Erfzonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Erfzonde

Berichtdoor Wilsophie » 26 okt 2013 14:56

Haha, de man moest eens weten, maar één ding. Hij was voorstander van de leer van de restitutie.
Dat zijn alle volgelingen vergeten, denk ik.... [-(

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 okt 2013 18:38

Wilsophie schreef:Haha, de man moest eens weten, maar één ding. Hij was voorstander van de leer van de restitutie.
Dat zijn alle volgelingen vergeten, denk ik.... [-(

Ik ben benieuwd naar je bron.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 26 okt 2013 18:44

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 okt 2013 19:36

Jvslooten schreef:Ik ben benieuwd naar je bron.

Beide tonen niets aan. Als je nu echt wil weten wat Augustinus aanhing zou je deze link even kunnen proberen: http://www.theologienet.nl/documenten/A ... nissen.pdf

Vanaf bladzijde 176 (boek twaalf) legt Augustinus in 20 pagina's Genesis 1 vers 1:2 uit.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 okt 2013 19:45

mealybug schreef:Wat zou Augustinus van deze bijbeltekst gevonden hebben?
Tolle lege. (d.w.z. lees wat Augustinus over de erfzonde zegt en dan wordt het je hopelijk duidelijk).

Kol. 2:15 gebruikt Augustinus o.a. als toepassing voor ons eigen leven:
De krans van de overwinning wordt alleen beloofd aan hen die strijden. … We moeten dus weten wie de tegenstander is die we moeten overwinnen om te worden bekranst. Het is hij, die door onze Heer reeds tevoren is voren is overwonnen. Onze Heer heeft hem overwonnen opdat ook wij, wanneer we in Hem blijven, deze vijand overwinnen.

Een belangrijke tekst voor Augustinus is Kolossenzen 2:15. In paragraaf 2 haalt hij deze tekst aan: Velen vragen zich echter af: ‘Hoe kunnen we ooit de duivel overwinnen? We kunnen hem immers niet zien?’ Wij hebben echter een Meester, die zich verwaardigd heeft om aan ons te laten zien op welke wijze onzichtbare machten overwonnen kunnen worden. Over Hem zegt de apostel immers: ‘Door zich van het lichaam te ontdoen heeft Hij de heerschappijen en de oversten op moedige wijze te kijk gezet, door in zichzelf over hen te triomferen.’ Daar worden dus door onze de onzichtbare vijandige machten overwonnen, waar we de onzichtbare begeerten overwinnen. Wanneer we immers in onszelf de begeerten naar tijdelijke dingen overwinnen, moet het wel zo zijn dat we daarmee ook hem overwinnen die door de begeerten heerst in de mens.
Bron. Helaas voor jou heeft hij het hier niet rechtstreeks over de erfzonde, wel over de navolging van Christus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 okt 2013 20:10

elbert schreef:Tolle lege. (d.w.z. lees wat Augustinus over de erfzonde zegt en dan wordt het je hopelijk duidelijk).

De RKK, voor wie Augustinus ook een heilige is, geeft zelfs toe dat het een legende is.

''De legende verhaalt van een kinderstem uit een nabijgelegen huis: Tolle, Lege: neem en kies (sorteer, een werklied voor oogstende mensen) vaak in ook vertaald met: neem en lees. Augustinus weet er voor zichzelf een betekenis aan te geven, de duisternis valt hem af: Augustinus bekeert zich''.

Waarom zou je naar een spelend buurmeisje in de tuin luisteren, sprak God Zelf niet meerdere malen met een stem uit de lucht en Jezus tot Paulus, vergezeld van het verblindende Licht?

De dwang die Augustinus anderen oplegt evenals zijn strijd met de Donatisten zeggen me genoeg.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Donatisme

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 okt 2013 15:03

mealybug schreef:De RKK, voor wie Augustinus ook een heilige is, geeft zelfs toe dat het een legende is.
Het lijkt me sterk dat de RKK dat "toegeeft", aangezien Augustinus dit zelf als autobiografisch weergeeft (Confessiones 8, XII, 29).
Maar afgezien daarvan: wat is de relevantie tot dit onderwerp?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 okt 2013 15:36

elbert schreef:Het lijkt me sterk dat de RKK dat "toegeeft", aangezien Augustinus dit zelf als autobiografisch weergeeft (Confessiones 8, XII, 29).
Maar afgezien daarvan: wat is de relevantie tot dit onderwerp?

De leer van de erfzonde is gebaseerd op het werk van de kerkvaders, onder wie Augustinus.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Erfzonde

Legende:
http://www.augustinusparochie.nl/spirit ... t/aug.html

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 okt 2013 08:46

Dus ik heb gelijk!?
(er komt nl geen weerwoord meer ;-) )

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 30 okt 2013 10:27

site van mealybug schreef:Augustinus raakt in een worsteling met zichzelf. De legende verhaalt van een kinderstem uit een nabijgelegen huis: Tolle, Lege: neem en kies (sorteer, een werklied voor oogstende mensen) vaak in ook vertaald met: neem en lees. Augustinus weet er voor zichzelf een betekenis aan te geven, de duisternis valt hem af: Augustinus bekeert zich.

Waar baseert deze site op dat Augustinus een onwaarheid in zijn boek schrijft?
Laten we op jouw bewijzen wachten voordat we constateren dat je gelijk hebt.
Laatst gewijzigd door Rozijn op 30 okt 2013 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 okt 2013 10:47

mealybug schreef:Dus ik heb gelijk!?
(er komt nl geen weerwoord meer ;-) )
Ok, je wilt een weerwoord: het gebruik van het woord "legende" op die site is ongefundeerd. :)
In zijn Confessiones voert Augustinus het Tolle lege op als historisch. Aangezien hijzelf waarschijnlijk het beste wist wat er gebeurd is, hebben we geen bewijzen van het tegendeel.

Ontopic: de leer van de erfzonde is inderdaad uitgewerkt door de kerkvaders, net als de tweenaturenleer, de leer van de drie-eenheid enz en is verder door de christelijke kerk van alle eeuwen onderschreven.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 okt 2013 11:10

Rozijn schreef:Waar baseert deze site op dat Augustinus een onwaarheid in zijn boek schrijft?
Laten we op jouw bewijzen wachten voordat we constateren dat je gelijk hebt.

De site die ik aanhaalde, een katholieke site nog al liefst, zegt dat het een legende is.
maar zelfs al is het dat niet, sinds wanneer praat God door spelende buurmeisjes ?
Dat soort mystiek hou ik niet van.
net als ''sacramenten'' (genademiddelen)
Ik lees nergens een bijbelse erkenning voor een heiligende, genadegevende werking van deze gedenktekenen, want dat zijn het, gedenktekenen, ipv genademiddelen.

''De donatisten onderscheidden zich van de rest van de kerk door hun meer geestelijke gezindheid, die zich uitte in hun christelijke karakter en gedrag. Ze waren voorstanders van de scheiding tussen kerk en staat. Ondanks deze opvatting deden ze toch herhaaldelijk een beroep op de keizer. Volgens hen werd het wezen van de kerk gevormd door geestelijk leven en niet door sacramenten. Deze opvatting stond tegenover de opvatting van de rest van de kerk. Augustinus heeft hen krachtig bestreden.''

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 okt 2013 11:16

mealybug schreef:Maar zelfs al is het dat niet, sinds wanneer praat God door spelende buurmeisjes ?
Dat soort mystiek hou ik niet van.

Toen opende de HEERE de mond van de ezelin en ze zei tegen Bileam: Wat heb ik u misdaan, dat u mij nu driemaal geslagen hebt?

In Gibeon verscheen de HEERE 's nachts aan Salomo in een droom, en God zei: Vraag wat Ik u geven zal.

Waar is de pasgeboren Koning van de Joden? Want wij hebben Zijn ster in het oosten gezien.

En Hij antwoordde hun en zei: Ik zeg u dat de stenen zouden roepen, als dezen zouden zwijgen.

Inderdaad, belachelijk idee, van dat spelende buurmeisje. Je hebt helemaal gelijk mealybug!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 okt 2013 11:17

mealybug schreef:De site die ik aanhaalde, een katholieke site nog al liefst, zegt dat het een legende is.
Sinds wanneer geloof jij katholieke sites? ;)

V.w.b. de rest: offtopic en een poging iemand die de leer van de erfzonde heeft uitgewerkt verdacht te maken onder het mom van "shoot the messenger". Eigenlijk is dat wat je ook bij Calvijn doet: "ik vind hem een nare man, dus is wat hij zegt ook fout". Die twee moet je kunnen scheiden.
Nu zul je mogelijk zeggen: "al die gereformeerden lopen maar weg met Calvijn en daar geef ik wat tegengas bij". Maar die gereformeerden lopen niet weg met Calvijn, maar hebben wel waardering voor zijn theologie. Dat is het verschil. Het gaat om de inhoud, niet de persoon.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 okt 2013 11:18

Dromen, stenen, sterren, ezels.. allemaal heel normaal maar een spelend buurmeisje is blijkbaar belachelijk. ](*,)

Terug naar “Archief”