Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 jul 2008 15:54

Dine schreef:Ik snap niet dat je niet kunt stoppen met 1 bepaalde zonde die bij je jezelf bewust bent en tegelijkertijd aan het avondmaal wilt.
Ik geloof vast (ook door ervaring) dat als je mag ervaren Gods kind te zijn, je er alles aan doet, biddend en met Gods hulp, om die zonde te laten.
Dan kun je er af en toe misschien best nog eens in 'terugvallen'. Maar zal niet telkens bewust die zonde meer doen.

(misschien beetje te abstract gezegd :oops: )
Je kan best stoppen met een bepaalde zonde (denk ik..) je mag ook aan God vragen of Hij je voor de zonde wil bewaren, maar toch ligt de duivel op de loer om je juist ook weer zonde te laten doen. Hij vindt het gewoon leuk als je weer zonde hebt begaan, en dat je op dat moment niet met God bezig was. Zonde doe je altijd wel, vaak onbewust denk ik!

Layna schreef:Ikzelf voel me altijd vrij om aan het avondmaal te gaan, omdat ik juist dáár besef dat Jezus mij heeft vrijgekocht van zonden. Je kunt pas van het zondigen vrij komen als je beseft wat Jezus voor je heeft gedaan.
Geloof jij dat je volledig van zonde vrij kan komen ? Ik denk dat je altijd wel zonde doet, vaak onbewust. Helemaal zonder zonde kan je niet leven. De enige 'Mens' die het kon en die op aarde heeft geleefd was Jezus.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 24 jul 2008 16:05

Met je eens Kwebbel. Ik bedoelde bewuste zonden.

Die heeft ieder mens en dat kost vaak strijd om ervoor te kiezen het niet te doen. Ik merk in mijn eigen leven dat hoe vaker ik naar de genade kijk (dus besef wat Jezus voor mij heeft gedaan) hoe makkelijker het is de keuze te maken om het niet te doen. En van die genade wordt ik o.a. heel duidelijk bewust als ik aan het avondmaal deelneem.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 24 jul 2008 19:24

Layna schreef:Waar staat in de Bijbel dat je zonder bewuste zonde moet leven om aan het avondmaal te mogen?

Dat zou wat zijn zeg... kan niemand dus aan het avondmaal, want iedereen heeft wel bewuste zonden in zijn leven waar hij/zij (nog) niet mee kan stoppen.

Natuurlijk kun je niet zondeloos zijn.

Ik doel dan ook op bijvoorbeeld: er een handeltje op na houden van spullen die "van de vrachtwagen gevallen zijn".
Dat is toch iets waar je gewoon mee kan stoppen.

Dit is zomaar even een willekeurig voorbeeld, maar er zijn genoeg dingen waar je bewust voor kan kiezen om ze wel of niet te doen.
Zwart werken om er nog maar eens 1 te noemen die in de refo wereld ook nogal eens voorkomt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 25 jul 2008 11:35

Ja ik begrijp nu wat je bedoelde Wullimpie. Maar er zijn ook bewuste zonden waar je mee wilt stoppen maar wat (nog) niet lukt.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 25 jul 2008 12:26

Kun je daar eens een voorbeeld van noemen? Volgens mij is het zo dat als je bewuste zonde doet (er in wandelt) Het een keus is om ze wel of niet te doen. Dat je niet altijd de goede keus maakt is misschien weer een ander verhaal maar ik vind dat je daar zelf voor 100% verantwoordelijk voor bent.

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 25 jul 2008 12:46

Verslavingen bijvoorbeeld.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 25 jul 2008 17:08

Ger(nl) schreef:Kun je daar eens een voorbeeld van noemen? Volgens mij is het zo dat als je bewuste zonde doet (er in wandelt) Het een keus is om ze wel of niet te doen. Dat je niet altijd de goede keus maakt is misschien weer een ander verhaal maar ik vind dat je daar zelf voor 100% verantwoordelijk voor bent.
beetje mee eens. De duivel grijpt ook elke kans om jou weer van God af te houden. Je bent er wel verantwoordelijk voor! Maar ergens in je achterhoofd weet je ook dat je fout bezig bent. Natuurlijk niet bij elke zonde, maar wel bij sommige.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 25 jul 2008 17:12

Layna schreef:Verslavingen bijvoorbeeld.

