Consequent leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LM » 12 okt 2007 23:05

Het woord regel kan je al op het verkeerde been zetten. Het suggereert dat je deze regel MOET houden om een christen te zijn. Als je dicht bij God leeft (waarbij Zijn woord erg belangrijk is) zal Hij zelf door Zijn geest je laten zien hoe je moet leven. De motivatie komt dan van binnenuit en wordt niet als een regel van buitenaf opgelegd. Je aan regels houden leidt tot niets. Hooguit een keurig leven. Dat is prima maar is het ook voldoende om behouden te worden?

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 23 okt 2007 12:25

Mijns inziens niet. Als je altijd de regels opvolgd, stel dat dat goed geloven is, dan zal minder snel uit het hart gaan, eerder omdat er zoveel sociale controle is end.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Riska

Berichtdoor Riska » 23 okt 2007 13:03

The Engineer schreef:Mijns inziens niet. Als je altijd de regels opvolgd, stel dat dat goed geloven is, dan zal minder snel uit het hart gaan, eerder omdat er zoveel sociale controle is end.

De refo-wereld kan ik jouw ogen niet veel goed doen he? Ik vind dat je in veel topics nogal respectloos omgaat met het gedachtegoed van "de Refo's".
Nee, ik ben het lang niet altijd met ze eens, ben dan ook geen Refo - wat je daaronder ook verstaat - maar ik probeer wel respectvol te blijven.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 okt 2007 13:06

Het is ook maar net hoe je er zelf mee omgaat. Ik heb op moment genoeg gesprekken over de verschillen die ik zie in verhouding tot de kerk. Er zijn er idd een aantal waar moeilijk mee te praten is maar heb er nu ook gevonden die wel bereid zijn er naar te luisteren.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 24 okt 2007 12:10

De refo-wereld kan ik jouw ogen niet veel goed doen he? Ik vind dat je in veel topics nogal respectloos omgaat met het gedachtegoed van "de Refo's".
Nee, ik ben het lang niet altijd met ze eens, ben dan ook geen Refo - wat je daaronder ook verstaat - maar ik probeer wel respectvol te blijven.

Als je in een refo-kerk zit met een coupe ala Bono, wordt je aangekeken als een zak vuil.
Als je op een refo-school komt met dezelfde coupe een een wat lange wollen jas krijg je een zelfde blik.
Er is aangetoond dat refo's een grotere hekel hebben aan buitenlanders.
Er zijn sterke vermoedens, die vaak ook bevestigd worden, dat velen een hekel hebben aan homo's
Als je in een andere kerk bent wordt je, als je pech hebt, door je schoonouders aangekeken als een zak stront.
Moskeeen bouwen wordt verboden, maar kerken verbouwen niet.
Als de moslims beledigt worden hoor je ze niet, maar als de joden beledigt worden schreeuwen ze moord en brand.

Vind jij dit alles wel respectvol dan? Ik vind dat onrespectvol, hypocriet en inconsequent.
Ik heb heel lang geprobeerd met respect naar deze mensen te kijken. Maar een deel van de refo's, in het midden gelaten hoe groot dat deel, heeft zichzelf flink te kakken gezet.

En ik probeer ook nog steeds respectvol te blijven, en dat ben ik ook ten opzichte van het geloof, alleen is dat moeilijk op het gebied van de uitvoering daarvan.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 okt 2007 13:01

als jij je respect voor de ander niet kan uitvoeren naar ze, dan moet je ook niet verwachten dat ze respectvol naar jou zijn. Ik begrijp dan ook niet waarom je dat dan wel van hen verwacht. Dat is hypocriet en inconsequent.

Het zal zeker door een aantal refo's zo gedaan worden. Dat zal ik niet ontkennen. Maar als jij je zo door dit groepje laat beinvloeden, vraag ik mij af of je nog wel oog hebt voor de andere deel van de refo's. Je laat nu de goede refo's onder de kwade lijden. Dat is pas onrespectvol.

Daarbij verlaag jij je nu tot het gedrag van de personen die volgens jou totaal verkeerd bezig zijn. Zet je daar dan boven en negeer het of zeg er tegen die bepaalde personenen wat van.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 24 okt 2007 17:13

als jij je respect voor de ander niet kan uitvoeren naar ze, dan moet je ook niet verwachten dat ze respectvol naar jou zijn. Ik begrijp dan ook niet waarom je dat dan wel van hen verwacht. Dat is hypocriet en inconsequent.

Het zal zeker door een aantal refo's zo gedaan worden. Dat zal ik niet ontkennen. Maar als jij je zo door dit groepje laat beinvloeden, vraag ik mij af of je nog wel oog hebt voor de andere deel van de refo's. Je laat nu de goede refo's onder de kwade lijden. Dat is pas onrespectvol.

Je verdraait mijn woorden. Ik heb heel lang geprobeerd om respect voor ze te hebben. Dit dus terwijl ze dat niet voor mij hadden. Maar des te meer ik van hun trekjes zag des te kwalijker vind ik dat.
Ik moet daar wel aan toe voegen dat als iemand, in mijn ogen, ok is hij mijn volle respect krijgt. In eerste instantie krijgt iedereen mijn respect.

ik schreef:
En ik probeer ook nog steeds respectvol te blijven, en dat ben ik ook ten opzichte van het geloof, alleen is dat moeilijk op het gebied van de uitvoering daarvan.

