Afwachten of verwachten, over de toeëigening van het heil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 29 mei 2007 16:03

Als God Michael en Gabriel valbaar had gemaakt waren ze ook duivelen geworden net als satan zelf.
Of denk jij dat ze wijzer waren geweest dan de duivel?.
Adam was toch ook een heilige die is ook gevallen,maar hij was wel begrepen in het genadeverbond.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 mei 2007 16:04

Gerdien B. schreef:
Lalage schreef:Even tussendoor: sinds wanneer geloven refo's in vrije wil? Ik dacht dat geloof puur genade is... althans dat geloof ik ;) Je kunt er zelf niets aan doen, je bent uitverkoren of niet.

moeten we dan maar leidzaam toekijken en afwachten of we uitverkoren zijn?
Of moeten we juist alles aanpakken om zo dicht mogelijk bij Hem te leven?
En ja... enkel en alleen genade is de bekering, maar je moet zelf wel actief wezen

zoekt en gij zult vinden
klopt en gij zult open gedaan worden
bidt en u zal gegeven worden.

het zijn alle 3 werkwoorden.

ik vraag me nog steeds af hoe mensen deze zinen zien die denken dat wij totaal niets kunenn doen om bij God te komen.

Een relatie is 2 kanten verkeer en dat is ook met een relatie met God
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 29 mei 2007 16:07

Joh 3,27
Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij.

Psalmen 14
2 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
3 Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 mei 2007 16:08

maar waarom zouden die andere teksten ook in de Bijbel staan?
Om ons te plagen en onder de neus te wrijven dat wij dat lekker peu toch niet kunnen?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 mei 2007 16:11

Wat denk je dat God van ons verwacht?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 mei 2007 16:19

Geloof is iets waar je niets aan kunt doen: je gelooft het of je gelooft het niet.
Wat je er dan in de praktijk mee doet: daar kan je misschien wel zelf iets aan doen, iig vanuit je eigen beleving.

Lees de Dordtse leerregels maar eens na, dan zie je dat er van vrije keus om te geloven geen sprake is. Ze verwijzen geloof ik o.a. naar Efeze 2:8 (als ik het goed onthouden heb).

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 29 mei 2007 16:34

Als je de Geest der genade en der gebeden onvangt ga je God zoeken,maar dan is het wel God zelf die dit in je werkt vandaar die teksten.
Kan ook andersom als je zelf bent begonnen en denkt dat het God is die je dit laat doen maar dat zal op niets uitlopen want alleen God kan je bekeren.
Als het een werk van God is zal Hij je een keer afsnijden in adam en inplanten in Christus,met adam de dood in om het leven in Jezus te vinden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mei 2007 16:37

Als het zo is dat alles je gegeven moet worden, moet ook het vragen gegeven worden. Een verplichting ergens om te vragen is onmogelijk te vervullen. Dit is een cirkelredenering en heeft volgens mij niets met geloof te maken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2007 16:43

goofy1978 schreef:Als God Michael en Gabriel valbaar had gemaakt waren ze ook duivelen geworden net als satan zelf.
Of denk jij dat ze wijzer waren geweest dan de duivel?.
Adam was toch ook een heilige die is ook gevallen,maar hij was wel begrepen in het genadeverbond.

Gabriel en Michael waren trouwer dan satan en handelden dus wijzer ja. Overigens moet je God ook niet de schuld geven van de val van zowel engelen als mensen, door de vrije wil die we hadden, waardoor we dus konden kiezen, is het ons handelen en onze verkeerde keuze en dus onze schuld... en niet omdat God de zonde creerde in engelen in mensen, dan zou God de auteur van de zondeval zijn en het uiteindelijk dus Zijn schuld zijn, omdat Hij het had bedacht... en niet de fout van mensen en engelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 29 mei 2007 16:45

Als je geen levend lidmaat bent van Christus heb je ook helemaal geen geloof idd.
Dat moet je gegeven worden.
God houd zelf alle sleutels des doods vast ook die van bekering.
zo krijgt Hij alle eer in de hemel geef Hem eens ongelijk.
Anders zou je nog gaan zeggen ik was wel zo slim om Jezus aan te nemen die nu in de hel zijn niet.
God wil alle eer en geeft Zijn eer aan geen anderen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mei 2007 17:20

Als God de sleutels in handen houdt, dan KAN ik dus nergens om vragen.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 29 mei 2007 17:25

Je kan er wel om vragen maar als de Geest je er niet toe heeft aangezet bid je op jezelf aan dan is het je om de hemel te doen en niet om God.

Rom 8,26
En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

@marnix ik vertel nergens dat het Gods schuld is, de val en dat er duivelen zijn.
Maar dat er nog heilige engelen zijn overgebleven is niet in de engelen zelf te prijzen maar omdat God ze niet valbaar heeft gemaakt.

Luk 1,19
En de engel antwoordde en zeide tot hem: Ik ben Gabriël, die voor God sta, en ben uitgezonden, om tot u te spreken, en u deze dingen te verkondigen.

Ook deze engel zou gevallen zijn maar God heeft het niet gewild.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2007 17:45

Uiteraard. Aleen God de eer.

Wat het bidden betreft heb je gelijk, tegelijkertijd is daar ook een opdracht voor ons. Jezus zegt zelf dat als we in zijn naam God iets vragen, we ook mogen weten dat Hij het geeft. We mogen bij Hem komen met lege handen en onze handen naar Hem ophouden, en Hij geeft dat dan. Jakobus verwijt de gemeente dat ze niets hebben, omdat ze niet bidden. Mensen gaan verloren omdat ze dat juist niet doen. Ja, de Geest is daarbij nodig... maar ook daar mogen we om bidden. Opmerkelijk he. De Geest helpt ons bij het bidden, zegt de Bijbel, maar er staat ook daat we om de Geest mogen bidden en dat God die dan zal geven!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mei 2007 17:58

goofy1978 schreef:Je kan er wel om vragen maar als de Geest je er niet toe heeft aangezet bid je op jezelf aan dan is het je om de hemel te doen en niet om God.

Ehm... jij kent mij helemaal niet. Hoe kun jij dan zeggen dat dit zo is?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 29 mei 2007 18:11

Optimatus schreef:
goofy1978 schreef:Je kan er wel om vragen maar als de Geest je er niet toe heeft aangezet bid je op jezelf aan dan is het je om de hemel te doen en niet om God.

Ehm... jij kent mij helemaal niet. Hoe kun jij dan zeggen dat dit zo is?

Dat zeg ik ook niet dat dat zo is ik neem je maar als voorbeeld.
Idd het evangelie roept op tot bekering de DL zegt predik het evangelie met bevel van geloof en bekering aan allen die tegenwoordig zijn.
Wijlen ds kok zei dat elk mens dat het evangelie hoort recht heeft om zich door Jezus te laten zaligen.
Ik denk zelfs dat het een mens zn plicht is al kan hij het zelf niet.

Terug naar “Archief”