De bekering en de bijbelse onderbouwing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ron60

Berichtdoor Ron60 » 14 apr 2008 14:50

Er word in de bijbel toch onderscheid gemaakt tussen geloof en bekering, niet dat deze 2 van elkaar los te koppelen zijn. Geloven in de Heere Jezus en als vrucht daarvan de bekering (het leven overeenkomstig Gods wil).

Riska

Berichtdoor Riska » 14 apr 2008 15:49

Fiep schreef:Geloven in de Heere Jezus en als vrucht daarvan de bekering (het leven overeenkomstig Gods wil).

Het leven overeenkomstig Gods wil - voorzover wij daartoe in staat zijn - is geen bekering, maar heiliging. Het is het gevolg van bekering.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 14 apr 2008 17:32

Bekering wordt, naar ik zelf dacht, in de bijbel altijd in de bedrijvende vorm gezien. Dat wil zeggen "jij bekeert je" en niet "jij wordt bekeerd". Diverse malen staat in de bijbel "bekeert u!"

Dit is ook één van de redenen die mijn twijfel veroorzaken.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Ron60

Berichtdoor Ron60 » 14 apr 2008 17:36

Misschien heb ik het hier niet zo goed uitgedrukt, ik bedoel met leven overeenkomstig Gods wil, dat wij met het gezicht naar God gericht, vragen:Heere wat wilt U dat ik doen zal. Bekering is m.i. geen eenmalige zaak, maar iets wat je hele leven doorgaat, zo vaak gaan we weer bij Hem vandaan en gaan eigen wegen.Afbekeerd (om het zo te zeggen) worden we in dit leven nooit. Iedere keer weer omgekeerd worden, totdat we na dit leven nooit meer eigen wegen zullen gaan.

Ron60

Berichtdoor Ron60 » 14 apr 2008 18:06

Hoi Engineer, daar heb ik zelf ook veel moeite mee gehad. Er werd dan gezegt bekering is een eenzijdig Godswerk, maar hoe verhoudt zich dat met mijn verantwoordelijkheid. God mag ons tot bekering roepen, hij heeft er recht op. Hij hoeft geen rekening te houden met onze onmacht, omdat Hij ons volkomen gemaakt heeft, en onze onmacht om ons te bekeren is daarom schuldige onmacht. Maar God wil door de oproep tot bekering mensen zaligen. Hoe?Door naar ons toe te komen met de roepstem: Bekeert u! Dit moeten we ook serieus nemen. Als deze roepstem op ons afkomt dan zullen we ons ook bekeren en er zo achter komen, ik kan het niet. Maar Hij kan en wil het geven, waardoor we ook onze bekering van Hem alleen verwachten. Dat betekend dus niet, ik kan niet, God moet het doen, dus ik wacht maar af. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, het klinkt soms allemaal zo tegenstrijdig, ik heb hier zelf ook mee gezeten en sommige dingen zag ik pas achteraf.

Gielah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gielah » 16 apr 2008 13:52

Men kan volgens mij nooit zeggen: ik ben niet bekeerd omdat G.d mij niet geroepen heeft.
Hij wil immers dat allen zich bekeren en behouden worden.
Wel kan het zijn, dat ieder op een ander moment in zijn of haar leven de stem van G.d hoort en op de uitnodiging daarin ingaat.
Daarom heb ik het zelf liever niet over ongelovigen, maar over nog-niet-gelovigen.
Er zijn er die als kind al geloven en er zijn er, die op hoge leeftijd in G.ds licht hét licht zien.
Maar niemand komt tot bekering zonder geroepen te zijn.
Zoals prof. Hans Jansen zeer terecht zei: " Voor de waarheid is het altijd het juiste moment".

