een nieuwe gemeente aansluit, dat hoeft dan echt niet per definitie NGK te zijn.

@ Mormeltje: Vervelend dat je geen kerkelijke gemeente hebt waar je je thuis voelt. Kan je niet een vaster plekje krijgen waar je in de weekenden bent, zodat je iig met enige regelmaat naar een gemeente kan waar je je thuis voelt. Als dat niet bij jouw ouders of schoonouders is, kan je misschien wat vaker het weekend thuis of bij je vriend zijn.
Verder is een schuldgevoel sowieso niet nodig lijkt me! Dan wil ik nog even op Esther haar punt in gaan dat geloven nutteloos zou zijn als iedereen toch wel gered wordt. Dan geloof je idd. vanuit een angstmotivatie (wat kan leiden tot schuldgevoel). Ik denk dat je vooral mag geloven omdat het zorgt dat je een leven leidt (in het hier en nu) zoals God dat bedoelt heeft. En Mormeltje ik geloof niet dat kerkgang daar perse onderdeel vanuit hoeft te maken.
Ik hoorde pas iemand zeggen dat je kerkgang meer moest zien als hobby :) . Dat is wel een relativerende opmerking. (voor mij persoonlijk is kerkgang wel erg belangrijk en ik vind het ook 'leuk' om naar de kerk te gaan. Dus het nuttige wordt dan met het aangename verenigd.)

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 05 nov 2009 12:34

Dank je voor je fijne reactie, Esli.
Ik denk dat kerkgang je ook stimuleert in je dagelijkse geloofspraktijk, als het goed is. Het vlammetje gaat zo makkelijk uit als je niet vaak naar de kerk gaat, denk ik.. De NGK ken ik ook, ik vind het een prachtige mix tussen evangelisch en gereformeerd. Wel die vorm, maar wel kinderdoop (waar ik achter sta). In mijn woonplaats is die helaas erg klein en vergrijsd, anders ging ik er heen.
What goes around, comes around

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 05 nov 2009 12:52

Van gemeente wisselen is denk ik niet iets dat je vaak moet doen, maar ik zie twee overwegingen om mogelijk eens te wisselen:
1 - Voor mij persoonlijk geldt dat een niet onbelangrijk deel van het kerkelijk leven, bestaat uit de omgang met mede-gemeenteleden. Samen iets voor of met de kerk doen, daar haal ik veel energie/kracht uit voor mijn geloof. Als je in een gemeente terecht bent gekomen waar dat er op de een of andere manier er niet van komt, dan kan ik me voorstellen dat het steeds moeilijker wordt om je bij die gemeente betrokken te voelen, en naar de kerk te gaan. Daarnaast, als de preken je regelmatig tegen de haren instrijken, en je kan naar eer en geweten zeggen dat het niet strookt met hoe jij de bijbel leest of je geloof beleeft, dan wordt de motivatie ook niet echt groter.
2 - Door heel lang op eenzelfde plaats te zitten in een bedrijf worden sommige werknemers bedrijfsblind. Ze zien de mogelijke 'tekortkomingen' niet meer, want zo is het altijd gegaan. Juist door naar een andere gemeente te gaan, zou je bepaalde zaken weer in een heel nieuw licht kunnen zien. (Dan moet je natuurlijk wel open staan voor nieuwe/andere ideeen, en een lerende houding willen aannemen)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 05 nov 2009 19:08

maboc.

zoals jij twee redenen op kan noemen waarom je van kerkverband kan wisselen, zo kan een ander twee heel andere redenen verzinnen.
Het is maar net wat belangrijk voor jou is

Ik hoor in een gemeente waar niets van de grond komt, hooguit een fiets dag verder niet, maar dat is voor mij niet belangrijk.
voor mij is het medeleven belangrijk, dat heb ik nodig.
als ik dat mis, dan is het voor mij mis.

groetjes esther.

tukker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tukker » 05 nov 2009 19:58

Ik ga 1x per zondag naar een kerk. Dit is vaak de kerk waar ik lid van ben. Maar daarnaast ga ik ook wel regelmatig naar bijzondere (jeugd/jongeren-) diensten in de omgeving als mij deze interessant lijkt om naar toe te gaan. De afwisseling vind ik prettig. Het gaat tenslotte niet om de kerk als gebouw, maar om de Heer van de kerk.

groet,

tukker

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 05 nov 2009 20:22

esthervanbuuren schreef:maboc.

zoals jij twee redenen op kan noemen waarom je van kerkverband kan wisselen, zo kan een ander twee heel andere redenen verzinnen.

Ik hoor in een gemeente waar niets van de grond komt, hooguit een fiets dag verder niet, maar dat is voor mij niet belangrijk.

groetjes esther.

Haha dan heb ik mij wellicht verkeerd uitgerdukt. Ik bedolede niet dat het een uitputtende lijst zou zijn. Ik kan er ook zo wel wat meer bedenken.

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is, dat je wel een goeie reden zou moeten hebben. Een maandje hier en dan een maandje daar, en dan .... en dan....
Dat lijkt me niet erg sterk voor je eigen geestelijke groei.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 nov 2009 13:02

maboc schreef:Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is, dat je wel een goeie reden zou moeten hebben. Een maandje hier en dan een maandje daar, en dan .... en dan....

Wel als je dat nodig hebt om te zoeken naar de kerk waar je je thuisvoelt. Ik denk dat het voor twintigers juist heel normaal is om een tijdje rond te zwerven of een tijdje niet naar een kerk te gaan. Je hoeft niet altijd elke zondag in dezelfde kerk te zitten. Vaak komen mensen terug (in dezelfde kerk of een andere) als ze rond de dertig jaar zijn. Ik ben zelf blij dat ik veel andere kerkdiensten heb meegemaakt en ook een tijd amper naar de kerk ging, omdat ik daardoor juist de positieve kanten van de kerk van mijn ouders ben gaan inzien. Ik ben nog steeds geen hele trouwe kerkganger, maar ben wel actief bezig in kringen en kerkdiensten.

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Re: Re:

Berichtdoor esthervanbuuren » 06 nov 2009 13:21

Faramir schreef:
esthervanbuuren schreef:als niemand verloren zal gaan heeft het ook geen nut om te geloven, dan kan je doen wat je wilt en zo, en dan kom je er toch wel.

Daar ben ik het niet mee eens.

waar ben je het mee eens?

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 06 nov 2009 13:24

maboc schreef:
esthervanbuuren schreef:maboc.

groetjes esther.

Haha dan heb ik mij wellicht verkeerd uitgerdukt. Ik bedolede niet dat het een uitputtende lijst zou zijn. Ik kan er ook zo wel wat meer bedenken.

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is, dat je wel een goeie reden zou moeten hebben. Een maandje hier en dan een maandje daar, en dan .... en dan....

dat ben ik met je eens, maar het is denkik wel belangrijk om een goed stekkie te vinden.
Maar je moet ook zeker kijken naar de bijbelse waarheid, dat je geen vreemde dingen leert of zo.
je heb er wel vreemde kerken bij hoor.

groetjes esther.

Terug naar “Archief”