Berichtdoor biblebook » 31 aug 2006 15:21
Een getuigenis van Rabbi Joe Kagan,
Voordat we onze gedachten, gevoelens en vermeende kennis van Gods woord verder gaan ventileren is het wellicht interessant voor ons allemaal, een getuigenis te tonen van een Rabbi. Het gaat om het getuigenis van Rabbi Joe Kagan, wonende in Amerika en, in eerste instantie met en zeer negatieve houding t.o.v. Christenen. We weten nu ook dat de -meeste- Joden de Christelijke Bijbel niet echt kennen en zeker het Nieuwe Testament veeal naast zich neer leggen. Geen wonfder, Christus persoonlijk heeft hen het Theocratische aspect ontnomen en een Nieuw verbond mogelijk gemaakt voor alle mensen, hoewel we weten dat het OT volk Israël helemaal geen expleciete plats "boven alle volkeren"heeft gehad, oldat het juist hun taak was contact met de "heidense" volkeren aan te gaan en hen te onderwijzen wat Christus hen had voorgehouden.
Als Christenen kunnen wij veel leren van de Joden, dat is juist, ook al is dat merendeel gebaseerd op menselijke traditie en vermeend "onvervulde" profetie door de menselijke interpetatie die vooral de Joden er aan gaven. Waar het hier om gaat is dat, de Joodse traditie, geen geestelijke vervulling kon geven of ontlenen aan de profetie van het OT, ook niet in het NT. Om de Joodse gebruiken gebaseerd op de Thora te kunnen begrijpen is Gods Woord door de Geestelijke aspecten die de Heilige Geest er aan toevoegt van groot belang. Gods Thora mag in de NT periode juist nu, in de tegenwoordige waarheid (de tijd waarin wij leven) niet verloren gaan.
In het getuigenis van Rabbi Joe Kaggan valt één ding op; net als bij Nicodemus ervaart hij de ontvangen Geestelijke bijstand door de Heilige Geest als het vervolmaken van zijn Jood zijn. Naast de schriftuurlijke inzichten en kennis van de Thora, ervaart hij nu ook de Geestelijke aspecten van de Thora in zijn leven. Als onze Bijbel geleerd wordt als het Leven de Schriftwoord, dan is voor Rabbi Joe Kaggan de Thora nu de Levende Thora geworden, als we het getuigenis in zijn geheel lezen.
Het leert ook nog iets anders. Namelijk dat wat het Adventisme in werkelijkheid kan zijn voor mensen die Christus door de Heilige Geest zoeken en willen ervaren. En ook dat Joden -in de orthodoxe traditie, de Bijbel verfoeien en niet in willen kijken. Geen wonder dat zij aangaande de profetie van Daniël en Openbaring geen enkel inzicht kunnen hebben vanuit het NT elan dat Christus -notabene- er aan gegeven heeft.
Hiermee is dus al aangetoond dat er nooit meer een traditionele rol in het Theocratische aspect voor het nationale Israël en het hedendaagse Jeruzalem kan zijn weggelegd. Door het ontbreken van de Heilige Geest in het denken en doen van de tradities binnen het Jodendom, is het onmogelijk de profetieën waarover we het in dit topic hebben, te kunnen begrijpen. Immers alle profetie eindigt in Christus en deze is door het volk Israël buiten gesmeten. Alle mensen dienen het Geestelijke aspect van de profetie te verstaan in Christus. Menselijke tradites van welke denominatie dan ook, dragen niet bij tot een werkelijk begrip van Christus en het Heiligdom in de Hemel. Christenen voor Israël zullen, hoe pijnlijk ook, spoedig bemerken dat zij een fantoom navolgen aagezien Joden een heel andere kijk op zowel het Christendom alswel het Godelijke aspect van verlossing hebben.
“Wie is deze Ellen White?”
Het getuigenis van Elfred Lee over Rabbi Joe Kagan en de Gave van Ellen G. White
“Ik ontmoette Rabbi Joe Kagan in het Weimar Instituut in California. Zijn familie kwam uit Oost-Europa waar zijn tante verkracht was, terwijl een priester met een crucifix in zijn hand over haar heen gebogen stond de woorden uitsprekende: “Dit is wat je verdient voor het vermoorden van Christus.” Je kunt je voorstellen welke gevoelens vele joden ten aanzien van het christendom hebben. Amerikaanse christenen kun je niet vergelijken met Europese.
Zijn familie emigreerde naar de US toen hij nog jong was. Als 13 jarige jongen trad hij als cantor (leidinggeven-de zanger) op in Carnegie Hall. Hij had een prachtige tenor stem. Een zeer hoge scholing kreeg hij en werd daarna rabbi. Ik ontmoette hem in latere jaren, in 1978, nadat hij als onderzoeks man tot de staf van Ronald Reagan behoord had in Sacramento. Wanneer er vragen waren over welk onderwerp dan ook, was hij degene die er onderzoek naar deed en het antwoord vond.
Hij had een zeer negatieve houding ten aanzien van het christendom. Ook raakte hij het Nieuwe Testament niet aan. Desalniettemin kende hij het Joodse Oude Testament (de Torah) enorm goed, zoals een goed ontwikkelde Rabbi behoort te kennen. Op een dag kreeg hij een boek dat “Patriarchen en Profeten” heette in handen. Hij las het met verbazing en wilde weten wie deze schrijfster, Ellen G. White, was. Op dat moment ontmoette ik hem. Hij vroeg mij wie deze Ellen G. White was en welke universiteit zij had bezocht? We vertelden hem dat zij slechts een onvolledige basisschool opleiding gehad had (tot de 3e klas toe). “Waar heeft ze dan het Hebreeuws geleerd?” vroeg hij. We vertelden hem dat ze nooit hebreeuws had geleerd; dat ze echter de meest vruchtbare vrouwelijke schrijfster in de geschiedenis was, en dat dit slechts één van haar boeken is.
Hij was verbaasd over haar kennis! Hij zei dat de informatie in dit boek (Patriarchen en Profeten) zoals de ‘Mishnah’ is. De Mishnah is een onderdeel van de hebreeuwse studie. Zo’n 30 jaar geleden werd de Mishnah alleen in het engels vertaald, en slechts hoog ontwikkelde rabbies kenden deze informatie. Dit is de geschiedenis van mijn volk en deze is zeer, zeer nauwgezet. Hij zei ook dat men het hebreeuws moest beheersen om op deze wijze te kunnen schrijven, want de structuur van haar zinnen is niet engels maar Hebreeuws. Het ritme, de meter, het rangschikken van de woorden en de uitdrukkingswijze zijn niet engels. Het is alsof ze in het hebreeuws geschreven heeft en het in het engels vertaald is.
Mijn familie en ik waren goede vrienden van Joe, zijn vrouw en zijn zoon. Op een dag, toen wij samen de Bijbel en enkele boeken van Ellen White bestudeerden, zei hij: “Ik ben ervan overtuigd dat dezelfde Bron die de Hebreeuwse profeten geïnspireerd heeft ook Ellen White ïnspireerde. Ik wil een christen worden. Ik neem Jezus Christus als mijn Messias aan.” Nu vond hij de weg tot Christus niet door het lezen van de Bijbel. Alhoewel de Hebreeuws Bijbel vol met profetieën staat, die naar de Messias wijzen, werd hij door de boeken van Ellen White overtuigd dat Jezus Christus de vervulling van alle Hebreeuws profetieën was. Alleen daarna pakte hij het Nieuwe Testament op om over zijn Joodse Messias te lezen. Vele malen zag ik hem huilen.
Ik maakte deel uit van een ‘schilder commissie’ voor een grote muurschildering genaamd “Christus, de Weg des Levens”, voor het wereld-hoofdkwartier van de ZDA-kerk in Washington DC. Hij werd zeer betrokken bij de schildering. De tekening was oorspronkelijk geïnspireerd door James and Ellen White, die een graveur de opdracht gaven een zwart-wit gravure te maken over dit onderwerp. Joe bevestigde me dat het concept van Ellen White zeer accuraat was ten aanzien van het gehele verlossingsplan in zowel het Oude als het Nieuwe Testament, maar dat de graveur haar concept niet juist had weergegeven. Zo hielp hij me in vele details om de schildering geschiedkundig en theologisch nauwkeurig te maken; in het bijzonder wat betreft het onderdeel van het heiligdom, het Hebreeuwse schrift op het kruis en de scène van het laatste avondmaal. Hij zei me Jezus en zijn discipelen aan een oriëntaalse tafel te schilderen, zittende op matten op de grond – en niet op Romeinse couches zoals de middeleeuwse schilders deden. Verder zei hij me dat hun hoofden bedekt moesten zijn. Bovendien zag hij er nauwgezet op toe dat ik de wijn, de ongezuurde brooden en de bittere kruiden en hun symbolen precies schilderde zoals het was.
