marina87 schreef:De Wachter Sions (kerblad van de Ger.Gem. in Ned) – vragen over moderne media (door L. van der Tang, Rhenen)
Op Internet zijn diverse ontmoetingsplaatsen voor jongeren uit de reformatorische gezindte te vinden. (..) In de eerste plaats wil ik graag stilstaan bij Refoweb, dat naar eigen zeggen ‘het grootste reformatorisch forum van Nederland’ is. (..) Wat moeten we van Refoweb vinden?
Iemand zou kunnen opmerken dat gebruik van Refoweb een duidelijk voorbeeld is van niet-noodzakelijk gebruik van internet voor privé-doeleinden, en dus volgens ons kerkelijk standpunt censurabel. Dat is op zichzelf genomen een juiste constatering.
Maar is daarmee ook een verdere behandeling van deze vraag overbodig geworden? De realiteit is dat ook onze jongeren gebruik maken van websites zoals Refoweb en erdoor worden beïnvloed. Daarom is het toch nodig om wat dieper op dit onderwerp in te gaan. Het valt niet te ontkennen dat websites als Refoweb blijkbaar in een behoefte voorzien. Wie leest welke vragen er zoal gesteld worden door jongeren, komt onder de indruk van de grote vragen waar veel jongeren kennelijk mee worstelen en de nood die soms uit deze vragen spreekt. Vragen die blijkbaar niet beantwoord worden door ouders of ambtsdragers. Ook kan niet ontkend worden dat door menig predikant op grondige, bijbelse en integere wijze op deze vragen ingegaan wordt. Verder is duidelijk dat er een groeiende groep jongeren in onze gezindte is die hoe dat ook gebruikt maakt van dit soort ‘community sites’. Het ontbreken van initiatieven als Refoweb zou kunnen betekenen dat deze jongeren hun toevlucht nemen tot seculiere websites. Is er dan geen noodzaak voor een dergelijk initiatief?
Toch kleven er grote bezwaren aan Refoweb. (..) De discussies in deze forums beginnen er gewoonlijk mee dat iemand een bepaalde vraag of stelling poneert. Vervolgen reageren de deelnemers hierop, in de hoop dat gezamenlijk een antwoord gevonden wordt, of dat in ieder geval een boeiende discussie ontstaat. Iedereen ziet elkaars reacties en kan daar weer op reageren. Er is toezicht op deze discussies door zogenaamde ‘moderators’, maar omdat in principe iedere mening geventileerd mag worden die relevant is voor het onderwerp, komt het voor dat allerlei onbijbelse meningen naar voren gebracht worden, en dat wordt door Refoweb binnen bepaalde grenzen ook expliciet toegestaan. Dit leidt soms tot treurig stemmende uitwisselingen. (….noemt de discussie van bloemenkind ‘op zoek naar God’ met reacties van Mr.Sokkie, Hijwel, Marnix en Carl…) Een meisje in nood waarschijnlijk in grotere verwarring achterlatend dan ze al was. Misschien deed alle goedbedoelde aandacht haar wel goed, maar antwoorden heeft ze niet gekregen! Ik denk dat dit voorbeeld de kern van de bezwaren tegen websites al Refoweb raakt.
Hier wordt oeverloos gezwamd over de meest heilige en tere onderwerpen, in een context die veronderstelt dat iedere relevante mening uitgesproken en gedeeld moet kunnen worden zolang het maar netjes gebeurt, die in de praktijk gelijkwaardigheid van alle meningen en alle deelnemers veronderstelt, en waar vrijwel geen leiding wordt gegeven. Dat alles speelt zich af in een grotendeels anonieme omgeving. Is dit nu werkelijk verantwoord te noemen?
Anderzijds, waar zijn toch de vaders in het geloof en de moeders in Israël die vanuit eigen ondervinding met hun kinderen de grote vragen van de eeuwigheid kunnen bespreken! Jongeren, wanneer je met grote vragen loopt, zoek dan de antwoorden niet op de discussieforums op Internet. Daar vind je alleen verwarring. Lees Gods Woord of bezoek Gods huis. Daar spreekt Hij Zelf.
Wat is jullie mening hierover? Ik ben benieuwd!
Ik vind het stuk een beetje een sfeer ademen, van: 'Help, ze komen (veel) met andere meningen in aanraking!' Want het is vooral dat, wat de boventoon voert.
Er is ook een andere kant. Je wilt als jongere je eigen mening vormen, een visie krijgen. Ik weet nog wel uit mijn puberteit, dat ik het daarom alleen maar goed vond om met ander gedachtegoed kennis te maken, en daar een visie op te vormen. Klakkeloos je ouders napraten qua geloof vond ik zo ongeveer het allerslechtste wat je maar kon doen. Dan krijg je geen visie, waarmee je stevig in de maatschappij kan staan.
Inmiddels ben ik er ook wel achter, dat goede begeleiding/voorlichting in een dergelijk proces geen overbodige luxe is. Zolang het maar eerlijk toegaat, in een sfeer van openheid en vertrouwen.
Wat verder natuurlijk een rol speelt, is dat er in de GGiN een andere visie op geloof is, dan de visie die ik hanteer, waartoe ik gekomen ben op grond van de Heilige Schrift. De GGiN-visie keur ik af als veel te mystiek. Veel te veel van: 'er moet van alles en nog wat met je gebeuren, en hopelijk vergunt God je dat in zijn genade.' Dat staat haaks op mijn visie, en op wat de Bijbel leert (wat ik al regelmatig uiteen gezet heb). Geloven lijkt in de GGiN zo ongeveer uitsluitend een zaak van ondervinding. Maar de Bijbel begint niet bij de ondervinding, maar bij Gods beloften en geboden. De GGiN-visie en de Bijbel heb ik dan ook nooit kloppend met elkaar kunnen krijgen.
(Zou daarin wellicht een verklaring liggen waarom het blootgesteld worden aan andere meningen vanuit GGiN-perspectief als zo gevaarlijk ervaren wordt?) 'Lees Gods Woord' is wat dat betreft een geweldig goede raad! Dat is me uit het hart gegrepen.
Dat de GGiN-visie op geloof een duidelijk stempel drukt op het artikel behoeft geen betoog.
Het feit dat mensen als Mr.Sokkie, Hijwel, Marnix en Carl in één adem genoemd worden, vind ik nogal tekenend. Daarmee worden twee vrijzinnigen genoemd, en twee anderen die aanmerkelijk orthodoxer zijn (wat niet wegneemt dat zij best wel eens dingen gezegd hebben waar ik het ook niet mee eens ben). Alsof daar geen verschil tussen zou zijn! Nee, inderdaad, de overeenkomst tussen die vier is inderdaad dat ze geen GGiN-visie hebben. Maar is dat het enige wat telt...?
Ik vind wel dat een echt gedegen gereformeerd geluid te vaak mist in veel discussies. Dus in dat opzicht heeft het artikel wel een punt.
Ik vraag mij wel eens af: waar zijn zij, die vanuit een grondige kennis van de Bijbel en een goed inzicht in de geloofsleer een helder licht kunnen laten schijnen? Ik denk dat onze tijd dringend behoefte heeft aan dergelijke mensen. Uiteraard sluit ik daarbij de bijbelse bevinding niet uit.