seksueel misbruik en kindermishandeling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 29 jan 2007 12:23

rafaell schreef:Wel, de cijfers waarop het rapport van Korpershoek gebaseerd is. Voor de zwartmakerij van Spons is dus geen enkele rechtvaardiging. Spons moet gewoon altijd bepaalde kerken zwartmaken, dat irriteert mij mateloos.

Spons moet eerst zichzelf eens onderbouwen voordat hij dingen gaat roepen. Zijn afkeer van de rechterflank ligt er zo dik bovenop dat alles wat hij zegt per definitie in twijfel moet worden getrokken...

Grow up, Spons.

sela

Berichtdoor sela » 29 jan 2007 13:23

nah, het principe van 'met de mantel der liefde bedekken' is anders in onze gezindte gebruikelijker dan in andere kringen.
en in het onderzoek zelf maakt Korpershoek ook een klein voorbehoud dat het eventuel wel eens vaker voor kan komen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jan 2007 13:27

Ik begrijp ook wel dat je zou verwachten dat het vaker voor zou komen, ivm meer hierarchische en besloten gezins- en samenlevingsstructuren en minder openheid over seks. Maar als cijfers anders uitwijzen zul je je hypothese toch moeten laten vallen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 29 jan 2007 13:37

Gaat achter spons staan

Juist omdat de reformatorische kring de gelederen gesloten houd, "kan" er juist daardoor een
scheve verhouding onstaan in de statistieken.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 29 jan 2007 13:41

[quote="Harm-J"]Gaat achter spons staan

Juist omdat de reformatorische kring de gelederen gesloten houd, "kan" er juist daardoor een
scheve verhouding onstaan in de statistieken.![/quote]

daar kan ik wel inkomen (alles gaat voor "wat zullen de mensen wel niet zeggen"achter gesloten deuren)

nou gebeuren dit soort dingen natuurlijk altijd achter geloten deuren
geloven is op jezus vertrouwen!
ook als je hem niet begrijpt.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 jan 2007 13:51

liisje schreef:
Harm-J schreef:Gaat achter spons staan

daar kan ik wel inkomen (alles gaat voor "wat zullen de mensen wel niet zeggen"achter gesloten deuren)

nou gebeuren dit soort dingen natuurlijk altijd achter geloten deuren

Niet midden op Zuidplein uiteraard.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 29 jan 2007 13:52

Aragorn schreef:Ik begrijp ook wel dat je zou verwachten dat het vaker voor zou komen, ivm meer hierarchische en besloten gezins- en samenlevingsstructuren en minder openheid over seks. Maar als cijfers anders uitwijzen zul je je hypothese toch moeten laten vallen.

Inderdaad.

Iets anders is de wijze waarop er mee wordt omgegaan. Ik kan me zo voorstellen dat daar wel verschillen zijn aan te wijzen tussen de reformatorische gemeenschap en de rest, omdat het aspect 'religie' kan worden ge- dan wel misbruikt om bepaalde daden een andere draai te geven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jan 2007 13:52

Ik ga er toch van uit dat dat onderzoek toch volgens de criteria van gedegen en valide wetenschapplijk onderzoek gedaan is. Bovendien is incest overal taboe, dus dat mechanisme lijkt me niet voorbehouden aan reformatorische kringen.

Je kunt het natuurlijk niet uitsluiten, maar ik zie weinig reden om het als een zeer reële mogelijkheid te beschouwen.

sela

Berichtdoor sela » 29 jan 2007 14:04

hoe dan ook, de cijfers tonen aan dat het er is. heeft iemand van jullie weleens met iemand gesproken die dit had meegemaakt. of erger ....

laten we het daar maar over hebben.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 29 jan 2007 14:27

Mijn opa bij zijn dochters. En hij zat fijn met z'n zwarte pak in de kerk goed omhoog naar de preeklezer te kijken. En zullen vast velen gedacht hebben: wat een goede vrome man. :frown:

sela

Berichtdoor sela » 29 jan 2007 14:29

:cry:

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jan 2007 14:30

Of het nu een heel open gezin is of een gesloten, of het nu een volstrekt atheïstisch gezin is of van de zwaarst reformatorische snit, er zijn dingen die niet en nooit naar buiten komen. Er is een 'ongeschreven wet' dat er dingen binnen de vier muren worden gehouden. Dat is van alle tijden.
Bij incest is er - in wel gezin dan ook - sprake van dwang, zoals Essieee al wat aangaf. Een kind wordt onder druk gezet niks te vertellen. Het is "jouw woord tegen de mijne" - en dat is een hele milde vorm van druk.
Veel erger is dat het kind de schuld krijgt. Het heeft erom gevraagd, als er lichamelijke reacties zijn die onwillekeurig zijn, (dus waar je niks aan kan doen - als het erg koud is ga je bv. rillen), hoort het dat 'je het toch wel lekker vindt'.
Een van de weinige redenen dat een kind uit een orthodox gezin er niet over gaat praten, ook niet in de volwassenheid, is dat het in de kerk hoort dat het 'doemwaardig' is. Een vader die het kind steeds maar weer duidelijk maakt dat het dat gebod overtreedt: "eert uw vader en uw moeder". Dan klopt het toch dat je doemwaardig bent en dat is er toch voor jou geen genade? En daarover praat je toch niet?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 29 jan 2007 14:40

sela schreef:hoe dan ook, de cijfers tonen aan dat het er is. heeft iemand van jullie weleens met iemand gesproken die dit had meegemaakt. of erger ....

laten we het daar maar over hebben.

Geen incest.... , wel ander ander zaken die ik hier niet schrijven wil, om mensen niet te bescha-
digen. Niemand die het wist... Ja dit gaat even over mijzelf. Vandaar dat ik ook zeker de stelling
hanteer: " Juist omdat de reformatorische kring de gelederen gesloten houd, "kan" er juist daar-
door een scheve verhouding onstaan in de statistieken.! Lees reformatorisch als Gkv.

Wie een kind wil slaan vind altijd wel een stok. :(
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 29 jan 2007 14:42

Aragorn schreef:

Ik ga er toch van uit dat dat onderzoek toch volgens de criteria van gedegen en valide wetenschapplijk onderzoek gedaan is. Bovendien is incest overal taboe, dus dat mechanisme lijkt me niet voorbehouden aan reformatorische kringen.

Je kunt het natuurlijk niet uitsluiten, maar ik zie weinig reden om het als een zeer reële mogelijkheid te beschouwen.

Inderdaad. In reformatorische kringen is men over het algemeen geslotener over sex, dit wil nog niet zeggen dat er dus meer incest is. Alsof ze in andere kringen in het openbaar lopen te vertellen dat ze incest plegen :roll:

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 29 jan 2007 14:45

rafaell schreef:
Inderdaad. In reformatorische kringen is men over het algemeen geslotener over sex, dit wil nog niet zeggen dat er dus meer incest is. Alsof ze in andere kringen in het openbaar lopen te vertellen dat ze incest plegen :roll:
Nee, maar het zou wel kunnen betekenen dat men minder goed met sexualiteit om kan gaan. Dat men frustraties opbouwt die men uitleeft op kleine kinderen. Het kan ook betekenen dat, mocht het in kleine kring bekend worden, men het onder het tapijt veegt.

Blijkbaar valt dat nog wel mee, maar de gedachtengang is zo gek nog niet hoor.

Terug naar “Archief”