Geloven en (nog niet) bekeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 10:29

Poesje schreef:
Hero schreef:Wij kiezen zelf voor God, omdat we weten dat Hij voor ons heeft gekozen — en Hij kiest voor ons, wetende : dat wij voor Hem zullen gaan kiezen ....

Oh, dus jij kan uit jezelf voor God kiezen?
Hoe kunnen we ooit vanuit ons zelf voor Hem kiezen, omdat we (zo jij het zegt) weten dat Hij voor ons heeft gekozen? Zijn keuzes zijn bij ons niet bekend.

Die keuze van Hem is wel bij ons bekend!! Dat staat in de bijbel!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 10:30

Poesje schreef:
rosalie83 schreef:Nou, God weet wie uiteindelijk voor hem kiezen. Of dat nou heel bewust gaat of wat minder bewust.

Bedoel je hiermee te zeggen dat we zelf voor God kiezen?

God werkt in ons. Dat vooropgesteld. Hij steekt Zijn hand naar ons uit. En die kunnen wij grijpen. Of niet.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 10:32

japio schreef:Nu komt de aap uit de mouw....mensen willen graag zelf wat bijdragen aan hun zaligheid. Dat ze zelf gaan geloven, dat ze goed bidden, veel bijbel lezen enzovoorts. Allemaal heel belangrijk, maar daar kom je er niet mee. Gooi nou niet de wedergeboorte klakkeloos overboord. Wij adamskinderen MOETEN vernieuwd worden, en dat kunnen wij niet. Wij kunnen wel denken dat we geloven, doen alsof we geloven (ik beschuldig hier niemand persoonlijk mee!!!). Maar bedenk wel dat de Heere het moet schenken, dat Hij ons een nieuw hart moet geven. Dat we elke dag opnieuw bekeerd moeten worden....wanneer wij betonen Hem nodig te Hebben en het van Hem te verwachten dan zal Hij ons niet laten staan. Maar dat doet Hij niet omdat wij het zo graag willen, maar omdat Hij het wil!!! Wij kunnen uit onszelf niet geloven, dat moet Hij schenken. En lees die vergelijking van het zaad uit Mattheus 13 eens aandachtig! Mensen hier noemen het "schijngeloof" inlegkunde....maar mattheus 13 lijkt me er toch heel duidelijk over....niet al het zaad zal bloeien! Dit is vreselijk (en absoluut geen beschuldiging) maar ga er niet zomaar vanuit dat het wel goed zit met ons.....Het blijft een zaak waarin we afhankelijk zijn van het werk van de Heilige Geest, we kunnen het niet met ons eigen vlees! Daarom moeten we nog dagelijks bekeerd worden!

Japio, natuurlijk schenkt God het ons. Natuurlijk is het Zijn werk. Maar wij moeten niet stil blijven zitten! Maar in beweging komen! Wat wil jij dan? Wat doe jij dan? Stilletjes afwachten?

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 30 nov 2006 10:39

rosalie83 schreef:
Poesje schreef:
rosalie83 schreef:Nou, God weet wie uiteindelijk voor hem kiezen. Of dat nou heel bewust gaat of wat minder bewust.

God werkt in ons. Dat vooropgesteld. Hij steekt Zijn hand naar ons uit. En die kunnen wij grijpen. Of niet.

Dat grijpen van Zijn hand is niet aan ons. Want, wanneer die keuze van ons af zou hangen, dan zou het nooit gebeuren.

Waar staat dat, volgens jou?
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 10:48

Poesje schreef:
rosalie83 schreef:
Poesje schreef:

Dat grijpen van Zijn hand is niet aan ons. Want, wanneer die keuze van ons af zou hangen, dan zou het nooit gebeuren.

Waar staat dat, volgens jou?

Natuurlijk is dat wel aan ons! Ik ben dan echt benieuwd wat jij dan doet? Afwachten wat er gebeurt?

Op meerdere plaatsen in de bijbel staat dat God wil dat we Zijn kinderen zijn. Dan pak ik weer even Mattheus 7 vers 7 tot en met 11 erbij:
Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan. Is er iemand onder jullie die zijn kind, als het om een brood vraagt, een steen zou geven? Of een slang, als het om een vis vraagt? Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal jullie Vader in de hemel dan het goede geven aan wie hem daarom vragen.
Hieruit blijkt ten eerste dat we zelf ook actie moeten ondernemen. En ten tweede blijkt uit vers 11 dat God onze Vader is.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 30 nov 2006 11:07

rosalie83 schreef:Natuurlijk is dat wel aan ons! Ik ben dan echt benieuwd wat jij dan doet? Afwachten wat er gebeurt?

Het is aan ons? We kunnen iets aan onze bekering toe doen? Dat kunnen we helemaal niet, het is een eenzijdig Godswerk. Afwachten moeten we zeker niet. God vraagt ons, Hem te zoeken in Woord en gebed.

Op meerdere plaatsen in de bijbel staat dat God wil dat we Zijn kinderen zijn. Dan pak ik weer even Mattheus 7 vers 7 tot en met 11 erbij:[...]Hieruit blijkt ten eerste dat we zelf ook actie moeten ondernemen. En ten tweede blijkt uit vers 11 dat God onze Vader is.

Jaja, natuurlijk moeten we zelf ook actie ondernemen. Maar onze bekering hangt niet af van onze goede werken. Al moeten we wel goede werken doen, want dat vraagt God wél van ons. En ja in vers 11 staat 'onze Vader. En, God is (pas) onze Vader, wanneer wij Zijn kinderen zijn.

Herman Finkers

Collateral

Berichtdoor Collateral » 30 nov 2006 11:08

Poesje schreef:
Collateral schreef:Is bovenstaande post een product van jouw verziekte verstand?

Hmm, zo'n opmerking zou je beter voor je kunnen houden.

Daar zou je gelijk in kunnen hebben. Hij is echter wel meer serieus dan sarcastisch bedoeld.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 11:13

Poesje schreef:
rosalie83 schreef:Natuurlijk is dat wel aan ons! Ik ben dan echt benieuwd wat jij dan doet? Afwachten wat er gebeurt?

Het is aan ons? We kunnen iets aan onze bekering toe doen? Dat kunnen we helemaal niet, het is een eenzijdig Godswerk. Afwachten moeten we zeker niet. God vraagt ons, Hem te zoeken in Woord en gebed.

Op meerdere plaatsen in de bijbel staat dat God wil dat we Zijn kinderen zijn. Dan pak ik weer even Mattheus 7 vers 7 tot en met 11 erbij:[...]Hieruit blijkt ten eerste dat we zelf ook actie moeten ondernemen. En ten tweede blijkt uit vers 11 dat God onze Vader is.

Jaja, natuurlijk moeten we zelf ook actie ondernemen. Maar onze bekering hangt niet af van onze goede werken. Al moeten we wel goede werken doen, want dat vraagt God wél van ons. En ja in vers 11 staat 'onze Vader. En, God is (pas) onze Vader, wanneer wij Zijn kinderen zijn.

En als we God dan gaan zoeken in Zijn woord en door gebed, wat gebeurt er dan? Dan lees je dat je actie moet ondernemen! Niet moet gaan afwachten! Dat je moet geloven!

Het spijt me, maar ik heb de term "goede werken" nog niet genoemd hoor! En ik heb al helemaal niet gezegd dat we bekeerd kunnen worden door goede werken...

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 30 nov 2006 11:28

Collateral, mag ik je vragen waarom je die opmerking maakte?

En als we God dan gaan zoeken in Zijn woord en door gebed, wat gebeurt er dan? Dan lees je dat je actie moet ondernemen! Niet moet gaan afwachten! Dat je moet geloven!

Yup, we moeten inderdaad geloven.

Het spijt me, maar ik heb de term "goede werken" nog niet genoemd hoor! En ik heb al helemaal niet gezegd dat we bekeerd kunnen worden door goede werken...

Nee, die term noemde je niet. Maar in de teksten die je gaf zijn wel 'goede werken' te lezen, en daarbij zei je dat we zelf dus wel actie moeten ondernemen. Vandaar dat ik dat koppelde aan je teksten. Waar doelde jij dan op?

Herman Finkers

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 11:34

Poesje schreef:

Nee, die term noemde je niet. Maar in de teksten die je gaf zijn wel 'goede werken' te lezen, en daarbij zei je dat we zelf dus wel actie moeten ondernemen. Vandaar dat ik dat koppelde aan je teksten. Waar doelde jij dan op?

Dat 'goede gaven' in het door mij geciteerde tekstgedeelte doelt erop dat wij als aardse ouders al goede dingen geven aan onze kinderen, dat God onze Vader dus zeker het goede aan ons wil geven!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 30 nov 2006 11:57

Poesje schreef:Collateral, mag ik je vragen waarom je die opmerking maakte?

Omdat ik niet snap hoe Japio het voor elkaar krijgt om 1) te geloven dat zijn verstand 'verziekt' is, en 2) te geloven dat de rest van zijn overtuiging - die dus kennelijk opgesteld is door dat 'verziekte' verstand - wèl klopt.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 30 nov 2006 12:10

Collateral schreef:

Omdat ik niet snap hoe Japio het voor elkaar krijgt om 1) te geloven dat zijn verstand 'verziekt' is, en 2) te geloven dat de rest van zijn overtuiging - die dus kennelijk opgesteld is door dat 'verziekte' verstand - wèl klopt.

Hm, ik denk dat je punt 1 moet wijzigen.
Niet alleen zijn verstand is 'verziekt', maar ons verstand.

Herman Finkers

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 30 nov 2006 12:41

Collateral schreef:

En als Christus niet aan het kruis gestorven was, dan was ik voor eeuwig "verziekt". Sterker nog dan was de gehele mensheid voor eeuwig verloren! Daar mag je je best van bewust zijn m.i. hoe moeilijk dat voor ons hoogmoedige mensen ook is. Gelukkig schenkt God drie-enig de mogelijkheid tot wedergeboorte. En wil Hij dat aan Zijn volk schenken. Dan is dat volk niet meer verdorven maar wit als scharlaken. Maar zelfs dan werkt die "oude mens" nog tegen, en probeert al het werk van God nog te verprutsen. We werken God met al onze goede bedoelingen alleen maar tegen. Gelukkig wil Hij het kwaad te goede keren. Gelukkig kunnen we door een oprecht geloof (van Hem gekregen) nog zalig worden!
1) Dus het verstand van een wedergeborene is niet "verziekt" (want dat heeft God vernieuwd) maar de oude menselijke natuur is verziekt!
2) De rest van mijn overtuiging klopt dan ook, omdat de Heilige Geest er Zijn licht over geeft. Niks uit mij maar alles uit Hem....wanneer het uit Hem komt (door de HG) is het niet verziekt of verdorven maar dan is het waarachtig. Het blijft wonderlijk dat de Heere zoveel goeds wil geven aan verloren zondaren, niet om ons maar om Zijn eer en heerlijkheid.
rosalie83 schreef:Dat 'goede gaven' in het door mij geciteerde tekstgedeelte doelt erop dat wij als aardse ouders al goede dingen geven aan onze kinderen, dat God onze Vader dus zeker het goede aan ons wil geven!

De Heere wil door de geslachten werken, en ons goede dingen geven. Maar het is niet zo dat wij het aan kunnen grijpen. Dat wij die goede dingen kunnen pakken. Dat wij door te GAAN geloven zalig worden. Wij kunnen niet GAAN geloven, dat moet geschonken worden. Anders zou de Heere maar moeten afwachten wie er allemaal gaan geloven. Ondanks dat Hij al weet wie er gaan geloven heeft Hij er verder geen vinger in (want het "gaan geloven" moet bij de mens vandaan komen) als je het zo stelt. God laat mensen geloven, Hij schenkt het...en niet omdat we het verdienen (omdat we zo goed vragen, zo goed bidden, zo vaak naar de kerk gaan o.i.d.) maar omdat Hij heeft besloten wie er zalig gaan worden. Wat een rijk evangelie hebben we toch. Dat we alles van Hem mogen verwachten, en er zelfs niks aan kunnen/hoeven bij te dragen. Voorstaande wil niet zeggen dat we geen verantwoordelijkheid hebben. Want het gaat weldegelijk met strijd gemoeid waarin we onze verantwoordelijkheid moeten nemen. En Hij wil ook gevraagt worden om Zijn gaven, en Hij wil die vraag ook beantwoorden. Maar die vraag roept Hij zelfs al in je op!!! Hij doet echt alles voor Zijn volk!
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 12:46

japio schreef:2) De rest van mijn overtuiging klopt dan ook, omdat de Heilige Geest er Zijn licht over geeft. Niks uit mij maar alles uit Hem....wanneer het uit Hem komt (door de HG) is het niet verziekt of verdorven maar dan is het waarachtig.

Wat een arrogantie om dit zo te stellen zeg! Jij vindt dat jouw manier van denken klopt, dat is wat anders dan dat dat ook zo is. En ja, dat vind ik ook van mijn redenatie, maar ik hoop toch dat ik niet zo overkom alsof ik de enige waarheid in pacht heb of zo :roll:

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 30 nov 2006 13:36

het doet mij denken aan een voorbeeld wat ik ooit gehoord heb in een preek n.a.v. dat het volk werd gestraft in de woestijn en dat ze moesten opzien tot de koperen slang.

De predikant zei wij hebben ons in het paradijs moedwillig laten bijten door de slang. Sindsdien loopt het gif door onze aderen. Bij een ieder begint dat gif te lopen op het moment dat we geboren worden. En om te genezen moeten opzien naar Christus (de koperen slang van het nieuwe testament). Wie in geloof op mag zien zal mogen leven. Het volk wat in de woestijn zijn hoofd niet ophief stierf en zo is het met ons.

Kunnen we zelf ons hoofd opheffen nee, maar ook daarin wil de Heere helpen en als we opzien wil de Heere schenken. De Heere heeft een uitstrekte hand en laten we die aannemen (nu niet het aannemen dat we het zelf kunnen, maar de Heere was er al veel eerder).

Het geheim is hier "alles te moeten doen om zalig te worden en niet te kunnen". Probeer maar eens achter dat geheim te komen !!!

Terug naar “Archief”