Ik kreeg anders een behoorlijke hekel aan die hoofdpersoon. Wat een zemel!
Datzelfde had ik overigens ook bij Aljosja van de gebroeders Karamazow
Moderator: Moderafo's
windekind schreef:Nee dat kan niet, kritiek op de Koele meren is per definitie onzin. Het boek is perfect, en dat jij je eraan ergert belooft niet veel goeds over jouw smaak en beoordelingsvermogen.Aragorn schreef:Ik ben nu (na 2 andere boeken tussendoor gelezen te hebben) weer bezig in Van de koele meren des doods en ik erger me nogal aan de neiging van de hoofdpersoon om aan al haar gevoelens een moreel waardeoordeel te geven (zuiver en goed vs. onrein en slecht). Zijn er mensen die dit herkennen?
Zo.
windekind schreef:Welnee, Frederik van Eeden had gewoon een veel beter inzicht in de diepste zieleroerselen van een vrouw.
Aragorn schreef:windekind schreef:Welnee, Frederik van Eeden had gewoon een veel beter inzicht in de diepste zieleroerselen van een vrouw.
Beter dan wie? En is Hedwig representatief voor het merendeel der vrouwen? (In dat geval heb ik de afgelopen 21 jaar iets gemist of het geluk gehad doorgaans niet-representatieven tegen het lijf te lopen.)
Beter dan het merendeel der manheid.Aragorn schreef:windekind schreef:Welnee, Frederik van Eeden had gewoon een veel beter inzicht in de diepste zieleroerselen van een vrouw.
Beter dan wie? En is Hedwig representatief voor het merendeel der vrouwen?
windekind schreef:Beter dan het merendeel der manheid.Aragorn schreef:windekind schreef:Welnee, Frederik van Eeden had gewoon een veel beter inzicht in de diepste zieleroerselen van een vrouw.
Beter dan wie? En is Hedwig representatief voor het merendeel der vrouwen?
En of ze representatief is de vraag helemaal niet, wat spreekt daar weer een verachting van de vrouw uit, geen enkele vrouw is hetzelfde en een representatieve vrouw bestaat derhalve niet.
kurtyo schreef:Ach, laten we het Windekind niet kwalijk nemen. Ze weet niet beter...![]()
Herman Brusselmans mag je vast niet aanraden op dit forum, dus doe ik dat niet.Maar ik wil met klem Prediker aanraden. En dan met name hoofdstuk 7, vers 26. (Speciaal voor Windekind.
![]()
)
Laat nu iedereen een zondaar zijn, eind goed, al goed.26 En wat ik vind is altijd weer een vrouw die bitterder dan de dood is, die een valstrik is. Haar hart is een klapnet en haar handen zijn ketenen. Een mens die God behaagt zal aan haar ontsnappen, maar een zondaar laat zich door haar strikken.
Heej zeg, wie studeert er hier Nederlands? Nou? Ik kan het weten dus, ja toch niet dan?kurtyo schreef:Ach, laten we het Windekind niet kwalijk nemen. Ze weet niet beter...![]()
Herman Brusselmans mag je vast niet aanraden op dit forum, dus doe ik dat niet.Maar ik wil met klem Prediker aanraden. En dan met name hoofdstuk 7, vers 26. (Speciaal voor Windekind.
![]()
)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten