Hoe weet je nu of iemand bij je past?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 feb 2007 22:15

phox schreef:
Boekenlezer schreef:Is er sprake van een situatie waarin een relatie niet gewenst is - als ik een dame ontmoet van wie ik weet dat zij al een verbintenis met een man heeft, of als ik weet dat ik qua geloof nooit één met haar kan worden - dan heeft dat zijn consequenties. Ik merk dat ik de mogelijkheid van verliefdheid dan gewoon afscherm voor mijzelf, en dan zal er op dat gebied in principe ook niks gebeuren.

Heb zoiets ooit meegemaakt met een dame die niet christelijk was en al jaren samenwoonde. Alsof dat nog niet genoeg was, wist ik ook dat het nooit echte liefde tussen ons zou kunnen worden. Toch had ik erg sterke gevoelens van verliefdheid, die ik slechts met grote moeite kon onderdrukken.

Toen haar relatie na enkele jaren (waarin we goed bevriend waren geraakt - en nog steeds zijn) uit ging, kwamen de gevoelens na enige tijd weer op en heb ik ze op een gegeven moment ook geuit, maar gelukkig waren ze niet wederzijds. Dat gevoel van "gelukkig" had ik vreemd genoeg niet alleen achteraf, maar al op het moment dat we het erover hadden.

Is dat dan raar, of gewoon héél raar???

Dat is wel zo handig, want ik herken de situatie van een niet-christen erg leuk vinden en het niet kunnen tegenhouden wel, alleen bij mij was het wederzijds. Ik vind het helemaal niet raar dat je dacht 'gelukkig', want leg maar eens uit waarom je geen relatie wil als je allebei smoorverliefd bent!

Verder kan het ook zijn dat als je iets wil onderdrukken, het juist komt en als je je er heel erg op focust (op die vlinders) dat ze dan wegvliegen...

en nu weer on topic: hoe weet je of iemand bij je past? Wel, ik denk dat je als je een leuke christen tegenkomt (of voor de niet-gelovigen onder ons: een leuke niet-christen) en je vindt elkaar wel leuk genoeg om elkaar te kussen, ga dan gewoon een verkering aan en geniet ervan. In de loop van de tijd merk je dan wel of je naar elkaar toe groeit of juist niet. Doe niet te geforceerd, geniet van de leuke tijd die je samen hebt en ga niet de hele tijd piekeren of die ander nou de ideale huwelijkskandidaat is of niet. Dat is zonde van de energie.

marrrjol3in

Berichtdoor marrrjol3in » 15 feb 2007 13:32

Lalage schreef:Hoe weet je of iemand bij je past? Wel, ik denk dat je als je een leuke christen tegenkomt (of voor de niet-gelovigen onder ons: een leuke niet-christen) en je vindt elkaar wel leuk genoeg om elkaar te kussen, ga dan gewoon een verkering aan en geniet ervan. In de loop van de tijd merk je dan wel of je naar elkaar toe groeit of juist niet. Doe niet te geforceerd, geniet van de leuke tijd die je samen hebt en ga niet de hele tijd piekeren of die ander nou de ideale huwelijkskandidaat is of niet. Dat is zonde van de energie.

Kort maar krachtig, sluit me er helemaal bij aan.
Want juist door te hoge verwachtingen te koesteren wordt zo'n relatie geforceerd en zal het 9 van de 10 keer stuk lopen.

ikkie89
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ikkie89 » 15 feb 2007 21:15

en je vindt elkaar wel leuk genoeg om elkaar te kussen, ga dan gewoon een verkering aan en geniet ervan. In de loop van de tijd merk je dan wel of je naar elkaar toe groeit of juist niet.

maar je neem toch niet alleen verkering omdat
je het leuk vind om met elkaar te kussen?? :roll: :roll:
ook al is dat wel leuk! :oops:
als het goed is neem je daarom geen verkering toch??
Wees eerst een individu voordat je een duo wordt

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 15 feb 2007 22:02

Dat stel je misschien verkeerd? Als het goed is ga je niet met iemand zoeen die je totaal niet mag ;)
pobody's nerfect

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 feb 2007 22:13

Toch zijn er meer mensen met wie ik het niet vervelend zou vinden om mee te zoenen dan waar ik een relatie mee zou willen. :)

André

Berichtdoor André » 15 feb 2007 22:16

Aragorn schreef:Toch zijn er meer mensen met wie ik het niet vervelend zou vinden om mee te zoenen dan waar ik een relatie mee zou willen. :)
Klinkt wel erg rationeel dit.
Maargoed de partner in dezen denk misschien wel: wat denk die Ara wel niet. ;/

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 feb 2007 22:19

Haha, laat haar het maar niet lezen. 8-[

Maarreh, zo rationeel is dat toch niet? Het is nu eenmaal zo dat iemand om mee te 'kunnen' zoenen alleen maar leuk en lekker hoeft te zijn, terwijl ik in een relatie toch wel iets meer zaken van belang acht.

Niet dat ik ooit gezoend heb met iemand waar ik geen relatie mee had of uiteindelijk zou krijgen overigens, maar dat is weer iets anders.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 feb 2007 07:01

Jullie hebben allemaal gelijk... soms ben je zo stom om te zoenen met iemand waarvan 't eigenlijk niet de bedoeling is. Maar hoe zou je het dan omschrijven? Wanneer wil je verkering en wanneer niet?

ikkie89
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ikkie89 » 16 feb 2007 10:34

nou hier een rijtje dan :wink:
ik wil verkering wanneer:
- er aan beide kanten verliefdheid is
- ik de persoon minstens een week ken
- we beiden het idee hebben dat de ander bij hen past
(hoe weet je dit?? gevoel denk ik ook al maakt verliefdheid soms blind :wink: )
- we elkaar beter willen leren kennen in een relatie
Wees eerst een individu voordat je een duo wordt

sluisje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sluisje » 16 feb 2007 12:48

ikkie89 schreef:nou hier een rijtje dan :wink:
ik wil verkering wanneer:
- er aan beide kanten verliefdheid is
- ik de persoon minstens een week ken
- we beiden het idee hebben dat de ander bij hen past
(hoe weet je dit?? gevoel denk ik ook al maakt verliefdheid soms blind :wink: )
- we elkaar beter willen leren kennen in een relatie

de persoon minstens een week ken??! een week maar? en dan al een relatie beginnen? niet een beetje vroeg?! :?

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 16 feb 2007 12:54

(lacht stiekum ;) volgens mij kan je elkaar beter eerst minstens 6 maanden kennen. behalve als je verkering niet serieus neemt natuurlijk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2007 13:07

haha dat verschilt per persoon... sommigen raken op de dag dat ze iemand ontmoeten al verliefd, spreken dat na een week uit en krijgen een relatie... en bij anderen duurt het allemaal veel langer. (ik noem geen namen :P)

Voordeel als je elkaar al een poos kent is dat je wat meer van elkaar weet en je dus ook niet verrast wordt doordat die ander toch wat anders in elkaar blijkt te steken dan je dacht :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 16 feb 2007 13:37

eksakt

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 16 feb 2007 13:53

Een week klinkt me ook wel wat kort ja, weinig basis om er dan al voor te kiezen. Maarja, je kunt ook gaan twijfelen of je toch niet grandioos de mist in gaat als je pas na een jaar ontdekt dat je misschien verliefd bent :P

(ik noem geen namen, waar ik meteen maar bij vermeld dat ik ook niet twijfel ondanks dat het een poosje duurde ;))
pobody's nerfect

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 16 feb 2007 15:05

m. tja ik vraag me af of dat een goede basis is, "mischien verlieft". ik denk dat verkering na minstens 6 maanden vriendschap toch meer richting liefde gaat.

Terug naar “Archief”