Dat ik het moeilijk vind mag duidelijk zijn, maar ik probeer het nog steeds om de reden dat ik mij niet tot hun niveau mag verlagen, en dat doe ik ook niet. Al heb ik daar deze keer wel de schijn van gegeven ja.

Ik heb altijd geleerd, iets dat ook in de bijbel staat, Hebt respect voor elkaar, en wees elkander daarin voor. En dat doet nou een bepaald gedeelte absoluut niet.

Daarbij verlaag jij je nu tot het gedrag van de personen die volgens jou totaal verkeerd bezig zijn. Zet je daar dan boven en negeer het of zeg er tegen die bepaalde personenen wat van.

Er iets van zeggen? Ze nemen niets van mij aan, voor hen ben ik de duivel. Ik denk te open, te liberaal, ik heb lang haar (wat is lang?). Ze gaan nog net niet zoeken naar m'n hoorntjes of m'n pijlstaart.

Voor de rest probeer ik erboven te staan, maar eigenlijk heb ik gewoon zwaar medelijden met dat soort mensen.
Laatst gewijzigd door The Engineer op 24 okt 2007 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 okt 2007 17:16

Maar dit is een forum van en voor 'dat soort mensen'. (akleige term overigens).
Waarom kom je dan op dit forum? Als je zulke negatieve ervaringen hebt?

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 24 okt 2007 17:21

Om erachter te komen of iedereen zo is. Gelukkig is dat niet zo.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 30 okt 2007 17:16

Helaas is het eerder door mij gestarte topic gesloten door de Moderators.
Er is mij herhaaldelijk gevraagd om met betere onderbouwing voor mijn uitgesproken mening te komen. Dat heb ik gedaan, en nu wordt het verwijderd. Jammer is dat.

Net als eerdere topic waar kritiek werd geuit werd dit bijna direct gesloten. Is men hier bang voor kritiek, die in in dit geval toch echt onderbouwd was?

Ook vind ik het vreemd dat de benadeelde, ik in dit geval niet zijn zegje mag doen, maar een stuk of 5 "rechters" beslissen, zonder beide partijen gehoord te hebben.

Ik heb het al heel vaak gezegd en daarom open ik er een topic over.

Er is een relevant aantal mensen binnen de reformatorische kring hypocriet, inconsequent, discriminerend en respectloos. Dit ook binnen de SGP en het Hoornbeeckcollege. Let wel: er wordt geen vergelijk gemaakt met andere bevolkingsgroepen. Dit gaat enkel en alleen over deze zuil. Gezien de bijbelse normen en waarden mag dat wel wat minder. En als je toch een vergelijking wil maken, dan mag je gerust zeggen dat een christen wel een stuk minder hypocriet zou mogen zijn dan een niet-christen.

Ik zal beginnen met de SGP:

In het partijprogramma staan de volgende punten.

De mogelijkheid van het zogeheten 'homohuwelijk' wordt zo snel mogelijk weer ongedaan gemaakt.

Adoptie door homoparen is geen optie.

Discriminatie op basis van ras, afkomst of huidskleur is in strijd met de bijbelse gelijkwaardigheid van mensen. Een krachtige bestrijding daarvan blijft nodig.

Gebeuren er op islamitische scholen of in moskeeën dingen die niet door de beugel kunnen (zoals het zaaien van haat of het verheerlijken van geweld), dan moeten die scholen en moskeeën gesloten worden.

De bouw van moskeeën mag niet worden bevorderd. In ieder geval mag er geen vergunning worden verleend voor de bouw van opzichtige ‘megamoskeeën’.

Deze punten uit het verkiezingsprogramma van de SGP getuigen van respectloosheid en mede daaruit voortkomend hypocrisie.

Respectloos omdat homo's en moslims siginificant worden achtergesteld. Hier vind dus discriminatie plaats. Homo-paren mogen geen kinderen adopteren, maar hetero-paren wel. Er wordt onderscheid gemaakt, en dus gediscrimineerd. Hetzelfde met het homo-huwelijk.
Christenen mogen (mega)kerken bouwen, maar moslims niet. Hetzelfde verhaal.
Ook misstanden op moslim scholen worden appart genoemd. Dit terwijl er op het Hoornbeeck ook significante misstanden zijn, op welke ik straks zal ingaan.

Vervolgens staat er in hetzelfde programma dat discriminatie op welke grond dan ook niet is toegestaan. Ook in combinatie met de bijbel. Terwijl ze het zelf ook doen. Dat is dus hypocriet.
In het licht van de bijbel is dat ook nog eens hypocriet. In de bijbel staat toch echt “Heb uw naaste lief als uzelf” er staat daar niet bij “behalve moslims” of “behalve homo’s”
Ook staat er in de bijbel: “Hebt respect voor elkander en wees elkaar daarin voor”
Gek dat de SGP daar niets mee doet.

Toen Wilders zwaaide met het verbod op de Koran heeft de SGP niets gezegd. Toen Dhr. Plasterk zwaaide met het legaliseren van Mein Kampf was het moord en brand, want de Joden werden beledigd. Is het niet zo, ook vanuit bijbels oogpunt, dat je beide bevolkingsgroepen niet mag kwetsen? Dat is dus inconsequent.
In veel reformatorisch kerken wordt gezegd: “Als je niets zegt van een vloek, vloek je mee”
Als je niets zegt van een belediging, beledig je dan niet net zo hard mee?
Dan het Hoornbeeck.

Elke school mag eigen regels opstellen, waar ik het bij voorbaat niet mee eens ben, maar dat daargelaten, zo ook het Hoornbeeck. Het Hoornbeeck stelt regels met betrekking tot kleding, vormen van media enz. Dat mag dus. Echter zij moeten wel goed gehanteerd worden.
Diverse leerlingen zijn geweigerd, om onder andere de volgende redenen:

Zus draagt broek
TV thuis
Er wordt CU in plaats van SGP gestemd
Ouders van de leerling hebben te kennen gegeven voor een medezeggenschapsraad te zijn.
Er wordt thuis niet de statenvertaling gelezen.

Ten eerste druist dit danig in tegen het recht van de privacy. En dus tegen de bijbel waar staat: “Heb respect voor de overheid.”

Ten tweede wordt dit niet consequent toegepast:

MissF schreef namelijk

Als ze nou consequent zijn, zou ik er geen probleem mee hebben. Ik zou gewoon mijn kind of mezelf er nooit aanmelden. Maar ze zijn gewoon NIET consequent.
Mijn broertje is zonder ook maar een enkel gesprek aangenomen.
INgevuld op het formulier: we lezen thuis NBV, we hebben TV, we dragen broeken (jaja, ook mijn moeder), we stemmen GEEN SGP, maar CU.
En zonder slag of stoot aangenomen.

Het lijkt erop dat de school hier een fout heeft gemaakt.

Echter, ik hoor veel meer van dit soort verhalen. Het lijkt dus geen incidenteel probleem maar een structureel probleem.

In de reformatorisch kring heerst de opvatting dat men niet van de wereld is/mag zijn.
Kijkend naar het Hoornbeeck levert dat het volgende op.

Het Hoornbeeck biedt de opleiding SPW aan. Veelal door vrouwen gedaan. Er wordt hier onder andere aandacht besteedt aan de kinderopvang. In de huidige tijd, waarin de huizen zo duur zijn dat een echtpaar samen moet werken en de kinderen dus naar de opvang moeten.

Dit terwijl veel reformatorischen, inclusief de SGP, vinden dat dat niet mag. Dat is werelds, je behoort toe aan de wereld.
Maar goed, het kind gaat naar de dagopvang en wordt daar opgevangen door een vrouw met een SPW achtergrond. Die werkt dus terwijl ze eventueel ook kinderen thuis heeft zitten.
Waarom biedt het Hoornbeeck dan SPW aan? Simpel: winst. En dus getuigen ze dat ze de wereld voor hun eigen principes zetten.
Oftewel dat is driedubbel hypocriet.

Dan kom ik bij een aantal gevallen die ik zelf heb meegemaakt. En dus niet te bewijzen, maar ze zijn toch echt waar, ongeacht wat andere personen denken te weten.

Homo’s worden minderwaardig geacht. Jullie zullen toch moeten erkennen dat dit in de reformatorische kringen algemeen goed is. Lees hiervoor mijn eerder genoemde redenatie.

Buitenlanders worden minderwaardig geacht. Dit is zelfs bewezen.

Zowel op een reformatorische school als in reformatorische kerk wordt je aangekeken als een hoop schijt als je buiten de boot valt. Zou men niet juist blij moeten zijn dat er iemand anders bij hen naar binnen gaat?

Sommige mensen doen heel minderwaardig over andere kerken. Ook hier is weer “Heb uw naaste lief als uzelf” van toepassing. Ook staat er in de bijbel dat ieder voor God leeft en niet voor een ander.

Veel reformatorisch mogen op zondag niet kopen, want dan werkt er iemand voor je. Als je gas, water en licht gebruikt werken er ook mensen voor je. Dit is dus inconsequent. Het kan zeker zonder deze 3. Flessen water, koken op een eigen gasstel en licht uit kaarsen. Of is de gemakkelijkheid belangrijker dan je geloof?

Net als eerder benoemd zeggen velen dat ze niet van de wereld zijn. Maar ze gaan wel naar de winkel om modieuze kleren te kopen. Als er iets typisch werelds is, is het mode wel.

Dit heb ik geschreven naar aanleiding van mijn eigen off-topic geblaat. Als ik het fout zie, zeg dat dan, als het waar is wat ik zie is dat niet best.

Dit had ik op dat eerder genoemde topic geschreven. 1 van de moderatoren heeft mij toen hierheen verwezen.

Nogmaals: Klopt mijn beeld?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 okt 2007 18:42

The Engineer schreef:Helaas is het eerder door mij gestarte topic gesloten door de Moderators.
Er is mij herhaaldelijk gevraagd om met betere onderbouwing voor mijn uitgesproken mening te komen. Dat heb ik gedaan, en nu wordt het verwijderd. Jammer is dat.

Net als eerdere topic waar kritiek werd geuit werd dit bijna direct gesloten. Is men hier bang voor kritiek, die in in dit geval toch echt onderbouwd was?

Ook vind ik het vreemd dat de benadeelde, ik in dit geval niet zijn zegje mag doen, maar een stuk of 5 "rechters" beslissen, zonder beide partijen gehoord te hebben.

:roll: Als je het gelijk in dit topic had gezet had er niets aan de hand geweest, kritiek mag maar het moet wel een grond hebben.

Er is een relevant aantal mensen binnen de reformatorische kring hypocriet, inconsequent, discriminerend en respectloos.

Dit is dus een open discussie volgens jou?

Ik zal beginnen met de SGP:

In het partijprogramma staan de volgende punten.

De mogelijkheid van het zogeheten 'homohuwelijk' wordt zo snel mogelijk weer ongedaan gemaakt.

Adoptie door homoparen is geen optie.

Discriminatie op basis van ras, afkomst of huidskleur is in strijd met de bijbelse gelijkwaardigheid van mensen. Een krachtige bestrijding daarvan blijft nodig.

Gebeuren er op islamitische scholen of in moskeeën dingen die niet door de beugel kunnen (zoals het zaaien van haat of het verheerlijken van geweld), dan moeten die scholen en moskeeën gesloten worden.

De bouw van moskeeën mag niet worden bevorderd. In ieder geval mag er geen vergunning worden verleend voor de bouw van opzichtige ‘megamoskeeën’.

Deze punten uit het verkiezingsprogramma van de SGP getuigen van respectloosheid en mede daaruit voortkomend hypocrisie.

Dit lijkt mij behoorlijk consequent voor een reformatorische partij.
Respectloos omdat homo's en moslims significant worden achtergesteld. Hier vind dus discriminatie plaats. Homo-paren mogen geen kinderen adopteren, maar hetero-paren wel. Er wordt onderscheid gemaakt, en dus gediscrimineerd. Hetzelfde met het homo-huwelijk.
Christenen mogen (mega)kerken bouwen, maar moslims niet. Hetzelfde verhaal.
Ook misstanden op moslim scholen worden appart genoemd. Dit terwijl er op het Hoornbeeck ook significante misstanden zijn, op welke ik straks zal ingaan.

Er wordt een onderscheid gemaakt op grond van de bijbel, dit lijkt me wel het minste wat je van een reformatorische partij mag verwachten, dus ook hier zijn ze weer consequent.

Vervolgens staat er in hetzelfde programma dat discriminatie op welke grond dan ook niet is toegestaan. Ook in combinatie met de bijbel. Terwijl ze het zelf ook doen. Dat is dus hypocriet.
In het licht van de bijbel is dat ook nog eens hypocriet. In de bijbel staat toch echt “Heb uw naaste lief als uzelf” er staat daar niet bij “behalve moslims” of “behalve homo’s”
Ook staat er in de bijbel: “Hebt respect voor elkander en wees elkaar daarin voor”
Gek dat de SGP daar niets mee doet

Je snapt zelf natuurlijk ook wel dat dit onzin is, de SGP verbied geen moskeeën omdat ze Moslims haten, juist vanuit een bijbelse naastenliefde wil je niet dat iemand gaat geloven in een anti-christelijk geloof, daaruit volgt dat je dus niet gaat meewerken aan de verbreiding van dit geloof.
Dus ook dit is voluit consequent van de SGP.
Website van de SGP schreef:De SGP ziet de islam als een godsdienst die de stabiliteit van onze democratie en maatschappij in gevaar brengt. De invloed van deze godsdienst, die mensen van het heil afvoert, moet daarom tegengegaan worden. Dat laat onverlet dat we moslims zien als onze medemensen die we op respectvolle wijze vanuit onze christelijke overtuiging zullen bejegenen.

Toen Wilders zwaaide met het verbod op de Koran heeft de SGP niets gezegd. Toen Dhr. Plasterk zwaaide met het legaliseren van Mein Kampf was het moord en brand, want de Joden werden beledigd. Is het niet zo, ook vanuit bijbels oogpunt, dat je beide bevolkingsgroepen niet mag kwetsen? Dat is dus inconsequent.
In veel reformatorisch kerken wordt gezegd: “Als je niets zegt van een vloek, vloek je mee”
Als je niets zegt van een belediging, beledig je dan niet net zo hard mee?

Kwetsen mag niet, daar is hier echter geen sprake van.

Dan het Hoornbeeck.

