Raido schreef:Iets als ... dat de kerk het instrument van God is?
Waar lees jij dat in de bijbel?
Moderator: Moderafo's
"Dinsdag 12 februari werd een avond belegd in het hoofdkantoor vanSabra schreef:
Er was sprake van ondoorzichtige en slechte bedrijfsvoering, dat is in elk geval zeker. Maar of hier sprake is geweest van fraude, staat dan weer niet onomstotelijk vast. Ik neem aan dat ze niet expres hun bedrijf om zeep hebben geholpen.
Dat beleggers een zaak hebben verloren is natuurlijk wat anders. Het gaat erom dat men de cijfers van het toenmalige bedrijf kunstmatig heeft verhoogd, dat noem ik frauderen.Er is wel in de V.S. een schikking geweest in een rechtszaak met beleggers, maar dat houdt dan weer geen erkenning van schuld in.
Zeker het is geen erkenning van schuld, maar dat doet ook niet ter zake zo lijkt me. Er kunnen tal van beweegredenen zijn om een zaak te schikken, voor beide partijen.
ik vind dat je een heel goed punt hebt!! Ik heb ook zonde begaan, ik heb ook gefriemeld voor m'n huwelijk (geen sex), ik ga ook wel eens NIET naar de kerk gewoon omdat ik te laat uit m'n werk kom of omdat ik dusdanig gesloopt ben dat ik het rijden er naar toe niet ziet zitten. Ik heb ooit een aardbei gepikt bij een groenteboer maar maakt mij dat tot zo'n slecht mens dat ik ook schuldbelijdenis moet doen?Jo'tje schreef:Weet je wat ik het rare vind aan openbare schuldbelijdenis?
Vanuit menselijk oogpunt worden sommige zonden blijkbaar in de categorie 'ernstig' geplaatst waardoor dat nodig zou zijn.
God maakt dat onderscheid niet. Dus zou iedereen voor alle kleine dingetjes openbare schuldbelijdenis moeten doen?
Ik begrijp het nooit zo. Als je structureel wilt breken met bepaalde zonden kan ik me voorstellen dat het helpt om dat voor meerdere mensen te belijden. Bijvoorbeeld een kerkraad. Maar ik zie het nut er niet van in dat die zoiets bekend zou maken aan de gemeente?
Voorbede mag best, maar niet alles hoeft in de openbaarheid te komen.
Hoe maak je dan het onderscheid?
Iemand die zwanger is op het moment van trouwen kan moeilijk ontkennen dat ze seks voor het huwelijk heeft gehad. Die zou dan schuldbelijdenis moeten doen. En al die anderen die ook seks voor het huwelijk hebben dan? Is die zonde minder groot omdat er geen dikke buik te zien is?
En uiteindelijk is degene die 5 euro uit moeders portemonnee jat niet 'beter' dan degene die een paar ton verduistert...
edit: ik heb niet het hele topic doorgelezen dus weet niet of het al eerder aan bod is geweest
Jo'tje schreef:Dus zou iedereen voor alle kleine dingetjes openbare schuldbelijdenis moeten doen?
kwebbel schreef:Ik heb ooit een aardbei gepikt bij een groenteboer maar maakt mij dat tot zo'n slecht mens dat ik ook schuldbelijdenis moet doen?
Confessiones II,4.9 schreef:Diefstal is zeker iets dat door uw wet gestraft wordt, Heer, ja al door de wet die in de harten van de mensen geschreven staat en die zelfs door de zondigheid niet wordt uitgewist: welke dief immers wordt rustig de dupe van een dief? Geen enkele, zelfs niet al is hij zelf rijk en wordt de ander door armoede gedreven! En ik heb een diefstal willen plegen en ik heb hem ook gepleegd, terwijl ik er door geen enkel gebrek toe werd gedreven, behalve dan door tekort aan en weerzin tegen de gerechtigheid en verzadiging met ongerechtigheid. Wat ik stal was namelijk iets dat ik in overvloed bezat, en veel beter; en ik wilde niet genieten van wat ik door de diefstal probeerde te krijgen, maar van de diefstal zelf en van de zonde.
In de buurt van onze wijnberg stond een perenboom, met vruchten beladen, die noch door hun uiterlijk, noch door hun smaak aanlokkelijk waren. Om die boom leeg te schudden en te plunderen, gingen wij, diepverdorven jongens, laat in de nacht op pad, nadat wij ons spel op straat volgens onze verfoeilijke gewoonte tot dan toe hadden gerekt - en enorme vrachten van die peren droegen wij mee, niet voor ons eigen maal, maar om ze desnoods, ook al aten we er zelf wel iets van, voor de varkens te gooien: het ging er alleen maar om, dat er door ons iets gedaan werd waar wij plezier in hadden omdat het niet mocht.
