Boekentips

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 25 dec 2006 21:43

Ik kreeg anders een behoorlijke hekel aan die hoofdpersoon. Wat een zemel!
Datzelfde had ik overigens ook bij Aljosja van de gebroeders Karamazow
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 dec 2006 13:08

windekind schreef:
Aragorn schreef:Ik ben nu (na 2 andere boeken tussendoor gelezen te hebben) weer bezig in Van de koele meren des doods en ik erger me nogal aan de neiging van de hoofdpersoon om aan al haar gevoelens een moreel waardeoordeel te geven (zuiver en goed vs. onrein en slecht). Zijn er mensen die dit herkennen?
Nee dat kan niet, kritiek op de Koele meren is per definitie onzin. Het boek is perfect, en dat jij je eraan ergert belooft niet veel goeds over jouw smaak en beoordelingsvermogen.
Zo.

Oke, dat had ik even over het hoofd gezien, mijn exuses. :mrgreen:

Maar Airke stelt wel een terechte vraag natuurlijk, alhoewel ik niet de indruk heb dat het hier de bedoeling van de schrijver is dat je je gaat ergeren aan de hoofdpersoon. De beschrijvingen zijn ook best goed, maar dat geneuzel over reinheid is best vermoeiend. Maargoed, wellicht dat ik nog van mening verander als ik het uit heb.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 29 dec 2006 18:07

Welnee, Frederik van Eeden had gewoon een veel beter inzicht in de diepste zieleroerselen van een vrouw.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 dec 2006 18:13

windekind schreef:Welnee, Frederik van Eeden had gewoon een veel beter inzicht in de diepste zieleroerselen van een vrouw.

Beter dan wie? En is Hedwig representatief voor het merendeel der vrouwen? (In dat geval heb ik de afgelopen 21 jaar iets gemist of het geluk gehad doorgaans niet-representatieven tegen het lijf te lopen. 8-[ )

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 29 dec 2006 19:04

Aragorn schreef:
windekind schreef:Welnee, Frederik van Eeden had gewoon een veel beter inzicht in de diepste zieleroerselen van een vrouw.

Beter dan wie? En is Hedwig representatief voor het merendeel der vrouwen? (In dat geval heb ik de afgelopen 21 jaar iets gemist of het geluk gehad doorgaans niet-representatieven tegen het lijf te lopen. 8-[ )

Nou word ik pas benieuwd naar dat boek :mrgreen: eens kijken waar ik allemaal niet aan voldoe, als vrouw 8)
RPG!
music is the art of living

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 30 dec 2006 14:59

Aragorn schreef:

Beter dan wie? En is Hedwig representatief voor het merendeel der vrouwen?
Beter dan het merendeel der manheid.
En of ze representatief is de vraag helemaal niet, wat spreekt daar weer een verachting van de vrouw uit, geen enkele vrouw is hetzelfde en een representatieve vrouw bestaat derhalve niet.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 30 dec 2006 15:12

Toon jij dan eventjes aan wáárom het zo'n treffend geschetst karakter is, volgens jou? 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 30 dec 2006 15:57

Gershwin schreef:Toon jij dan eventjes aan wáárom het zo'n treffend geschetst karakter is, volgens jou? 8)
Hee niet zeuren jij.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 dec 2006 16:49

windekind schreef:
Aragorn schreef:

Beter dan wie? En is Hedwig representatief voor het merendeel der vrouwen?
Beter dan het merendeel der manheid.
En of ze representatief is de vraag helemaal niet, wat spreekt daar weer een verachting van de vrouw uit, geen enkele vrouw is hetzelfde en een representatieve vrouw bestaat derhalve niet.

Oh, ik vatte 'een vrouw' op als 'de vrouw in algemene zin'. :) Als dat niet zo is, kunnen ook alleen maar vrouwen die van hetzelfde type als Hedwig zijn beoordelen of hij een goed inzicht in hen heeft en dan ook alleen nog maar die vrouwen die zijn analyses van hun type delen. Dat vrouwen zich door mannen vaak niet begrepen voelen is idd een gegeven, maar dat zegt niet dat ze ook niet begrepen worden. 8)

Enfin, ik wil best geloven dat hij een bepaald inzicht in het Hedwig-type heeft, maar dat neemt niet weg dat dat type zo af en toe op m'n zenuwen begint te werken. En dat was mijn hele punt.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 30 dec 2006 19:37

Ach, laten we het Windekind niet kwalijk nemen. Ze weet niet beter... 8) ;)

Herman Brusselmans mag je vast niet aanraden op dit forum, dus doe ik dat niet. :mrgreen: Maar ik wil met klem Prediker aanraden. En dan met name hoofdstuk 7, vers 26. (Speciaal voor Windekind. :mrgreen: ;))

André

Berichtdoor André » 30 dec 2006 20:50

kurtyo schreef:Ach, laten we het Windekind niet kwalijk nemen. Ze weet niet beter... 8) ;)

Herman Brusselmans mag je vast niet aanraden op dit forum, dus doe ik dat niet. :mrgreen: Maar ik wil met klem Prediker aanraden. En dan met name hoofdstuk 7, vers 26. (Speciaal voor Windekind. :mrgreen: ;))
26 En wat ik vind is altijd weer een vrouw die bitterder dan de dood is, die een valstrik is. Haar hart is een klapnet en haar handen zijn ketenen. Een mens die God behaagt zal aan haar ontsnappen, maar een zondaar laat zich door haar strikken.
Laat nu iedereen een zondaar zijn, eind goed, al goed. 8)

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 30 dec 2006 21:27

kurtyo schreef:Ach, laten we het Windekind niet kwalijk nemen. Ze weet niet beter... 8) ;)

Heej zeg, wie studeert er hier Nederlands? Nou? Ik kan het weten dus, ja toch niet dan?
8)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 30 dec 2006 23:13

Heb je dat boek soms op de bieb gehaald, Windekind? 8) :P
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 01 jan 2007 21:09

Zo, er wordt hier een beetje gespot met Van de koele meren des doods! Toevallig kan ik Windekinds mening helemaal delen, al vind ik Eline Vere toch wel een klein treetje hoger staan.
Waren er nog maar meer Van Eedens in ons midden, het is nooit al best geweest, maar de moderne man begrijpt vrouwen al helemáál niet meer! :cry: 8)

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 01 jan 2007 21:14

Van Eeden, Couperus... Wat heb jij toch met die engerds..

in dit licht dan maar een uitspraak van Einstein:

Einstein: "Mijn vrouw begrijpt mij niet." :mrgreen:
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Terug naar “Archief”