Collateral schreef:Poesje schreef:Collateral, mag ik je vragen waarom je die opmerking maakte?
Omdat ik niet snap hoe Japio het voor elkaar krijgt om 1) te geloven dat zijn verstand 'verziekt' is, en 2) te geloven dat de rest van zijn overtuiging - die dus kennelijk opgesteld is door dat 'verziekte' verstand - wèl klopt.
En als Christus niet aan het kruis gestorven was, dan was ik voor eeuwig "verziekt". Sterker nog dan was de gehele mensheid voor eeuwig verloren! Daar mag je je best van bewust zijn m.i. hoe moeilijk dat voor ons hoogmoedige mensen ook is. Gelukkig schenkt God drie-enig de mogelijkheid tot wedergeboorte. En wil Hij dat aan Zijn volk schenken. Dan is dat volk niet meer verdorven maar wit als scharlaken. Maar zelfs dan werkt die "oude mens" nog tegen, en probeert al het werk van God nog te verprutsen. We werken God met al onze goede bedoelingen alleen maar tegen. Gelukkig wil Hij het kwaad te goede keren. Gelukkig kunnen we door een oprecht geloof (van Hem gekregen) nog zalig worden!
1) Dus het verstand van een wedergeborene is niet "verziekt" (want dat heeft God vernieuwd) maar de oude menselijke natuur is verziekt!
2) De rest van mijn overtuiging klopt dan ook, omdat de Heilige Geest er Zijn licht over geeft. Niks uit mij maar alles uit Hem....wanneer het uit Hem komt (door de HG) is het niet verziekt of verdorven maar dan is het waarachtig. Het blijft wonderlijk dat de Heere zoveel goeds wil geven aan verloren zondaren, niet om ons maar om Zijn eer en heerlijkheid.
rosalie83 schreef:Dat 'goede gaven' in het door mij geciteerde tekstgedeelte doelt erop dat wij als aardse ouders al goede dingen geven aan onze kinderen, dat God onze Vader dus zeker het goede aan ons wil geven!
De Heere wil door de geslachten werken, en ons goede dingen geven. Maar het is niet zo dat wij het aan kunnen grijpen. Dat wij die goede dingen kunnen pakken. Dat wij door te GAAN geloven zalig worden. Wij kunnen niet GAAN geloven, dat moet geschonken worden. Anders zou de Heere maar moeten afwachten wie er allemaal gaan geloven. Ondanks dat Hij al weet wie er gaan geloven heeft Hij er verder geen vinger in (want het "gaan geloven" moet bij de mens vandaan komen) als je het zo stelt. God laat mensen geloven, Hij schenkt het...en niet omdat we het verdienen (omdat we zo goed vragen, zo goed bidden, zo vaak naar de kerk gaan o.i.d.) maar omdat Hij heeft besloten wie er zalig gaan worden. Wat een rijk evangelie hebben we toch. Dat we alles van Hem mogen verwachten, en er zelfs niks aan kunnen/hoeven bij te dragen. Voorstaande wil niet zeggen dat we geen verantwoordelijkheid hebben. Want het gaat weldegelijk met strijd gemoeid waarin we onze verantwoordelijkheid moeten nemen. En Hij wil ook gevraagt worden om Zijn gaven, en Hij wil die vraag ook beantwoorden. Maar die vraag roept Hij zelfs al in je op!!! Hij doet echt alles voor Zijn volk!
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."