Hij keurde de muurschildering goed en we verzorgden een onthullings-ceremonie in de Auburn ZDA-kerk in het najaar van 1979. Hij schreef een lied dat bij de schildering paste en speelde op het orgel toen wij het schilderij onthulden. Hij huilde toen hij de woorden van Jezus zong, die hij aan het kruis uitsprak (citerende Jesaja): “Eli, Eli, lama sabachthani?” Hij zong almaar door en schreide almaar door, terwijl zijn hele lichaam schokte. Er bleef geen oog droog in de hele kerk. Zijn stem was zo prachtig. Het originele schilderij hangt in het nieuwe ZDA-hoofdgebouw in Silver Spring, Maryland waar posters en bijbelstudies bij het schilderij aangeboden worden. Ik had dit nooit kunnen doen, zonder de inspiratie van Rabbi Kagan en Ellen White. Ik wenste wel dat zij beiden nog steeds leefden!
Wij waren aanwezig bij zijn geheime doop in Bear River boven Sacramento op zaterdagnacht op 22 december 1979. Er ware vier van ons aanwezig. Hij kon niet eens zijn vrouw en zoon vertellen dat hij nu een christen was. Toen hij uit het koude water kwam prees hij God en zong voor zijn nieuwe Messias: “Ik ben nu een complete jood. Ik heb nu het Oude en het Nieuwe Testament aanvaard en de Messias waarvan alle Joodse profeten ons vertelden!”
Niet lang geleden was ik in Europa om enkele ‘workshops’ over kunst te houden en iets van mijn archeologisch werk in het Midden Oosten te vertellen. Daar ontmoette ik een joodse familie uit Israël. Shalom David kwam oorspronkelijk uit Irak en zijn vrouw uit Chili. Zij bezochten nu een College in Europa waar ik heel wat oppositie ontmoette tegen de geschriften van Ellen White. Deze joodse familie nodigde me uit om in hun huis de sabbat te openen (vrijdag avond maaltijd). Het was een vreugdevol gebeuren toen zijn vrouw en prachtige kinderen de intrede van de Sabbat bezongen en vierden, zoals joden al duizenden jaren lang gedaan hebben. Ik vertelde hem het verhaal van Rabbi Kagan waarop hij zeer opgewonden raakte. Hij zei, “Dat gebeurde ook met mij! Ik zou liever de Bijbel verbrand hebben dan deze aan te raken! Ik wilde niets te maken hebben met het christendom, maar toen las ik de boeken van Ellen White en de Geest van God was op deze vrouw. Haar geschriften zijn alsof ze in het Hebreeuws geschreven zijn. Je kunt beslist het Hebreeuws ritme, de meter en de uitdrukkingswijze in haar boeken horen. Ik geloof ook dat zij door dezelfde Bron geïnspireerd was als Hebreeuwse profeten waren. En ze hielp mij om Jezus Christus als mijn Messias intens lief te hebben.”
Gisteren ontmoette ik juist een rabbi die in California woonde – Rabbi Ben. Het was tijdens een vervolg-sabbat-maaltijd waar ik laatste Sabbat met hem en een groep adventisten uitgenodigd was. Hij volgde de hele ceremonie aan tafel zoals ook Rabbi Kagan en mijn nieuwe vriend (Shalom David) in Europa gewoon waren. Gisteren spraken wij over de Hebreeuwse ceremonies en hoe zij nog steeds effectief waren in het genezen van ziekten.
Rabbi Ben vertelde me dat hij dezelfde ervaring opgedaan had. Hij haatte de Bijbel maar Ellen White had hem tot Christus gebracht en had hem geholpen het Nieuwe Testament te lezen en de Messias intens lief te hebben. Hij vertelde me ook dat hij op bezoek was geweest bij één van de meest invloedrijke Rabbies in Amerika, die in zijn negentiger jaren is en wiens naam onbekend moet blijven. Toen ik in de bibliotheek van deze rabbi was, gleden zijn ogen over de vele, vele boeken die tegen de muren opgestapeld stonden, op zoek naar een boek. Daar zag hij het: Patriarchen en Profeten door Ellen White. Rabbi Ben vroeg hem ernaar en hoe hij het in bezit had gekregen: “Waarom heeft u dit boek, dat geschreven is door een christelijke auteur?” De rabbi zei, “Dit is een zeer gezaghebbende bron over onze geschiedenis.” Dit getuigenis gaf ik laatst op TV, op het ‘3 Angels Broadcasting Network’. Mijn telefoon stond dag en nacht rood gloeiend.
Geïnteresseerde mensen belden me van ver weg, zelfs vanuit India en Australië, en ze zeiden: “we willen meer weten over deze Joe Kagan en Ellen White.”
Elfred Lee
Enkele citaten van Mw. G. Ellen White voor de gemeente der gelovigen
“Ik ken het gevaar waarin u verkeert. Als u het vertrouwen verliest in de Getuigenissen, zult u vervreemd raken van de bijbelse waarheid. Ik was bang dat velen een twijfelende en onzekere houding zouden aannemen, en in mijn zorg voor uw ziel moet ik u waarschuwen. Hoevelen zullen de waarschuwing ter harte nemen? ... Hetgeen u het minst geneigd bent aan te nemen, is juist het gedeelte dat u het hardst nodig hebt. God en Satan werken nooit samen. De Getuigenissen dragen het zegel van God of van Satan. Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen, noch kan een slechte boom goede vruchten voortbrengen. Aan hun vruchten zult u ze kennen. God heeft gesproken. Wie heeft ontzag bij het horen van Zijn woord?” Getuigenissen voor de Gemeente, deel 5, p. 84
“Als u het vertrouwen verlierst in de Getuigenissen, zult u langzaam afdwalen van de bijbelse waarheid. Ik ben bang dat velen een kritische en twijfelende houding zullen aannemen, en in mijn zorg voor uw ziel zou ik u willen waarschuwen. Hoevelen zullen naar de waarschuwing luisteren? Daar u nu de Getuigenissen hebt, en één daarvan zou uw pad doorkruisen door uw fouten te corrigeren, zou u zich dan volkomen vrij voelen om enig deel of het geheel aan te nemen of te verwerpen? Wat u het minst geneigd bent aan te nemen, is juist het gedeelte dat u het hardst nodig hebt... Mij is getoond dat het ongeloof is in de Getuigenissen, die waarschuwen, bemoedigen en vermanen, waardoor het licht Gods volk niet kan bereiken. Ongeloof verduistert hun ogen, zodat zij onbekend zijn met hun ware conditie. Zij denken dat er geen behoefte is aan de vermaning in de Getuigenissen, of dat niet zij er mee bedoeld worden. Zulke mensen hebben juist de meeste behoefte aan de genade van God en een geestelijk onderscheidingsvermogen, zodat zij hun gebrek aan geestelijke kennis zullen ontdekken. Velen die van de waarheid zijn afgedwaald, geven als reden voor hun gedrag aan, dat zij niet geloven in de Getuigenissen...” Getuigenissen voor de Gemeente, deel 5, p. 548
Er zullen in de laatste dagen profeten zijn. Joël 2:28 en 29
Ten aanzien van het Adventisme nog even dit:
Alle pioneers die vanuit de beweging der Millerieten, uiteindelijk de naam Adventisten aannamen gingen de Sabbat pas aannemen, na gedegen Bijbelstudie en gebed. Hun aangever in dat standpunt was Zr. R. Preston een 7e Dags Baptiste, die vanuit de -van Gods genade gevallen- 7e Dags Baptisten kerk kwam en door God geplaatst werd binnen de Adventkerk. Zr. E.G. White werd door God opgedragen de teleurgestelde gemeente, door menselijke interepetatie van het Schriftwoord, terug te halen en te wijzen op de Bijbelse aspecten van hun vergissingen en het vinden van de oplossingen bij God, door gebed en aanvullende Bijbelstudie. Zr. E.G. White kwam overigens voort uit de Methodisten kerk.
En zo begon God met een zeer kleine kudde uit ...alle taal, stam natie en volk.... met een nieuwe poging om de laatste boodschap, namelijk de 3 engelenboodschap uit Openbaring 14, wereldwijdt te verkondigen.