Remonstrantisme in een nieuw jasje...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 16 jun 2008 23:17

Joepie Meloen schreef:De redenering: dan zijn wij niet zondig, maar is God zondig volgt daar niet uit. Dit, omdat wij zelf verantwoordelijk zijn voor wat wij doen.
Wij bepalen niet wat wij doen (God heeft immers al bepaald) maar dragen wél de verantwoordelijkheid voor onze daden? Dat lijkt me niet helemaal te rijmen.

Als God alle verantwoordelijkheid had, dan lag het anders. God werkt de zonde niet, de mens zondigt zelf. We redeneren nog steeds vanuit het robot-principe. En dat klopt niet, zoals ik al heb aangegeven.
Als God bepaalt wat wij doen en laten, bepaalt God ook dat wij zondigen. In hoeverre kúnnen wij dan nog zondigen, kiezen tussen goed en kwaad, als God dat al heeft gedaan?

Trouwens: Ik kan bepalen dat iemand gaat zondigen, zonder daarin zelf te zondigen. Ik zondig op dat moment niet, maar degene die zondigt, zondigt dan.
Juist... :roll:

Dus op het moment dat ik een radiografische robot iets laat stelen uit een winkel, geef ik mijn robot de schuld?

Zeker als ik diegene de keuze geef op dat moment om te kiezen tussen het goede en het kwade. De mens kon in het Paradijs staande blijven, maar is toch gevallen. God besluit dat de mens zal vallen, maar wel op eigen verantwoording.
Hoe kun je nu iets bepalen/besturen en dat 'iets' toch de keuze laten maken?

Bovendien: Wat maakt het uit of God het voorzien heeft of besloten heeft? In beide gevallen kan een mens nog steeds niet vrij kiezen, volgens jouw redenatie. Als God weet wat ik ga doen, dan ga ik doen wat God voorziet.
Voorzien =/= bepalen.

Ik kan wel voorzíen dat de trein morgen rijdt, ik kan echter niet bepálen dat de trein rijdt. Dat is nog altijd aan de machinist.

Dit is tevens een reactie op de post van Marnix. Ik begrijp jullie stellingname heel goed, alleen ben ik het er niet mee eens om voornoemde redenen.
Jouw standpunt daarentegen is nog niet helemaal duidelijk. :clown:

Gebruikersavatar
Joepie Meloen
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 jan 2008 10:56

Berichtdoor Joepie Meloen » 17 jun 2008 07:09

Mijn standpunt is duidelijk genoeg. God besluit van eeuwigheid dat de mens valt, maar besluit ook de mens zo te maken dat hij staande kan blijven. God geeft de mens de mogelijkheid om tussen beide te kiezen op basis van zijn wil en verstand.

Het is dus geen computergestuurde robot.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24373
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2008 08:08

Joepie Meloen schreef:Mijn standpunt is duidelijk genoeg. God besluit van eeuwigheid dat de mens valt, maar besluit ook de mens zo te maken dat hij staande kan blijven. God geeft de mens de mogelijkheid om tussen beide te kiezen op basis van zijn wil en verstand.

Het is dus geen computergestuurde robot.


Je standpunt is wel duidelijk maar klopt gewoon niet. Je gaat hier twee tegenovergestelden die niet samen kunnen gaan, proberen te combineren. Als God al had besloten dat de mens zou vallen, zou de mens nooit staande kunnen blijven en was er dus geen mogelijkheid. Zo simpel is dat. Het robot-voorbeeld heb ik aangehaald om duidelijk te maken dat al is besloten dat de mens zou zondigen, hij ook geen keuze en wil had, die was dan al ondergeschikt aan dat besluit. Het lag al vast dat hij de verkeerde keuze zou maken dus hij kon daar niet onder uit.

De redenering: dan zijn wij niet zondig, maar is God zondig volgt daar niet uit. Dit, omdat wij zelf verantwoordelijk zijn voor wat wij doen. Als God alle verantwoordelijkheid had, dan lag het anders. God werkt de zonde niet, de mens zondigt zelf. We redeneren nog steeds vanuit het robot-principe. En dat klopt niet, zoals ik al heb aangegeven.

Als God de zonde al had besloten, had bepaald en in de mens gelegd dat hij onherroepelijk in zonde zou vallen, valt dat de mens niet te verwijten. Hij kon immers niet het goede kiezen omdat al vastlag dat hij het verkeerde zou kiezen. God was dan de bedenken van de zondeval. De mens de uitvoerder omdat God de mens zo had gemaakt dat hij wel in zonde moest vallen, dat was immers zo door Hem besloten.

Trouwens: Ik kan bepalen dat iemand gaat zondigen, zonder daarin zelf te zondigen. Ik zondig op dat moment niet, maar degene die zondigt, zondigt dan. Zeker als ik diegene de keuze geef op dat moment om te kiezen tussen het goede en het kwade. De mens kon in het Paradijs staande blijven, maar is toch gevallen. God besluit dat de mens zal vallen, maar wel op eigen verantwoording.

Diegene heeft geen keuze, jij hebt besloten dat hij gaat zondigen. Hij doet slechts wat jij hebt besloten en door hem laat uitvoeren. Dan ben je zelf verantwoordelijk. Als ik een moord beraam en iemand ronsel om dat voor mij te doen, ook al heeft hij de keuze om het niet te doen, dan ben ik daarmee medeplichtig.

God zegt: Jij gaat zondigen. Punt uit. Dat heb ik besloten. De mens kan niet anders, ook al wordt hij voor een keuze gesteld. De uitkomst ligt al vast. Maar hij krijgt wel de schuld. Had je maar niet mijn besluit uit moeten voeren. Is dat jou God?

Bovendien: Wat maakt het uit of God het voorzien heeft of besloten heeft? In beide gevallen kan een mens nog steeds niet vrij kiezen, volgens jouw redenatie. Als God weet wat ik ga doen, dan ga ik doen wat God voorziet.

Dat maakt heel veel uit. In het ene geval is de mens de auteur van de zondeval en in het andere geval is God het.

Ik ben overigens heel erg benieuwd waar je je denken op baseert. Ik heb wel gehoord wat je vindt maar voor je vreemde gevolgtrekkingen kan ik geen Bijbelse onderbouwingen vinden. Waar komt dit denkbeeld van je vandaan? Vertel je wat anderen je geleerd hebben, of heb je er Bijbelse gronden voor? Die hoor ik dan graag van je.

Ik vind overigens dat je denken tegen de HC ingaat.

Vr.6. Heeft dan God de mens zo boos en verkeerd geschapen?
Nee,; maar God heeft den mens goed en naar Zijn evenbeeld geschapen, dat is in ware gerechtigheid en heiligheid, opdat hij God zijn Schepper recht kennen, Hem van harte liefhebben en met Hem in de eeuwige zaligheid leven zou, om Hem te loven en te prijzen

Hier kan je duidelijk lezen dat God de mens schiep opdat hij Hem recht zou kennen, van harte zou liefhebben en dat hij in de eeuwige zaligheid met Hem leven zou om Hem te loven en te prijzen. Jou bewering houdt echter in dat God de mens goed schiep maar met als besluit dat hij in zonde zou vallen en aan bovenstaande dingen niet zou voldoen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
Joepie Meloen
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 jan 2008 10:56

Berichtdoor Joepie Meloen » 17 jun 2008 10:25

@CaptainCaveman: Voor de verdere beantwoording: Zie hieronder.

Marnix schreef:
Joepie Meloen schreef:Mijn standpunt is duidelijk genoeg. God besluit van eeuwigheid dat de mens valt, maar besluit ook de mens zo te maken dat hij staande kan blijven. God geeft de mens de mogelijkheid om tussen beide te kiezen op basis van zijn wil en verstand.

Het is dus geen computergestuurde robot.


