De Kinderopvang

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 feb 2007 10:45

Lalage schreef:Nou, dan begrijp je toch ook wel dat niet iedereen naar kinderen verlangt?

kan ik me wel voorstellen hoor dat niet iedereen aan kinderen moet denken!!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 feb 2007 10:49

jamillah schreef:
Memmem schreef:Ook gaan ze niet naar de peuterspeelzaal. Op die leeftijd is contact met leeftijdgenootjes helemaal nog niet zo belangrijk. Samen spelen komt meestal pas als ze 5 jaar zijn. Verder zijn de peuterspeelzalen er gekomen om kinderen met een achterstand (o.a. van ouders die niet uit nederland komen en nederlands praten) voorschools op het niveau te brengen van de gemiddelde nederlandse leerling. Als iedereen de kinderen daarheen brengt blijven deze kinderen een achterstand houden.

Ik ben het met veel dingen met je eens, wbt kinderopvang etc. Maar op dit punt moet ik toch even het volgende kwijt. Contact met leeftijdsgenootjes niet belangrijk zeg je. Mijn zoontje van 20 maanden speelt echt SAMEN met zijn neefje van 4 maanden ouder. Ze zien elkaar regelmatig. Ze leren samen te spelen èn delen. (met moeite.. maar het gaat..)
Pas samen spelen als ze 5 zijn, hoe kom je daaraan? Ik heb 3 jaar een peuterspeelzaal gehad en de kids van 2.5 tot 4 speelden wel degelijk samen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Milan gaat wel naar de peuterspeelzaal als hij 2 of 2,5 is (ik heb nog niet uitgezocht vanaf wanneer het hier is).. ik vind het contact met leeftijdsgenootjes belangrijk en aangezien er hier in de buurt en in de familie maar weinig kleine kinderen zijn en milan dus maar weinig met leeftijdsgenootjes in aanraking komt (en hij nu vaak bang voor ze is) vind ik het goed voor hem dat hij wel naar de peuterspeelzaal gaat...

ons plan was eerst om hem naar de creche te brengen elke zondag om zo ook meer contact te hebben met leeftijdsgenootjes.. hij is 2 keer geweest en nu laten we hem maar weer thuis.. want tjongejonge watis dat ontzettend slecht geregeld .. wat een zootje.. dus helaas is dat geen optie...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 28 feb 2007 11:45

Ik denk dat iedereen 'op de plaats waar zij of hij gesteld is' zijn talenten moet benutten (overigens: als in de Bijbel over talenten wordt gesproken wordt niet zozeer bedoeld wat je wel en niet kan, maar veel meer 'de geestelijke gaven', dat wil natuurlijk niet zeggen dat je ook je verstandelijke vermogens niet naar je kunnen moet gebruiken)
En volgens mij kan je die talenten ten dienste van de maatschappij stellen zowel in je werk en als moeder thuis. Ik krijg er altijd een beetje een vervelend gevoel van als mensen uit de tweede kamer ofzo hard lopen te roepen dat 'ook al die moeders die thuis ZITTEN eens wat voor de maatschappij zouden moeten doen (en dus verplicht aan het werk moeten)'. Laten we alsjeblieft ieder hierin zijn eigen keuze laten, er hoeft wat mij betreft alleen maar gestimuleerd te worden dat mensen die keuze bewust maken zonder dat ze druk van buitenaf ervaren!

Ik denk trouwens ook niet dat vooral 'lager opgeleide moeders' de keuze maken thuis te blijven, ik ken in mijn omgeving in ieder geval genoeg anderen. Ook ik heb gewoon een opleiding gedaan, heb in de loop van de tijd naar een hele mooie functie toe weten te werken en kan nog verder komen als ik wil; alleen ligt mijn keuze anders en zal ik voor 100% voor mijn gezin kiezen als dat gegeven wordt. En ik kijk ernaar uit om dan mijn vermogens in te zetten op een andere manier, om in het vrijwilligerswerk iets voor anderen te betekenen! (het scheelt wel dat ik nu ook in de hulpverlening werk, dat is makkelijker in een 'vrijwillig baantje' te gieten als veel andere beroepen)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 feb 2007 12:04

Lalage schreef:Nou, dan begrijp je toch ook wel dat niet iedereen naar kinderen verlangt?

