Moderator: Moderafo's
rafaell schreef:Nee dat geeft hij maar als voorbeeld, het punt is dat hij zodra een godsdienst strijdig is met het eigen referentiekader is ervoor past. Ik denk dat het volgen van een God altijd iets is waarvoor je soms 'offers' moet brengen (ik bedoel daarmee geen menselijke offers) Oftewel: je moet er iets voor over hebben om je God te volgen. Hij is God en bepaalt dus wat wel en niet goed is. Als ik de geschiedenis bekijk kan ik de conclusie trekken dat de mens over het algemeen niet zo bijzonder veel goeds in zich heeft, met het menselijke referentiekader heb ik dan ook niet zoveel. Dat wil overigens niet zeggen dat de mens niets goed kan doen maar als referentiekader prefereer ik het woord van God.
Ja. Ik zou Allah niet willen dienen nee, en ook niet de God van bijvoorbeeld de GGiN (die helemaal focussen op verwerping/verkiezing) als die God echt zo zou zijn, nee dankje..rafaell schreef:Dus zodra een God dienen niet in je eigen straatje past pas je ervoor?
Raido schreef:Ja. Ik zou Allah niet willen dienen nee, en ook niet de God van bijvoorbeeld de GGiN (die helemaal focussen op verwerping/verkiezing) als die God echt zo zou zijn, nee dankje..rafaell schreef:Dus zodra een God dienen niet in je eigen straatje past pas je ervoor?
De God die ik hoor te dienen heeft blijkbaar ook zo Zijn eigen referentiekader wat betreft mensen..
Smurffie schreef:Gerdien, wij mensen willen van nature God helemaal niet zoeken. De enige reden dat we het wel doen is dat we doodsbang zijn voor de hel. Oftewel; Hemelzoekers, ipv Godszoekers. Dat het uiteindelijk helemaal Gods genade is, geloof ik wel. Uit jezelf kun je je niet bekeren. Daarmee wil ik dus niet zeggen dat je maar raak kunt leven uiteraard. Naast God is er ook nog je medemens waar je verantwoordelijk voor bent. Dat zijn normen en waarden.
Er is alleen een groot probleem; Er is nogal verschil tussen bekeren en bekeren.
Vanuit het oogpunt van de ogg, nee dank je, laat die dan bekering maar zitten. Ik wil namelijk nog wel op vakantie, heb absoluut geen zin om in het zwart te gaan lopen, lust graag een biertje.
Vanuit een wat evangelisch oogpunt, prima, prijs de Heer, halleluja! *handjeklapklapklap* juich *jump*.
Begrijp je het verschil?
Daarom zei ik ook Godsbeeld; als God echt zo was als in de Islam of in een of andere enge sekte (Mormonen whatever) zou ik er voor passen om die God te dienen. Door of niet te geloven; of een ander Godsbeeld te scheppen.Gerdien B. schreef:Er is maar 1 God!!!
Die van de oud gergem is dezelfde als die van de evangelische. Ze leggen alleen beide de nadruk op andere punten en leggen bepaalde punten anders uit.
mw schreef:...ik deel je zorg...
Klopt was dat niet met Steenblok die les gaf en men vond dat te eenzijdig?Mijn kerkverband ging er lange tijd prat op dat het aanbod van genade centraal moet staan in de prediking. Geen beperkt aanbod, maar een algemeen aanbod, aan iedereen. Het heeft in '53 meen ik zelfs tot een kerkscheuring geleid, omdat men dat aanbod koste wat het kost wilde handhaven.
Ik kerk ik drie Gergem-kerken allemaal in Rijssen. Mijn thuis gemeente in de Noorderkerk met Ds. Van Dieren (ex-CGK) naar mijn gevoel (en velen met mij) neigt hij erg naar de Gergem in Ned qua prediking. Nog geen 4 maand geleden heeft hij nog gezegt: Wij leren dat het aanbod er voor iedereen is, wij zijn niet uitgetreden, en dat blijf ik preken. Waarschijnlijk wist hij dus dat mensen in onze kerk zo over hem dachten en dat ook uitspraken dat hij moest verzekeren dat hij dat toch echt niet was. Maar de prediking neigt erg naar die kant. (overigens komt dat vaker voor bij ex-CGK-dominees schijnbaar).Wat ik nu echter zie, is dat de kloof die door deze kerkscheuring is ontstaan qua prediking weer met gezwinde spoed wordt gedicht. Er vindt een proces van verrechtsing plaats waar ik bang van word.
Dat is ook wel zo, maar moet je het dan ook op die manier brengen, met het nagelschrapje (bekende term inderaad).In de prediking klinkt dat concreet door (of juist niet) doordat Christus niet langer centraal staat, de oproep tot bekering te vaak achterwege blijft, de confrontatie met de harde eis van God om onszelf te bekeren niet wordt aangedurft. Daarvoor in de plaats lijkt een noodlotleer te komen. Een verschrikkelijke term, maar het komt er op neer dat wij machteloze schepselen zijn die nog geen 'nagelschrapje' aan onze bekering kunnen bijdragen.
Kortom, dat waarom Klaas van de Zwaag uit de Gereformeerde Gezindte is gezet (afwachten of verwachten?).Misschien is dat ook zo, maar er wordt zo enorm de nadruk op gelegd dat het resulteert in een verstikkende lijdelijkheid. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn? Daarmee wordt toch voorbij gegaan aan Gods bevel tot bekering?
Daarom nogmaals dat wat Kierkegaard al heeft geconstateerd: Predestinatie is het dogma van de stilzittende vroomheid; en met al mijn respect daar walg ik van!Ik erken ten volle dat er in Gods Woord een spanningsveld ligt tussen het bevel om jezelf te bekeren en je onmacht daartoe, maar ik vind dat de prediking in bevindelijk-gereformeerde kerken daar hedentendage te weinig op in gaat. Men práát wel over dat spanningsveld, maar niet over hoe we daar als onbekeerden mee moeten omgaan. Hoe we ondanks onze onmacht toch tot God kunnen komen, blijft naar mijn mening krampachtig verborgen onder een zware deken van dogma's en tradities. En dat is nu juist waar het om draait.
broeloe schreef:kan je een voorbeeld noemen van zo'n sektarisch tafereel?Raido schreef:Ja zeker valt mij dat op. Vooral door het krampachtig vasthouden aan allerhande niet functionele tradities vervallen de bevindelijk-gereformeerde kerken in welhaast sektarische taferelen en wordt men steeds wereldvreemder.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten