phox schreef:Boekenlezer schreef:Is er sprake van een situatie waarin een relatie niet gewenst is - als ik een dame ontmoet van wie ik weet dat zij al een verbintenis met een man heeft, of als ik weet dat ik qua geloof nooit één met haar kan worden - dan heeft dat zijn consequenties. Ik merk dat ik de mogelijkheid van verliefdheid dan gewoon afscherm voor mijzelf, en dan zal er op dat gebied in principe ook niks gebeuren.
Heb zoiets ooit meegemaakt met een dame die niet christelijk was en al jaren samenwoonde. Alsof dat nog niet genoeg was, wist ik ook dat het nooit echte liefde tussen ons zou kunnen worden. Toch had ik erg sterke gevoelens van verliefdheid, die ik slechts met grote moeite kon onderdrukken.
Toen haar relatie na enkele jaren (waarin we goed bevriend waren geraakt - en nog steeds zijn) uit ging, kwamen de gevoelens na enige tijd weer op en heb ik ze op een gegeven moment ook geuit, maar gelukkig waren ze niet wederzijds. Dat gevoel van "gelukkig" had ik vreemd genoeg niet alleen achteraf, maar al op het moment dat we het erover hadden.
Is dat dan raar, of gewoon héél raar???
Dat is wel zo handig, want ik herken de situatie van een niet-christen erg leuk vinden en het niet kunnen tegenhouden wel, alleen bij mij was het wederzijds. Ik vind het helemaal niet raar dat je dacht 'gelukkig', want leg maar eens uit waarom je geen relatie wil als je allebei smoorverliefd bent!
Verder kan het ook zijn dat als je iets wil onderdrukken, het juist komt en als je je er heel erg op focust (op die vlinders) dat ze dan wegvliegen...
en nu weer on topic: hoe weet je of iemand bij je past? Wel, ik denk dat je als je een leuke christen tegenkomt (of voor de niet-gelovigen onder ons: een leuke niet-christen) en je vindt elkaar wel leuk genoeg om elkaar te kussen, ga dan gewoon een verkering aan en geniet ervan. In de loop van de tijd merk je dan wel of je naar elkaar toe groeit of juist niet. Doe niet te geforceerd, geniet van de leuke tijd die je samen hebt en ga niet de hele tijd piekeren of die ander nou de ideale huwelijkskandidaat is of niet. Dat is zonde van de energie.