Ik hoop dat ik nooit de indruk heb gewekt dat ik vind dat je alleen maar goed bezig bent als je moeder word en voor een gezin gaat zorgen. Het is aan ieder voor zich de keus. Ik kan goed begrijpen dat als iemand altijd hard gestudeerd heeft graag (een tijd) een baan wil hebben waar hij/zij het geleerde in de praktijk kan brengen.

Het is gewoon ieder voor zich. Kreeg alleen beetje het idee dat sommigen denken dat het alleen maar voor het gemak is dat wij thuis voor onze kinderen zorgen.

Ik heb er dus wel moeite mee als mensen wel kinderen willen en die heel de week naar de opvang brengen. Dan denk ik: waar wil jij kinderen voor?

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 28 feb 2007 12:41

rosalie83 schreef:
sela schreef:maar je schreeuwt wel een beetje..
het kan toch bestaan dat mensen die ervaring hebben over bepaalde dingen anders denken dan jij?

Ja, natuurlijk kan dat bestaan! Maar ik probeer altijd iedereen wel in zijn/haar waarde te laten! Dat moet ik bij anderen, maar dat moeten anderen toch bij mij?

By the way: die reactie van Rosekapje is niet voor niets weggehaald door de mods!

Dank je ik krijg bijna spijt dat ik je een pb gestuurd heb :roll:
en idd mijn ervaring zegt vaak wat anders dan dat jij bv typt
tuurlijk moet iedereeen iedereen in de waarde laten, maar eerlijk gezegd is dat best weleens ontzettend moeilijk. Helemaal als het over punten gaan die je aan het hart gaan. Die opmerking was in de gelddiscussie gemaakt en ik weet uit ervaring dat een kindje niet veel hoeft te kosten en anders wat dan nog de kosten wegen niet op voor wat je ervoor terugkrijgt. (in mijn ogen dan).

Christiaan gaat trouwens wel als die bijna drie jaar is naar de peuterspeelzaal ik denk dat het wel goed voor een kindje is om te leren spelen met andere kinderen en zodoende ook speelgoed etc te delen. en ze leren dan al een klein beetje over naar school gaan, dan is die stap ook niet gelijk zo groot (want hier gaan ze wel gelijk voor 5 dagen, waar praat ik over duurt nog twee en een half jaar :mrgreen: )
en ook gaat die wel naar de oppas van de kerk. ik vind het heerlijk dat die mogelijkheid er is, want ook ik wil liever twee keer naar de kerk dan dat we om de beurt gaan. Gelukkig is er bij ons dan ook de mogelijkheid om dat te doen en vind hij het ook oke.

Wat de vraag van Sela betreft. Als het er bij ons in zou zitten zou ik ook best wel een daagje in de week willen werken. Die mogelijkheid is er op het moment niet echt, maar met enige regelmaat werk ik wel af en toe (gelukkig) en dat blijft gewoon heerlijk. Mijn ervaring is dat het gewoon soms even goed is om met iets heel anders bezig te zijn en dat iemand anders een keer een daagje voor je kindje zorgt.
Wel ben ik aardig wat kerkwerk gaan doen, dat had ik anders misschien ook niet zo kunnen doen.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 feb 2007 12:57

sela schreef:dan alweer wat vragen..

[trouwens, klinkt goed hoor, dat zoveel moeders met plezier thuiszitten. als je nu eenmaal in een situatie bent, dan is het ook weer een levenskunst daar iets gaafs van te maken.]

maar goed, toch nog wat vragen:
- in hoeverre is het een gemis, dat het tijdelijk niet mogelijk is om verder te gaan met je werk van daarvoor?
- komt van uitstel afstel?
- voelt het [thuiszit]moederschap als 100% vervanging?
- voel je je weleens in de rol van moeder gedrukt. dat het vanwege onze sociale omgeving op deze wijze van ons verwacht wordt?

-Omdat ik voor mezelf werkte (psz) heb ik toen ik zwanger raakte besloten de boel te verkopen. Ik zag het niet zitten om dat te combineren. Ik heb MBO-onderwijsassistent gedaan en 3 maanden pabo. Nu nog heb ik spijt dat ik toendertijd ben gestopt omdat het makkelijker is (en verdienstelijker) om een deeltijdbaan als juf in het onderwijs te vinden dan als onderwijsassistent.
- Ergens in mijn achterhoofd roept een stemmetje dat als mijn kids op school zitten dat ik de Pabo alsnog wil gaan doen. Helaas kost dat een berg knaken en mn man moet nu al minimaal 60 uur in een week maken om rond te komen.(gelukkig maak je als chauffeur standaard overuren) Daarom werk ik nu elke zaterdag op de markt (mijn bijbaantje van vroeger). Dan is mijn man thuis en hoef ik dus geen oppas te regelen. Zo komt er toch nog wat extra's binnen.
-100% vervanging niet. Ik roep wel heel hard dat ik thuis mn eigen psz ben begonnen maar ergens knaagt er weleens iets. Maar voorlopig is er gewoon geen sprake van andere opties en gezien wat Annet eerder al typte (grijns... leuk hé moederen..) is het moederschap gewoon een dagtaak.
-Nee totaal niet. Ik voel het eerder andersom. Werk je niet meer?? Ow??
Ik krijg een beetje het gevoel dat het een falen is als je thuis blijft bij je kinderen. Alleen om dat je een carriére laat schieten. We zijn nog jong, 25 as vrijdag, mijn tijd komt nog wel b.l.e.w.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 feb 2007 13:02

rosekapje schreef:Dank je ik krijg bijna spijt dat ik je een pb gestuurd heb :roll:
en idd mijn ervaring zegt vaak wat anders dan dat jij bv typt
tuurlijk moet iedereeen iedereen in de waarde laten, maar eerlijk gezegd is dat best weleens ontzettend moeilijk. Helemaal als het over punten gaan die je aan het hart gaan. Die opmerking was in de gelddiscussie gemaakt en ik weet uit ervaring dat een kindje niet veel hoeft te kosten en anders wat dan nog de kosten wegen niet op voor wat je ervoor terugkrijgt. (in mijn ogen dan).

Nou ja zeg... het is dat ik jou een pb heb gestuurd..., ik vraag me af of jij mij anders iets had gezonden?
En jouw ervaring kan iets zeggen, maar dat wil niet zeggen dat dat de enige mogelijkheid is. Het hangt ook heel erg af van waar je woont bijvoorbeeld! In sommige delen van het land is wonen alleen al heel erg duur en is het dus moeilijker om 'snel' en kindje te krijgen. En dat is dan weer onze ervaring. En wat ik zie bij mijn familie die wel kinderen hebben in ook weer (indirecte) ervaring.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 feb 2007 13:07

Gelukkig hebben we de kinderbijslag nog... Nee, maar daar voed je een kind mee op. We sparen nu al elke maand een x-bedrag voor ze. Hopenlijk is dat uiteindelijk een leuk bedrag om een start te maken met de studie. Liever geef ik het ze mee als ze uit huis gaan maar je weet niet wat de tijd financieel brengt natuurlijk.
Het is inmiddels een sport geworden de kids met zo min mogelijk geld er leuk uit te laten zien. Ik sta versteld van mezelf dat ik in 2 jaar tijd mn levenspatroon zo om heb weten te gooien.
En ik vraag me wel eens af hoe het toch kwam dat in ons eerste huwelijksjaar 2 salarissen toch op gingen...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 feb 2007 13:08

Ik krijg een beetje het gevoel dat het een falen is als je thuis blijft bij je kinderen. Alleen om dat je een carriére laat schieten. We zijn nog jong, 25 as vrijdag, mijn tijd komt nog wel b.l.e.w.

=D>

Lekker voor de kids zorgen zusch! Tante Ekkeke past af en toe op, kun jij computeren 8)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 feb 2007 13:09

Smurffie schreef:

=D>

Lekker voor de kids zorgen zusch! Tante Ekkeke past af en toe op, kun jij computeren 8)

Je bent tè lief :P

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 feb 2007 13:17

Ik zal Sarah op dit moment nog niet naar een kinderdagverblijf brengen, vind haar daar gewoon nog te klein voor. Dat komt wel als ze gaat begrijpen dat ze speelgoed moet delen met leeftijdsgenootjes, want 2 ochtenden psz als ze 2 zijn vind ik wel goed voor haar!

En ik ga straks proberen de weekenden om en om te gaan werken zodat mn man thuis is, misschien dat er dan nog 1 tot 2 dagen in die andere week over blijven dat mn moeder op gaat passen.

En falen vind ik het niet als je thuis blijft om voor je kinderen te zorgen, je krijgt geen kinderen om altijd maar buitenshuis te werken is mijn mening. Maar ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken om 2 jaar lang thuis te zitten..... maar dat kan nog veranderen natuurlijk want op dit moment wil ik nog even niet werken :mrgreen:

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 28 feb 2007 13:17

jamillah schreef:Gelukkig hebben we de kinderbijslag nog... Nee, maar daar voed je een kind mee op.

Dat 'kindgebonden budget' waar SGP en CU voor pleiten is nog zo'n slecht idee niet denk ik....
http://www.sgp.nl/Page/nctrue/sp685/let ... index.html

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 feb 2007 13:21

Haai schreef:
jamillah schreef:Gelukkig hebben we de kinderbijslag nog... Nee, maar daar voed je een kind mee op.

Dat 'kindgebonden budget' waar SGP en CU voor pleiten is nog zo'n slecht idee niet denk ik....
http://www.sgp.nl/Page/nctrue/sp685/let ... index.html

www.sgp.nl schreef:Het goede dat ze in die prille jaren van hun ouders meekrijgen, is iets waar ze hun hele verdere leven wat aan hebben.

Eens!

www.sgp.nl schreef:Wat ze daarentegen onthouden wordt aan warmte en geborgenheid, is iets wat ze eveneens altijd met zich meedragen, maar dan als een pijnlijk gemis.

Alsof je je kind geen warmte en geborgenheid kunt geven als hij/zij een paar dagen naar een opvang oid gaat :roll:

www.sgp.nl schreef:Onderzoek wijst het trouwens ook uit: de klassieke taakverdeling tussen man en vrouw werkt positief uit op het welbevinden van alle gezinsleden.

Welk onderzoek? Waarom? Kan een man niet voor kinderen zorgen?

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 28 feb 2007 13:41

www.sgp.nl schreef:Wat ze daarentegen onthouden wordt aan warmte en geborgenheid, is iets wat ze eveneens altijd met zich meedragen, maar dan als een pijnlijk gemis.

Alsof je je kind geen warmte en geborgenheid kunt geven als hij/zij een paar dagen naar een opvang oid gaat :roll:

Dat staat er ook helemaal niet :wink: In het eerste stukje gaat het nog niet over kinderopvang, maar alleen over wat kinderen nodig hebben. Verder is het wel een beetje zwart wit gesteld, maar daar is het een politieke partij voor.

Ik vond dit trouwens ook wel aardig verwoord: :wink:
VVD-aanvoerder Van Aartsen pleit voor een nieuwe ophokplicht, nu niet voor kippen maar voor kinderen. Het is niet het gevaar van de vogelpest dat hem daartoe dringt, maar dat van niet-werkende moeders.
http://www.christenunie.nl/nl/k/7101/news/view/42870/48480/Geen-ophokplicht-voor-kinderen.html

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 feb 2007 13:42

Natuurlijk kan een man voor kinderen zorgen. De mijne in elk geval gelukkig wel. Maar van oorsprong is het de 'gewoonte' en m.i. zelfs bijbels dat de man voor het inkomen zorgt. Hoewel ik er niets tegen zou hebben als de rol omgedraaid word als een man graag huisvader is en de vrouw uit werken gaat. Ik zou er niet voor kiezen. Ik vind de kids veel te leuk..

Terug naar “Archief”