Is sexualiteit binnen een huwelijk nog wel rein?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 mei 2008 12:32

meboy schreef::D Dus als ik het goed begrijp moeten we net doen alsof de val niet is doorgedrongen omdat we er anders niet meer lekker over kunnen discussieren? :P

Het is juist het doel van de wet om alle mond te stoppen. Een soort resetknop om ons allemaal gelijk te laten zijn. En dit gelijkheidsbeginsel wordt door medechristenen geweld aangedaan door een ander anders te bekijken dan dat men zichzelf bekijkt.

En zodra het duidelijk is dat we op gelijke voet staan dan kan je best discussieren over welke keuzes je maakt. Maar vanuit een beter perspectief.

Ik werd altijd een beetje depressief van de refo-gedachte dat de mens tot niets dan kwaads in staat zou zijn, tot ik het wat meer in dit licht ben gaan bekijken. Wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen.

meboy

Berichtdoor meboy » 02 mei 2008 12:44

MrSokkie schreef:Ik werd altijd een beetje depressief van de refo-gedachte dat de mens tot niets dan kwaads in staat zou zijn, tot ik het wat meer in dit licht ben gaan bekijken. Wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen.

Dat is mijn grootste angst; dat het daar bij blijft... depresiviteit. Maar de wet, die zo rigide is dat het niets heel laat, is uiteindelijk de opmaat tot hetgeen mij (en ik denk ieder ander) het meest gelukkig maakt.

En geluk is het ervaren van het goede. Zien dat het niet vanzelfsprekend is dat je kunt liefhebben, dat je kunt zorgen, dat je uberhaupt seks kunt hebben. Dan is elk facet van het leven een cadeau. Iets waarmee je onuitsprekelijk gelukkig kunt zijn. En dat gevoel / cadeau is te delen. Zie het als een sieraad in een doosje. De achtergrond is altijd zwart zodat de gift beter uitkomt.

meboy

Berichtdoor meboy » 02 mei 2008 12:51

Het voordeel is dat je bijvoorbeeld niet meer je hoofd hoeft weg te draaien als iemand voorbijloopt die gepakt is door het leven. Die kapot gemaakt is door alles wat slecht voor hem/haar was. En dat kan pas als je in de gaten hebt dat hetzelfde proces van toepassing is op jezelf en dat je alleen geweigerd hebt dat te aanvaarden. Omdat je alles gemaskeerd hebt met een dikke laag zelfrechtvaardiging. Wat dat betreft laat God niets ter onduidelijkheid over.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 mei 2008 15:16

meboy schreef:
MrSokkie schreef:Ik werd altijd een beetje depressief van de refo-gedachte dat de mens tot niets dan kwaads in staat zou zijn, tot ik het wat meer in dit licht ben gaan bekijken. Wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen.

Dat is mijn grootste angst; dat het daar bij blijft... depresiviteit. Maar de wet, die zo rigide is dat het niets heel laat, is uiteindelijk de opmaat tot hetgeen mij (en ik denk ieder ander) het meest gelukkig maakt.

Tja, het is jammer dat er niet altijd de nadruk op wordt gelegd. Het is ook een kwestie van hoe je het - het leven in het algemeen - ervaart.

En geluk is het ervaren van het goede. Zien dat het niet vanzelfsprekend is dat je kunt liefhebben, dat je kunt zorgen, dat je uberhaupt seks kunt hebben. Dan is elk facet van het leven een cadeau. Iets waarmee je onuitsprekelijk gelukkig kunt zijn. En dat gevoel / cadeau is te delen. Zie het als een sieraad in een doosje. De achtergrond is altijd zwart zodat de gift beter uitkomt.

Als het je daarmee helpt, dan is het iets moois. Het is inderdaad bijzonder te ervaren dat ook de dingen die vanzelfsprekend lijken dat niet zijn. Ik probeer die ervaring via een andere weg te bereiken.

Even persoonlijk, Meboy, nu we het toch over dankbaarheid hebben. Ik ben altijd heel erg dankbaar voor jouw bijdragen. Op de een of andere manier weet je je gedachten altijd op een bijzondere manier te verwoorden en zelfs het hele refo-gedachtengoed in een nieuw licht te plaatsen. Dank je wel daarvoor! *hug*

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 mei 2008 18:17

MrSokkie schreef:
meboy schreef::D Dus als ik het goed begrijp moeten we net doen alsof de val niet is doorgedrongen omdat we er anders niet meer lekker over kunnen discussieren? :P

Het is juist het doel van de wet om alle mond te stoppen. Een soort resetknop om ons allemaal gelijk te laten zijn. En dit gelijkheidsbeginsel wordt door medechristenen geweld aangedaan door een ander anders te bekijken dan dat men zichzelf bekijkt.

