Wel of geen CU meer stemmen na het homo-standpunt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 23 mei 2008 12:31

En wie zegt dat dat verkeerd is?
Dan zouden er namelijk ook fanatiekelingen kunnen zijn die vinden dat homo's gestenigd moeten worden...

En ik doelde met dat inlevingsvermogen niet specifiek op jou hoor ;)
pobody's nerfect

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 23 mei 2008 12:33

Jo'tje schreef:En wie zegt dat dat verkeerd is?
Dan zouden er namelijk ook fanatiekelingen kunnen zijn die vinden dat homo's gestenigd moeten worden...

Oké, bedankt!

Maar het gaat er even niet om of we het goed of fout vinden. Feit is dat we opschuiven, hoe je er ook over denkt of tegenaan kijkt.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 23 mei 2008 13:09

Toetsenbord schreef:

Oké, bedankt!

Maar het gaat er even niet om of we het goed of fout vinden. Feit is dat we opschuiven, hoe je er ook over denkt of tegenaan kijkt.

En wat is er mis met zo nu en dan een beetje opschuiven. Nog niet eens zo heel lang geleden werd slavernij met de Bijbel in de hand verdedigd. Daar zijn we ook vanaf geschoven en nu je terugkijkt kan je je het toch bijna niet voorstellen. Ik in ieder geval niet.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 23 mei 2008 13:13

MrSokkie schreef:
Toetsenbord schreef:

Oké, bedankt!

En wat is er mis met zo nu en dan een beetje opschuiven. Nog niet eens zo heel lang geleden werd slavernij met de Bijbel in de hand verdedigd. Daar zijn we ook vanaf geschoven en nu je terugkijkt kan je je het toch bijna niet voorstellen. Ik in ieder geval niet.

Ik weet niet of dat heel goed te vergelijken is. Deze ethische zaken worden door de klein-christelijke partijen toch als zeer principieel bestempeld, terwijl dat volgens mij met slavernij niet het geval was. Het opschuiven qua principe-standpunt (daar onderscheiden ze zich (onder andere) mee) en qua algemeen standpunt vind ik nog wel verschillen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 23 mei 2008 14:15

Daar heb je gelijk in Toetsenbord.
Maar het gaat mij nog steeds veel te ver om CU en CDA dan maar op één hoop te gooien.
pobody's nerfect

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 23 mei 2008 14:16

Jo'tje schreef:Daar heb je gelijk in Toetsenbord.
Maar het gaat mij nog steeds veel te ver om CU en CDA dan maar op één hoop te gooien.

hoho, mij ook. Zie mijn posts hier voor!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 23 mei 2008 14:21

Dan zijn wij het eens ;/
pobody's nerfect

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 23 mei 2008 14:38

Jo'tje schreef:Dan zijn wij het eens ;/

Kijk eens aan!

off topique-smile We waren samen geloof ik al heel toepasselijk aan een fluitconcert begonnn hè?

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 23 mei 2008 15:07

*foutje*
Laatst gewijzigd door keessie op 23 mei 2008 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 23 mei 2008 16:31

Toetsenbord schreef: Als je feitelijk terug kijkt, zie je gewoon dat er altijd mensen zijn die standpunten willen herzien. Als je het ene standpunt aanpast, dan begint de roep om een volgend standpunt aan te passen. Zo gaat dat toch? En dan scheelt het mij even niet wat voor standpunt het is. Of dat nu homo's betreft of vrouwen op de lijst. Ik denk ook dat Keessie deze vergelijking bedoelde? Je ziet het binnen de SGP gebeuren: vrouwen mogen lid worden en er beginnen mensen te roepen dat het nog verder gelijk getrokken moet worden tussen mannen en vrouwen. Evens los van ieders mening over dit standpunt, maar we schuiven op. Ook bij de SGP.

Precies helemaal goed gesnapt Toetsenbord. Het gaat me niet zo zeer om het vrouwenstandpunt wat veranderd is maar dat was het eerste voorbeeld van een wijziging binnen de CU die me te binnen schoot.

Wat me volgens wel zeer verbaasd dat er gelijk een aantal forummers op de hoogste tak springt. Sommigen vinden zelf dat er respect getoond moet worden en wijzen dan even later zelf wel met het uitstekende vingertje.

Maar goed de vraag was: Wel of geen CU meer stemmen na het homo-standpunt?
Stap voor stap, weer een stapje verder.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 23 mei 2008 17:05

keessie schreef:Maar goed de vraag was: Wel of geen CU meer stemmen na het homo-standpunt?

Natuurlijk wel. Allicht beter dan de SGP.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 23 mei 2008 17:33

Laten we wakker worden in Nederland!!
Het toelaten van onreinheden in zowel de politiek als de kerken is een sluipend gevaar waar de boze gretig gebruik van maakt.

Laat een ieder, geleid door Gods geest zich verzetten tegen een toenemende Sodom en Gomorra ontwikkeling in Nederland, welke de harten en de gedachten in vijandschap met God brengt.

En....wat heeft een man nu aan een man. Niets toch??

Anders kruip je weer ff terug onder die steen van je.

Hoe moeilijk kan het zijn? In de bijbel staat letterlijk, dus zonder interpretatie, het volgende: De liefde is de vervulling er wet. Dus ook naastenliefde, of juist met name naastenliefde. En daarmee dus ook respect. Dat is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Want de reden van jouw afkeer is niet omdat je van ze houdt. En dus handel je niet uit liefde.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mei 2008 17:54

keessie schreef:
Toetsenbord schreef:Als je het mij vraagt kun je redeneren en buigen hoe je het wilt, maar vebiedt Gods Woord een homoseksuele relatie en is een huwelijk geschapen om beleeft te worden tussen 1 man en 1 vrouw.

Als we daaraan gaan tornen zie je wat er gebeurt: de CU komt hier nooit meer uit, want durft (om wille van het pluche?) gewoon niet de rug recht te houden. Dus wat is het volgende...

Precies! Op toelaten van vrouwen op de kieslijst volgt steeds weer iets. Dus over enkele tijd kunnen we hier weer discussieren over de volgende stap die CU neemt.

Nou bedacht ik vanmiddag dat als je tegen vrouwen in de politiek bent, je in feite ook tegen koninginnen moet zijn. Maar in Nederland hebben wij koningin Beatrix. (Na Juliana en Wilhelmina.) En Engeland heeft ook diverse koninginnen gehad. Het koningshuis van Engeland heeft ook een speciale band met de Anglicaanse Kerk.
Daarom zou het wel eens hoogst aanvechtbaar kunnen zijn, of je de vrouw in de politiek moet zien als een symptoom van een hellend vlak. En daarmee ook, of het wel vergelijkbaar is met waar het in dit topic over gaat.
Blijkbaar is dat helemaal geen tegenstelling: het christelijk geloof, en een vrouw als staatshoofd/in de politiek.
Ik kan me tenminste geen theologen herinneren die daar ooit een issue van gemaakt hebben.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 23 mei 2008 18:01

Boekenlezer schreef:
keessie schreef:
Toetsenbord schreef:Als je het mij vraagt kun je redeneren en buigen hoe je het wilt, maar vebiedt Gods Woord een homoseksuele relatie en is een huwelijk geschapen om beleeft te worden tussen 1 man en 1 vrouw.

Als we daaraan gaan tornen zie je wat er gebeurt: de CU komt hier nooit meer uit, want durft (om wille van het pluche?) gewoon niet de rug recht te houden. Dus wat is het volgende...

Precies! Op toelaten van vrouwen op de kieslijst volgt steeds weer iets. Dus over enkele tijd kunnen we hier weer discussieren over de volgende stap die CU neemt.

Nou bedacht ik vanmiddag dat als je tegen vrouwen in de politiek bent, je in feite ook tegen koninginnen moet zijn. Maar in Nederland hebben wij koningin Beatrix. (Na Juliana en Wilhelmina.) En Engeland heeft ook diverse koninginnen gehad. Het koningshuis van Engeland heeft ook een speciale band met de Anglicaanse Kerk.
Daarom zou het wel eens hoogst aanvechtbaar kunnen zijn, of je de vrouw in de politiek moet zien als een symptoom van een hellend vlak. En daarmee ook, of het wel vergelijkbaar is met waar het in dit topic over gaat.
Blijkbaar is dat helemaal geen tegenstelling: het christelijk geloof, en een vrouw als staatshoofd/in de politiek.
Ik kan me tenminste geen theologen herinneren die daar ooit een issue van gemaakt hebben.

Niet helemaal, want volgens mij is het zo, dat de SGP (de enige partij die (nog) geen vrouwen als vertegenwoordiger heeft) liever zou zien dat altijd de mannelijken koning worden en de vrouwelijken geen koningin. Dus koning Claus en koningin Beatrix, maar Claus als staatshoofd. Dat het zo geweest is kun je nog zien, want we hebben bij leven en welzijn wel kinigin Maxima, maar een mannelijke variant wordt een prins-gemaal en dus geen koning (omdat die dan automatisch hoger dan de koningin zou geweest zijn.) Dit stamt nog steeds uit de tijd dat de man werd gezien als het hoofd van het gezin.

Conclusie is dan: geen vrouwen als staatshoofd, maar wel als echtgenootvan de koning met de titel koningin.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 23 mei 2008 18:02

Overigens hoor je ook vaak dat God het zelf zo beschikt dat er door erfopvolging een vrouw staatshoofd wordt, maar dat er in een democratie bewust gekozen wordt voor een vrouw.

Terug naar “Archief”