Dat zijn alle volgelingen vergeten, denk ik....

Moderator: Moderafo's
Wilsophie schreef:Haha, de man moest eens weten, maar één ding. Hij was voorstander van de leer van de restitutie.
Dat zijn alle volgelingen vergeten, denk ik....
Jvslooten schreef:Ik ben benieuwd naar je bron.
Jvslooten schreef:Ik ben benieuwd naar je bron.
Tolle lege. (d.w.z. lees wat Augustinus over de erfzonde zegt en dan wordt het je hopelijk duidelijk).mealybug schreef:Wat zou Augustinus van deze bijbeltekst gevonden hebben?
Bron. Helaas voor jou heeft hij het hier niet rechtstreeks over de erfzonde, wel over de navolging van Christus.De krans van de overwinning wordt alleen beloofd aan hen die strijden. … We moeten dus weten wie de tegenstander is die we moeten overwinnen om te worden bekranst. Het is hij, die door onze Heer reeds tevoren is voren is overwonnen. Onze Heer heeft hem overwonnen opdat ook wij, wanneer we in Hem blijven, deze vijand overwinnen.
Een belangrijke tekst voor Augustinus is Kolossenzen 2:15. In paragraaf 2 haalt hij deze tekst aan: Velen vragen zich echter af: ‘Hoe kunnen we ooit de duivel overwinnen? We kunnen hem immers niet zien?’ Wij hebben echter een Meester, die zich verwaardigd heeft om aan ons te laten zien op welke wijze onzichtbare machten overwonnen kunnen worden. Over Hem zegt de apostel immers: ‘Door zich van het lichaam te ontdoen heeft Hij de heerschappijen en de oversten op moedige wijze te kijk gezet, door in zichzelf over hen te triomferen.’ Daar worden dus door onze de onzichtbare vijandige machten overwonnen, waar we de onzichtbare begeerten overwinnen. Wanneer we immers in onszelf de begeerten naar tijdelijke dingen overwinnen, moet het wel zo zijn dat we daarmee ook hem overwinnen die door de begeerten heerst in de mens.
elbert schreef:Tolle lege. (d.w.z. lees wat Augustinus over de erfzonde zegt en dan wordt het je hopelijk duidelijk).
Het lijkt me sterk dat de RKK dat "toegeeft", aangezien Augustinus dit zelf als autobiografisch weergeeft (Confessiones 8, XII, 29).mealybug schreef:De RKK, voor wie Augustinus ook een heilige is, geeft zelfs toe dat het een legende is.
elbert schreef:Het lijkt me sterk dat de RKK dat "toegeeft", aangezien Augustinus dit zelf als autobiografisch weergeeft (Confessiones 8, XII, 29).
Maar afgezien daarvan: wat is de relevantie tot dit onderwerp?
site van mealybug schreef:Augustinus raakt in een worsteling met zichzelf. De legende verhaalt van een kinderstem uit een nabijgelegen huis: Tolle, Lege: neem en kies (sorteer, een werklied voor oogstende mensen) vaak in ook vertaald met: neem en lees. Augustinus weet er voor zichzelf een betekenis aan te geven, de duisternis valt hem af: Augustinus bekeert zich.
Ok, je wilt een weerwoord: het gebruik van het woord "legende" op die site is ongefundeerd.mealybug schreef:Dus ik heb gelijk!?
(er komt nl geen weerwoord meer)
Rozijn schreef:Waar baseert deze site op dat Augustinus een onwaarheid in zijn boek schrijft?
Laten we op jouw bewijzen wachten voordat we constateren dat je gelijk hebt.
mealybug schreef:Maar zelfs al is het dat niet, sinds wanneer praat God door spelende buurmeisjes ?
Dat soort mystiek hou ik niet van.
Toen opende de HEERE de mond van de ezelin en ze zei tegen Bileam: Wat heb ik u misdaan, dat u mij nu driemaal geslagen hebt?
In Gibeon verscheen de HEERE 's nachts aan Salomo in een droom, en God zei: Vraag wat Ik u geven zal.
Waar is de pasgeboren Koning van de Joden? Want wij hebben Zijn ster in het oosten gezien.
En Hij antwoordde hun en zei: Ik zeg u dat de stenen zouden roepen, als dezen zouden zwijgen.
Sinds wanneer geloof jij katholieke sites?mealybug schreef:De site die ik aanhaalde, een katholieke site nog al liefst, zegt dat het een legende is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten