Gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 11 mei 2007 12:06

-petje af- schreef:
Aragorn schreef:
tante-tortel schreef:Want dat je onderdanig bent aan je man, hem hoogacht en respect voor hem hebt kan alleen in die liefde van de man tot de vrouw.
Dus daarin zit nooit het slaafse verborgen. Of het overheersen van een man. Want hij moet haar in liefde leiden.

En wat als je daar als man helemaal geen zin in hebt en liever een volkomen gelijkwaardige relatie hebt? En dat er gewoon wederzijds respect is ipv dat je vriendin/vrouw ontzag voor je heeft?

Aragorns vraag vind ik best reeel. Ik heb mijn man gevraagd en hij zegt tja onderdanig....doe mij maar gewoon een relatie de gelijkwaardig is. Wederzijds respect dus.
Is dat dan niet goed? Of is dat ook prima in het licht van de Bijbel?
Jazeker, lees maar even mee in het huwelijksformulier met daaronder de tekstverwijzingen:

De verhouding in het huwelijk

Wanneer Gods Woord spreekt over de onderlinge verhouding in het huwelijk, komt allereerst de eenheid naar voren. Man en vrouw zijn aan elkaar gegeven om elkaar aan te vullen en te dienen, niet om elkaar te overheersen. Immers, man en vrouw zijn naar het beeld van God geschapen1. Beiden delen in de liefde van Christus en beiden zijn erfgenamen van het eeuwige leven2. Dit alles vraagt in het huwelijk om wederzijds respect, waarbij de liefdevolle trouw de toon aangeeft.
Binnen deze eenheid hebben man en vrouw ook ieder een eigen plaats. De apostel Paulus brengt een diepe betekenis aan het licht, als hij hun relatie spiegelt aan die tussen Christus en zijn gemeente3.
Christus is het Hoofd van zijn gemeente en staat borg voor haar. Door Zichzelf helemaal te geven, heeft Hij haar liefgehad tot het uiterste. In navolging van Christus behoort de man met liefde en zelfverloochening hoofd te zijn van zijn vrouw. Als eerstverantwoordelijke moet hij haar voorgaan in het leven met de Here. Hij zal zorg dragen voor haar welzijn en haar geborgenheid geven.
De vrouw bewaart van haar kant de eenheid door recht te doen aan de plaats van haar man. Zoals de gemeente zich aan Christus toevertrouwt en zich door Hem laat leiden, zo moet de vrouw zich toevertrouwen aan haar man en hem volgen in het dienen van de Here. Zij zal hem helpen bij alle dingen die naar Gods wil zijn, en liefdevol het leven met hem delen.
Wanneer man en vrouw zo elkaar leren aanvaarden, leven zij niet ieder voor zichzelf. Zij zullen hoe langer hoe meer de eenheid van Christus en zijn gemeente weerspiegelen.

1 Gen. 1:27. 2 Ef. 5:21; Gal. 3:28. 3 Ef. 5:22-33.

Bron gkv.nl

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 11 mei 2007 12:25

@André: dit vind ik prachtig verwoord en nu valt bij mij ook veel meer op zijn plek. Ik kan me niet herinneren dat het zo bij mijn huwelijk (nog geen jaar geleden) is voorgelezen....is dit een herschreven versie of heb ik toen gewoon mijn oren niet geheel open gehad?
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

André

Berichtdoor André » 11 mei 2007 12:36

-petje af- schreef:@André: dit vind ik prachtig verwoord en nu valt bij mij ook veel meer op zijn plek. Ik kan me niet herinneren dat het zo bij mijn huwelijk (nog geen jaar geleden) is voorgelezen....is dit een herschreven versie of heb ik toen gewoon mijn oren niet geheel open gehad?
Of je je oren wel of niet open had weet ik niet, misschien was je een beetje in de wolken, enzo. 8) Overigens is dit een formulier van de GKV, misschien heb jij een andere gehoord?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2007 13:27

Misschien een beetje off-topic: Ik lees hier steeds het woord 'huwelijksformulier'. Moet ik me daarbij voorstellen dat in de trouwdienst iets wordt voorgelezen? En dat verschilt zo te lezen dus per kerk? Wie schrijft die dingen dan?

Dan even on-topic: volgens mij is in een leuk huwelijk een dergelijke discussie over onderdanig zijn nooit aan de orde.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 mei 2007 13:39

Galateia schreef:Misschien een beetje off-topic: Ik lees hier steeds het woord 'huwelijksformulier'. Moet ik me daarbij voorstellen dat in de trouwdienst iets wordt voorgelezen? En dat verschilt zo te lezen dus per kerk? Wie schrijft die dingen dan?

Dan even on-topic: volgens mij is in een leuk huwelijk een dergelijke discussie over onderdanig zijn nooit aan de orde.

Ja, kerken houden er een huwelijksformulier op na. Dat is een vaste tekst die gelezen wordt bij het inzegenen van het huwelijk en kan inderdaad per kerk verschillen.

Het gaat niet (alleen) om een leuk huwelijk: het gaad om een goed huwelijk en dan komt m.i. de discussie over onderdanig zijn niet aan de orde.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2007 13:47

Riska schreef:
Galateia schreef:Misschien een beetje off-topic: Ik lees hier steeds het woord 'huwelijksformulier'. Moet ik me daarbij voorstellen dat in de trouwdienst iets wordt voorgelezen? En dat verschilt zo te lezen dus per kerk? Wie schrijft die dingen dan?

Ja, kerken houden er een huwelijksformulier op na. Dat is een vaste tekst die gelezen wordt bij het inzegenen van het huwelijk en kan inderdaad per kerk verschillen.

Het gaat niet (alleen) om een leuk huwelijk: het gaad om een goed huwelijk en dan komt m.i. de discussie over onderdanig zijn niet aan de orde.

Leuk en goed zijn voor mij gelijk: een goed huwelijk is leuk, een leuk huwelijk is goed :)

Weet iemand wie die formulieren dan schrijft? Mag je als bruidspaar daar zelf aan meeschrijven, of staat het allemaal al vast?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 mei 2007 13:55

Galateia schreef:Mag je als bruidspaar daar zelf aan meeschrijven, of staat het allemaal al vast?

In sommige gemeenten gebruiken ze vaste formulieren, in sommige gemeenten bepaal je zelf mee wat er gezegd wordt, waar je 'ja' op gaat zeggen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2007 14:00

rosalie83 schreef:
Galateia schreef:Mag je als bruidspaar daar zelf aan meeschrijven, of staat het allemaal al vast?

In sommige gemeenten gebruiken ze vaste formulieren, in sommige gemeenten bepaal je zelf mee wat er gezegd wordt, waar je 'ja' op gaat zeggen.

Aha. Dat laatste is wel leuk, lijkt me. Is dat zoiets als zelf je trouwbelofte schrijven? Zoiets hebben wij gedaan, we hebben allebei ons eigen verhaal aan elkaar voorgelezen. Dat verhaal ging dan niet volgens een vast formulier, maar ik stel me zo voor, dat het er op lijkt :)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 mei 2007 14:02

Galateia schreef:
rosalie83 schreef:

Aha. Dat laatste is wel leuk, lijkt me. Is dat zoiets als zelf je trouwbelofte schrijven? Zoiets hebben wij gedaan, we hebben allebei ons eigen verhaal aan elkaar voorgelezen. Dat verhaal ging dan niet volgens een vast formulier, maar ik stel me zo voor, dat het er op lijkt :)

Niet helemaal, wat ik gewend ben heeft wat vastere vormen. Trouwgelofte is ook gaaf zoals jij het beschrijft!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2007 14:06

Ja, zelf gelofte schrijven was wel romantisch en enorm speciaal! Er werden in de kerk heel wat zakdoekjes tevoorschijn getoverd op dat moment... het waren (en zijn!!!) echt woorden uit ons hart :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 mei 2007 14:13

De man is het hoofd, maar de vrouw is de nek!

LauraC schreef:Onderdanigheid uit zich in ons huwelijk dat mijn man alle financien beheert, en dat hij ook de eindbeslissing neemt. Ook doet hij alle meditaties en bidden etc. Maar ik mag graag commentaar leveren op zijn manier van rijden. Soms krijg ik wel een gevoel van: nu moet ik inbinden, wat ik nu zeg ondermijnt zijn 'gezag'/'mannelijkheid'.
Maar goed, wat ik dus eigenlijk probeerde te zeggen, en wat ik ook in dat programma een beetje door kreeg, is dat mannen graag de MAN willen zijn, voor ons te zorgen enzo, en dat ze op het moment een beetje verward zijn van wat ze wel/niet mogen (emancipatie enzo). Ik vind dan ook, in het licht van Efezen 5:22-29, dat de vrouwen het makkelijker hebben dan de mannen ;)

Hmmm mijn man is niet zo van het boekhouden, ik heb uitgerekend of het financieel mogelijk was om ons nieuwe huis te kopen. We hebben allebei onze eigen rekening met ons eigen geld en een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten. We hebben wel afgesproken wat er ongeveer van die gezamenlijke rekening gaat, wat we met het geld dat we op de eigen rekeningen overhouden doen moeten we zelf weten. Hij heeft bijvoorbeeld een auto en hij betaalt dat ook zelf. Heb ik niets mee te maken ;)
Ik merk ook niet echt dat hij voor me wil zorgen ofzo, behalve in kleine dingetjes misschien, maar dat is andersom net zo. We werken allebei, verdienen ongeveer evenveel en doen evenveel aan het huishouden.

Wij hebben overigens zelf een huwelijksformulier gekozen, overgenomen van een ander stel waar ik bij in de trouwdienst was geweest. De dominee die ons trouwde had ook wel wat teksten die hij eerder had gebruikt, maar die vonden wij iets te oppervlakkig.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2007 14:21

Wij hebben ook ieder onze eigen rekening. Eigenlijk wordt alles van zijn rekening afgeschreven. Komt omdat, toen we trouwden, hij werkte en salaris had, en ik net studeerde, en niet werkte. Uit luiheid hebben we het nooit veranderd. Maar het is dus niet omdat hij graag alles wil betalen ofzo.
Hij is wel degene die de financien bijhoudt, maar alleen maar omdat het mij niks interesseert en ik er toch maar een chaos van zou maken. Zo af en toe vraagt hij om wat naar zijn rekening over te schrijven, logisch, want hij betaalt alles, dus is zijn rekening snel leeg, of voor de spaarrekening ofzo.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 11 mei 2007 16:31

Ook ik beheer bij ons de rekeningen en de grote uitgaven. Dus als iets echt niet kan, dan gebeurt dat ook gewoon niet. (klinkt best heftig maar zo is het gewoon) Mijn man heeft gewoon geen zicht op deze dingen.
Tja dan ben ik dus misschien niet heel onderdanig...dus?!

@André tja dat in de wolken zal wel zo zijn...en gvk? wat is dat voor soort? hahaha nee ik denk niet dat het zo werd voorgelezen bij ons!
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

André

Berichtdoor André » 11 mei 2007 16:59

-petje af- schreef:Ook ik beheer bij ons de rekeningen en de grote uitgaven. Dus als iets echt niet kan, dan gebeurt dat ook gewoon niet. (klinkt best heftig maar zo is het gewoon) Mijn man heeft gewoon geen zicht op deze dingen.
Tja dan ben ik dus misschien niet heel onderdanig...dus?!

@André tja dat in de wolken zal wel zo zijn...en gvk? wat is dat voor soort? hahaha nee ik denk niet dat het zo werd voorgelezen bij ons!
gkv, gereformeerde kerk vrijgemaakt.

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 11 mei 2007 18:13

LauraC schreef:Nee, dat denk ik ook niet. Ik heb het idee dat tegenwoordig 'onderdanigheid' meer het gevoel 'slavernij' oproept. Maar dat is natuurlijk niet zo. Ik heb eens gehoord dat de vrouw bewust uit een rib is gemaakt van: niet uit de schedel dat zij boven de man staat, en niet uit de voet dat zij door de man vertrapt kan worden, maar uit een rib, zodat zij als gelijkwaardigen voor God staan (of iets in die strekking). Het ging nog verder in de strekking van: daarom moet je niet over je man heersen, of door hem gebruikt laten worden, maar je mag naast hem staan, ter hulpe zeg maar.

Hier die tekst waar Laura op doelt. Hij stond in de feest/trouwgids van vrienden van ons, en het sprak me direct aan omdat ik het zo heel mooi vond verwoord:

De vrouw werd geschapen, uit een rib uit Adams zij
Niet uit zijn hoofd, om hem te overtreffen
Niet uit zijn voeten, om door hem vertreden te worden
Maar uit zijn zij, om zijn gelijke te wezen,
onder zijn arm, om door hem beschermd te worden,
en nabij zijn hart, om door hem bemind te worden.
(Matthew Henry)

Dit verwoord denk ik alles.....
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Terug naar “Archief”