Elke school mag eigen regels opstellen, waar ik het bij voorbaat niet mee eens ben, maar dat daargelaten, zo ook het Hoornbeeck. Het Hoornbeeck stelt regels met betrekking tot kleding, vormen van media enz. Dat mag dus. Echter zij moeten wel goed gehanteerd worden.
Diverse leerlingen zijn geweigerd, om onder andere de volgende redenen:

Zus draagt broek
TV thuis
Er wordt CU in plaats van SGP gestemd
Ouders van de leerling hebben te kennen gegeven voor een medezeggenschapsraad te zijn.
Er wordt thuis niet de statenvertaling gelezen.

Ten eerste druist dit danig in tegen het recht van de privacy. En dus tegen de bijbel waar staat: “Heb respect voor de overheid.”

Mensen geven deze gegevens vrijwillig, het is wettelijk toegestaan deze gegevens te vragen, de privacy is hier dus niet in het geding.
Wij dienen de overheid te respecteren, de overheid die toestemming heeft gegeven om scholen van bijzondere ( lees in dit geval reformatorische) aard te stichten, die scholen mogen "bijzondere" voorwaarden stellen. Dit gaat dus niet in tegen het gezag van de overheid.

Ten tweede wordt dit niet consequent toegepast:

MissF schreef namelijk

Quote:
Als ze nou consequent zijn, zou ik er geen probleem mee hebben. Ik zou gewoon mijn kind of mezelf er nooit aanmelden. Maar ze zijn gewoon NIET consequent.
Mijn broertje is zonder ook maar een enkel gesprek aangenomen.
INgevuld op het formulier: we lezen thuis NBV, we hebben TV, we dragen broeken (jaja, ook mijn moeder), we stemmen GEEN SGP, maar CU.
En zonder slag of stoot aangenomen.

Het lijkt erop dat de school hier een fout heeft gemaakt.

Echter, ik hoor veel meer van dit soort verhalen. Het lijkt dus geen incidenteel probleem maar een structureel probleem.

De overheid eist dat dit toelatingsbeleid consequent word toegepast, als het Hoornbeeck dit niet doet is zij inderdaad verkeerd bezig.
In de reformatorisch kring heerst de opvatting dat men niet van de wereld is/mag zijn.
Kijkend naar het Hoornbeeck levert dat het volgende op.

Het Hoornbeeck biedt de opleiding SPW aan. Veelal door vrouwen gedaan. Er wordt hier onder andere aandacht besteedt aan de kinderopvang. In de huidige tijd, waarin de huizen zo duur zijn dat een echtpaar samen moet werken en de kinderen dus naar de opvang moeten.

Dit terwijl veel reformatorischen, inclusief de SGP, vinden dat dat niet mag. Dat is werelds, je behoort toe aan de wereld.
Maar goed, het kind gaat naar de dagopvang en wordt daar opgevangen door een vrouw met een SPW achtergrond. Die werkt dus terwijl ze eventueel ook kinderen thuis heeft zitten.
Waarom biedt het Hoornbeeck dan SPW aan? Simpel: winst. En dus getuigen ze dat ze de wereld voor hun eigen principes zetten.
Oftewel dat is driedubbel hypocriet.

Men vind dat kinderen moeten worden opgevoed in binnen de band van de eigen familie, waarmee niet gezegd is dat een vrouw niet enkele uurtjes per week zou mogen werken.
Wat betreft de SPW opleiding, wat jij noemt is maar 1 van de vele werkterreinen van een SPW-er, het is dus helemaal niet zo dat iemand die deze opleiding doet in de kinderopvang moet gaan werken.

Dan kom ik bij een aantal gevallen die ik zelf heb meegemaakt. En dus niet te bewijzen, maar ze zijn toch echt waar, ongeacht wat andere personen denken te weten.

Homo’s worden minderwaardig geacht. Jullie zullen toch moeten erkennen dat dit in de reformatorische kringen algemeen goed is. Lees hiervoor mijn eerder genoemde redenatie.

Buitenlanders worden minderwaardig geacht. Dit is zelfs bewezen.

Zowel op een reformatorische school als in reformatorische kerk wordt je aangekeken als een hoop schijt als je buiten de boot valt. Zou men niet juist blij moeten zijn dat er iemand anders bij hen naar binnen gaat?

Sommige mensen doen heel minderwaardig over andere kerken. Ook hier is weer “Heb uw naaste lief als uzelf” van toepassing. Ook staat er in de bijbel dat ieder voor God leeft en niet voor een ander.

Dit komt helaas ook onder refo´s voor ja, het zijn net echte mensen he?
Ik wil dit echt niet even afdoen als niet belangrijk, maar onder elke bevolkingsgroep is wel een groep die zich verkeerd gedraagt.

Veel reformatorisch mogen op zondag niet kopen, want dan werkt er iemand voor je. Als je gas, water en licht gebruikt werken er ook mensen voor je. Dit is dus inconsequent. Het kan zeker zonder deze 3. Flessen water, koken op een eigen gasstel en licht uit kaarsen. Of is de gemakkelijkheid belangrijker dan je geloof?

:roll: Jij vind dit redelijk, of wordt je nu ook een beetje hypocriet?

Net als eerder benoemd zeggen velen dat ze niet van de wereld zijn. Maar ze gaan wel naar de winkel om modieuze kleren te kopen. Als er iets typisch werelds is, is het mode wel.

Met er netjes bijlopen is niets mis, 250 euro uitgeven voor een rokje zou ik ook niet echt een toonbeeld van de christelijke matigheid noemen.

Dit heb ik geschreven naar aanleiding van mijn eigen off-topic geblaat. Als ik het fout zie, zeg dat dan, als het waar is wat ik zie is dat niet best.

Er gaan inderdaad dingen verkeerd in de refo wereld, maar het beeld wat jij schetst is zwaar overdreven, en zit vol vooringenomenheid.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 30 okt 2007 19:26

Dit is dus een open discussie volgens jou?

Als je dit:

Er is een relevant aantal mensen binnen de reformatorische kring hypocriet, inconsequent, discriminerend en respectloos.

als een stelling opvalt is hier niks mis mee. Laat ik het ook nou net zo bedoeld hebben.

Dit lijkt mij behoorlijk consequent voor een reformatorische partij.

Ik zeg dat dit respectloos is, ik het niets gezegd over consequentie in dit genoemde geval.

Er wordt een onderscheid gemaakt op grond van de bijbel, dit lijkt me wel het minste wat je van een reformatorische partij mag verwachten, dus ook hier zijn ze weer consequent.

Op wat voor grond er onderscheid gemaakt wordt is niet relevant. Er wordt hoe dan ook gediscrimineerd. Discriminatie is tegen de wet en dus het overtreden van een wet, je zou het zelfs onder smaad kunnen scharen, en is dus ook tegen de bijbel (heb respect voor de overheid). In die zin zijn ze dus hypocriet.
Verder staat er:

In hun partijprogramma. Overigens valt mij op dat er niet het wordt geloofsovertuiging in staat. Je zou hier dus de conclusie uit kunnen trekken dat discriminatie, op basis van geloofsovertuiging volgens de SGP WEL mag. En dat is ook nog steeds hypocriet. Mensen minderwaardig achten en achter stellen gebeurd niet uit naastenliefde. En laat dat nou net van je in de bijbel gevraagd worden.

Je snapt zelf natuurlijk ook wel dat dit onzin is, de SGP verbied geen moskeeën omdat ze Moslims haten, juist vanuit een bijbelse naastenliefde wil je niet dat iemand gaat geloven in een anti-christelijk geloof, daaruit volgt dat je dus niet gaat meewerken aan de verbreiding van dit geloof.

Iemand die genoeg respect heeft zou dit zo laten. Je hebt hun geloof te respecteren, of je het daar nou mee eens bent of niet.
Besides of je nou het geloof of de mensen achtersteld, dat maakt niet uit. Er wordt onderscheid gemaakt in het wel laten bouwen van kerken of synagoges en moskeeën. En dat is dus discriminatie, dus geen naastenliefde en dus hypocriet. Of ik moet dat fout zien.

Kwetsen mag niet, daar is hier echter geen sprake van.

Van beide voorbeelden, van Wilders en Plasterk werd gezegd dat er gekwetst werd. Er is dus sprake van kwetsen. Van het ene, Mein Kampf heeft de SGP aangegeven dat dit een belediging/kwetsend was voor de Joden, van het andere heeft de SGP niets gezegd.

Mensen geven deze gegevens vrijwillig, het is wettelijk toegestaan deze gegevens te vragen, de privacy is hier dus niet in het geding.

Tegenstelling in de wet, aan de ene kant mag je dit vragen aan de andere kant kan men deze gegevens beschermen doormiddel van de wet op de privacy. Dit argument komt daarmee dan te vervallen.

De overheid eist dat dit toelatingsbeleid consequent word toegepast, als het Hoornbeeck dit niet doet is zij inderdaad verkeerd bezig.

Wat het Hoornbeeck dus niet doet, getuige de verloren rechtzaak.

Wat betreft de SPW opleiding, wat jij noemt is maar 1 van de vele werkterreinen van een SPW-er

Het overgrote deel van de SPW'ers zijn weldegelijk vrouwen.

Dit komt helaas ook onder refo´s voor ja, het zijn net echte mensen he?
Ik wil dit echt niet even afdoen als niet belangrijk, maar onder elke bevolkingsgroep is wel een groep die zich verkeerd gedraagt.

Aan het begin van mijn post heb ik gezegd dat ik die vergelijking nou net niet wilde maken, en als je dat al zou doen, zou een christen zich beter moeten gedragen.

Jij vind dit redelijk, of wordt je nu ook een beetje hypocriet?

Of het redelijk is? Nee dat niet. Maar op deze manier voldoet men niet aan de principes die men zichzelf stelt, dat is hypocriet. En ik hypocriet? Nee hoor, ik rijd auto op zondag, ik gebruik gas licht en water, en nog veel meer. Ik heb er geen problemen mee.

Er gaan inderdaad dingen verkeerd in de refo wereld, maar het beeld wat jij schetst is zwaar overdreven, en zit vol vooringenomenheid.

Ik ben niet vooringenomen maat. Ik heb deze dingen waargenomen. Ik had nooit veel van doen met de refo's ik had dus geen oordeel over ze. Ik leef nou al tweeenhalf jaar met ze en deze dingen zijn mij opgevallen.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 30 okt 2007 19:54

The Engineer schreef:Op wat voor grond er onderscheid gemaakt wordt is niet relevant. Er wordt hoe dan ook gediscrimineerd. Discriminatie is tegen de wet en dus het overtreden van een wet, je zou het zelfs onder smaad kunnen scharen, en is dus ook tegen de bijbel (heb respect voor de overheid). In die zin zijn ze dus hypocriet.

Ah, jij bent nu dus ook al een deskundige op het gebied van recht? :) De SGP mag vinden dat alle vrouwelijke negers besmettelijke ziektes bij zich dragen en het land uit moeten en dan nog zijn ze niet vervolgbaar omdat de inhoud van een politiek program niet strafbaar is. En dat zij op bepaalde vlakken van mening verschillen van de huidige regering is imho geen teken van disrespect. In dit geval zul jij namelijk geen respect voor je ouders, leraren e.d. hebben.

The Engineer schreef:In hun partijprogramma. Overigens valt mij op dat er niet het wordt geloofsovertuiging in staat. Je zou hier dus de conclusie uit kunnen trekken dat discriminatie, op basis van geloofsovertuiging volgens de SGP WEL mag. En dat is ook nog steeds hypocriet. Mensen minderwaardig achten en achter stellen gebeurd niet uit naastenliefde. En laat dat nou net van je in de bijbel gevraagd worden.

Onderscheid maken op basis van hun geloofsovertuiging is iets anders dan mensen minderwaardig achten.
Soms vraagt liefde ook dat je straffen uitdeelt, dat je mensen zaken ontzegd.

Iemand die genoeg respect heeft zou dit zo laten. Je hebt hun geloof te respecteren, of je het daar nou mee eens bent of niet.
Besides of je nou het geloof of de mensen achtersteld, dat maakt niet uit. Er wordt onderscheid gemaakt in het wel laten bouwen van kerken of synagoges en moskeeën. En dat is dus discriminatie, dus geen naastenliefde en dus hypocriet. Of ik moet dat fout zien.

Dat doe je inderdaad, op een aantal punten.
1. Respect wil niet zeggen dat je alles moet toestaan, soms moet je, juist uit respect en liefde, een grens trekken.
2. Natuurlijk maakt dat wel uit, het achterstellen van mensen in het algemeen zou zich verder strekken, het houden van bijeenkomsten e.d. zou ook verboden worden.
3. Het is niet zozeer discriminatie alswel een inbreuk op het gelijkheidsbeginsel, maar dat is niet heilig.
3. Discriminatie is niet per se hetzelfde als geen naastenliefde. Haal die plaat voor je kop eens weg en laat dat tot je doordringen.

The Engineer schreef:Ik ben niet vooringenomen maat.

:mrgreen:

The Engineer schreef:Ik heb deze dingen waargenomen. Ik had nooit veel van doen met de refo's ik had dus geen oordeel over ze. Ik leef nou al tweeenhalf jaar met ze en deze dingen zijn mij opgevallen.
Natuurlijk heerst er onder refo's een zekere hypocrisie. Net zoals onder socialisten, evangelicalen, liberalen, moslims, katholieken, Anglicanen en mensen in het algemeen. Dat komt omdat wij nooit helemaal kunnen voldoen aan de eisen die God en wijzelf vaak aan ons stellen.
Maar de manier waarop jij refo's als een groep over de kam wilt scheren, doet alsof zij op de een of andere manier allemaal verschrikkelijk hypocriet zijn stuit mij tegen de borst. Ook dat jij continu blijft schreeuwen over het Hoornbeeck en de vermeende discriminatie bij de SGP begint te vermoeien.
Hoe staat het trouwens met jou persoonlijk? Hoe ziet jouw levensbeschouwing eruit, welke regels en richtlijnen heb jij voor jezelf? Lukt het jou altijd om je eraan te houden?

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 30 okt 2007 22:52

De SGP mag vinden dat alle vrouwelijke negers besmettelijke ziektes bij zich dragen en het land uit moeten en dan nog zijn ze niet vervolgbaar omdat de inhoud van een politiek program niet strafbaar is. En dat zij op bepaalde vlakken van mening verschillen van de huidige regering is imho geen teken van disrespect. In dit geval zul jij namelijk geen respect voor je ouders, leraren e.d. hebben.

Wat betreft het eerste: als men dat luidt en duidelijk predikt kan men zeker een rechtzaak tegemoet zien wegens smaad.
Het discrimineren is in dit geval respectloos in de zin van het niet naleven van wetten, ongeacht of zij betrekking hebben op het politiek programma. Daar gaat het mij om. Wat de wet zegt over het programma is niet relevant. Er vind discriminatie plaats.

Onderscheid maken op basis van hun geloofsovertuiging is iets anders dan mensen minderwaardig achten.

Waarom is er dan onderscheid? Je plaatst een persoon of een bevolkingsgroep toch in een andere schaal? Dan acht je die persoon in ieder geval anders dan jij. Als je die persoon ook nog meer beperkingen op gaat leggen kom je toch al gauw uit bij het minderwaardig achten van die persoon danwel bevolkingsgroep.

Soms vraagt liefde ook dat je straffen uitdeelt, dat je mensen zaken ontzegd.

Absoluut. Maar zeg nou niet dat je het zo goed voor hebt met moslims, of dat de SGP het zo goed voor heeft met moslims. Nee, het onderscheid komt niet voort uit liefde. Eerder uit angst. En trouwens al zou dat zo zijn. Het ontzeggen van het bouwen van moskeeën en daarmee iemands geloofsovertuiging deels ontzeggen vind ik toch wel heel erg indruisen tegen de vrijheid van godsdienst en vereniging. Iets waar de SGP zelf ook dankbaar gebruik van maakt. Iets dat dus ook hypocriet is.

Dat doe je inderdaad, op een aantal punten.
1. Respect wil niet zeggen dat je alles moet toestaan, soms moet je, juist uit respect en liefde, een grens trekken.
2. Natuurlijk maakt dat wel uit, het achterstellen van mensen in het algemeen zou zich verder strekken, het houden van bijeenkomsten e.d. zou ook verboden worden.
3. Het is niet zozeer discriminatie alswel een inbreuk op het gelijkheidsbeginsel, maar dat is niet heilig.
3. Discriminatie is niet per se hetzelfde als geen naastenliefde. Haal die plaat voor je kop eens weg en laat dat tot je doordringen.

1. Zie vorig antwoord
2. Als je het geloof achtersteld, stel je de gelovigen achter, mensen dus. Dat wil dan niet perse zeggen dat de rest dan ook verboden moet worden.
3. Er wordt onderscheid gemaakt: discriminatie dus.
4. Discriminatie komt voort uit een gebrek aan naastenliefde. Als jij genoeg van iemand houdt gun jij die persoon zijn geloof, al is dat nog verschillend aan dat van jou.

Natuurlijk heerst er onder refo's een zekere hypocrisie. Net zoals onder socialisten, evangelicalen, liberalen, moslims, katholieken, Anglicanen en mensen in het algemeen. Dat komt omdat wij nooit helemaal kunnen voldoen aan de eisen die God en wijzelf vaak aan ons stellen.

Misschien heb je moeite met lezen, maar ik was niet van plan enig vergelijk te maken.
Je kan wel aan de door jou opgelegde eisen voldoen. Simpelweg door je eigen eisen bij te stellen. Als jij roept dat je niet mag discrimineren en je doet dat toch dan kun je twee dingen doen. Stoppen met discrimineren of stoppen met roepen.

Maar de manier waarop jij refo's als een groep over de kam wilt scheren, doet alsof zij op de een of andere manier allemaal verschrikkelijk hypocriet zijn stuit mij tegen de borst.

Je moet toch echt beter lezen:
Dat is wat ik gezegd heb.

Hoe staat het trouwens met jou persoonlijk? Hoe ziet jouw levensbeschouwing eruit, welke regels en richtlijnen heb jij voor jezelf? Lukt het jou altijd om je eraan te houden?

Ik probeer zoveel mogelijk met respect met mensen om te gaan. Ik ben echter niet bang om misstanden aan de kaak te stellen waardoor er vermoed wordt dat dat respectloos is. Je zult mij niet raar zien kijken als er een vrouw met een burkha naast me in de trein komt zitten. Je zult mij niet raar zien opkijken als er een moslim midden op straat richting Mekka bidt. Je zult mij niet raar op zien kijken als er een refo over God praat. Of wanneer een zwaar getatoeeerde man mij om een vuurtje vraagt. Of wanneer iemand verteld dat hij 10x per nacht zijn vriendin van verse olie voorziet. Of dat iemand verteld dat zij abortus heeft laten plegen omdat het kind niet gelegen kwam.
Dat moet iedereen zelf weten.
Waar ik wel moeite mee heb is respect hebben voor mensen die geen respect hebben voor anderen en dat wel terug verwachten. Ik zeg moeite.
Ook wat geloof betreft zul je mij niet horen oordelen wie er wel of niet naar de hemel gaan. Dat is niet aan mij. Bovendien is daar geen grond voor.
Ik houd de tien geboden zoveel mogelijk in ere. Ik doe weinig leugens om bestwil, en zelfs dan voel ik mij schuldig.
Ik probeer respect voor het gezag te hebben. Vroeger was dat wel anders, de politie was maar niks voor mij, maar dat is gelukkig verandert.
Ik probeer zo min mogelijk te zeuren, er zijn altijd mensen die het slechter hebben. Geen eten, allebei hun ouders niet meer, armoede, noem maar op.
Veel van mijn eigen standaarden kom ik na ja. En nog vind ik dat het veel beter kan.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 30 okt 2007 23:26

Misschien is het goed om je te realiseren dat de SGP en veel gereformeerden anders naar de wereld kijken dan jij doet. Probeer je eens in dat wereldbeeld in te leven, het bevalt je dan waarschijnlijk nog steeds niet, maar kweekt wellicht wat begrip.

Terug naar “Archief”