euthenasie bij uitzichtloos en ondraagelijk lijden? (Betoog)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 dec 2006 07:09

Riska schreef:Ik beschouw mijzelf als gelovig, maar zie niet in hoe ik lijden moet zien in relatie tot een hoger doel... ik heb wat dat betreft alleen maar vraagtekens...

Een gelovige kan nog denken dat het lijden door God gegeven is en dat er een plan achter zit voor het hogere goed. ALs in: God zou je niet zo maar laten lijden, maar omdat hij er iets positiefs mee wil bereiken. Als je jezelf ziet als een klein maar onmisbaar onderdeeltje in het Grote Kosmische Plan van God lijkt het mij dat je daar enorme troost en kracht uit kan putten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 dec 2006 08:40

Dippie schreef:
Optimatus schreef:Is een dergelijke situatie nog te bestempelen als leven?

Wat bedoel je hiermee???

Wat denk je zelf?
Vind jij het leven aan een machine in volledige afhankelijkheid van die machine leven?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 dec 2006 09:51

MrSokkie schreef:Een gelovige kan nog denken dat het lijden door God gegeven is en dat er een plan achter zit voor het hogere goed. ALs in: God zou je niet zo maar laten lijden, maar omdat hij er iets positiefs mee wil bereiken. Als je jezelf ziet als een klein maar onmisbaar onderdeeltje in het Grote Kosmische Plan van God lijkt het mij dat je daar enorme troost en kracht uit kan putten.

Voor mij zelf is het een onzinnig idee dat God lijden gebruikt. Hij is wel in het lijden - dwz. dat Hij mij bijstaat.

Ikzelf mag ook alleen maar aangeven als ik het ervaar als iets van God. Zodra een ander dat zegt is het een vorm van 'goedkope troost'...

Cisca

Berichtdoor Cisca » 20 dec 2006 09:57

MrSokkie schreef:Fysieke pijn kan je ook niet meten, je kunt alleen afgaan op wat de patient je vertelt.

Precies, daarbij heeft de één een hogere pijngrens dan de ander.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 20 dec 2006 10:41

Optimatus schreef:
Dippie schreef:

Wat bedoel je hiermee???

Wat denk je zelf?
Vind jij het leven aan een machine in volledige afhankelijkheid van die machine leven?

Ik heb toch gezegd dat zij niet fulltime aan de zuurstof zit? Ik zei: op zn tijd. Dat betekent dus, dat ALS ze zuurstof nodig heeft, wij haar dat kunnen geven.
Afbeelding

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 dec 2006 10:57

Riska schreef:Voor mij zelf is het een onzinnig idee dat God lijden gebruikt. Hij is wel in het lijden - dwz. dat Hij mij bijstaat.

Ieder zijn eigen ideeën. Ik ben er wel van overtuigd dat lijden een hoger doel kan dienen.

Ikzelf mag ook alleen maar aangeven als ik het ervaar als iets van God. Zodra een ander dat zegt is het een vorm van 'goedkope troost'...

Het is inderdaad een enorme dooddoener (haha). Daarom al helemaal als iemand het zegt tegen iemand die niet eens in God gelooft.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 dec 2006 11:55

Dippie schreef:
Optimatus schreef:
Dippie schreef:

Wat bedoel je hiermee???

Wat denk je zelf?

Ik heb toch gezegd dat zij niet fulltime aan de zuurstof zit? Ik zei: op zn tijd. Dat betekent dus, dat ALS ze zuurstof nodig heeft, wij haar dat kunnen geven.

Nu, niemand zegt je dat dat niet goed is, en niemand zegt dat men maar euthanasie moet plegen op jouw zus. Maar wat er wél wordt gezegd is dat er situaties KUNNEN zijn waarin mensen LOGISCHERWIJS besluiten om WEL tot euthanasie over te gaan.

Essie's argument dat wij het recht niet hebben om in te grijpen vind ik - ook vanuit christelijk oogpunt - nonsens. Nogmaals: met dat argument zijn mensen tegen inenting van kinderen, tegen medicijngebruik, et cetera... :(

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 20 dec 2006 13:09

in een korte tijd zijn er 2 mensen overleden op mijn werk die euthanasie hebben gedaan. Ikzelf vind het een heel akelig idee maar ik kan die mensen wel begrijpen die hadden zo ontzettend veel pijn en niks hielp meer tegen de pijn.
Hun hart was zo sterk dat ze nog maanden konden leven. En die hadden vast laten leggen dat ze dat wilden.
Ik mocht erbij zijn als ze die injectie kregen maar heb het bewust niet gedaan omdat ik het gewoon niet wilde zien.
En je kan je natuurlijk altijd afvragen moet je iemand wel in leven houden met beademing enz enz dat is gewoon heel erg moeilijk omdat je ze niet kwijt wil maar heeft het nog wel meerwaarde??

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 dec 2006 13:21

Mijn oom kreeg jaren geleden een hersenvliesontsteking. Dit werd een hersenontsteking. Hij lag in coma. Het zou nooit meer goedkomen. Het was een lijden wat niet zou ophouden. De artsen stelden euthanasie voor, maar mijn tante wilde dat absoluut niet. Dus hij bleef liggen zoals hij lag. Maar wonder boven wonder begon hij te genezen! En wat niemand had verwacht: hij werd de man die hij altijd was. Hij kon alles weer, autorijden, werken, alles! Als ik er aan denk, dat als er euthanasie was toegepast, hij er dus niet meer geweest zou zijn! Terwijl we nu jaren verder zijn en hij gewoon nog leeft!

Verder vind ik dat je euthanasie niet over één kam kunt scheren met medicijnen en inentingen. Euthanasie is gewoon leven beeindigen en dat is niet aan ons mensen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2006 13:25

rosalie83 schreef:Verder vind ik dat je euthanasie niet over één kam kunt scheren met medicijnen en inentingen. Euthanasie is gewoon leven beeindigen en dat is niet aan ons mensen.

Leven verlengen wel?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 dec 2006 13:29

Wij verlengen ons leven zelf niet door medicijnen te nemen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2006 13:30

rosalie83 schreef:Wij verlengen ons leven zelf niet door medicijnen te nemen.

Eh, er zijn genoeg mensen die binnen een paar dagen dood zijn als ze zouden stoppen met hun medicijnen. Of a la minute als je de stekker eruittrekt.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 dec 2006 16:50

Je moet natuurlijk heel erg uitkijken dat je niet tegen euthenasie bent omdat JIJ je naasten nog niet wilt missen. Dat je tegen euthenasie bent, dat kan ik nog wel begrijpen, maar als het om egoistische redenen is, dan vond ik dat niet erg sterk.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 dec 2006 18:23

Aragorn schreef:
rosalie83 schreef:Wij verlengen ons leven zelf niet door medicijnen te nemen.

Eh, er zijn genoeg mensen die binnen een paar dagen dood zijn als ze zouden stoppen met hun medicijnen. Of a la minute als je de stekker eruittrekt.

Rosalie, wil je daarmee zeggen dat we -ook al gebruiken we 'levensrekkende medicijnen' toch uiteindelijk op Gods tijd sterven? Dat is geen argument tegen euthanasie: als je stelt dat God bepaalt waneer je overlijdt, geldt dat óók in geval van euthanasie...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 dec 2006 22:33

kurtyo schreef:
Dippie schreef:
Optimatus schreef:
Dippie schreef:

Wat bedoel je hiermee???

Wat denk je zelf?

Nu, niemand zegt je dat dat niet goed is, en niemand zegt dat men maar euthanasie moet plegen op jouw zus. Maar wat er wél wordt gezegd is dat er situaties KUNNEN zijn waarin mensen LOGISCHERWIJS besluiten om WEL tot euthanasie over te gaan.

Essie's argument dat wij het recht niet hebben om in te grijpen vind ik - ook vanuit christelijk oogpunt - nonsens. Nogmaals: met dat argument zijn mensen tegen inenting van kinderen, tegen medicijngebruik, et cetera... :(

Hangt er vanaf hoe je het opvat!
M.i. mag je niet ingrijpen in de zin van; een einde maken aan iemands leven, door actieve autanasie toe te passen,....versterven of abstineren is totaal anders!
Menselijk leven eindeloos rekken is ook niet wat de bedoeling is volgens mij, we hebben hierin een eigen verantwoordelijkheid, maar ik ben van mening dat mijn mening gebaseerd is op God's Woord; Gij zult niet doden!

Terug naar “Archief”