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 16 apr 2008 13:57

Waarom zeg je G.d in plaats van God?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 apr 2008 14:02

Gielah schreef:Men kan volgens mij nooit zeggen: ik ben niet bekeerd omdat G.d mij niet geroepen heeft.
Hij wil immers dat allen zich bekeren en behouden worden.
Wel kan het zijn, dat ieder op een ander moment in zijn of haar leven de stem van G.d hoort en op de uitnodiging daarin ingaat.
Daarom heb ik het zelf liever niet over ongelovigen, maar over nog-niet-gelovigen.
Er zijn er die als kind al geloven en er zijn er, die op hoge leeftijd in G.ds licht hét licht zien.
Maar niemand komt tot bekering zonder geroepen te zijn.

Iedereen wordt geroepen om zich te bekeren, maar niet iedereen ZAL zich bekeren. Dan kom je weer op het punt van de uitverkiezing terecht, en dat is niet de bedoeling, maar het is een feit dat niet iedereen behouden wordt. Of geloof jij in alverzoening?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gielah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gielah » 16 apr 2008 14:23

Van Gods kant in principe wel, want Die heeft in Christus de hele mensheid uitverkoren.
Maar wie dat niet wil aanvaarden, wordt niet gedwongen.
"The Holy Spirit is a Gentleman", en die nodigt uit, maar sleurt je niet het Koninkrijk binnen.
Overigens spreken sommige mensen van een 'krachtdadige bekering', wat het bovenstaande weer enigszins lijkt tegen te spreken.
Zoals prof. Hans Jansen zeer terecht zei: " Voor de waarheid is het altijd het juiste moment".

Riska

Berichtdoor Riska » 16 apr 2008 14:40

Er zijn mensen die 'krachtdadig' bekeerd worden - mensen voor wie het een totale ommezwaai is in o.a. levensstijl - en er zijn mensen bij wie het heel geleidelijk, niet schokkend, gebeurt...

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 apr 2008 15:06

Gielah schreef:Van Gods kant in principe wel, want Die heeft in Christus de hele mensheid uitverkoren.
Maar wie dat niet wil aanvaarden, wordt niet gedwongen.
"The Holy Spirit is a Gentleman", en die nodigt uit, maar sleurt je niet het Koninkrijk binnen.
Overigens spreken sommige mensen van een 'krachtdadige bekering', wat het bovenstaande weer enigszins lijkt tegen te spreken.

Dus in jouw optiek kan de mens zelf kiezen voor het eeuwige leven? Dan hangt de zaligheid dus van ons mensen af..... :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gielah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gielah » 16 apr 2008 15:25

Waar maakt u dat in vredesnaam uit op?
God verkiest een ieder in Christus en u kunt kiezen daar 'ja' of 'nee' op te zeggen, maar.... áls u ja zegt.... dan zat de Heilige Geest erachter en Die dwong u niet, maar nodigde u uit.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 apr 2008 16:54

Race406 schreef:Dus in jouw optiek kan de mens zelf kiezen voor het eeuwige leven? Dan hangt de zaligheid dus van ons mensen af..... Shocked

Dat wordt toch niet gezegd? Iemand moet ingaan op de nodiging om te geloven. Ja, in die zin hangt de zaligheid van ons mensen af dat wij vóór Christus moeten kiezen, want anders zijn we tegen Hem.

gerritse
Mineur
Mineur

Bekering

Berichtdoor gerritse » 16 apr 2008 19:25

Dag allemaal,

In het kader van deze gedachtewisseling zou ik willen wijzen op Lukas 22 v 32:
(uit een ernstige waarschuwing die Jezus aan Petrus geeft):
" Als jij eenmaal tot inkeer gekomen bent, moet jij je broeders versterken"

Jullie kennen allemaal de ruimere geschiedenis , waarin deze woorden zijn ingebed:
Petrus is allang bekeerd, hij heeft grote daden en geweldige uitspraken
gedaan. maar er is nog veel zelfoverschatting in zijn wezen en een duidelijke onderschatting van eigen zwakheid , ja zelfs verdorvenheid. Dit zal enkele uren later leiden tot zijn diepe val in de verloochening.

En Jezus wijst hem nu op de inkeer, waartoe hij later zal komen, een term met een diepere betekenis dan het woord 'bekering' van de NBG.

Petrus is wél bekeerd in zijn menselijke ziel, dat is: verstand, gevoel en wil. Maar die bekering is nog niet doorgedrongen tot zijn menselijke geest, zijn 'inner person', door de bijbel dikwijls uitgedrukt als 'het hart'.

Wanneer dringt die bekering nu door in Petrus'geest. Ik denk, dat dit in beginsel al is begonnen te gebeuren op het moment van diep berouw en bitter schreien na zijn verloochening.

En ook Petrus' bescheiden opstelling, ons geschetst in Johannes 21 v 15- 23 wijst er op, dat de bekering deel is aan het worden van zijn diepste wezen.

Wij allen hebben, evenals Petrus, een diepere bekering nodig. Daarop wijst ook Hebr. 6 v 1, waar
'bekering van dode werken', NBG,
'afkeer van daden, die tot de dood leiden', NBV.
als éen van de fundamenten van het geloof wordt aangeduid.
Dat 'voortgaande bekering' een volkomen aanvaard begrip is, kan iedereen uit eigen geloofsleven beamen, naar ik aanneem.
Ik ben al een oude man, deed in 1942 als 19-jarige belijdenis, beleefde in 1959 een 'revival' en begon toen meer ernst met alles van het geloof te maken, maar ben nog dagelijks bezig om bij te stellen, daar waar de Heilige Geest mij op tekortkomingen wijst.
Trouwens, Petrus moest zich ook nog telkens bijstellen en zal dat zeker gedaan hebben na Paulus' berisping, (Galaten 2 vanaf v 11).
Lees de bijbel, bid elke dag. 1 Petrus 1 v 23 leidt je tot wedergeboorte.
Diepere bekering en wedergeboorte zie ik niet los van elkaar.

Zelf heb ik, door Gods genade en het onderwijs van anderen, de doop in de Heilige Geest mogen ervaren. Maar onder al die heilsdaden van Gods wege ben ik toch onder zijn betrouwbare leiding nog steeds bezig om te werken aan mijn voortgaande bekering.

Ik hoop door deze woorden mijn broers en zussen in de Heer te hebben mogen dienen en- zo mogelijk- versterken.

Daag
Ger

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 16 apr 2008 20:54

Toch blijf ik het opmerkelijk vinden dat zelfs de die-hard refo's, ik noem ze maar ff zo, geen antwoord op mijn vraag kunnen geven. We zijn nou 6 pagina's verder, maar er is nog steeds niets uit de bijbel naar voren gekomen dat duidt op ellende, verlossing dankbaarheid. En alles wat er naar riekt hangt samen doormiddel van interpretaties.

Dat betekend dus niet, ik kan niet, God moet het doen, dus ik wacht maar af. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, het klinkt soms allemaal zo tegenstrijdig, ik heb hier zelf ook mee gezeten en sommige dingen zag ik pas achteraf.

Dit is dus ook volledig in strijd met wat veel reformatorischen geloven. Namelijk dat God alles, maar dan ook echt alles in zijn hand heeft. Dus als jij vraagt om bekering is dat Gods wil. Als jij bidt en God prijst is dat Gods wil. Dus indirect geeft God dan jou de opdracht om hem te prijzen. Beetje krom.

Ik worstel nergens mee, ik vraag het me, en jullie dus nu ook, alleen af hoe het komt dat de refo's daar zo sterk aanhangen terwijl er, mijns inziens, (bijna) niets over ellende, verlossing, dankbaarheid te vinden is.

Mocht het echt zo wezen dat er echt niets te vinden is daarover, en men zou dat breed uit gaan meten, dan komt de reformatorische kerk wel op hele losse schroeven te staan.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Terug naar “Archief”