Je standpunt is wel duidelijk maar klopt gewoon niet. Je gaat hier twee tegenovergestelden die niet samen kunnen gaan, proberen te combineren. Als God al had besloten dat de mens zou vallen, zou de mens nooit staande kunnen blijven en was er dus geen mogelijkheid. Zo simpel is dat. Het robot-voorbeeld heb ik aangehaald om duidelijk te maken dat al is besloten dat de mens zou zondigen, hij ook geen keuze en wil had, die was dan al ondergeschikt aan dat besluit. Het lag al vast dat hij de verkeerde keuze zou maken dus hij kon daar niet onder uit.


Zo duidelijk schijnbaar niet, te zien aan de karikatuuruitleg die eraan wordt gegeven. :wink:

Geredeneerd vanuit het besluit wel, geredeneerd vanuit de verantwoordelijkheid en de kennis van de mens niet.

De redenering: dan zijn wij niet zondig, maar is God zondig volgt daar niet uit. Dit, omdat wij zelf verantwoordelijk zijn voor wat wij doen. Als God alle verantwoordelijkheid had, dan lag het anders. God werkt de zonde niet, de mens zondigt zelf. We redeneren nog steeds vanuit het robot-principe. En dat klopt niet, zoals ik al heb aangegeven.

Als God de zonde al had besloten, had bepaald en in de mens gelegd dat hij onherroepelijk in zonde zou vallen, valt dat de mens niet te verwijten. Hij kon immers niet het goede kiezen omdat al vastlag dat hij het verkeerde zou kiezen. God was dan de bedenken van de zondeval. De mens de uitvoerder omdat God de mens zo had gemaakt dat hij wel in zonde moest vallen, dat was immers zo door Hem besloten.


Het valt de mens alleen niet te verwijten als hem geen kennis van het goede was ingegeven. De mens heeft zonder kennis van het besluit Gods, gezondigd. Aangezien de mens het besluit Gods niet weet, komt alles wat hij doet voor zijn eigen rekening.

Trouwens: Ik kan bepalen dat iemand gaat zondigen, zonder daarin zelf te zondigen. Ik zondig op dat moment niet, maar degene die zondigt, zondigt dan. Zeker als ik diegene de keuze geef op dat moment om te kiezen tussen het goede en het kwade. De mens kon in het Paradijs staande blijven, maar is toch gevallen. God besluit dat de mens zal vallen, maar wel op eigen verantwoording.

Diegene heeft geen keuze, jij hebt besloten dat hij gaat zondigen. Hij doet slechts wat jij hebt besloten en door hem laat uitvoeren. Dan ben je zelf verantwoordelijk. Als ik een moord beraam en iemand ronsel om dat voor mij te doen, ook al heeft hij de keuze om het niet te doen, dan ben ik daarmee medeplichtig.


Er zit een verschil tussen een moord beramen en besluiten dat een mens gaat zondigen door God sowieso. Het verschil is namelijk dat God niet ter verantwoording hoeft te worden geroepen en jij wel. In die context alleen al is er degelijk verschil. God beraamde geen zonde, maar de mens beraamde de zonde, waarbij God had besloten dat de mens dit ging doen. God kan geen zonde beramen, wel besluiten dat een ander dat gaat doen.

God zegt: Jij gaat zondigen. Punt uit. Dat heb ik besloten. De mens kan niet anders, ook al wordt hij voor een keuze gesteld. De uitkomst ligt al vast. Maar hij krijgt wel de schuld. Had je maar niet mijn besluit uit moeten voeren. Is dat jou God?


Nee. Maar dat is mijn redenering ook niet, zodra een redenering wordt versimpeld tot een menselijke vergelijking van besluit tot uitwerking, en er de verdere uitleg vanaf wordt gehaald, dan wordt de discussie ook heel simpel, dus nee.

Bovendien: Wat maakt het uit of God het voorzien heeft of besloten heeft? In beide gevallen kan een mens nog steeds niet vrij kiezen, volgens jouw redenatie. Als God weet wat ik ga doen, dan ga ik doen wat God voorziet.

Dat maakt heel veel uit. In het ene geval is de mens de auteur van de zondeval en in het andere geval is God het.


Maar in beide gevallen is de mens, in jouw redenering, een marionet.

Ik ben overigens heel erg benieuwd waar je je denken op baseert. Ik heb wel gehoord wat je vindt maar voor je vreemde gevolgtrekkingen kan ik geen Bijbelse onderbouwingen vinden. Waar komt dit denkbeeld van je vandaan? Vertel je wat anderen je geleerd hebben, of heb je er Bijbelse gronden voor? Die hoor ik dan graag van je.

Ik vind overigens dat je denken tegen de HC ingaat.

Vr.6. Heeft dan God de mens zo boos en verkeerd geschapen?
Nee,; maar God heeft den mens goed en naar Zijn evenbeeld geschapen, dat is in ware gerechtigheid en heiligheid, opdat hij God zijn Schepper recht kennen, Hem van harte liefhebben en met Hem in de eeuwige zaligheid leven zou, om Hem te loven en te prijzen

Hier kan je duidelijk lezen dat God de mens schiep opdat hij Hem recht zou kennen, van harte zou liefhebben en dat hij in de eeuwige zaligheid met Hem leven zou om Hem te loven en te prijzen. Jou bewering houdt echter in dat God de mens goed schiep maar met als besluit dat hij in zonde zou vallen en aan bovenstaande dingen niet zou voldoen.


Mijn bewering houdt in dat God de mens goed schiep, zoals het er staat in de HC. Ik beweer nergens dat God de mens goed schiep met als besluit dat hij in zonde zou vallen. Ik beweer dat God besloten had de mens goed te scheppen en daarna dat de mens zou vallen.

Wat er in de Bijbel over staat:

2 Samuël 24:1: God porde David aan... zeggende: "Ga, tel Israël en Juda."
Openbaring 17: 17: God zelf heeft de harten de koningen gegeven dat zij de meening van het beest doen en hun koninkrijken aan het beest geven.

Onder andere van daaruit kan de redenering van het besluit Gods overeind blijven. Dit doet me heel weinig denken aan alleen maar voorzien...
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24373
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2008 15:06

Het valt de mens alleen niet te verwijten als hem geen kennis van het goede was ingegeven. De mens heeft zonder kennis van het besluit Gods, gezondigd. Aangezien de mens het besluit Gods niet weet, komt alles wat hij doet voor zijn eigen rekening.


Dus de mens had net zo goed het goede kunnen kiezen en niet in zonde vallen?

Maar in beide gevallen is de mens, in jouw redenering, een marionet.


Nee hoor, als hij een echte keuze had, kortom, zijn misstap was nog niet besloten, was hij geen marionet maar had hij eigen bewegingsvrijheid.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jun 2008 15:13

Joepie, stel je je dus op het standpunt, dat God de val besloten heeft en dus niet op het standpunt dat God de val toegelaten heeft?

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jun 2008 15:29

De redenering: dan zijn wij niet zondig, maar is God zondig volgt daar niet uit. Dit, omdat wij zelf verantwoordelijk zijn voor wat wij doen. Als God alle verantwoordelijkheid had, dan lag het anders. God werkt de zonde niet, de mens zondigt zelf. We redeneren nog steeds vanuit het robot-principe. En dat klopt niet, zoals ik al heb aangegeven.


Als ik een zelfbesluitende robot bouw, maar ondertussen ook al heb besloten wat hij allemaal gaat doen in hoeverre is die robot überhaupt zelfbesluitend en verantwoordelijk voor wat hij (wat de robot zelf denkt) doet. Als ik een robot programmeer met allerhande functies maar elke actie al 'gepredistineerd'/bepaald heb, wanneer is de robot dan zelf verantwoordelijk?