Hier is mijn hart, God, hier is mijn hart waarover Gij U in de diepte van de afgrond erbarmd hebt. Laat mijn hart hier U nu zeggen wat het daar zocht, dat ik zomaar zonder enig voordeel slecht was, met slechtheid als enige drijfveer voor mijn slechtheid. Afzichtelijk was die slechtheid en ik had haar lief; ik had het lief te gronde te gaan; ik had mijn verval lief, niet datgene waartoe ik verviel, maar mijn verval zelf, ik misvormde ziel, die wegsprong uit Uw vastheid, het verderf in, een ziel die niet door wangedrag iets anders nastreefde, maar die uit was op het wangedrag zelf.
Confessiones II, 6, 15 schreef:Laat mij U liefhebben, Heer, en U dank brengen en Uw naam belijden, omdat Gij mij zulke zware misslagen en zondige daden hebt vergeven. Aan Uw genade schrijf ik het toe en aan Uw barmhartigheid, dat Gij mijn zonden als ijs hebt laten wegsmelten. Aan Uw genade schrijf ik ook al het kwaad toe dat ik niet bedreven heb: welk kwaad immers had ik onbedreven kunnen laten, ik die zelfs een misdaad heb liefgehad waar ik geen baat bij had? En ik belijd dat alles mij vergeven is, zowel de zonden die ik uit mijzelf heb bedreven als de zonden die ik door Uw leiding niet heb bedreven.
kwebbel schreef:ik vind dat je een heel goed punt hebt!! Ik heb ook zonde begaan, ik heb ook gefriemeld voor m'n huwelijk (geen sex), ik ga ook wel eens NIET naar de kerk gewoon omdat ik te laat uit m'n werk kom of omdat ik dusdanig gesloopt ben dat ik het rijden er naar toe niet ziet zitten. Ik heb ooit een aardbei gepikt bij een groenteboer maar maakt mij dat tot zo'n slecht mens dat ik ook schuldbelijdenis moet doen?Jo'tje schreef:Weet je wat ik het rare vind aan openbare schuldbelijdenis?
Vanuit menselijk oogpunt worden sommige zonden blijkbaar in de categorie 'ernstig' geplaatst waardoor dat nodig zou zijn.
God maakt dat onderscheid niet. Dus zou iedereen voor alle kleine dingetjes openbare schuldbelijdenis moeten doen?
Ik begrijp het nooit zo. Als je structureel wilt breken met bepaalde zonden kan ik me voorstellen dat het helpt om dat voor meerdere mensen te belijden. Bijvoorbeeld een kerkraad. Maar ik zie het nut er niet van in dat die zoiets bekend zou maken aan de gemeente?
Voorbede mag best, maar niet alles hoeft in de openbaarheid te komen.
Hoe maak je dan het onderscheid?
Iemand die zwanger is op het moment van trouwen kan moeilijk ontkennen dat ze seks voor het huwelijk heeft gehad. Die zou dan schuldbelijdenis moeten doen. En al die anderen die ook seks voor het huwelijk hebben dan? Is die zonde minder groot omdat er geen dikke buik te zien is?
En uiteindelijk is degene die 5 euro uit moeders portemonnee jat niet 'beter' dan degene die een paar ton verduistert...
edit: ik heb niet het hele topic doorgelezen dus weet niet of het al eerder aan bod is geweest
Ik ben ook wel benieuwd hoe kerken dit onderscheid maakt...
Jo'tje schreef:Want het is een leuk verhaaltje Elbert, maar geen antwoord op de vragen.
Jo'tje schreef:Er kan wel braaf gezegd worden dat het geen 'moeten' is, maar 100% zeker weten dat dit door kerkgangers heel anders wordt ervaren...
Dat is zo'n lekkere dooddoener je echt overal voor kunt gebruiken.Riska schreef:Raido schreef:Het gaat slechts om de zonden die voor de gehele gemeente zichtbaar zijn.
En dan nóg is er niet tegen 'de hele gemeente' gezondigd, maar alleen tegen God... en dat doen we allemaal...
Raido schreef:Dat is zo'n lekkere dooddoener je echt overal voor kunt gebruiken.Riska schreef:Raido schreef:Het gaat slechts om de zonden die voor de gehele gemeente zichtbaar zijn.
En dan nóg is er niet tegen 'de hele gemeente' gezondigd, maar alleen tegen God... en dat doen we allemaal...
Ik meen me te herinneren dat de Heidelberger spreekt over het weren van mensen van het avondmaal wegens het leven in openbare zonde, dat is niet helemaal geheel van toepassing hier, maar wel de visie op gemeente, kerk, vergeving en zonden..
Die mensen worden van het avondmaal afgehouden, zodat Gods toorn niet over de gehele gemeente ontstoken zal worden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten