LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 okt 2006 12:06

Als je met passiviteit bedoeld: je wacht gewoon *sit back and relax* tot dat God (mocht komen staan) je bekeerd. Daar zijn er wel wat van, maar het is geen officiële kerkleer dat je passief moet zijn.

Er zijn wel veel meer kerken die leren dat de wedergeboorte enkel van God komt en niet van de mens, de mens is passief in de wedergeboorte. Niet in de bekering. Maar schijnbaar vinden mensen het eng om dan ook maar iets te doen, te proberen, hun zonden te haten, hun Bijbel te lezen (gewoon: de loopbaan lopen alsof je hem zou kunnen winnen). Omdat ze dan het gevoel hebben dat ze wat toe willen brengen aan de genade.

Dat kan niet :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 14 okt 2006 12:20

Raido schreef:Als je met passiviteit bedoeld: je wacht gewoon *sit back and relax* tot dat God (mocht komen staan) je bekeerd. Daar zijn er wel wat van, maar het is geen officiële kerkleer dat je passief moet zijn.

Er zijn wel veel meer kerken die leren dat de wedergeboorte enkel van God komt en niet van de mens, de mens is passief in de wedergeboorte. Niet in de bekering. Maar schijnbaar vinden mensen het eng om dan ook maar iets te doen, te proberen, hun zonden te haten, hun Bijbel te lezen (gewoon: de loopbaan lopen alsof je hem zou kunnen winnen). Omdat ze dan het gevoel hebben dat ze wat toe willen brengen aan de genade.

Dat kan niet :)
En daarmee zeg je dus wat de RKK ook leert. Het is geen toeval dat de verklaring van Augsburg getekend kon worden zonder dat de RKK iets van haar leer heeft veranderd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 okt 2006 12:26

Dat klopt ik weet dat de katholieke kerk dit punt dus ook zo leert. (Als het gaat over dat de wedergeboorte eenzeidig het werk van God is). Maar het protestantisme denkt weer anders over de afwassing van erfzonde en dergelijken wat hier wel wat raakvlakken mee heeft.

Binnen het protestantisme verschillen de meningen ook weer over bijvoorbeeld de verbondsleer en wanneer/wat de wedergeboorte inhoudt. De ene kerk kent een soort van 'veronderstelde wedergeboorte' met de doop, andere kerken durven pas van wedergeboorte te spreken als de gelovige naar 'lang' zelfonderzoek zijn moment van wedergeboorte weet aan te wijzen.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 14 okt 2006 12:32

Raido schreef:Dat klopt ik weet dat de katholieke kerk dit punt dus ook zo leert. (Als het gaat over dat de wedergeboorte eenzeidig het werk van God is). Maar het protestantisme denkt weer anders over de afwassing van erfzonde en dergelijken wat hier wel wat raakvlakken mee heeft.
Zeker, maar niemand zei "de reformatie leert hetzelfde als de RKK", ik stel slechts vast dat een punt waar de reformatie eeuwen nogal een punt van heeft gemaakt, een schijn-tegenstelling is.

Qavald
Verkenner
Verkenner

Re: Geen heil buiten de Kerk

Berichtdoor Qavald » 14 okt 2006 15:26

Laodicea schreef:
Senna schreef:De RKK stelt dat er geen heil is buiten de RKK. Betekent dat dat iedereen Rooms Katholiek moet worden?
Het liefst wel, dat wil zeggen, Katholiek, in communio met Rome (Rooms-Katholiek is eigenlijk een benaming van anderen.) De uitspraak dat er buiten de Kerk geen heil is, valt al heel vroeg bij de Kerkvaderen terug te vinden. Maar een blik in de Katechismus leert wel in welke context deze uitspraak moet worden verstaan:
846 Hoe dient men deze zo vaak door de Kerkvaders herhaalde uitspraak te interpreteren? In positieve zin geformuleerd betekent dit dat alle heil komt van Christus, het hoofd, via de kerk, die zijn lichaam is.

Het concilie leert, daarbij steunend op de heilige Schrift en de Overlevering, dat deze pelgrimerende kerk noodzakelijk is voor het heil. Alleen Christus is immers de Middelaar en de weg van het heil en in zijn lichaam, de kerk, komt Hij onder ons tegenwoordig. Door ons uitdrukkelijk de noodzakelijkheid van geloof en doopsel in te scherpen heeft Hij tevens de noodzakelijkheid bevestigd van de kerk zelf, waarin de mensen door de deur van het doopsel binnengaan. Daarom kunnen die mensen niet gered worden die heel goed weten dat God door middel van Jezus Christus de katholieke kerk als noodzakelijk gesticht heeft, toch weigeren haar lid te worden of te blijven van deze kerk.

847 Deze woorden slaan niet op hen die buiten hun schuld Christus en zijn kerk niet kennen:
Immers, wie zonder schuld het evangelie van Christus en zijn kerk niet kennen, maar toch met een oprecht hart God zoeken en zijn wil, zoals het geweten hun die voorhoudt, onder invloed van de genade metterdaad trachten te volbrengen, die kunnen het eeuwig heil verwerven

Hoe moet het 'kennen' uit 847 verstaan worden? Gaat het hier om cognitieve kennis of meer om een soort gelovig besef van de waarheid van het Evangelie?

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 14 okt 2006 16:10

Qavald schreef:Hoe moet het 'kennen' uit 847 verstaan worden? Gaat het hier om cognitieve kennis of meer om een soort gelovig besef van de waarheid van het Evangelie?
Beide denk ik, het gaat er om dat je echt wéét wat de Katholieke Kerk inhoudt, dus niet wat je via geruchten o.i.d. hebt gehoord.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 okt 2006 18:20

diak2b schreef:
Raido schreef:Dat klopt ik weet dat de katholieke kerk dit punt dus ook zo leert. (Als het gaat over dat de wedergeboorte eenzeidig het werk van God is). Maar het protestantisme denkt weer anders over de afwassing van erfzonde en dergelijken wat hier wel wat raakvlakken mee heeft.
Zeker, maar niemand zei "de reformatie leert hetzelfde als de RKK", ik stel slechts vast dat een punt waar de reformatie eeuwen nogal een punt van heeft gemaakt, een schijn-tegenstelling is.
Dat ligt niet direct aan 'we geloven dat het geloof c.q. de wedergeboorte direct van God komt' daarin zijn we het eens.

Kunnen wedergeborenen (volgens de katholieke kerk) verloren gaan? Kunnen zij van de Kerk afgaan, of op een andere manier alsnog niet naar de hemel gaan (bijvoorbeeld na het begaan van een doodzonde zonder te biechten)?

*het kan zijn dat ik nu de leer van de Gereformeerde Kerk verwar met die van de katholieke kerk*

Is het binnen de katholieke kerk zo dat wie gedoopt is, zodoende van de erfzonde vrij is gezien wordt als een wedergeborene?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 14 okt 2006 19:35

Raido schreef:Kunnen wedergeborenen (volgens de katholieke kerk) verloren gaan?
Ik ken de term "wedergeboren" alleen uit evangelische hoek. De term is me te onbekend, om hier antwoord op te kunnen geven. Kan je de vaag anders formuleren?

Is het binnen de katholieke kerk zo dat wie gedoopt is, zodoende van de erfzonde vrij is gezien wordt als een wedergeborene?
Ik heb nog nooit een katholiek de term "wedergeborene" horen gebruiken in een binnen het katholieke geloof zinvolle betekenis. Zou je je vraag kunnen herformuleren?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 14 okt 2006 19:39

Qavald schreef:Hoe moet het 'kennen' uit 847 verstaan worden? Gaat het hier om cognitieve kennis of meer om een soort gelovig besef van de waarheid van het Evangelie?
Daar wordt nogal verschillend over gedacht. De rekkelijke interpretatie zegt ongeveer "je moet echt weten van en geloven in Christus, en weten van de Kerk die Hij gevestigd heeft", maar ik ken minimaal één bisschop in Nederland die interpreteert "iedereen, zeker in Nederland, kan kennis nemen van het katholieke geloof, en dus is iedereen die daar geen kennis van neemt schuldig onwetend"

Kortom, je kan er alle kanten mee op. Persoonlijk geloof ik niet dat we hier een situatie hebben zoals met de farao wiens hart verhard werd door God. Ik kan me niet voorstellen dat God zo hard zal oordelen, maar daar staat tegenover dat ik me evenmin kan voorstellen dat God de beschimpingen van Zijn Kerk zomaar over zijn kant zal laten gaan. We zullen het wel zien tzt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 okt 2006 19:50

Ik kan heel moeilijk gaan doen maar ik plaats gewoon de uitleg van Jezus Christus :)

1 En er was een mens uit de Farizeën, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden;

2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.

3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?

5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.

6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.

7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

9 Nicodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kunnen deze dingen geschieden?

Dat staat in Johannes 3, je zult uiteraard niet de Statenvertaling gebruiken maar het verduidelijkt het hopelijk :)

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 14 okt 2006 20:11

diak2b schreef:Ik heb nog nooit een katholiek de term "wedergeborene" horen gebruiken in een binnen het katholieke geloof zinvolle betekenis. Zou je je vraag kunnen herformuleren?
Elke Katholiek wordt wedergeboren in het doopsel. ;)

André

Berichtdoor André » 14 okt 2006 20:17

Raido schreef:Ik kan heel moeilijk gaan doen maar ik plaats gewoon de uitleg van Jezus Christus :)

1 En er was een mens uit de Farizeën, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden;

2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.

3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?

5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.

6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.

7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

9 Nicodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kunnen deze dingen geschieden?

Dat staat in Johannes 3, je zult uiteraard niet de Statenvertaling gebruiken maar het verduidelijkt het hopelijk :)
Nee, hij gebruikt de NBV voor thuis vertelde hij gisteren op het forum afdeling loket.
Vwb de vertaling hoeven we ons dus niet aan te passen Raido.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 14 okt 2006 20:19

Laodicea schreef:
diak2b schreef:Ik heb nog nooit een katholiek de term "wedergeborene" horen gebruiken in een binnen het katholieke geloof zinvolle betekenis. Zou je je vraag kunnen herformuleren?
Elke Katholiek wordt wedergeboren in het doopsel. ;)
ooooh, hij bedoelt gewoon gedoopt. OK, dan kan ik wel antwoorden

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 14 okt 2006 20:19

In principe bestaat er weldegelijk zoiets als doodzondes waardoor je je heil kan verliezen, zoals ook de Kerkvaderen al stelden.
Kunnen zij van de Kerk afgaan, of op een andere manier alsnog niet naar de hemel gaan (bijvoorbeeld na het begaan van een doodzonde zonder te biechten)?
In theorie; ja. Alleen we weten nooit zeker wat God doet in elk indiviudeel geval, Zijn genade is groot.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 14 okt 2006 20:20

Gedoopten zijn idd niet zeker van hun verlossing.

Kunnen zij van de Kerk afgaan, of op een andere manier alsnog niet naar de hemel gaan (bijvoorbeeld na het begaan van een doodzonde zonder te biechten)?
Precies. Wie sterft in staat van doodzonde maakt bepaald een kans dat hij niet naar de hemel gaat.

Eh, ja, precies.

Terug naar “Archief”