En zodra het duidelijk is dat we op gelijke voet staan dan kan je best discussieren over welke keuzes je maakt. Maar vanuit een beter perspectief.

Ik werd altijd een beetje depressief van de refo-gedachte dat de mens tot niets dan kwaads in staat zou zijn, tot ik het wat meer in dit licht ben gaan bekijken. Wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen.

Dat gevoel kent elke refo denk ik wel. Ik bedoel: daarvoor hoef je geen buitenstaander te zijn. Om maar eens een simpel voorbeeld te noemen: Elke zondag werd ik al depressief bij het idee dat ik weer naar de oud ger.gem. (erg 'zware' gemeente) moest. Totdat ik besloot om eens echt, ongedwongen en zonder vooroordeel te luisteren. Verbazingwekkend genoeg ontdek je dan ineens dat sommige woorden opeens veel meer zeggen dan degene die ze preekt. Sindsdien kan ik naar praktisch elke dominee luisteren..simpelweg omdat elk van hen wel iets zinnigs vertelt waar een les in ligt, waar je iets aan hebt, of al is het alleen al om zijn visie te kennen op bepaalde onderwerpen en daar uiteindelijk een eigen mening over te vormen. Het blijft nog wel eens lastig dat ik alleen die dingen eruit pik die mij aanstaan..terwijl dat niet altijd rechtvaardig is. Typisch iets waarvoor ik (vind dat ik) moet waken.
Overigens geldt dit niet alleen voor kerken en dominees, maar eigenlijk voor elk individu die iets vertelt of uitlegt.

*kucht* dat was off-topic, maar ik wilde je even laten weten dat je niet de enige bent die er wel eens moeite mee heeft (gehad) Eveneens een hug voor jouw bijdragen dus :wink:

Overigens moet me van het hart dat ik wel heel veel lees maar niet zoveel reageer. Ghe..soms heb ik een ellenlang verhaal en dan denk ik: Nee..toch maar niet. *knip* :P Ik volg het iig. zoveel mogelijk.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 mei 2008 18:19

les_autres schreef:Seks is natuurlijk overgewaardeerd, maar ik vraag me af hoe mensen op het werkelijk idiote idee komen dat seks onrein zou zijn. Zijn zij allemaal brave maagden?

Is seks overgewaardeerd ja? Kun je seks overwaarderen wanneer je streeft naar reinheid in je huwelijk? Wat heeft onreine seks te maken met brave maagden?

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 02 mei 2008 18:57

les_autres schreef:Seks is natuurlijk overgewaardeerd, maar ik vraag me af hoe mensen op het werkelijk idiote idee komen dat seks onrein zou zijn. Zijn zij allemaal brave maagden?

Seks is in essentie niet onrein. Het is een gave Gods aan de mens binnen een relatie.
Doch de wijze waarop er door velen mee wordt omgegaan maakt het onrein.
B.v. het al eerder genoemde overgewaardeerd zijn, het bezig zijn met seks wanneer er geen omstandigheid is die een dergelijk daarmee bezig zijn rechtvaardigt, het praten over seks als daar geen goede aanleiding toe is, het uit de context halen van seks, het in gedachten vastzitten aan seks, het eventueel sexueel handelen buiten de relatie, etc, etc.

Binnen het refo gedachtengoed is er volop ruimte voor een beleving van seks zoals dat van oorsprong bedoeld is binnen een vaste relatie.

Naar mijn idee begrijpt eenieder in dit forum wat het betekent, dat de seks verzondigd is. Zeker in deze maatschappij.
Dit laat onverlet dat al diegenen gelijk hebben die beweren dat seks binnen een relatie wel degelijk op een juiste wijze beleefd kan worden.

Dat zijn dan zij die een gezonde wijze van seks in hun relatie weten te onderscheiden van de uitwassen die er bestaan en er expliciet voor waken om zich niet te laten verleiden tot die uitwassen.

Een gegeven is helaas wel dat er geen terrein is waar de mens zo kwetsbaar is als juist op het terrein van seks. Satan weet dit en zal dan ook niets nalaten om te proberen ALLEN op een of andere wijze te verleiden om met seks om te gaan op een manier die onrecht doet aan wat God als een van oorsprong perfecte gave aan de mens geschonken heeft.

Juist diegenen die zich in het nauw gedreven voelen, doordat ze in het licht gesteld worden als gevolg van hun gedachten, handelingen, etc. reageren over het algemeen het felst.

Voor hen waarvoor het geldt, zou een in het licht gesteld worden uiteindelijk moeten leiden tot een verootmoediging en erkenning dat men niet meer vrij is in zijn of haar beleving en/of omgaan met seks.
(Dwanggedachten en/of dwangmatige handelingen)

Daar verootmoediging door een mens bijna niet optebrengen is, anders dan door genade Gods, en de mens de waarheid over zich zelf niet wenst te aanvaarden, anders dan door genade van God, wentelt deze mens zich dan vervolgens in zijn eigen gelijk.

Schijnargumenten om het eigen leven te kunnen blijven vasthouden/rechtvaardigen zijn dan alras gevonden.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 mei 2008 19:26

les_autres schreef:
Smurffie schreef:Is seks overgewaardeerd ja?

Seks is overgewaardeerd ja. Alleen het feit al dat er zo enorm vaak en veel over gediscussieerd wordt, zegt genoeg.

Kun je seks overwaarderen wanneer je streeft naar reinheid in je huwelijk?

Ja, door seks een veel belangrijkere plaats te geven dan het verdient.

Wat heeft onreine seks te maken met brave maagden?

Ik bedoelde te zeggen dat ik me afvroeg of de mensen die zo'n probleem van seks maken en het als zó onrein zien zelf soms brave maagden zijn die het zo goed weten - met uitzondering van Alphonsus natuurlijk, hij heeft al te kennen gegeven een relatie te hebben. (Al zegt dat niets over je seksleven uiteraard.)

Dat er zoveel over gediscusseerd word zegt niets over overwaardering, maar over de taboe die erover heerst binnen refoland. Mijns inziens kun je niet spreken over overwaardering wanneer je streeft naar een perfecte, reine seksbeleving met je partner. In mijn visie doet het er dan niet toe of je gehuwd of ongehuwd bent, maar daarover lopen de meningen uiteen en dat is weer een andere discussie. Ik krijg toch sterk het idee dat vooral dat jij deze discussie die kant op stuurt, maar dat is gezien de topictitel niet de bedoeling.

Volgens mij hoef je ook niet per se ervaring te hebben voor je aan deze discussie kan deelnemen. Dus ook brave maagden mogen hier fijn hun mening uiten.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 mei 2008 19:31

Seks heeft een belangrijke plaats binnen een relatie by the way. Zolang het als belangrijk ervaren word binnen een relatie én in combinatie met alle facetten van een relatie. Het één kan niet zonder het ander. Als je seks loskoppelt van liefde, zorgzaamheid, etc. heeft het ook geen waarde..en hoef je al helemaal niet te discusseren over rein of onrein. Dan lijkt de conclusie me heel duidelijk: Onrein.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 mei 2008 19:32

Alphonsus schreef:Juist diegenen die zich in het nauw gedreven voelen, doordat ze in het licht gesteld worden als gevolg van hun gedachten, handelingen, etc. reageren over het algemeen het felst.

Wat een vreselijk flauwe manier van discusiëren zeg. Nu kun je dus iedereen die het niet met je eens is diskwalificeren en zeggen: zie je wel!. Erg jammer en niet erg vruchtbaar voor de dialoog.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 02 mei 2008 20:40

MrSokkie schreef:
Alphonsus schreef:Juist diegenen die zich in het nauw gedreven voelen, doordat ze in het licht gesteld worden als gevolg van hun gedachten, handelingen, etc. reageren over het algemeen het felst.

Wat een vreselijk flauwe manier van discusiëren zeg. Nu kun je dus iedereen die het niet met je eens is diskwalificeren en zeggen: zie je wel!. Erg jammer en niet erg vruchtbaar voor de dialoog.

Hier wordt slechts een geconstateerd feit/gegeven vermeld!!
Voor de goede orde en voor het goede begrip, hier wordt niemand gediskwalificeerd. Deze uitdrukking (diskwalificatie) wordt in mijn bijdrage niet gebruikt en is ook niet zo bedoeld.

Lees wat er geschreven staat en geef er de invulling aan die de schrijver bedoeld heeft. :!: :!:
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 02 mei 2008 21:50

Ik heb getwijfeld of ik zou reageren op deze post. Ik doe het toch wel, maar ik denk dat onze meningen blijven verschillen. Daarnaast gaan er nu volgens mij 2 discussies door elkaar heenlopen.

