CaptainCaveman schreef:Joepie Meloen schreef:Mensen gaan om verschillende redenen niet aan het Avondmaal. Inderdaad kunnen bovengenoemde dingen meespelen, maar mijns inziens zijn dat niet de hoofdredenen. Ik denk dat de verkeerdheid in de mens zelf de oorzaak is, en niet het niet durven. Dat zou verhoudingsgewijs ook totaal niet kloppen.
Veel dingen hebben zeker te maken met kerkcultuur. Maar is het niet te simpel om dit allemaal maar onder het kopje kerkcultuur te schuiven?
@Raido: Op zich wil ik best op je andere dingen ingaan, maar dat wijkt af van dit topic, dan zouden we een apart topic daarvoor eventueel kunnen openen.
Wat zijn volgens jou dan wél de redenen?
De hoofdreden heb ik in mijn vorige posting gegeven. Verder denk ik dat de prediking ermee te maken heeft. Het aan durven gaan heeft er mijns inziens veel minder mee te maken, kan dit ook niet zozeer bespeuren. Maar op zich snap ik wel wat er bedoeld wordt met het niet aan durven gaan, maar het lijkt mij dat dit niets met durven te maken heeft. Het niet aan durven gaan is een verkeerde benadering.