Wilt u donor worden? Of juist niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

keimperens
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keimperens » 13 jun 2003 13:31

Ziek zijn en daar wat van leren, waarom ik dan wel en anderen niet? Goede dingen hebben net zo goede uitwerkingen die op je terugkomen. Wij mensen zien vaak niet precies waarom dit soort dingen ons gebeuren. Bepaalde mensen zijn er meer aan toe dan anderen, een kind van 10 leer je toch ook geen ingewikkelde wiskunde o.i.d.? Alles op zijn tijd.
"We zijn toch allemaal even zondig?" Er zijn volgens mij wel grote verschillen hoor.

keimperens

Antiblob
Mineur
Mineur

.

Berichtdoor Antiblob » 13 jun 2003 14:20

Ik liep zelf altijd met de vraag; als het nou opstandingsdag is, naar wie gaat dan dat hart, nier of wat dan ook, misschien geen goeie gedachten, maar daar komt mijn keuze uit voort om geen donor te worden!

Ik heb hier ook wel eens aan gedacht, maar dit is toch geen reden om geen donor te zijn. Het hart bestaat ook gewoon uit moleculen, en het hart van bijvoorbeeld iemand die 1000 jaar geleden leefde is allang vergaan. Misschien zitten die molekulen van zijn hart wel gewoon in jouw neus, om maar een dom voorbeeld te noemen :)

Isa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Isa » 16 jun 2003 15:23

Ik ben donor. Een van de redenen dat ik hiervoor heb gekozen is dat ik zelf ook graag een (bv) donornier zou willen hebben als ik dat nodig zou hebben. Ik gun het dan ook een ander die dat nodig heeft.
Desondanks is de kans dat je ook daadwerkelijk donor bent maar heel klein. Bijvoorbeeld na een verkeersongeval, of een of andere ziekte waarbij je al in het ziekenhuis lag (en je organen nog niet zijn aangetast).

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 16 jun 2003 15:28

Even een neven vraag:

Geven jullie ook bloed?
Daar zijn veel minder bezwaren voor en toch merk ik dat veel mensen het niet doen! (of je moet nog geen 18 zijn)

tweetie

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jun 2003 16:31

Er zijn mensen die zeggen dat je geen bloed mag geven omdat in het bloed de ziel van het lichaam zit. Die mogen dus ook geen bloedworst eten.

Ziek zijn en daar wat van leren, waarom ik dan wel en anderen niet? Goede dingen hebben net zo goede uitwerkingen die op je terugkomen. Wij mensen zien vaak niet precies waarom dit soort dingen ons gebeuren. Bepaalde mensen zijn er meer aan toe dan anderen, een kind van 10 leer je toch ook geen ingewikkelde wiskunde o.i.d.? Alles op zijn tijd.
"We zijn toch allemaal even zondig?" Er zijn volgens mij wel grote verschillen hoor.

keimperens

Misschien kun je dat wat duidelijker uitleggen, want ik snap jouw reactie dus niet.

Jootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jootje » 16 jun 2003 16:54

tweetietwee schreef:Even een neven vraag:

Geven jullie ook bloed?
Daar zijn veel minder bezwaren voor en toch merk ik dat veel mensen het niet doen! (of je moet nog geen 18 zijn)

tweetie

Ik geef geen bloed, maar dat heeft een andere reden. Ik heb mijn bloeddruk altijd te laag. Anders zou ik het zeker wel doen. Mijns inziens is bloed doneren hetzelfde als organen doneren.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 30 jun 2003 09:25

Hallo, ik ben er ook weer eens.
Wat een hoop meningsverschillen zijn er hier over donatie.
Ik denk dat iedereen voor zichzelf de beslissing moet nemen, die hij/zij voor zichzelf kan verantwoorden.
Het is misschien ook niet verkeerd als je je eerst verdiept in de stof hierover. Je gaat dan op een andere manier naar iets kijken (misschien).

Wisten jullie bv. dat je nieren elk maar voor 1/3 deel werken? bij elkaar heb je dus een overschot van 4/3 dat niks doet. Als een nier beschadigd of niet meer werkt neemt je andere nier dat over.
Als ik dus een nier afsta voor mijn moeder gaat mijn andere nier dat 1/3 deel overnemen. En dan heb ik nog een overschot van 1/3.
Daarom zou ik dus heel makkelijk een nier kunnen missen zonder dat ik mijn lichaam daar schade mee doe.

