******** DÉ kerk?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 29 mei 2007 18:14

Raido schreef:Net als vrouwelijke dominees nog steeds geen GKV-iets is..

Ach, maar is dat niet gewoon een kwestie van tijd? Als ik het ND moet geloven zijn dé* vrijgemaakten hard op weg dé* synodalen achterna te gaan.

* Bemerkt de ironie in mijn reply... ;) Maar ja, generalisaties zijn helaas aan de orde van de dag.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mei 2007 19:42

GKN'er schreef:
Raido schreef:Net als vrouwelijke dominees nog steeds geen GKV-iets is..

Ach, maar is dat niet gewoon een kwestie van tijd? Als ik het ND moet geloven zijn dé* vrijgemaakten hard op weg dé* synodalen achterna te gaan.

* Bemerkt de ironie in mijn reply... ;) Maar ja, generalisaties zijn helaas aan de orde van de dag.
Dat klopt er roeren zich in de GKV-hoek dan ook genoeg mensen die heel niet blij zijn met deze gang van zaken zoals de omgang met de Heilige Schrift, die mensen zien het Schriftgezag en gebruik richting het Synodale gebeuren gaan, wat de Vrijgemaakten altijd verschrikkelijk vinden en vonden, volgens mij was het zelfs een reden voor de Vrijmaking.

Een deel is vertrokken uit de kerk (hersteld-vrijgemaakt, of hoe het ook heten mag) daarnaast zijn er twee groepen verontrusten: http://www.gereformeerdblijven.nl/manifest.html en http://www.eeninwaarheid.nl/index.php als voorbeelden. Ik denk dat de gkv heel voorzicht moet omgaan met deze mensen, en ik denk dat deze mensen erg belangrijk zijn voor de verder geschiedenis van de GKV.

Goed, ik ben geen GKV'er toch zou ik het jammer vinden als de 'onheilsprofetieën van die websites zouden uitkomen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2007 20:03

Raido schreef:
Marnix schreef:Precies. Dat krijg je als mensen hun eigen wetten en regels gaan verzinnen en menselijke instituten op de hoogste plaats zetten en niet naar God luisteren.
Als men dat zou zeggen was dat het geval ja. Dit is echter niet het geval, maar .. lang haar (dus kontlang) is niet des Gergems..

je omschrijft precies wat er mis gaat. Men kijkt niet of het bijbels is, maar of het GerGems is, of het past bij de kerkcultuur, de tradities en op basis daarvan wordt geoordeeld. Dat Simson ook lang haar had en wel meer mensen in die tijd zal ze worst wezen. Je hebt lang haar, dus je gaat niet naar de hemel. Als men dat zegt is dat omdat men niet God maar zichzelf, het instituut met cultuur en tradities centraal heeft staan.

En zelfs al is het alleen niet des GerGems en zegt men dat, dan mag men nog geen anderen beoordelen op basis van dat soort zaken. Als zo iemand daardoor er niet bij hoort klopt het niet, want het er bij horen wortd dan niet bepaald door het volgen van Christus, maar door het niet volgen van tradities.

Net als vrouwelijke dominees nog steeds geen GKV-iets is..

Nee, maar ik heb nog geen dominees de NGK af horen kraken op basis daarvan ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mei 2007 20:12

Dat Simson ook lang haar had en wel meer mensen in die tijd zal ze worst wezen. Je hebt lang haar, dus je gaat niet naar de hemel. Als men dat zegt is dat omdat men niet God maar zichzelf, het instituut met cultuur en tradities centraal heeft staan.
Voor de derde keer, dat zegt men niet in de Gergem, alleen er is een algemene geaccepteerde overtuiging dat het voor een man netter is om geen lang haar te hebben en de meeste mensen respecteren dat ook. Daar wordt teruggegrepen op de woorden van Paulus, laat die mensen hun opvattingen hebben.

In de GKV zullen dat soort dingen ook écht wel spelen, mensen die christelijke black metal luisteren en GKV zijn, worden ook niet altijd zomaar geaccepteerd.

Als zo iemand daardoor er niet bij hoort klopt het niet, want het er bij horen wortd dan niet bepaald door het volgen van Christus, maar door het niet volgen van tradities.
En gelukkig doet die überheilige GKV dat niet?

Nee, maar ik heb nog geen dominees de NGK af horen kraken op basis daarvan
Nee, want men is bij jullie wat meer van de lieve vrede ;) Maar het zou wel eens gezegt mogen worden :)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 29 mei 2007 20:13

Marnix schreef:Men kijkt niet of het bijbels is, maar of het GerGems is,

Nou, lees 1 Korinte 11:14:

Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 30 mei 2007 08:09

Ik was bij een oud-gereformeerde gemeente, met mijn "lange" haar, 10 cm. Ik werd zelfs door de ouderlingen aangekeken alsof ik moest maken dat ik wegkwam en een stinkende zak vuil was en dan heb ik het nog niet over de rest van de kerkgangers. Dit is niet de gereformeerde gemeente, maar ik heb wel "lang" haar. Overigens heb een persoon gesproken met dezelfde haarlengte uit de gereformeerde gemeenten. Tegen hem werd ook niet 100% normaal gedaan.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 mei 2007 10:14

Het ligt er aan welke GerGem hij bezoekt. Ik weet gemeentes waar ze er niet op zitten te wachten en weet ook gemeentes waar meerdere jongens wat langer haar hebben.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2007 11:19

Maja de Bij schreef:

Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?

Maar vertel mij dan eens, hoe kan het dan dat Simson zijn haar niet mocht afscheren als toegewijde aan God (Nazarener) als lang haar volgende de natuur de man tot oneer zou zijn?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2007 11:22

Raido schreef:
In de GKV zullen dat soort dingen ook écht wel spelen, mensen die christelijke black metal luisteren en GKV zijn, worden ook niet altijd zomaar geaccepteerd.

Klopt, en ik durf te stellen dat dat niet goed is. Het werkt niet zoals je beschrijft (Laat mensen lekker hun overtuiging hebben). Prima dat ze hun eigen cultuur maar kinderen van God niet accepteren omdat ze niet bij een menselijke cultuur aansluiten is nooit goed.

En gelukkig doet die überheilige GKV dat niet?

Het gebeurt er volgens mij wel minder, maar het gebeurt er zeker, dat zal ik niet ontkennen... en wat dat betreft geldt mijn kritiek ook de GKV. Denk nou niet dat ik vind dat in de GKv alles goed gaat.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 30 mei 2007 11:56

Raido schreef:Dat klopt er roeren zich in de GKV-hoek dan ook genoeg mensen die heel niet blij zijn met deze gang van zaken zoals de omgang met de Heilige Schrift, die mensen zien het Schriftgezag en gebruik richting het Synodale gebeuren gaan, wat de Vrijgemaakten altijd verschrikkelijk vinden en vonden, volgens mij was het zelfs een reden voor de Vrijmaking.

Een deel is vertrokken uit de kerk (hersteld-vrijgemaakt, of hoe het ook heten mag) daarnaast zijn er twee groepen verontrusten: http://www.gereformeerdblijven.nl/manifest.html en http://www.eeninwaarheid.nl/index.php als voorbeelden. Ik denk dat de gkv heel voorzicht moet omgaan met deze mensen, en ik denk dat deze mensen erg belangrijk zijn voor de verder geschiedenis van de GKV.

Goed, ik ben geen GKV'er toch zou ik het jammer vinden als de 'onheilsprofetieën van die websites zouden uitkomen..

Ik ken de geschiedenis van de "Gereformeerde Kerken in Nederland (hersteld)", alweer het derde (!) kerkgenootschap dat zich officieel Gereformeerde Kerken in Nederland noemt ("hersteld" wordt alleen om postale redenen gevoerd), en de verontrusten in de GKV. Zelf denk ik dat de GKV en het niet-bevindelijke deel van de CGK (en eventueel de niet-evangelische gemeenten uit de NGK) op termijn een soort mini-PKN gaan vormen, zoals het Gereformeerd Appèl voorstaat. De "verontrusten" zullen zichzelf dan wel verenigen in een nieuw kerkverband ... ik ben uiteraard geen profeet, dus het blijft luchtfietserij. Zelf juich ik - in tegenstelling tot jouw persoon - de huidige ontwikkelingen in de GKV toe. Ik ben blij dat men is afgestapt van de Ware Kerk-leer en openstaat voor contacten met overige kerken (en de rest van de maatschappij). Ook heb ik niets tegen vrouwen in het ambt.

