Moeder gevoelens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 23 feb 2007 18:11

rosalie83 schreef:
Haai schreef:God wil kinderen geven als kroon op het huwelijk, dit wordt ook duidelijk in de Bijbel zo genoemd. Ik denk dat we dit cadeau van God dan ook in liefde mogen aanvaarden, en dat we dan ook niet bang hoeven te zijn dat we niet genoeg moederliefde hebben ofzo. Zou God ons dat ook niet willen geven?

Bedoel je hier nou mee te zeggen dat je ook kinderen moet 'nemen' als je geen moedergevoelens hebt!?

Ik spreek hier voor mijzelf, en wil anderen niet zeggen wat ze wel of niet 'moeten'. Dat is een keuze die iedereen persoonlijk moet maken. Maar wat ik in dit forum een beetje mis is hoe we onze keuze hierin naar God toe verantwoorden. Want ik denk dat iedereen, wat voor keuze je ook maakt, deze moet maken met vooropstaand de vraag: wat wil God? En als er dan bij ons huwelijk is gebeden ... De kinderen, die het U belieft hen te geven... dan vind ik dat ik hierin niet het heft in eigen handen kan nemen! Voor mijn gevoel is het dan alsof ik tegen God zeg: 'Nee, dank U...' en is dat de bedoeling??? Voor mij is het dus absoluut geen kinderen nemen maar KRIJGEN!

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 23 feb 2007 18:23

Idd wat wil God. Pas was ik op een verjaardag en toen zei een stel die ging trouwen. Voorlopig geen kinderen, want we hebben het geld er niet voor. Toen zei ik: Ik heb altijd gezegd, ik krijg kinderen en ik blijf daarbij. Toen zeiden ze: Dat vinden wij ook. Toen zei ik: nee want als God ze je wil geven heb je er misschien geen geld voor. Ik zeg er staat ergens in de Bijbel dat God je geen groter kruis geeft dan je dragen kan. En stel dat je dus net getrouwd bent en weinig geld hebt, en je krijgt een kind, ook dan zal alles goed komen. Want God zorgt! Geen zorgen voor de dag van morgen, want elke dag heeft genoeg aan zichzelfs kwaad.
God weet precies wat goed voor ons is, Hij geeft kinderen als kroon op het huwelijk. De één geeft Hij er vijf de ander maar één. Maar hoe Hij het ook doet, Hij doet hte goed, en Hij zal voor je zorgen.....!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 23 feb 2007 18:48

maar je hebt toch ook een eigen verantwoordelijkheid??
als je echt geen geld ervoor hebt, is het dan maar zo dat je toch kinderen laat komen. is dat goed?
net als dat ik schreef, dat ik bang ben dat ik mn kinderen geen liefde zou kunnen geven, moet je dan de mogelijkheid nemen dat je kinderen krijgt? geloof me er szijn genoeg kinderen die geen liefde krijgen van hun ouders, ook bij mensen die gelovig zijn!
ik vind het is wel een hele verantwoordelijkheid als je kinderen krijgt!
dat moet je wel aankunnen!
en ik ben echt bang dat dat mij nooit gaat lukken.
maar dat is volgens jullie niet goed.
ik denk dat ik er wat anders tegen aan kijk, dan de meeste van jullie.

groetjes mauren.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 23 feb 2007 18:52

maar wanneer heb je geen geld?
een kind hoeft niet duur te zijn. Een rokje van de zeeman van 3 euro zit net zo goed als een rokje van 20 euro bij een babyzaak weg.
Daarnaast zie ik stellen die 2x per jaar op vakantie gaan maar altijd klagen dat ze geen geld hebben. 1xp 2 jaar opvakantie kan toch ook? En in een hutje op de hei kun je net zo goed vakantievieren als in een hotel.

