Wat komt er bij de liturgie kijken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 mei 2008 17:46

Wat komt er bij liturgie kijken?
Als je het mij vraagt: een hele geschiedenis. Vanwege mijn komende vakantie naar Rusland, is mijn leergierigheid weer eens door het een en ander gestimuleerd. Iets van Rusland is ook: de Russisch-Orthodoxe Kerk. En als je bij iets wel als eerste aan de liturgie denkt, dan wel bij dat kergenootschap.
Gisteravond ben ik eens begonnen om mij te verdiepen in de geschiedenis van de liturgie, en dan vooral met het oog op de Oosters-Orthodoxe Kerk. Cyrillus van Jeruzalem schijnt daarin een nogal belangrijke naam te zijn.
Gisteren kwam ik deze internetpagina tegen over liturgie: http://noemewv.nl/liturgica/lit7039.html.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 aug 2008 18:11

Er is best wel wat liturgische diversiteit in de kerkelijke wereld. Protestants, Rooms-Katholiek, Oosters-Orthodox, het verschilt.
Ik kan me eigenlijk weinig boeken herinneren die de geschiedenis van de liturgie behandelen. Kan me niet herinneren dat ik die ooit in een boekhandel heb gezien. En dat vind ik eigenlijk een schande, want hoe kun je dan als kerklid weten waar je nou eigenlijk mee bezig bent?
Toevallig heeft mijn vader wel een serie van drie delen, die hier over gaat. Van dr. K. Deddens, met als titels: Het begon in Jeruzalem - Het liep uit op Trente - Herstel kwam uit Straatsburg. Het is het enige werk over dit onderwerp wat ik zou weten!

Persoonlijk spreekt de anglicaanse liturgie mij wel aan. Die wordt gekenmerkt door grote waardigheid, echt een sfeer van aanbidding en verering van God, terwijl er toch ook duidelijk ruimte voor een preek. Dat is voor mij gevoelsmatig een heel evenwichtige combinatie.

Tegenwoordig zijn er in bepaalde kerken liturgiecommissies. Maar hoe kunnen die relevant werk leveren, als dat gewoon een stel leken uit de kerk zijn, die verder ook niks van de geschiedenis van de liturgie afweten? Wordt het dan niet veel te veel zo van: 'dit vinden we wel leuk, en dit moeten we ook eens proberen.'? Krijg je dan niet een ontzettend a-historische manier van doen? Ja, krijgt het op die manier niet iets banaals? Immers, we belijden toch de kerk van alle tijden, en dat houdt ook in dat je oog hebt voor de traditie?
Zo maar wat dingen die door mijn gedachten gaan als het over liturgiecommissies gaat.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 25 aug 2008 14:51

In de liturgiecommissie zit altijd de predikant en daarnaast de organist en (als die er is) de cantor. Verder een aantal mensen die zich bezonnen hebben op liturgische vraagstukken en daarmee enige kennis van zaken hebben.
Niet altijd hoeven mensen in de kerk een academische opleiding te hebben om achtergronden te kennen van de liturgie.
In de breedte van de PKN is er een cursus Theologische Vorming van Gemeenteleden. Daarin zit het vak liturgie en dat wordt gegeven door predikanten die weten waar ze het over hebben. Zo heb ik ooit les gehad van een uitgesproken liturg (al heb ik persoonlijk nooit in de eredienst/liturgiecommissie gezeten).

Terug naar “Archief”