Waarom denk je dat "de gkv heel voorzicht moet omgaan met deze mensen, en ik denk dat deze mensen erg belangrijk zijn voor de verder geschiedenis van de GKV"? Volgens mij gaat het om een betrekkelijk kleine groep, net zoals bij de Vrijmaking in 1944 slechts een relatief klein deel van de GKN zich vrijmaakte.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2007 13:43

Raido zegt alleen dat hij het erg zou vinden als de onheilsprofetieen op eeninwaarheid.nl enzo uit zouden komen... daar ben ik het mee eens. Alleen denk ik niet dat die onheilsprofietieen uit gaan komen. (dat de GKv God niet meer centraal heeft staan en de Bijbel niet meer serieus neemt en vrijzinnig wordt enzo)

De verontrusten zien dat in nieuwe vertaling, meer liederen en de manier waarop die gekozen zijn, visie op bepaalde anderen zaken etc. Ik zie in die zaken geen hang naar vrijzinnigheid en het loslaten van Bijbelse normen en waarden.

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 01 jun 2007 13:52

Maja de Bij schreef:

jammer voor mensen als michiel de ruyter, johan van oldebarnevelt, johan de witt en iedereen uit die tijd. die kunnen per defenitie niet meer zalig worden.... :shock:
lang haar is relatief...lang haar is ookcultuur gebonden. overigens will ik niets van deze tekst afdoen. wat in een bepaalde cultuur te lang is, moet je dus gewoon niet hebben. geen aanstoot geven (tot op zekere hoogte)
maar dit is ook offtopic... het ging over de kerk

ik las allerlei reacties die pleiten voor verootmoediging en over de kerkmuren heenkijken.
nu is dat geen verkeerde zaak, verootmoediging is juist nodig. dat wil niet zeggen dat we vluchten uit het debat en roepen: 'vrede, vrede!' als die vrede er niet is. er zijn veel kerk-instituten. dat moet zo niet volgens de belijdenis. er is geen vrede. daarom moet er verootmoediging komen, moeten gereformeerden toenadering zoeken, de verschillen doorpraten en oplossen of laten staan (als dat kan). maar niet wat nu gebeurt, kerken doen nix en een aantal kerkleden roepen om oecemeniciteit.
1 geloof 1 doop 1 avondmaal dus ook 1 kerk.
er word hier nogal gespot met gergem en gkv
maar de gkv heeft niet beweert de ENIGE ware kerk te zijn, maar de ENE ware kerk. en dat is een heel groot verschil. alleen dit word nooit begrepen. daarom werden gkvers voor exclusivisten uitgemaakt.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jun 2007 14:11

Er wordt helemaal niet gespot met de Gergem en de GKV, hooguit zelfspot. Ik ben zelf een Gergemmer en ken mijn kerk aardig, mijn vriendin is GKV'er en ik ken die kerk onderhand ook al aardig, ook omdat goede vrienden GKV zijn, durf te relativeren..

En tja, Johan van Oldebarnevelt.. tja, dat was toch een verfoeieleyken Remonstrant..

En nu wil graag wat uitleg over het verschil tussen ene en enige. Ik geloof in de Ene ware God, wat ook automatisch de enige ware God is..

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 jun 2007 14:21

Raido schreef:En nu wil graag wat uitleg over het verschil tussen ene en enige. Ik geloof in de Ene ware God, wat ook automatisch de enige ware God is..

Jawohl! Daar ben ik ook zeer benieuwd naar.
En een beetje (zelf)spot moet inderdaad kunnen. Dat is nodig om te kunnen/leren relativeren. Lees het stukje in het RD van gisteren maar eens (Kerkhistorie met een knipoog, geschreven door een CGK-er... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 01 jun 2007 15:36

Raido schreef:En tja, Johan van Oldebarnevelt.. tja, dat was toch een verfoeieleyken Remonstrant..

Klassieke fout. Van Oldenbarneveldt was helemaal geen remonstrant, maar sympathiseerde met het idee van tolerantie in een plurale Nederduits-Gereformeerde Kerk, net als de remonstranten. Maar dat maakte hem absoluut geen remonstrant!

Terug naar “Archief”