Ik denk dat er een heel groot verschil ook is, in een formulier invullen, of het zelf meemaken. Als jij je in kunt denken dat je een ziekte hebt, levensbedreigend, en je kunt op zo'n manier geholpen worden? De theorie en de praktijk liggen heel ver van elkaar!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 30 jun 2003 09:48

ik heb hier ook nog eens heel goed over nagedacht de afgelopen weken, ik ben er ook misschien wel een klein beetje van gedachte veranderd, ik wil tot op een zekere hoogte donor zijn. Als ik zelf nog in leven ben en een familie lid heeft een nier nodig, dan zou ik hem/haar heel graag willen helpen en wil ik ook een nier afstaan!!
Wat ik een afschuwelijk idee vind is, als b.v. mijn vriend overlijdt en ze gaan van alles uit zijn lichaam halen, o ik zou dit nooit en dan ook nooit willen, ik weet ook wel dat ik daar dan over mag beslissen, maar gewoon het idee vind ik zo erg.....daarom wil ik zelf ook geen donor zijn!!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 30 jun 2003 11:32

Ikke21 schreef:ik heb hier ook nog eens heel goed over nagedacht de afgelopen weken, ik ben er ook misschien wel een klein beetje van gedachte veranderd, ik wil tot op een zekere hoogte donor zijn. Als ik zelf nog in leven ben en een familie lid heeft een nier nodig, dan zou ik hem/haar heel graag willen helpen en wil ik ook een nier afstaan!!
Wat ik een afschuwelijk idee vind is, als b.v. mijn vriend overlijdt en ze gaan van alles uit zijn lichaam halen, o ik zou dit nooit en dan ook nooit willen, ik weet ook wel dat ik daar dan over mag beslissen, maar gewoon het idee vind ik zo erg.....daarom wil ik zelf ook geen donor zijn!!

ik kan je wel begrijpen, maar stel je eens voor: er ligt iemand in het ziekenhuis, en die kan alleen overleven met een donor-orgaan. jouw vriend (of jij zelf) is overleden, en je weet van die ander, wat zou je dan doen? nee zeggen, waardoor die ander overlijdt?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 30 jun 2003 13:30

Dat vind ik heel moeilijk napoleon en ik kan je nu ook echt geen antwoord geven wat ik dan zal doen, ik kan nu wel keihard zeggen van, ik doe het niet en die ander overlijdt, volgens mij kan ik dat ook niet aan met mn geweten...
ik vind dit zo'n super moeilijk onderwerp, heb het er ook wel eens over met mn vriend, want hij is ook donor. Tot nu toe heb ik nog steeds zoiets van, ik doe het niet.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 30 jun 2003 20:02

Ik geef bloed en ik ben donor, ga binnen kort voor de 11x.

Gewoon om mijn mede mens van dienst te zijn, simpel zat.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jul 2003 18:37

Ikke21 schreef:Dat vind ik heel moeilijk napoleon en ik kan je nu ook echt geen antwoord geven wat ik dan zal doen, ik kan nu wel keihard zeggen van, ik doe het niet en die ander overlijdt, volgens mij kan ik dat ook niet aan met mn geweten...
ik vind dit zo'n super moeilijk onderwerp, heb het er ook wel eens over met mn vriend, want hij is ook donor. Tot nu toe heb ik nog steeds zoiets van, ik doe het niet.

Ik herinder me nog de dicussie met jou over donor of niet!
Ik kon jou niet begrijpen.. Maar gelukkig ben je er echt over gaan nadenken. Vink echt supper.
Ik hoop dat je de stap mag gaan zetten!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 02 jul 2003 20:09

hijwel schreef:
Ikke21 schreef:Dat vind ik heel moeilijk napoleon en ik kan je nu ook echt geen antwoord geven wat ik dan zal doen, ik kan nu wel keihard zeggen van, ik doe het niet en die ander overlijdt, volgens mij kan ik dat ook niet aan met mn geweten...

Ik kon jou niet begrijpen.. Maar gelukkig ben je er echt over gaan nadenken. Vink echt supper.

Welke keuze is dan goed?
Voor of tegen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jul 2003 23:11

Memmem schreef:
hijwel schreef:

Welke keuze is dan goed?
Voor of tegen?

Persoonlijk denk ik dat de keuze om donor te worden goed is.
Maar dit wil nog niet zeggen dat iemand anders daar net zo over moet denken. Laat iedereen ten volle bewust zijn van hun keuze en de keuze richten op Gods eer.
Wie ben ik om daar over een uitspraak te doen?
Ik heb hier in deze discussie wel duidelijk aangegeven waarom ik donor ben! En als andere van uit bijbels oogpunt mij kunnen overtuigen dat ik verkeerd bezig ben: GOED!
Ik heb vanuit bijbelsoogpunt mensen proberen te overtuigen dat ze verkeert bezig zijn. En dan moet je voor je zelf maar verder de goede weg zoeken!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”