MrSokkie schreef:
qwast schreef:Ik denk niet dat SM rein beleefd kan worden.
Oh, en waarom dan wel niet?
In mijn optie is het een verwording van de schepping. Mijn vraag blijft bij dit onderwerp wel in hoeverre opvoeding hierbij een rol speelt.
Je moet me even helpen met de betekenis van verwording, want dat begrijp ik niet helemaal.

Maar goed dat er een woordenboek bestaat :P . Verwording = ontaarding = overgaan in iets slechters.
Al eerder is aangegeven dat sexualiteit, ook binnen het huwelijk, niet rein meer is. Ik kan niet geloven dat het pijnigen van de één door de ander de bedoeling van God is in het sexleven.

Ik kan sadistisch en liefde niet met elkaar verenigen. Sterker nog: dit is een tegenstelling.
Ik zou zeggen: praat eens met een aantal sadisten en je zult merken wat een absolute lariekoek je hier hebt opgeschreven.

Helaas weet ik er meer van dan me lief is en het is geen lariekoek.

Een getrouw Christen zul de je toepassing van SM niet horen verdedigen.
eens
Baseer je die mening nog op iets anders dan onwetendheid en vooroordeel?

Zie bovenstaande reactie.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 02 mei 2008 21:59

Alphonsus schreef:het bezig zijn met seks wanneer er geen omstandigheid is die een dergelijk daarmee bezig zijn rechtvaardigt

Zou je misschien willen uitleggen wat je hiermee bedoelt?
The solution to a problem lies in finding the Solver...

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 mei 2008 22:04

Alphonsus schreef:
MrSokkie schreef:

Hier wordt slechts een geconstateerd feit/gegeven vermeld!!
Voor de goede orde en voor het goede begrip, hier wordt niemand gediskwalificeerd. Deze uitdrukking (diskwalificatie) wordt in mijn bijdrage niet gebruikt en is ook niet zo bedoeld.

Lees wat er geschreven staat en geef er de invulling aan die de schrijver bedoeld heeft. :!: :!:

Daar ga je weer. Door het feit te noemen - ten onrechte, mijns inziens - dwing je de dialoog meteen in een bepaalde richting. En ok, je diskwalificeert misschien niet, maar klassificeert wel behoorlijk en mensen met een afwijkende mening kunnen direct in een negatief hokje gestopt worden.

Ik moet zeggen, dat doe je trouwens best goed. Wel eens debat-training gevolgd of zit je bijvoorbeeld in een functie als ambtenaar ofzo. Je vocabulaire doet mij zoiets namelijk wel vermoeden.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 mei 2008 22:17

qwast schreef:Maar goed dat er een woordenboek bestaat :P . Verwording = ontaarding = overgaan in iets slechters.
Al eerder is aangegeven dat sexualiteit, ook binnen het huwelijk, niet rein meer is. Ik kan niet geloven dat het pijnigen van de één door de ander de bedoeling van God is in het sexleven.

SM gaat niet om pijn, maar om overgave en vertrouwen. SM is heel wat anders dan huiselijk geweld. Als beide partijen pijn als middel om daaraan uiting te geven prettig vinden en daar samen plezier en genot aan beleven, wat is daar dan mis mee? Lange tijd wist men zeker dat seks niet bedoeld was om van te genieten, slechts om voort te planten. Daar denken we nu heel anders over.

Ik kan sadistisch en liefde niet met elkaar verenigen. Sterker nog: dit is een tegenstelling.
Ik zou zeggen: praat eens met een aantal sadisten en je zult merken wat een absolute lariekoek je hier hebt opgeschreven.

Helaas weet ik er meer van dan me lief is en het is geen lariekoek.

Dan ken je andere mensen dan ik en dat is jammer. let wel, ik zeg niet dat het altijd zo mooi en puur is binnen de SM, net zo min dat het dat is binnen een niet-kinky relatie. Maar het kán het wel zijn. Ik heb dierbare vrienden die daar het levende bewijs van zijn.

Een getrouw Christen zul de je toepassing van SM niet horen verdedigen.
eens
Baseer je die mening nog op iets anders dan onwetendheid en vooroordeel?

Zie bovenstaande reactie.

Dank je voor je reactie, al wordt het er niet heel veel duidelijker op. Maar goed, je hoeft en wilt misschien niet alle details op een forum zetten en dat recht heb je. Je hebt er duidelijk slechte ervaring mee en die wil ik niet bagateliseren, of het nou persoonlijke of ervaringen uit 2e hand zijn. Je mag me altijd een pb-tje sturen als je wilt. Ik zou dat in ieder geval wel op prijs stellen.

Terug naar “Archief”