Trouwens: Ik kan bepalen dat iemand gaat zondigen, zonder daarin zelf te zondigen. Ik zondig op dat moment niet, maar degene die zondigt, zondigt dan.
Indien ik een robot bouw die ook mensen kan doden, en ik weet exact wanneer hij dat zou gaan doen, dan zou ik verantwoordelijk zijn indien de robot uit eigen overweging dan op dat moment dat ik wist zou doden. Ik dood niemand, ik heb 'slechts' de mogelijkheid ingebouw waarvan ik ook nog eens wist dat hij dat op dat moment zou gebruiken.

Zeker als ik diegene de keuze geef op dat moment om te kiezen tussen het goede en het kwade. De mens kon in het Paradijs staande blijven, maar is toch gevallen. God besluit dat de mens zal vallen, maar wel op eigen verantwoording.
Ik zou dat liever anders definieren.. God wist dat de mens zou vallen op eigen verantwoording.

Bovendien: Wat maakt het uit of God het voorzien heeft of besloten heeft? In beide gevallen kan een mens nog steeds niet vrij kiezen, volgens jouw redenatie. Als God weet wat ik ga doen, dan ga ik doen wat God voorziet.
Als God het besloten heeft is de rest van het Evangelie een grote wassenneus en zouden wij dat, indien het menselijk was, Puur Egoïsme noemen en die persoon ook niet 'Goed' noemen.

Indien God dit besloten zou hebben, is Hij niet de God die Hij verder voorstaat.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Joepie Meloen
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 jan 2008 10:56

Berichtdoor Joepie Meloen » 17 jun 2008 18:05

Marnix schreef:Dus de mens had net zo goed het goede kunnen kiezen en niet in zonde vallen?


Ja, als de mens niet gezondigd had was hij staande gebleven.

Marnix schreef:Nee hoor, als hij een echte keuze had, kortom, zijn misstap was nog niet besloten, was hij geen marionet maar had hij eigen bewegingsvrijheid.


Echter, dat maakt niet uit wat betreft voorzien of bepaling of besluit in jouw redenatie. Daar doelde ik op.

TheKeimpe schreef:Joepie, stel je je dus op het standpunt, dat God de val besloten heeft en dus niet op het standpunt dat God de val toegelaten heeft?


God heeft de val besloten.

Raido schreef:Als ik een zelfbesluitende robot bouw, maar ondertussen ook al heb besloten wat hij allemaal gaat doen in hoeverre is die robot überhaupt zelfbesluitend en verantwoordelijk voor wat hij (wat de robot zelf denkt) doet. Als ik een robot programmeer met allerhande functies maar elke actie al 'gepredistineerd'/bepaald heb, wanneer is de robot dan zelf verantwoordelijk?


Ieder moment, omdat hij verantwoordelijk is voor zijn daden, zeker omdat hij niet weet wat er besloten is.

Raido schreef:Indien ik een robot bouw die ook mensen kan doden, en ik weet exact wanneer hij dat zou gaan doen, dan zou ik verantwoordelijk zijn indien de robot uit eigen overweging dan op dat moment dat ik wist zou doden. Ik dood niemand, ik heb 'slechts' de mogelijkheid ingebouw waarvan ik ook nog eens wist dat hij dat op dat moment zou gebruiken.


God heeft, in die zin, al helemaal geen verantwoordelijkheid ten opzichte van iets of iemand. Je bent trouwens alleen dan verantwoording schuldig als de robot niet zelf in staat was om het goede te doen. (In de discussie zoals die nu gevoerd wordt dan, maar goed ik vind het een afgrijselijke vergelijking.)

Raido schreef:Ik zou dat liever anders definieren.. God wist dat de mens zou vallen op eigen verantwoording.


Dat is dan ook tegelijk een totaal andere benadering.

Raido schreef:Als God het besloten heeft is de rest van het Evangelie een grote wassenneus en zouden wij dat, indien het menselijk was, Puur Egoïsme noemen en die persoon ook niet 'Goed' noemen.

Indien God dit besloten zou hebben, is Hij niet de God die Hij verder voorstaat.


Als God eerst de verkiezing heeft besloten en daarna pas de val is de rest van het Evangelie helemaal geen wassen neus. Alleen in de uitleg van sommigen wordt het bekrompen, als er maar over een bepaald deel van sommige dingen wordt gediscussieerd. Dan krijgen we een kromme theologie met een God die niet almachtig is.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jun 2008 18:57

God heeft de val besloten.

Kun jij dit Bijbels onderbouwen?

Gebruikersavatar
Joepie Meloen
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 jan 2008 10:56

Berichtdoor Joepie Meloen » 17 jun 2008 19:08

Hand. 4:28: "Om te doen al wat Uwe hand en Uw raad te voren bepaald had, dat geschieden zou."
Efeze 1:9: "Ons bekend gemaakt hebbende de verborgenheid van Zijn wil, naar Zijn welbehagen, hetwelk Hij voorgenomen had in Zichzelven."

Meer specifiek naar de discussie:

Joepie Meloen schreef:2 Samuël 24:1: God porde David aan... zeggende: "Ga, tel Israël en Juda."
Openbaring 17: 17: God zelf heeft de harten de koningen gegeven dat zij de meening van het beest doen en hun koninkrijken aan het beest geven.


Rom. 1:26: "Daarom heeft hen God overgegeven tot oneerlijke bewegingen."
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jun 2008 22:00

Jopie Meloen schreef:Ieder moment, omdat hij verantwoordelijk is voor zijn daden, zeker omdat hij niet weet wat er besloten is.

Wat de robot nog steeds niet schuldig maakt en de Creator van de robot eerder. Aangezien al is vast gelegd wat binnen de verantwoordelijkheid van die robot zou gedaan. Indien de Creator van de robot op deze manier zou omgaan met zijn creatie zou ook dat wat hij doet binnen zijn verantwoordelijkheid zijn vast gelegd. Het zou dan niet meer dan het afschuiven van verantwoordelijkheid zijn.

[qoute]God heeft, in die zin, al helemaal geen verantwoordelijkheid ten opzichte van iets of iemand.[/quote]Ik doelde niet op verantwoordelijkheid als in 'verantwoording afleggen aan iemand' maar 'verantwoordelijk zijn voor'.

Je bent trouwens alleen dan verantwoording schuldig als de robot niet zelf in staat was om het goede te doen. (In de discussie zoals die nu gevoerd wordt dan, maar goed ik vind het een afgrijselijke vergelijking.)
If (and I stress if) iemand iets maakt met de mogelijkheid om het goede te doen én ondertussen ook al besloten heeft dat binnen de verantwoordelijkheid van die persoon de keuze tegen dat goede gemaakt zal worden kan ik niet anders zeggen dat die functie voor 'het goede kunnen' hoogstens betwijfelbaar is.

Dat is dan ook tegelijk een totaal andere benadering.
Dat klopt, er zit een verschil tussen 'weten' en 'beslissen' alhoewel dat in Goddelijke context natuurlijk wat anders is dan bij de mensheid. Indien God wist wat er zou gebeuren, kon Hij dat automatisch ook niet meer veranderen omdat datgene wat Hij 'wist' niet meer zou gebeuren en Zijn 'weten' dus incorrect zou zijn, daarmee zou Zijn 'God-zijn' vervallen aangezien Hij een 'fout' zou maken.

Althans, volgens mijn puur menselijke redenering. Het is net zoiets als de toekomst voorspellen, of dat nou echt is, of op basis van waarschijnlijkheid. Als ik iets van de toekomst zie en dat niet zou willen en zou ingrijpen zodat dat niet zou kunnen gebeuren was mijn 'toekomstbeeld' automatisch een visie op basis van 'waarschijnlijkheid' aangezien ik het zo kon aanpassen dat het niet zou gebeuren. In Goddelijke context zou dat dus 'fout' zijn, het 'toekomstbeeld' komt niet overeen met de werkelijke toekomst.

Als God eerst de verkiezing heeft besloten en daarna pas de val is de rest van het Evangelie helemaal geen wassen neus. Alleen in de uitleg van sommigen wordt het bekrompen, als er maar over een bepaald deel van sommige dingen wordt gediscussieerd. Dan krijgen we een kromme theologie met een God die niet almachtig is.
Hoe zou jij het noemen wanneer ik als Groot Leider mensen totale vrijheid geef (en ondertussen en geheime agenda heb waarin al besloten is dat ze zullen vallen (actief!)) en dat wanneer ze vallen kom ik opeens met 'een Nieuw Plan ter Bevrijding van het Volk' waarin ik ook nog eens duidelijk zeg dat alleen de mensen die ik als Groot Leider heb verkoren tot Vrijheid inderdaad vrij zullen zijn.. En als klap op de vuurpijl geef ik ook nog eens al die andere door mij niet verkoren mensen nooit vrij zullen door hun eigen schuld niet vrij zijn?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24373
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2008 08:47

Joepie Meloen schreef:Hand. 4:28: "Om te doen al wat Uwe hand en Uw raad te voren bepaald had, dat geschieden zou."
Efeze 1:9: "Ons bekend gemaakt hebbende de verborgenheid van Zijn wil, naar Zijn welbehagen, hetwelk Hij voorgenomen had in Zichzelven."

Meer specifiek naar de discussie:

Joepie Meloen schreef:2 Samuël 24:1: God porde David aan... zeggende: "Ga, tel Israël en Juda."
Openbaring 17: 17: God zelf heeft de harten de koningen gegeven dat zij de meening van het beest doen en hun koninkrijken aan het beest geven.


Rom. 1:26: "Daarom heeft hen God overgegeven tot oneerlijke bewegingen."


Die teksen zijn vanuit na de zondeval geredeneerd. Zie de contexten van de teksten die je aanhaalt...

Ja, als de mens niet gezondigd had was hij staande gebleven.


Maar dat hij zou zondigen was al besloten. Dus die mens kon niet staande blijven, zijn val was immers al besloten.

Echter, dat maakt niet uit wat betreft voorzien of bepaling of besluit in jouw redenatie. Daar doelde ik op.


Hoezo niet? Volgens mij is dat wel degelijk het geval.

Als God eerst de verkiezing heeft besloten en daarna pas de val is de rest van het Evangelie helemaal geen wassen neus. Alleen in de uitleg van sommigen wordt het bekrompen, als er maar over een bepaald deel van sommige dingen wordt gediscussieerd. Dan krijgen we een kromme theologie met een God die niet almachtig is.


Waarom niet? Dat God de mens vrije wil met consequenties voor wat hij kiest geeft doet niets af aan zijn almacht. Dit is juist een kromme theologie, het komt er uiteindelijk gewoon op neer dat je de mens WEL als marionet ziet waarbij God aan de touwtjes trekt en hem naar zijn pijpen laat dansen.... de mens als robot... want als de mens een vrije wil zou hebben en eigen bewegingsvrijheid zou God niet almachtig zijn. Uiteindelijk streep je gewoon de vrije wil tegen de almacht weg omdat je die twee niet samen kan rijmen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 18 jun 2008 14:26

Ik zou zeggen lees allemaal eens de DL regels!
Daarin wordt het duidelijk uitgelegd.....tenminste .....

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jun 2008 14:35

tante-tortel schreef:Ik zou zeggen lees allemaal eens de DL regels!
Daarin wordt het duidelijk uitgelegd.....tenminste .....
Blijkbaar niet wat onze Joepie Meloen komt tot een andere conclusie dan andere gereformeerden..

Zelfs binnen de kerkverbanden in Nederland die de DL onder schrijven zijn er verschillen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 18 jun 2008 14:39

Raido schreef:
tante-tortel schreef:Ik zou zeggen lees allemaal eens de DL regels!
Daarin wordt het duidelijk uitgelegd.....tenminste .....
Blijkbaar niet wat onze Joepie Meloen komt tot een andere conclusie dan andere gereformeerden..

Zelfs binnen de kerkverbanden in Nederland die de DL onder schrijven zijn er verschillen..


Helaas.....inderdaad.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten