Curatorium Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas-Jan

Berichtdoor Klaas-Jan » 24 mei 2007 13:53

Dimdidoro schreef:
Klaas-Jan schreef:Vanavond een officieel bericht gehoord van de kansel. Er zijn 2 studenten aangenomen. Waarschijnlijk gaat het om de namen die reeds genoemd zijn in dit forum...

Idd. We hebben het ondertussen kunnen lezen in de krant. Groot wonder dat de Heere nog bemoeienis heeft met onze gemeenten. Lees veel commentaar op de GG op refoweb, maar hier heeft Gód gesproken... Laten we oppassen met onze kritiek... Het gaat om Gods kerk en niet om onze bekrompen en zondige mening. Ik denk echt als ik allerlei dingen lees: waar haalt men het lef vandaan om zo over ambtsdragers (!) te praten. We kunnen beter voor elkaar bidden.
Ken Rob Visser persoonlijk. De Heere zij hem en André Baaijens goed en nabij in de tijd die volgt.

-petje af- schreef:En 2 studenten vind ik wel weinig!

Ik sluit me bij dimdidoro aan. 2 studenten zijn er 2 meer dan we verdiend hebben. Een opmerking als hierboven, komt niet uit het hart! Als je zo over zulke dingen spreekt, moet je je toch afvragen of je niet verkeerd bezig bent.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 mei 2007 13:59

Of ben je verkeerd bezig wanneer je als zondige mensen andere zondige mensen met de intentie om dominee te worden gaat afkeuren?
Die manier van doen kan net zo goed niet uit het hart komen!

En ik vind het vreemd om te zeggen dat een kerk geen dominees verdiend. Zou het voor God prettig zijn om een kerk zonder herders en leraren te hebben? Denk het niet. God gebruikt mensen, ook voor het mooie ambt van predikant. En misschien moeten wij mensen in dat geval eens wat minder in Gods plaats gaan staan met bepalen wie dat wel en niet mag en wat meer mensen met die roeping daar de kans voor geven. Dat is ook een kwestie van vertrouwen en het in Gods handen leggen.

Het is maar net hoe je het bekijkt, met opmerkingen die niet uit het hart komen...

(en nee, daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen zomaar dominee moet kunnen worden, maar wel dat ik zware twijfels heb bij deze manier van menselijke selectie!)
pobody's nerfect

Klaas-Jan

Berichtdoor Klaas-Jan » 24 mei 2007 14:02

Jo'tje schreef:maar wel dat ik zware twijfels heb bij deze manier van menselijke selectie!)

Ik ben ervan overtuigd dat onze curatoren hun werk doen in afhankelijkheid van God en daarom kan ik niet leven met de bovenstaande uitdrukking...

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 24 mei 2007 14:48

Klaas-Jan schreef:
Jo'tje schreef:maar wel dat ik zware twijfels heb bij deze manier van menselijke selectie!)

Ik ben ervan overtuigd dat onze curatoren hun werk doen in afhankelijkheid van God en daarom kan ik niet leven met de bovenstaande uitdrukking...

Ja ik ben er ook van overtuigd, niettemin vind ik het weinig. Dat heeft misschien niet direct betrekking op het werk van de curatoren dan wel van het geestelijk leven en de roeping binnen de GG.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 mei 2007 15:30

En die kandidaten voelen die roeping niet in afhankelijkheid van God? Dat doen ze voor de lol? Waarom ben je zo overtuigd van het goeddoen van de curatoren en niet van de kandidaten?
Als Koos de Paaltjeswasser aangeeft dat iets door Gods Geest ingegeven is word hij met de nek aangekeken. (En ja, dat is wél waar, want dat is tenslotte maar een paaltjeswasser.) Ik heb er gewoon mijn twijfels bij, dat zegt uiteindelijk nog niets over de intentie waarmee die mannen daar zitten hoor, geen kwaad daarover.
Het punt is dat ik niet begrijp dat de één iets afhankelijk van God besluit en dat het dan geaccepteerd wordt en van de ander niet. Vreemde gedachtengang.
pobody's nerfect

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2007 17:28

Op de een of andere manier hangt er kennelijk een mystiek sfeertje omheen. In ieder geval dusdanig dat het bekritiseren van de gang van zaken welhaast heiligschennis lijkt te zijn.

Dimdidoro
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dimdidoro » 24 mei 2007 17:34

Ambtsdragers zijn net zo goed bekrompen en zondige mensen.

Ja, en? Hebben wij ze niet hoog te achten "om huns ambts wil"? Hun gebreken rechtvaardigen ons nóóit om zo over hen te praten. God heeft ze het ambt op de schouders gelegd, (of geloof je dat niet meer?) en wij nietige refowebbers denken daarover te kunnen oordelen? We mogen ons eerst onze eigen bekrompenheid wel eens gaan realiseren voor we de zwarte piet toeschuiven aan geroepen knechten. Het oordeel begint bij het Huis Gods, oftewel, bij een ieder van ons PERSOONLIJK.

't Scheelt dat we buiten de dierentuinen om geen beren vrij hebben rondlopen in Nederland (wel gorilla's :wink: ), maar ten tijde van Eliza waren die er wel en je weet het gevolg van het bekritiseren van Gods knecht (en dat ging alleen nog maar om een uiterlijkheid!).
Dat dat nu niet meer gebeurt wil dus NIET zeggen dat God er anders over denkt.

Ik vermoed niet dat wij het eens zullen worden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2007 17:36

Dat denk ik ook niet nee. :wink:

Het lijkt erop alsof je hen identificeert met God zelf. Bovendien is het nog maar de vraag of je het hen zelf kwalijk kunt nemen dat iedere vorm van kritiek niet geaccepteerd wordt. Dat is namelijk vooral iets van de omgeving.

Dimdidoro
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dimdidoro » 24 mei 2007 17:47

Het punt is dat ik niet begrijp dat de één iets afhankelijk van God besluit en dat het dan geaccepteerd wordt en van de ander niet. Vreemde gedachtengang.

Oftewel Jo'tje zou het curatorium afgeschaft kunnen worden en ieder die meent oprecht te menen geroepen te zijn kan aanschuiven in de klaslokalen aan de Boezemsingel?
Gevolg: het curatorium stapt op, beginnen weer een nieuw curatorium met aanhang van een groot deel van huidige gemeenten, en de ondertussen aangeschoven nieuwe dominee's (mét hun aanhang bestaand uit onder andere verschillende Refowebbers) starten van armoe maar weer een nieuw kerkverband op: Gereformeerde Gemeenten in Nederland Buiten Verband Volgens Eigen Inzichten Weigerend Kerkelijk Gezag.
Ik heb er geen profeet voor nodig om te weten dat het binnen het kervers gestichtte kerkverband een zooitje wordt.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 24 mei 2007 17:49

Dimdidoro schreef:Groot wonder dat de Heere nog bemoeienis heeft met onze gemeenten. Lees veel commentaar op de GG op refoweb, maar hier heeft Gód gesproken... Laten we oppassen met onze kritiek... Het gaat om Gods kerk en niet om onze bekrompen en zondige mening.

O, maar als een kandidaat aangenomen wordt bij een kerkelijke opleiding van de Doopsgezinden of de GKV, is dat geen werk van de Heere? :?
Laatst gewijzigd door GKN'er op 24 mei 2007 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Dimdidoro
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dimdidoro » 24 mei 2007 17:49

Klaas-Jan schreef:

Klaas Jan, volgens mij zijn we op dit forum over gebeleven als een hutje in de komkommerhof...

Dimdidoro
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dimdidoro » 24 mei 2007 17:51

O, maar als een kandidaat aangenomen wordt bij een kerkelijke opleiding van de Doopsgezinden of de GKV, is dat geen werk van de Heere? :?

Die suggestie doe je nu zelf. Ik denk er niet zo over.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2007 17:56

Dimdidoro schreef:

Oftewel Jo'tje zou het curatorium afgeschaft kunnen worden en ieder die meent oprecht te menen geroepen te zijn kan aanschuiven in de klaslokalen aan de Boezemsingel?
Gevolg: het curatorium stapt op, beginnen weer een nieuw curatorium met aanhang van een groot deel van huidige gemeenten, en de ondertussen aangeschoven nieuwe dominee's (mét hun aanhang bestaand uit onder andere verschillende Refowebbers) starten van armoe maar weer een nieuw kerkverband op: Gereformeerde Gemeenten in Nederland Buiten Verband Volgens Eigen Inzichten Weigerend Kerkelijk Gezag.
Ik heb er geen profeet voor nodig om te weten dat het binnen het kervers gestichtte kerkverband een zooitje wordt.

Ik begrijp überhaupt niet waarom men gelijk een nieuw verband zou moeten oprichten. Is de gergem zo ziek dat diversiteit onmogelijk is en mensen geen (op details) andersdenkenden in hun kerk dulden?

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 24 mei 2007 17:56

Dimdidoro schreef:Die suggestie doe je nu zelf. Ik denk er niet zo over.

Jij, enkele berichten hierboven, schreef:Groot wonder dat de Heere nog bemoeienis heeft met onze gemeenten. Lees veel commentaar op de GG op refoweb, maar hier heeft Gód gesproken... Laten we oppassen met onze kritiek... Het gaat om Gods kerk en niet om onze bekrompen en zondige mening.

Dan vind ik het bijvoorbeeld toch raar dat iemand als ds. Heemskerk loopt te beweren dat het niet in Gods beschikking heeft gelegen dat de PKN tot stand is gekomen, terwijl bij de PKN veel meer kandidaten met een roeping aankloppen (en aangenomen worden). Heeft Hij dáár dan ook niet gesproken? Of handelt de toelatingscommissie van de PKN niet in opdracht van God; en het Curatorium - uiteraard - wel?

Door de GG'ers wordt er nogal gevoelig gereageerd als er niet in lofuitingen over dat Curatorium wordt gesproken, maar vergeet niet dat het mensen blijven, en aangezien mensen niet onfeilbaar zijn......

Aragorn schreef:Ik begrijp überhaupt niet waarom men gelijk een nieuw verband zou moeten oprichten. Is de gergem zo ziek dat diversiteit onmogelijk is en mensen geen (op details) andersdenkenden in hun kerk dulden?

Heb ik verderop ook over geschreven. Echt vreemd dat het kerkverband dan meteen gaat scheuren. :?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 mei 2007 18:04

Dimdidoro schreef:

Als je mijn berichten goed zou hebben gelezen zou je weten dat ik daar absoluut geen voorstander van ben. Natuurlijk gaat dat niet goed.
Wat er met jouw redenering momenteel niet goed gaat is dat je alle andersdenkenden als heidense debieltjes neerzet, door te schetsen dat het op welke andere manier dan ook he-le-maal in de soep zou lopen.

Natuurlijk ben ik er ook gewoon voorstander van dat er voorwaarden zijn waaraan een aanstaand predikant zal moeten voldoen. Ik kerk dan toevallig in de CGK en daar vinden dat soort gesprekken ook plaats. Maar dan worden er wel heel wat meer toegelaten. Zijn dat dan dwalenden? Is dat niet in afhankelijkheid van God besloten?
Ik vind het gewoon vreemd dat er door dit curatorium zoveel worden afgewezen, terwijl dat in andere curatoriums (curatoria?) toch wel anders is. En dan is het een logische stap om je af te vragen in hoeverre dat een menselijke keuze is. Anders zou de conclusie zijn dat de één met en de ander zónder God aan de slag is...
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”