"Yotam schreef:dat zou jammer zijn. het nieuwe is: het voegen bij de ware kerk. ik beweer dat dat onmogelijk is als die ware kerk niet ZICHTBAAR is. je kunt als mens van vlees en bloed je niet voegen bij een onzichtbare vergadering, je kunt niet uitzoeken welke de ware kerk is als die niet ZICHTBAAR is.
nu heb ik nog en vraag aan alle forummers: hoe ziet u dan de VALSE kerk? bestaat die wel of niet, en hoe bestaat die (als ze bestaat), is ze zichtbaar?
Ik stel dat de ware kerk niet te overzien is als men kijkt naar kerkverbanden. Wie oprecht gelooft is lid van de ware kerk, of hij nou bij de GKv, CGK of GerGem zit. Aangezien er buiten de Kerk geen heil is en zo iemand het heil wel heeft mogen ontvangen door geloof in Hem, zit hij bij de ware gemeenschap der heiligen.
Valse kerken bestaan er zeker, dat betreft in onoverzienlijke vorm allen die niet geloven en in zichtbare vorm de kerkverbanden die niet zcihzelf meer waarde toeschrijven dan God, zijn Woord niet serieus nemen etc. (zie art. 29, er zijn genoeg verbanden die zich kerk noemen of iets dergelijks, en aan de kenmerken van de valse kerk voldoen)
Yotam schreef:maar u gaat niet ONDERSCHEIDEN maar SCHEIDEN, want: die drie zijn namelijk niet 1. dus er zijn feitelijk 3 kerken in uw theorie.
Als de NGB het heeft over wolven tussen de schapen, alle schijngelovigen die zich onder de ware gelovigen bevindt, wordt een gelijke scheiding gemaakt. Je hebt dan namelijk de ware kerk, de valse kerk en de valse gelovigen binnen de ware kerk. Het bewijst dat jou "logische denkwijze" waarmee je een opdeling in 3 groepen of kerken wil maken niet klopt. Je hebt de ware kerk en de valse kerk en een derde groep is er niet. Maar zolang je alles op door menseselijk handelen ontstane kerkverbanden gaat betrekken zal dat ongetwijfeld een raadsel voor je blijven.
HOE kan ik dan : zich af te scheiden van hen die niet bij de kerk horen7, en zich bij deze vergadering te voegen8 op ieder plaats waar God haar gesteld heeft.
hoe kan ik mij voegen (plaatselijk) bij die kerk?
hoe kan ik mij dan afscheiden van 'die niet van de kerk zijn'?
als de hier besproken kerk HET (mystieke) LICHAAM VAN CHRISTUS IS (en niet een kerkverband)(ik reken namelijk het kerkverband tot dat mystieke lichaam)
dat lijkt mij heel erg lastig. maar miss kunt u mij helpen.
Dat kan je door je aan te sluiten bij een kerkverband waar God gediend wordt en door eenheid te zoeken met je medegelovigen, de gemeenschap der heiligen. Op die manier scheid je je af van hen die niet bij de kerk horen... En dat er in de kerk dan ook schijngelovigen zijn, je weet wat de NGB daar over zegt.
Zo lastig is het dus niet.
Maar het houdt niet in: Je eigen kerk profileren als enige ware kerk en slechts eenheid willen als men zich bij jou kerkverband voegt. Wij zijnd e kerk van Christus en jullie zijn dat niet. Op die manier zoek je geen eenheid maar zaai je verdeeldheid. En dat is het tegenovergestelde van waar de NGB je toe oproept.
u moet goed lezen, er staat niet: de kerk is niet geboden aan een verband etc.
maar: niet gebonden aan 1 plaats(bijv. jeruzalem, rome, L.A.) of 1 persoon (bijv. de paus, de president van rusland)
maar de kerk is er over de hele wereld (niet alleen in NL of China) maar ze geloven wel allemaal het zelfde (hier worden niet de details bedoeld, maar de zgn. hoofdsom der religie)
Jij (en noem mij alsjeblieft geen u, daar ga ik me zo oud van voelen

) moet ook beter lezen

Eerst wordt genoemd waardoor de kerk niet verbonden is: Niet door plaats of personen. Waardoor dan wel? Door een kerkverband? Nee. Ze is samengevoegd en verenigd met hart en wil in 1 zelfde Geest, door de kracht van het geloof. Door de Geest en het Geloof is de kerk verenigd, niet door een zelfde synode, dogmatiek, een zelfde gedetailleerde leer, een zelfde bordje met naam van de kerk. Ze is verspreid en dus niet 1 in plaats maar 1 door Hem.
lees uw confessie: Wij spreken hier niet over de huichelaars, die zich in de kerk tussen de oprechte gelovigen bevinden en toch niet bij de kerk horen, al zijn zij voor het oog wel in de kerk
Met die uitleg ben ik het eens. Maar die is niet toe te passen op Art 27 waar het gaat om de aan geen plaats gebonden Kerk van Christus, de gemeenschap, niet van ware kerkverbanders maar van ware Christgelovigen die overal ter wereld zijn. Het komt pas in artikel 29 terug waar het gaat om het onderscheiden van die onoverzienlijke kerk van Christus (die dus onoverzienlijk is) van sekten die zich kerk noemen.
sterker nog, we werken die tegen. want we noemen 'ons' gereformeerde gezindte. maar pogingen tot kerkherstel (dat is: REformatie) worden niet gedaan, alleen een conferentie hier en daar. maar spijkers met koppen slaan, daar is 'men' huiverig voor, want dan moeten we duidelijk voor onze standpunten uitkomen en waar een vereniging van kerken is, daar blijven altijd mensen er weer buiten staan (zie de HHK en de CGK).
een verkeerde redenering:
we zijn verdeeld (ZONDE!) maar als we er wat aan doen, dan blijven mensen afzeidig (ZONDE!). dus we doen het niet (ZONDE!)
men berust dus min of meer in de zonde, men WIL allemaal wel, maar men VERTIKT het. en DAARom word de belijdenis(inhoudelijk)veranderd.
Juist, hoewel het allemaal wel wat complexer is dan je stelt, maar in de grond van de zaak is wat je zegt juist. En daarom is het nu niet zoals het zou moeten zijn, dat alle gelovigen in 1 kerkverband zitten. Of denk je soms dat God zal zeggen: Omdat jullie vrijgemaakten niet 1 zijn met de CGK worden slechts de vrijgemaakten gered en de CGK'ers niet? Want daar komt je visie op de NGB en de huidige kerkelike situatie op neer. Er is 1 kerkverband, daar is het heil, andere kerkverbanden zijn niet waar (dus vals). We zoeken de eenheid te weinig (en dat komt van twee kanten) en dus blijft het heil door onze zonde en die van anderen beperkt tot 1 kerkverband?
dan noemt dus volgens jou dat verband zich ten onrechte 'kerk', omdat het:
-of kerk is, en dus de ene(NGB)
-of geen kerk is en dus die naam ook niet mag dragen.
u zult niet voor de laatste kiezen, daarom is uw kerkbegrip NIET opgebouwd VANUIT de confessie, maar die komt ergens anders vandaan.
u begint namelijk niet met regel 1: er is 1 ware kerk.
of dat kerk verband is GEEN KERK.
Voor de duizendste keer: Er is 1 ware kerk maar niet 1 waar kerkverband. En dat is puur opgebouwd vanuit de confessie en dat is ook altijd de gereformeerde leer geweest. Alleen Schilder dacht daar anders over

En gelukkig is men steeds meer aan inzien dat hij, die veel goeds heeft gedaan in gereformeerd nederland, daar toch dwaalde. Maar de confessie is ver voor Schilder geschreven en is altijd anders geinterpreteerd door de gereformeerden dan Schilder dat later deed en ik volg slechts die gereformeerde interpretatie die er voor Schilder altijd is geweest en daarna er ook nog steeds is in het grootste deel van gereformeerd nederland.
Zolang jij blijft stellen dat, omdat wat ik zeg niet in lijn is van jou interpretatie van de confessie (en dus die van Schilder), het niet in de lijn van de confessie zelf is, komen we niet veel verder, want je vergeet dan dat de confessie eeuwenlang anders is geinterpreteerd.
stel er zijn 2 kerken, 1 ware en 1 valse.
beide hanteren de gereformeerde belijdenis, maar de ware kerk zoekt wél de eenheid met anderen (mits..), maar die anderen willen dat niet. die kerk is vals. ze is vals omdat: ze niet naar Gods Woord luistert (joh17:opdat ze 1 zijn) men zich dus blijkbaar niet aan Christus wil onderwerpen. de ambtsdragers hebben dus geen mandaat van Christus en zijn ONWETTIG, kunnen dus ook de sacramenten NIET WETTIG uitvoeren, maar doen dan op eigen gezag (meestal zonder dat ze het weten) grond zich meer op mensen dan op Christus (die BEVEELT tot eenheid) en mensen die WEL die eenheid willen en daar hun mond over opentrekken worden niet gewaardeerd (hoogstens getolereerd voor de inkomsten van de kerk).
denkt u nu echt dat de duivel de valse kerk zo herkenbaar mogelijk wil maken? nee, maar toch is ze gemakkelijk te herkennen: door Schrift en belijdenis.
En als men daar nou wel God probeert te dienen, met vallen en opstaan en ondanks veel pogingen men nauwelijks dichter bij elkaar komt wat betreft eenheid, en dat beide kanten verweten kan worden? Welke kerk heeft nou voldoende de eenheid gezocht? Geen enkele. Doe nou niet alsof er 1 kerkverband voldoende de eenheid heeft gezocht en het feit dat die eenheid er niet is puur te wijten is aan die andere kerkverbanden omdat ze niet zouden willen. Er zijn genoeg kerken die eenheid willen... maar als ze dan met elkaar gaan praten loopt het stuk op dogmatiek, op vormen etc. En dat valt beide kanten te verwijten.
als een kerk volwassendoop (ipv kinderdoop) leert, dan is ze niet GEREFORMEERD, en bedient ze de sacramenten niet heilig, maar dat is eigenlijk iets voor een ander topic. (ik kan nl. uitleggen waarom de volwassendoop niet maar een BEETJE verkeerd is, maar dat de achterliggende theorie HELEMAAL fout is.)
Jaja, ik ken die uitleg en heb er ook een poos zo over gedacht, totdat ik plaats van zelf redenaties bedenken, wat meer met die mensen in contact ben gekomen en veel met ze heb samengewerkt. Ik heb daar mogen ontdekken dat de denkwijze dat de volwassendoop remonstrants is vaak niet opgaat en dat die mensen al helemaal niet bewust Gods sacramenten misbruiken, integendeel, ze hebben veel ontzag voor God, zoeken naar zijn wil en zijn zodoende op Bijbelse gronden bij de volwassendoop uitgekomen. Ik zeg daarmee niet dat de volwassendoop dus juist is, maar als iemand serieus God wil dienen en naar Zijn wil zoekt in de Bijbel en ondanks dat dan dingen anders interpreteert dan wij dat doen, zal God dan zo iemand niet genadig zijn? Je kan dus stellen dat de volwassendoop niet goed is, maar niet dat volwassendopers dus niet gered worden of niet bij het lichaam van Christus horen omdat ze op een bepaald punt de Bijbel anders interpreteren. Dan koppel je het heil aan dogmatiek in plaats van aan geloof in CHristus, het volgen van Hem en het zoeken naar Zijn weg. Dan kijk je niet naar het hart (zoals God wel doet) maar naar de menselijke logos van hoe iemand het (volgens jou) had moeten interpreteren.