Berichtdoor Boekenlezer » 20 aug 2008 18:11
Er is best wel wat liturgische diversiteit in de kerkelijke wereld. Protestants, Rooms-Katholiek, Oosters-Orthodox, het verschilt.
Ik kan me eigenlijk weinig boeken herinneren die de geschiedenis van de liturgie behandelen. Kan me niet herinneren dat ik die ooit in een boekhandel heb gezien. En dat vind ik eigenlijk een schande, want hoe kun je dan als kerklid weten waar je nou eigenlijk mee bezig bent?
Toevallig heeft mijn vader wel een serie van drie delen, die hier over gaat. Van dr. K. Deddens, met als titels: Het begon in Jeruzalem - Het liep uit op Trente - Herstel kwam uit Straatsburg. Het is het enige werk over dit onderwerp wat ik zou weten!
Persoonlijk spreekt de anglicaanse liturgie mij wel aan. Die wordt gekenmerkt door grote waardigheid, echt een sfeer van aanbidding en verering van God, terwijl er toch ook duidelijk ruimte voor een preek. Dat is voor mij gevoelsmatig een heel evenwichtige combinatie.
Tegenwoordig zijn er in bepaalde kerken liturgiecommissies. Maar hoe kunnen die relevant werk leveren, als dat gewoon een stel leken uit de kerk zijn, die verder ook niks van de geschiedenis van de liturgie afweten? Wordt het dan niet veel te veel zo van: 'dit vinden we wel leuk, en dit moeten we ook eens proberen.'? Krijg je dan niet een ontzettend a-historische manier van doen? Ja, krijgt het op die manier niet iets banaals? Immers, we belijden toch de kerk van alle tijden, en dat houdt ook in dat je oog hebt voor de traditie?
Zo maar wat dingen die door mijn gedachten gaan als het over liturgiecommissies gaat.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)