(Voorbereiding) HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2006 09:15

Ik geloof niet dat het zinvol is, zuigelingen fysiek mee te laten doen aan HA of HC, maar ik geloof ten stelligste dat Christus ook voor kinderen is gestorven. Als volwassenen moeten geloven als een kind, dan zou dat, mijns inziens, JUIST pleiten voor kinderen aan HA of HC.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 apr 2006 09:30

Ik denk dat we eerst moeten kijken waar het Heilig Avondmaal toe dient en wat de voorwaarden zijn om goed het Avondmaal te kunnen vieren. Het Avondmaal dient ertoe om het lijden en sterven van Christus te gedenken en bovendien wordt door het gebruik van het Avondmaal het geloof versterkt.

Om op een goede manier het Avondmaal te kunnen vieren, dienen we onszelf te beproeven:

1. bedenken dat we zondaren zijn, zodat we onszelf mishagen en voor God verootmoedigen
2. onszelf onderzoeken of we in de vaste belofte van God geloven, dat onze zonden ons om Christus wil vergeven zijn.
3. onszelf onderzoeken of we voortaan in dankbaarheid tegenover God en onze naaste willen leven.

Daarnaast dienen we te bedenken waarom het Avondmaal is ingesteld, nl. tot Zijn gedachtenis. Daarin staat de plaatsbekleding van Christus centraal. Daarbij dienen we ons te bedenken dat Hij Zich in onze plaats heeft overgegeven om voor ons te sterven. Onze gedachten gaan daarmee naar Gethsemane en Golgotha.

Eenieder die zich op deze manier beproeft en zo belijdt dat Christus in zijn of haar plaats heeft geleden, voor die persoon is het Heilig Avondmaal bestemd. Duidelijk is, dat voor kinderen die de jaren van onderscheid nog niet hebben, het Avondmaal niets toevoegt, aangezien het Avondmaal bedoeld is om het geloof regelmatig te versterken d.m.v. zichtbare tekenen. Daarvoor is het nodig dat we dit ook kunnen verstaan.

Dit in onderscheid met de doop, waarbij dit verstaan van dit (eenmalige) teken later kan komen d.m.v. verkondiging en geloofsopvoeding.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

André

Berichtdoor André » 20 apr 2006 12:24

Gerdien B. schreef:De discipelen waren Gods kinderen. je kan niet zeggen dat alle mensen een kind van God zijn.
Mmm, ik was er altijd van overtuigd dat discipel synoniem stond voor leerling....

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 apr 2006 12:57

Optimatus schreef:Dus je pleit dan ook voor kinderen aan het HA?

lees jij dat in mijn posting? :roll:

Ik zou er alleen geen moeite mee hebben als een kind zeker mag weten dat hij/zij een kind van God is. het Heilig Avondmaal is niet zomaar een maaltijd waar iedereen zomaar aan kan gaan.
ik geloof ook zeer zeker dat Jezus ook vaar de kinderen aan het kruis gestorven is. Maar dat is Hij voor iedereen in de wereld. Dat zegt toch niet gelijk dat iedereen ook een kind van God is?
Jezus heeft zelfs geleden voor diegene die Hem het meeste haten!
Wij moeten in God geloven, wij moeten Hem volgen, wij moeten Hem dienen en eren met heel onze hart, verstand en alle kracht.
Een relatie met God aan gaan is net als in een relatie hier op aarde 2 richtingsverkeer.

@Andre

Ja maar als je Johannes 1 laatste deel leest. Dan staat daar dat de discipelen geloven dat Jezus de Zoon van God is. Zij hebben Hem aangenomen als hun Herder en Leraar. Zij mogen zich daarom kind van God noemen -> Johannes 1:12
Wij zullen onze hele leven Zijn leerling blijven. Continu zullen we blijven leren.

Doet me denken aan het lied:

Wees ook jij een discipel,
een discipel van de heer.
Leg je zorgen en vragen,
ja leg alles voor Hem neer.
Zorg dat niets je kan verhinderen
Hem te volgen iedere dag
Zeg Hem dank dat je zo jong al
Zijn discipel wezen mag.

Wees bereid Hem te volgen ook al heb je het niet best.
Ook al kun je soms niet mee doen met de rest.
Wees bereid Hem te volgen ook al valt het je zo zwaar.
Weet dat Hij je zal bewaren tegen allerlei gevaar!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

André

Berichtdoor André » 20 apr 2006 13:28

Dit vers?
12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2006 13:29

Een discipel is inderdaad een leerling (discipel komt uit het Latijn en betekent letterlijk leerling. Jezus was, in Latijnse termen gesproken, hun grammaticus, hun leraar).

Christus zei toch: doe dit tot mijn gedachtenis (het breken van brood en het drinken van de wijn)? Over het aangaan heeft hij verder, volgens mij, niets gezegd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 apr 2006 14:18

Ja dat vers, al vind ik hem in SV mooier 8)

@Opti.
Waarom zou je aangaan tot Zijn gedachtenis als je Zijn offer (wat je op dat moment gedenkt) niet wilt aannemen?
Beetje krom lijkt me dat wel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2006 14:52

Mensen die de offerande niet willen gedenken, gaan doorgaans niet naar avondmaalsdiensten.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 apr 2006 15:12

dat is bij jullie dan anders dan bij ons. De kerk zit gewoon net zo vol als anders, alleen niet iedereen kan aan het avondmaal het offer gedenken, omdat ze nog niet weten of ze een kind van God zijn, of ook hun zonden door het bloed van Jezus vergeven zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2006 15:30

Dat is nou juist het probleem. Geheel naar rooms-katholiek voorbeeld wordt God op een enorme afstand geplaatst en de gelovige oneindig ver van Hem vandaan. Rome vulde die afstand op met een kilometer heiligen, de Reformatie met een vorm van geestelijke eenzaamheid.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 20 apr 2006 15:32

ik snap niet goed dat we bij het HA die afstand er houden (vor sommige mensen is het wel en voor sommige niet...) en bij de Doop (en in veel kerken ook bij de belijdenis) wordt de ouders niets meer of minder gevraagd en dat is eigenlijk wel voor iedereen..........

tweetie

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 apr 2006 15:47

Waarom zou iedereen aan het HA toegelaten moeten worden?

Ik heb nog geen Bijbelse argumenten gehoord waarom iedereen aan zou moeten gaan. Jezus deelde het Heilig Avondmaal toch alleen maar met ZIjn volgelingen?toch niet met iedereen?

Daarom ben ik er voor om iedereen die God oprecht en volledig volgen in alles (dus ook als Gods weg ons even neit aan staat) aan het Heilig Avondmaal te laten gaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2006 15:55

Dan moet je eerst heel duidelijk omschrijven wat het HA (of de HC) eigenlijk precies inhoudt. Is het een offermaaltijd? Is het een gedachtenismaaltijd? Is het een schranspartij? (dat laatste lijkt me overigens niet zo).

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 apr 2006 16:05

Lees de evangelien! Daar staat de instelling ven het Heilig Avondmaal. Daarbij staan in de brieven ook genoeg over het Heilig Avondmaal beschreven waarvan wij kunnen leren.

reageer vanaf werk en kan niet even uitzoeken waar het precies staat allemaal.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2006 16:05

Per kerk lijkt men er weer anders over te denken.

Terug naar “Archief”