Besluiten te geloven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rai
Mineur
Mineur

Berichtdoor rai » 20 nov 2006 17:22

MrSokkie schreef:Ik heb trouwens veel van die sites gezien, en veel van die boeken gelezen, en tot nu toe ben ik nog geen enkele tegen gekomen die ik serieus kon nemen.

Dat er een ander topic is dat weet ik. Nou dat je nog geen enkel tegen bent gekomen wie je serieus kan nemen ligt niet aan die site's maar denk ik aan jou? Maar goed genoeg daarover, ander raken we offtopic?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 nov 2006 17:39

rai schreef:Dat er een ander topic is dat weet ik. Nou dat je nog geen enkel tegen bent gekomen wie je serieus kan nemen ligt niet aan die site's maar denk ik aan jou? Maar goed genoeg daarover, ander raken we offtopic?

Nee hoor, dat ligt echt aan die sites. Waarom denk je dat het aan mij ligt, je kent me niet eens.

rai
Mineur
Mineur

Berichtdoor rai » 20 nov 2006 17:51

MrSokkie schreef:
rai schreef:Dat er een ander topic is dat weet ik. Nou dat je nog geen enkel tegen bent gekomen wie je serieus kan nemen ligt niet aan die site's maar denk ik aan jou? Maar goed genoeg daarover, ander raken we offtopic?

Nee hoor, dat ligt echt aan die sites. Waarom denk je dat het aan mij ligt, je kent me niet eens.

Ok laatste hier over dan stop ik. Meeste mensen denken iets dat fout is( op die site's)omdat ze het niet kunnen en willen geloven dat de evolutie theorie niet waar is, en dat deze theorie niet onderbouwd kan worden. (mijn woord keus was niet terecht ik had moeten zeggen "maar denk ik de meeste mensen).

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 nov 2006 18:39

Aragorn schreef:
Collateral schreef:Dat waarneming bestaat is hoe dan ook waar, maar dat het waargenomene bestaat kan niet bewezen worden. Subjectief dus.

Ojee, krijgen we die discussie weer. :mrgreen:

Maar a la, materie is natuurlijk ook maar een woord. Waar het om gaat is dat er sowieso iets is dat waargenomen wordt, of het nu materie is of niet.

'Dat er iets is dat waargenomen wordt' impliceert dat dat iets ook daadwerkelijk bestaat, dus ook dat is niet absoluut waar.

Daar hebben we die discussie weer idd. :P

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 nov 2006 18:47

Collateral schreef:
Aragorn schreef:
Collateral schreef:Dat waarneming bestaat is hoe dan ook waar, maar dat het waargenomene bestaat kan niet bewezen worden. Subjectief dus.

Ojee, krijgen we die discussie weer. :mrgreen:

Maar a la, materie is natuurlijk ook maar een woord. Waar het om gaat is dat er sowieso iets is dat waargenomen wordt, of het nu materie is of niet.

'Dat er iets is dat waargenomen wordt' impliceert dat dat iets ook daadwerkelijk bestaat, dus ook dat is niet absoluut waar.

Ehm, dat ligt eraan wanneer iets 'bestaat'. Als er bijvoorbeeld voor je geest een soort film afgedraaid wordt, is er wel geen auto op het doek, maar wel een filmrolletje in de projector.

De nadruk lag dan ook niet op is, maar op iets. Ceci n'est pas une pipe, maar wel een schilderij. :)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 nov 2006 19:29

Aragorn schreef:Ehm, dat ligt eraan wanneer iets 'bestaat'. Als er bijvoorbeeld voor je geest een soort film afgedraaid wordt, is er wel geen auto op het doek, maar wel een filmrolletje in de projector.

Alleen kan de man in de auto op het doek dat niet weten. Die weet überhaupt niet van het bestaan van het doek af; het doek is voor hem net zoiets als materievrije ruimte voor ons (of als helder water voor een vis). Hij weet alleen dat er waargenomen wordt, en dat is ook het enige dat wij absoluut kunnen weten.

De nadruk lag dan ook niet op is, maar op iets.

Jawel, er wordt zeker iets waargenomen. Maar dan is het nog niet. ;)

Ceci n'est pas une pipe, maar wel een schilderij. :)

C'est seulement une perception. :P Grappig, toevallig (?) zag ik vandaag een tekening van dat schilderij, niet toevallig (?) in een boek over zen en wetenschap. :)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Re: Besluiten te geloven

Berichtdoor Wullimpie » 20 nov 2006 22:13

MrSokkie schreef:Een vraag die in mij opkwam door een opmerking in een ander topic: Kun je besluiten te gaan geloven?

Kun je op een ochtend wakker worden en denken: en nu ga ik proberen God te zien in dingen; nu ga ik proberen de Bijbel te lezen en te denken dat het allemaal echt waar is. Kan dat? En zo ja, in hoeverre komt je ervaring van God dan overeen met de werkelijkheid? Is in dat geval je ervaring van God geen constructie van je eigen geest? In hoeverre hou je jezelf dan niet voor de gek?

Wanneer je iets ziet, leest, hoort of ervaart en "geraakt" wordt door een gevoel, van God of van iets anders, dan is het logisch dat je wereldbeeld verschuift en dat je het een nieuwe invulling geeft. Eerst je wereldbeeld verschuiven in de hoop nog geraakt te worden, dat lijkt mij de omgekeerde wereld.

Ik ben wel benieuwd naar de ideeën hierover en de ervaringen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2006 22:23

Collateral schreef:
Aragorn schreef:Ehm, dat ligt eraan wanneer iets 'bestaat'. Als er bijvoorbeeld voor je geest een soort film afgedraaid wordt, is er wel geen auto op het doek, maar wel een filmrolletje in de projector.

Alleen kan de man in de auto op het doek dat niet weten. Die weet überhaupt niet van het bestaan van het doek af; het doek is voor hem net zoiets als materievrije ruimte voor ons (of als helder water voor een vis). Hij weet alleen dat er waargenomen wordt, en dat is ook het enige dat wij absoluut kunnen weten.

De man in de auto op het doek weet dat inderdaad niet, maar ik doelde hier op de bioscoopbezoeker als waarnemer.

De nadruk lag dan ook niet op is, maar op iets.

Jawel, er wordt zeker iets waargenomen. Maar dan is het nog niet. ;)

Het is wel, maar je weet niet wat het is. Of het echt een auto met man erin is, een wit doek met daarop wat lichtdeeltjes van bepaalde kleur en volgorde geprojecteerd of just electrical signals interpreted by your brain.

Ceci n'est pas une pipe, maar wel een schilderij. :)

C'est seulement une perception. :P Grappig, toevallig (?) zag ik vandaag een tekening van dat schilderij, niet toevallig (?) in een boek over zen en wetenschap. :)

Het is natuurlijk ook een mooi universeel voorbeeld. :)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2006 23:36

Wat ik wel herken MRSOKKIE...dat ik bedenk...nou, ik ga het beter doen, die zonde laat ik na, en die doe ik niet meer enne...als ik nou dit doe wordt mijn contact met God beter....Enzovoort..

Soort van Goede voornemens/ werken dus. Maar juist dan kom ik erachter dat ik dat vanuit mezelf niet kan! Juist als ik extra tegen die zonde vecht, dan gaat het even goed, maar val extra hard!

En ja....besluiten te gaan geloven. Ik geloof wel dat dat in 'uiterlijke' zin kan, maar het Ware geloof kan alleen God geven!
Maar daar ligt wel mijn plicht om daar 100% voor te gaan!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 nov 2006 10:59

Aragorn schreef:De man in de auto op het doek weet dat inderdaad niet, maar ik doelde hier op de bioscoopbezoeker als waarnemer.

Die zou je je, om de metafoor wat kloppender te maken, moeten voorstellen als iemand die (zoals in de grot van Plato) vastgeketend is zodat het enige wat hij ziet de film is; zodat hij ('je' geest) denkt dat hij een karakter is in de film.

Wat je als mens ziet is de wereld in je en om je heen (waarnemingen met de zintuigen, gevoelens, gedachten). Je ziet dus alleen de inhoud van het filmdoek. Alles buiten dat valt buiten de ruimte die je waarneemt; je kunt dus niets zeggen over het bestaan van filmrolletjes en projectoren e.d..

Het is wel, maar je weet niet wat het is. Of het echt een auto met man erin is, een wit doek met daarop wat lichtdeeltjes van bepaalde kleur en volgorde geprojecteerd of just electrical signals interpreted by your brain.

Hoe weet je dat het één van die dingen (of iets anders) is? Alles wat je opnoemt is zelf onderdeel van waarneming en niet het waarnemen zelf.

Terug naar “Archief”