geen kinderen ???---

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 okt 2006 10:39

ik las ooit een verhaaltje van een man die zich had voorgenomen gewoon ik en jij te gebruiken tegen z'n kinderen en niet zo van: 'papa heeft dit gedaan' maar gewoon 'ik heb dit gedaan' Hij hield het niet lang vol, want die kinderen snapten dat nog niet. Maar ik ben het met je eens: zoveel mogelijk gewoon praten, anders leren ze het nooit.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 okt 2006 11:37

Hippieblijhoofd schreef:
Lalage schreef:nou je moet je taalgebruik natuurlijk wel een beetje aanpassen bij kinderen, bijvoorbeeld als ze nog niet veel snappen van ik en jij en zichzelf aanduiden met hun eigen voornaam.

ja, je moet geen hele moeilijke woorden gebruiken, maar je kunt best normaal tegen zo'n kind praten.. Tegen mijn nichtje van 2,5 zeg ik ook niet:
'heeft anna lekker slaapje gedaan?' maar zeg ik 'heb je lekker geslapen, anna?' en dat snapt ze best. Daar leert ze (imho) ook beter van praten dan wanneer je extra kinderachtig gaat praten.

Inderdaad, walgelijk dat kinderachtige geleuter en het centraal stellen van de belevingswereld van dat kind. Net als wanneer verteld wordt dat kindertjes met de ooievaar komen, sterren ontstaan doordat engelen met hun vingers gaatjes in de hemel prikken en meer van dat soort crap.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 26 okt 2006 11:40

Aragorn schreef:sterren ontstaan doordat engelen met hun vingers gaatjes in de hemel prikken en meer van dat soort crap.

haha die kon ik nog niet, maar zulke verhalen slaan inderdaad nergens op. En het heeft ook totaal geen nut om ze te vertellen.
Auf Wiedersehen!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 okt 2006 11:46

Lalage schreef:ik las ooit een verhaaltje van een man die zich had voorgenomen gewoon ik en jij te gebruiken tegen z'n kinderen en niet zo van: 'papa heeft dit gedaan' maar gewoon 'ik heb dit gedaan' Hij hield het niet lang vol, want die kinderen snapten dat nog niet. Maar ik ben het met je eens: zoveel mogelijk gewoon praten, anders leren ze het nooit.

ik kan me niet anders herinneren dat dat mijn ouders met ik en jij hebben gepraat. :roll:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 okt 2006 11:51

Ik heb wel eens geleerd dat het giga fout is als je zegt:' mama vind het niet goed als je dat doet'.
Het moet zijn:' Ik vind het niet goed dat je dat doet.'
Kinderen snappen dat prima. Ze snappen al heel snel dat jij mama bent en die man die er ook wel eens is papa. Ik zeggen is veel duidelijker.

Mijn ouders hebben altijd 'ik' gebruikt en ik begreep het prima hoor ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 okt 2006 12:07

T. Lindeman schreef:
Aragorn schreef:sterren ontstaan doordat engelen met hun vingers gaatjes in de hemel prikken en meer van dat soort crap.

haha die kon ik nog niet, maar zulke verhalen slaan inderdaad nergens op. En het heeft ook totaal geen nut om ze te vertellen.

Nouja, het is lekker makkelijk, want je hoeft ze dan niks uit te leggen over de ruimte of over seks.. :P Maar het is mi. ook een grove onderschatting van de capaciteiten van kinderen om iets te begrijpen.

Wat ik ook irritant vind, is als iedereen 'via' dat kind gaat praten. Dat merk ik een beetje bij m'n neefje, m'n zus heet dan niet zus maar 'tante van ...' en verhalen worden verteld als in: ja ..., ome Aragorn heeft dit en dat gedaan. Terwijl het kind zelf nog niet eens kan praten. :roll:

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 26 okt 2006 12:57

Lalage schreef:ik las ooit een verhaaltje van een man die zich had voorgenomen gewoon ik en jij te gebruiken tegen z'n kinderen en niet zo van: 'papa heeft dit gedaan' maar gewoon 'ik heb dit gedaan' Hij hield het niet lang vol, want die kinderen snapten dat nog niet. Maar ik ben het met je eens: zoveel mogelijk gewoon praten, anders leren ze het nooit.

Dat valt wel mee, hoor, alle kinderen leren praten, hoe er ook tegen ze gepraat wordt. Er zijn culturen waar helemaal niet tegen kinderen gepraat wordt. Natuurlijk wordt er dan wel in de buurt van het kind gesproken.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 okt 2006 13:49

Best een leuk onderwerp ;)
Maar behoooorlijk offtopic!

sela

Berichtdoor sela » 26 okt 2006 14:07

Aragorn schreef:
T. Lindeman schreef:

Nouja, het is lekker makkelijk, want je hoeft ze dan niks uit te leggen over de ruimte of over seks.. :P Maar het is mi. ook een grove onderschatting van de capaciteiten van kinderen om iets te begrijpen.

Wat ik ook irritant vind, is als iedereen 'via' dat kind gaat praten. Dat merk ik een beetje bij m'n neefje, m'n zus heet dan niet zus maar 'tante van ...' en verhalen worden verteld als in: ja ..., ome Aragorn heeft dit en dat gedaan. Terwijl het kind zelf nog niet eens kan praten. :roll:

|:)| sinds ik met noesje door de stad loop vragen mensen ook regelmatig aan haar hoe het met haar moeder is..
Laatst gewijzigd door sela op 26 okt 2006 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 26 okt 2006 14:12

Mn schoonmoeder: "Haaaaaa lieve schatteoma!!!!!!!!!!!!"

Blehhhhhhh

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 okt 2006 14:25

Corine schreef:Mn schoonmoeder: "Haaaaaa lieve schatteoma!!!!!!!!!!!!"

Blehhhhhhh

schaterlach

''Dat mág niet Boudin'' (piepstemmetje)

Méns, geef 'm gewoon een pedagogische tik :roll: Gaan ze echt niet dood van.

*zucht*

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 okt 2006 15:27

off topique

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 28 okt 2006 20:15

interessante discussie, maar bekijkt topictitel en durft niks meer te zeggen. :oops:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 29 okt 2006 22:16

marma schreef:Een zus van mijn man is 16 jaar getrouwd en kinderloos. Hier heeft zij (en ook haar man) erg veel moeite mee.
Mensen met kinderen 'stoot ze af', zo houden ze steeds minder vrienden over.
Gisteren was mijn schoonmoeder jarig en dat was de eerste verjaardag met hun kleinkind (ons kind) erbij.
Mijn schoonmoeder zag tegen deze avond op omdat ze denkt dat ze het kind geen aandacht mag geven omdat mijn kinderloze schoonzus er ook was.
Onze kleine is nu bijna 7 maanden en mijn schoonzus heeft nog niet één keer iets aandacht aan haar gegeven. Gisteravond ging ze bij de mannen zitten toen de tantes de kleine bewonderden.
Toen ik haar op bed had gelegd, kwam ze er weer bijzitten.
Toen ik haar later op de avond weer uit bed haalde, vertrok mijn schoonzus meteen naar buiten en heeft zo'n 20 minuten in de auto zitten wachten tot haar man kwam.
Ik vind dit heel erg moeilijk en weet niet goed wat ik moet doen, hoe ik me precies moet gedragen.
Wat vinden jullie?

Moeilijke situatie Marma!
Zijn er meer broers en zussen van je man met kinderen, hoe gaat ze met hen om?

Ook voor je schoonmoeder lijkt het me heel moeilijk. Ze wil graag jouw kind aandacht geven maar omdat haar dochter daar zo op reageert is het voor haar moeilijk om spontaan oma te zijn.

Ik vind dat je niet je kind voor haar verborgen moet houden. Je kan wel proberen om niet te veel over je dochter te praten waar ze bij is. Toch kunnen jullie elkaar niet ontlopen. Nu ligt je meisje nog veel te slapen, maar over een jaar is dat toch anders.

Je schoonzus zal het toch moeten accepteren dat jullie een kind hebben en dat dat kind er gewoon bij hoort in de familie. Vind ook wel dat ze kinderachtig doet. Uit wat jij schrijft begrijp ik dat ze ruim 30+ is, je zou dan wel wat meer evenwichtigheid en volwassen gedrag mogen verwachten. Het is nu al zo lang zo dat ze geen kind kan krijgen, maar hoe ze reageert lijkt het erop dat ze er nog totaal niet mee kom kan gaan.
ja, dat is mijn mening dan he.....

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 30 okt 2006 11:33

*Annet* schreef:
marma schreef:Een zus van mijn man is 16 jaar getrouwd en kinderloos. Hier heeft zij (en ook haar man) erg veel moeite mee.
Mensen met kinderen 'stoot ze af', zo houden ze steeds minder vrienden over.
Gisteren was mijn schoonmoeder jarig en dat was de eerste verjaardag met hun kleinkind (ons kind) erbij.
Mijn schoonmoeder zag tegen deze avond op omdat ze denkt dat ze het kind geen aandacht mag geven omdat mijn kinderloze schoonzus er ook was.
Onze kleine is nu bijna 7 maanden en mijn schoonzus heeft nog niet één keer iets aandacht aan haar gegeven. Gisteravond ging ze bij de mannen zitten toen de tantes de kleine bewonderden.
Toen ik haar op bed had gelegd, kwam ze er weer bijzitten.
Toen ik haar later op de avond weer uit bed haalde, vertrok mijn schoonzus meteen naar buiten en heeft zo'n 20 minuten in de auto zitten wachten tot haar man kwam.
Ik vind dit heel erg moeilijk en weet niet goed wat ik moet doen, hoe ik me precies moet gedragen.
Wat vinden jullie?

Moeilijke situatie Marma!
Zijn er meer broers en zussen van je man met kinderen, hoe gaat ze met hen om?

Ook voor je schoonmoeder lijkt het me heel moeilijk. Ze wil graag jouw kind aandacht geven maar omdat haar dochter daar zo op reageert is het voor haar moeilijk om spontaan oma te zijn.

Ik vind dat je niet je kind voor haar verborgen moet houden. Je kan wel proberen om niet te veel over je dochter te praten waar ze bij is. Toch kunnen jullie elkaar niet ontlopen. Nu ligt je meisje nog veel te slapen, maar over een jaar is dat toch anders.

Je schoonzus zal het toch moeten accepteren dat jullie een kind hebben en dat dat kind er gewoon bij hoort in de familie. Vind ook wel dat ze kinderachtig doet. Uit wat jij schrijft begrijp ik dat ze ruim 30+ is, je zou dan wel wat meer evenwichtigheid en volwassen gedrag mogen verwachten. Het is nu al zo lang zo dat ze geen kind kan krijgen, maar hoe ze reageert lijkt het erop dat ze er nog totaal niet mee kom kan gaan.

kanttekening: volgens mij gaat kinderloos zijn níet over en komt er in elke levensfase nieuw verdriet bij (niet zwanger, geen kinderen, geen gespreksstof, geen kleinkinderen, eenzaamheid etc).
Al met al een heel moeilijke situatie Marma. Ik denk dat het belangrijk is om wél met haar en je zwager/broer het gesprek aan te gaan.

Terug naar “Archief”