En dat vind ik nu eigenlijk een bewuste zonde die je inderdaad mag weerhouden om aan het H.A. te gaan.. Als je echt nog steeds zo verslaafd bent aan iets als voordat je ´tot geloof kwam´.
Echter, vecht je ertegen met Gods hulp en val je af en toe een keertje terug, dat vind ik persoonlijk heel anders, maar dit is mijn mening.
Kweet niet hoe anderen erover denken?
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 05 aug 2008 11:16

Het moeilijk aan verslavingen is dat mensen er vaak heel graag vanaf willen, maar het lijkt maar niet te lukken (roken bijvoorbeeld).

Maaike

Re: Belijdenis doen

Berichtdoor Maaike » 10 mar 2009 22:31

*schop*

Ik denk er over na om volgend jaar op belijdeniscathechisatie te gaan doen. Op dit moment ben ik dooplid van de Ger.Gem.
Ik heb er al veel over na gedacht, en ben van mening dat ik belijdenis van mijn geloof doe voor God, en niet belijdenis van de leer van de Ger.Gem. voor de gemeente.

Eigenlijk weerhoudt het feit dat ik niet weet of ik in de GerGem blijf mij ervan om belijdenis te doen.
Maar is dat een reden om dan maar belijdenis van mijn geloof achterwege te laten tot ik 'mijn' kerk gevonden heb??

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 10 mar 2009 22:38

Ik heb er inderdaad even mee gewacht. Maar dit was ook omdat je in de GG belijdenis van de leer doet en niet van je persoonlijk geloof. Ik wil sowieso belijdenis doen van mijn geloof, en omdat dit in de GG niet zo was, wilde ik het in een andere kerk doen.

Aan de andere kant ga ik niet wachten totdat ik de 'perfecte' kerk tegen kom, maar nu ik een jaar lang meestal naar dezelfde kerk ga, wil ik daar ook belijdenis gaan doen.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 10 mar 2009 23:49

Belijdenis catechesatie volgen hoeft niet te betekenen dat je ook daadwerkelijk belijdenis gaat doen. Is het niet goed om het gewoon te volgen en een gesprek aan te gaan met de dominee?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 mar 2009 10:12

Maaike schreef:*schop*

Ik denk er over na om volgend jaar op belijdeniscathechisatie te gaan doen. Op dit moment ben ik dooplid van de Ger.Gem.
Ik heb er al veel over na gedacht, en ben van mening dat ik belijdenis van mijn geloof doe voor God, en niet belijdenis van de leer van de Ger.Gem. voor de gemeente.

Eigenlijk weerhoudt het feit dat ik niet weet of ik in de GerGem blijf mij ervan om belijdenis te doen.
Maar is dat een reden om dan maar belijdenis van mijn geloof achterwege te laten tot ik 'mijn' kerk gevonden heb??

Allereerst: heel gaaf en mooi dat je je geloof in God wilt belijden!

Als ik je verhaal zo lees, vraag ik me eerlijk gezegd wel af of het op zijn plaats is om in de GerGem belijdenis te willen doen. Zoals HBH al aangeeft: daar doe je belijdenis van de leer, niet van geloof in God.
Daar zou ik inderdaad maar goed over nadenken. Uiteindelijk gaat het om jouw relatie met Hem.
Je kunt dus
- wachten tot je weet van welke kerk je blijvend actief lid wilt worden en daar belijdenis doen
- wel catechisatie gaan volgen, en inderdaad het gesprek aan gaan
- belijdenis doen van de leer in de GerGem
- ...iets anders wat hier nog niet is aangedragen ;)

Succes met je keuze!
pobody's nerfect

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 15 mar 2009 21:23

Ik zal enkel en alleen belijdenis doen om te trouwen en mijn kinderen, mocht ik die krijgen, te laten dopen.

Ik zie niets in een mal waarin iedereen in gegoten moet worden. Iedereen gelooft zoals hij wil, niet allemaal volgens een x aantal vragen. Goed als mensen dat als voorwaarde zien voor trouwen en de doop, so be it; ik zeg wel "ja." Ik ben het niet eens met de regel, dus handel ik er ook niet naar.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 15 mar 2009 21:35

Is dat niet een beetje hypocriet dan om alleen belijdenis te doen zodat je kunt trouwen en eventuele kinderen te laten dopen?
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “Archief”