Zo zijn er genoeg voorbeelden te bedenken.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 23 feb 2007 18:55

Wij hebben er bewust voor gekozen om het eerste jaar van ons huwelijk niet open te staan voor kinderen.
Er veranderde voor ons zoveel in dat jaar dat we geen stabiele basis voor een kindje konden bieden.
Soms vond ik het best wel dubbel het leek toch ook wel weer op plannen maar het is denk ik wel goed geweest dat jaartje gewoon met z´n tweetjes. Alle veranderingen verwerken en helemaal met z´n tweetje opnieuw beginnen.
Een jaar was de afspraak wat er ook gebeurde en daar hebben we ons aan gehouden.
Ik geloof ook dat God ons een eigen verantwoording heeft gegeven.
Alhoewel sommige mensen daar wel weer te ver in gaan naar mijn mening, maar goed wie is ik :wink:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 23 feb 2007 20:42

wij gaan begin volgend jaar trouwen maar ik wil heel erg graag kinderen en mijn vriend ook als we ze mogen krijgen maar niet gelijk. je moet ook eerst aan elkaar wennen en aan al de nieuwe dingen. En alles goed op een rijtje krijgen alles kost gewoon ontzettend veel geld.
Maar dat is de keuze van ons samen.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 23 feb 2007 22:00

Voor ons was het krijgen van kinderen onlosmakelijk met het huwelijk verbonden. Wij vonden dat wij niet konden bepalen wanneer we 'er klaar voor zouden zijn'. En bovendien vind ik dat je pas moet trouwen als je relatie stabiel is en als je heel goed weet wat je aan de ander hebt.
Wij kijken dus al vanaf het begin van ons huwelijk uit naar de kinderzegen. Pas na een jaar raakte ik zwanger, wat helaas na bijna 10 weken is geeindigd in een miskraam. Achteraf zien we het ook wel als besturing van God dat wij het eerste jaar van ons huwelijk 'samen' zijn geweest. Hoewel het best moeilijk was iedere maand weer de teleurstelling, hebben we in dit jaar ook wel heel veel geleerd. (en lekker op vakantie kunnen gaan wanneer we wilden, wat ook niet meer zo makkelijk zal gaan als er een kindje is... 8) )
Nog even over 'geen geld hebben voor kinderen' : het spijt me zeer, maar dat vind ik echt onzin... Je hebt echt niet veel nodig om goed te kunnen leven, alleen zul je je levenspatroon erop aan moeten passen. Wij hebben er bijv. met onze hypotheek ook rekening mee gehouden dat we - als het moet - van één salaris kunnen leven, en dat is best te doen hoor!!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 23 feb 2007 22:34

Ik vind idd ook dat kinderen door God worden gegeven. Wij mogen daar eigenlijk niets zelf aan doen. Maar als je weet dat je het bv lichamelijk niet aan kan, denk ik dat het ook verstandiger is om proberen te voorkomen dat je niet zwanger raakt. Misschien klinkt het wat tegenstrijdig, maar God heeft ook zelf in zijn woord gezegd dat de man met verstand bij zijn vrouw moet liggen. Ik vat daaruit dus op, dat als je het lichamelijk, geestelijk niet aankan, je maatregelen moet nemen.
Het gevoel van "moedergevoel" vind ik toch wel wat anders. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik las hier van ervaren moeders dat het echte moedergevoel pas komt als je zelf een kindje hebt gekregen en daar geloof ik echt in.
Ik weet van mezelf wel dat ik dat "gevoel" al heb, maar ik denk ook dat dat veel sterker gaat worden als ik ooit zelf kinderen mag krijgen.

En wat betrefd get huwelijk.... Als ik getrouwd zou zijn, lijkt het mij geweldig om zwanger te zijn. Tuurlijk is het fijn om nog een jaar samen te zijn, zonder alle kwalen van de zwangere vrouw. Ikzelf zou het dan zien als: Ik ben al lang genoeg samen geweest, waarom dan nog evt een jaar wachten? Ik denk ook dat juist het krijgen van kinderen enorm kan helpen in het naar elkaar toegroeien, wat je ook al hebt gedaan in je verkeringstijd, maar nog steeds zal doen als je getrouwd bent.
Afbeelding

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 23 feb 2007 22:54

Idd Dippie!!!

Ik weet ook best dat er situaties zijn waarin het lichamelijk of psychisch beter is om geen kinderen (meer) te krijgen. Maar ik denk wel dat het zeker ook in die situaties belangrijk is de beslissing biddend te nemen. Naar mijn idee wordt zoiets soms ook wel erg makkelijk als argument gebruikt...

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 23 feb 2007 23:00

Haai schreef:Idd Dippie!!!

Ik weet ook best dat er situaties zijn waarin het lichamelijk of psychisch beter is om geen kinderen (meer) te krijgen. Maar ik denk wel dat het zeker ook in die situaties belangrijk is de beslissing biddend te nemen. Naar mijn idee wordt zoiets soms ook wel erg makkelijk als argument gebruikt...

Dat denk ik ook ja. Geldgebrek vind ik een ander onderwep. Geld maakt niet gelukkig, een kindje wel. Tuurlijk is het fijn als je het ruim hebt zitten, maar ik weet wel zeker dat er ook met veel minder geld goed voor het kindje kan worden gezorgd. Je maakt een kind niet groot door het altijd merkkleiding aan te geven, maar wel door het veel liefde te geven. En wat is er nu belangrijker? Het geld van de ouders of de liefde van de ouders? Ik ga dan toch wel voor de liefde die je aan zo'n kindje kan geven.

Ik werk zelf in de kinderopvang en daar kom ik ook ouders tegen die het (blijkbaar) erg breed hebben, wat die hoor je niet anders dan over weekendjes weg, Efteling, Euro Disney, enz.....
Maar er zijn ook kinderen bij, waarbij deze uitjes gewoonweg niet kunnen ivm geldgebrek, en deze kindjes zijn net zo lief hoor ;) En worden net zo goed verzorgd, alleen met wat minder luxe!
Afbeelding

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 feb 2007 11:00

Haai schreef:Ik spreek hier voor mijzelf, en wil anderen niet zeggen wat ze wel of niet 'moeten'. Dat is een keuze die iedereen persoonlijk moet maken. Maar wat ik in dit forum een beetje mis is hoe we onze keuze hierin naar God toe verantwoorden. Want ik denk dat iedereen, wat voor keuze je ook maakt, deze moet maken met vooropstaand de vraag: wat wil God? En als er dan bij ons huwelijk is gebeden ... De kinderen, die het U belieft hen te geven... dan vind ik dat ik hierin niet het heft in eigen handen kan nemen! Voor mijn gevoel is het dan alsof ik tegen God zeg: 'Nee, dank U...' en is dat de bedoeling??? Voor mij is het dus absoluut geen kinderen nemen maar KRIJGEN!

Ik ben het helemaal met je eens dat je alles wat je doet moet verantwoorden naar God. Maar ik vind het eigenlijk nog dieper gaan: bij alles wat ik doe, wat wij doen, praten we met God erover. Het is alsof er een derde persoon in ons huwelijk is, en Hij beslist mee. Snap je? Bij ons is het zo dat ik lichamelijk gezien beter geen kinderen kan krijgen, dus dat is sowieso een wat andere situatie. En wij willen graag adopteren, maar ook dat doen we nu nog niet! Gewoon omdat we voelen, ervaren dat God nog meer bedoelingen heeft met ons leven voordat we kiezen voor kinderen. En wat betreft kinderen nemen en krijgen en zo. Uiteraard krijg je kinderen, maar je kunt er wel zelf voor kiezen en dan is het ook weer een soort van nemen. Maar als ik nemen zeg, bedoel ik dat absoluut niet dat het alleen aan ons ligt zeg maar. Het is altijd God die ze ons geeft!

Mauren schreef:maar je hebt toch ook een eigen verantwoordelijkheid??

Absoluut met je eens, je hebt je eigen verantwoordelijkheid. God heeft ons niet voor niets verstand gegeven!

Haai schreef:Nog even over 'geen geld hebben voor kinderen' : het spijt me zeer, maar dat vind ik echt onzin... Je hebt echt niet veel nodig om goed te kunnen leven, alleen zul je je levenspatroon erop aan moeten passen. Wij hebben er bijv. met onze hypotheek ook rekening mee gehouden dat we - als het moet - van één salaris kunnen leven, en dat is best te doen hoor!!

Tsja, dat lukt zo niet bij iedereen! Ik weet niet waar je woont, maar bij ons in de omgeving kan je geen huis kopen en dan op één salaris leven! Het is bij ons kei- en keihard werken en de eerste jaren zo veel mogelijk proberen te sparen en daarmee een buffer opbouwen, en de salarissen gaan elk jaar omhoog en dan op een gegeven moment kan één van beiden minderen met werken! Wat al eerder genoemd werd over kleding, daarmee ben ik het eens: iets voor 5 euro bij de Hema kan net zo leuk zijn als iets van 30 euro van eem merk. En met vakanties net zo: klagen dat je zo weinig geld hebt en wel twee keer per jaar op vakantie gaan, daar kan ik ook niet zo goed tegen.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 24 feb 2007 11:06

rosalie83 schreef:
Haai schreef:Nog even over 'geen geld hebben voor kinderen' : het spijt me zeer, maar dat vind ik echt onzin... Je hebt echt niet veel nodig om goed te kunnen leven, alleen zul je je levenspatroon erop aan moeten passen. Wij hebben er bijv. met onze hypotheek ook rekening mee gehouden dat we - als het moet - van één salaris kunnen leven, en dat is best te doen hoor!!

Tsja, dat lukt zo niet bij iedereen! Ik weet niet waar je woont, maar bij ons in de omgeving kan je geen huis kopen en dan op één salaris leven! Het is bij ons kei- en keihard werken en de eerste jaren zo veel mogelijk proberen te sparen en daarmee een buffer opbouwen, en de salarissen gaan elk jaar omhoog en dan op een gegeven moment kan één van beiden minderen met werken! Wat al eerder genoemd werd over kleding, daarmee ben ik het eens: iets voor 5 euro bij de Hema kan net zo leuk zijn als iets van 30 euro van eem merk. En met vakanties net zo: klagen dat je zo weinig geld hebt en wel twee keer per jaar op vakantie gaan, daar kan ik ook niet zo goed tegen.

heb je het zelf aan de lijve ondervonden hoe het is om met weinig geld rond te komen??? of als kind te zijn dat je ouders weinig geld hebben...

ik zou het zo echt neit willen.... ervaring leert... :oops:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 feb 2007 11:12

paprikameisje2 schreef:heb je het zelf aan de lijve ondervonden hoe het is om met weinig geld rond te komen??? of als kind te zijn dat je ouders weinig geld hebben...

Wij hadden het niet zo breed dat ik merkkleding kreeg en zo. We moesten altijd opletten thuis. Maar ik kreeg altijd genoeg te eten en ik werd goed verzorgd, etc! Maar ik zou niet eens willen dat mijn kinderen, als we die krijgen, in merkkleding rondlopen enzo. Dat is toch helemaal niet nodig? En je kan toch ook op vakantie gaan naar Frankrijk of Texel of Zeeland in plaats van Verweggistan?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 24 feb 2007 11:15

rosalie83 schreef:
paprikameisje2 schreef:heb je het zelf aan de lijve ondervonden hoe het is om met weinig geld rond te komen??? of als kind te zijn dat je ouders weinig geld hebben...

Wij hadden het niet zo breed dat ik merkkleding kreeg en zo. We moesten altijd opletten thuis. Maar ik kreeg altijd genoeg te eten en ik werd goed verzorgd, etc! Maar ik zou niet eens willen dat mijn kinderen, als we die krijgen, in merkkleding rondlopen enzo. Dat is toch helemaal niet nodig? En je kan toch ook op vakantie gaan naar Frankrijk of Texel of Zeeland in plaats van Verweggistan?

laten we de discussie in het midden houden hoe slecht of wat je gemist had met weinig geld....

ik wil het in idergeval mijn kinderen niet aandoen!!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 feb 2007 11:17

paprikameisje2 schreef:laten we de discussie in het midden houden hoe slecht of wat je gemist had met weinig geld....

ik wil het in idergeval mijn kinderen niet aandoen!!

Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo erg goed wat je bedoelt.
Maar wat ik wel weet: wat een kind nodig heeft is leren wie Jezus is, liefde, veiligheid, geborgenheid, stabiliteit!

Terug naar “Archief”