Optimatus,
Dank voor je interessante en terechte opmerkingen
Je schreef:
.
je generaliseert de Joden uit de Bijbel. Je doet net alsof ze allemaal ongelovigen waren.
Zo, zo doe ik dat! Ja, ja vandaar het Nieuwe Testament, waarin in de eerste gemeente een Overblijfsel deel had aan het Nieuwe Testamentische tijdperk. Ik spreek wellicht over de Joden die Christus afwezen,
maar dienovereenkomstig is het logisch dat Christus altijd dan ook een Overblijfsel heeft waarmee Hij een nieuw Verbond sluit en het opnieuw probeert. Dus maak niet de fout dat ik niet begrijp dat er ook Joden waren die Hem wel, op Geestelijke gronden hebben aanvaard, zoals Nicodemus dus, een van hen werd!
2. daar kun je alleen naam christenen mee bedoelen niet de christenen die Jezus kennen.
En dit laatste is dan ook -zeer- juist! Ik licht toe dat ook vanuit de gehele Christelijke kerk (alsook dan de Joden natuurlijk- op dezelfde Geestelijke gronden) maar ook vanuit "de andere schapen die Christus nog vindt" een Overblijfsel zal zijn. Vandaar dat Christus bekend maakt dat niet iedereen die Here Here roept, het Koninkrijk zal binnen (kunnen) gaan.
Je opmerking is zeer terecht en juist in het perspectief van Christus' -laatste- Dienstwerk in het Heilige in de hemel.
Er dient zich nu dan een andere interessante vraag op:
Wie en wat zijn Naam christenen!
Mijn -weder- vraag is dan aan jou Optimatus, wat denk jij daar nu van.
Want je opmerking is wel degelijk interessant, want je raakt hiermee heel treffend het hart, van deze discussie.
Het oordeel vindt nu plaats en allemaal (dus ook ik vanzelfsprekend) moeten ons loon nog ontvangen. In dat opzicht kunnen we ons zelf nooit boven Christus plaatsen door te stellen dat de één boven de ander staat!
Redding en verlossing gaat gepaard met Geloof en dus ook handelen en verkondigen in het Getuigenis van Christus.
Om dan nog eens toe te lichten hoe wijzelf zeer betrokken moeten zijn, door de werking van de Heilige Geest nog even het volgende:
Overwinning op de zonde,
overwinning op een
onbekeerd hart (niet aanvaarden van Gods liefde= regels= wet= getuigenis) kan
niet zonder een inwonende Geest geschieden. Als ons handelen en denken meer en meer gaat lijken op dat van Christus, dan is de Geest wonend in ons. We bedroeven Hem niet (Efeziërs 4:30)
We zullen dan ook meer inzicht krijgen m.b.t. de bedoeling van Christus werk.
Of we het aanvaarden, of we er wat mee doen, is dan onze verantwoording, alhoewel we niet verzocht of overvoerd worden in onze taak en karakter. Ons Getuigenis is altijd naar de aard van ons veranderde, maar unieke meegekregen karakter. Het karakter van onszelf ontvangt de nodige verbetering en optimalisatie met een verheerlijkt hart. En zo geloven en getuigen wij dus feitelijk op grond van de Heilige Geest van Christus, zoals ook Hij getuigde als een gewoon mens van Zijn God en Vader, door die zelfde Heilige Geest.
Jezus is dus naast onze Verlosser, Koning en broeder ook onze persoonlijke vriend, waarmee we alles kunnen delen, dat met een zondig mens nooit bereikt kan worden.
Hij maakte geen misbruik van Zijn oorspronkelijke Goddelijke krachten. Daartoe werd Hij wel vele malen door de Farizeeërs (Satan) en Schriftgeleerden (Satan) toe verleid.
En zo moeten ook wij dus alleen dat verkondigen waarvan we, vanuit het Levende Schriftwoord (want dat wordt dan de dode-letter wet; de Bijbel) kennis hebben.
Het heeft dus weinig zin, zoals Cicero probeerde, iets in te brengen op een min/meer spottende wijze. Want het is de Heilige Geest die overtuigt.
Niet ik!
Als we verder kijken Optimatus, dan haalt ook Christus duidelijk in het Levende Schriftwoord aan dat ons lichaam een Tempel van de Heilige Geest is. Dus zo zie je, als je tot besef van zo'n begrip gekomen bent, je ook weet hoe e.e.a. in elkaar zit.
Of...weet gij niet dat uw lichaam een Tempel van de Heilige Geest is, die in u woont ( 1 Korinthië 6:19)
Hoe kun je dan stellen, als je zelf door de Heilige Geest dus bewoont wordt, dat een medechristen een "Charlatan"is. Waar baseer je zo'n feit dan op. Je moet dan zelf -denken- dat je meer Gerechtvaardigd zijn dan degene die tot je spreekt.
Als er geen herkenning van gewoon Bijbelse begrippen is, die Christus aanhaalt en ik in feite niets anders doe dan aanhalen, dan leeft de Heilige Geest niet in je. Je zou een bewering kunnen weerleggen op grond van een -andere- ofg meer tot de verbeelding sprekende tekst van Christus. Dat bouwt op!
Hoe kunnen wij nu door de Heilige Geest boven de mens staan, in begrip en inzucht aangaande het komende Rijk van Christus en dus ook profetiën tot de openbaarheid brengen?
Hier:
God is onder u (1 Kor. 14:25)
Jezus Christus is -leeft- in U (2 Kor. 13:5) dat is de Heilige Geest dus=
GETUIGEN van Christus.
Een ander voorbeeld waaruit blijkt dat we de kennis en inzichten aangaande het komende Rijk kunnen ervaren en "zien" (profetie -Gods Overblijfsel heeft de gave der profetie penbaring 12:17 en 19:10)
En dan wordt ik door het gevoel beheerst, als ik dus een zonde tegen de Heilige Geest zie, door spotten.
Want:
Gesterkt te worden door de Heilige Geest in de inwendige mens; opdat
Christus door het geloof in uw harten woning make (Efeziers 3:16,17)
Een andere Bijbelpasage aarbij Christus ons leert dat Hij in ons moet leven, als voorbeld voor de wereld is dit:
Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik (dat is) niet meer mijn ik,
maar Christus leeft in mij (Gal. 2:20)
En waar licht Christus dat op een zeer duidelijke wijze toe?
Openbaring 22
14 Zalig zijn zij, die zijne geboden houden, opdat zij macht hebben over den boom des levens, en door de poorten in de stad mogen ingaan.
Diegenen die geen inwoning vcan de Heilige Geest willen aanvaarden, kunnen eenvoudig niet in het Koninkrijk der hemelen wonen. Het is Satans grootste lust om dat inzicht aan de Christenen en de mensheid te onthouden. Voor de rest moegen ze Christus aanbidden wat ze willen.
Openbaring 14:
12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen, die de geboden Gods houden en het geloof in Jezus bewaren.13 En ik hoorde ene stem van den hemel tot mij zeggen: Schrijf: [color=darkred]Zalig zijn de doden, die in den Heer sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten van hunnen arbeid; want hunne werken volgen hen.
Een Geestelijk Israël dat heeft getuigt en daardoor zalig is gegroeid! (Joh. 15:10 Romeinen 2:13)
De bewijslast van de mate van Heiliging ligt natuurlijk besloten in het oordeel, waar wij geen inzicht maar ook geen zeggenschap over hebben.
In de laatste Sabbatschool les welke te vinden is op:
http://www.amazingfacts.org/media/lesso ... udy%20Hour
Werd door de -vrouwelijke- Sabbatschoolleider benadrukt dat ons hart denken en praktizeren) moet veranderen. Als wij niet veranderen, dan kan er geen verlossing plaats vinden, want wij zijn nog steeds gevangen in ons oude lichaam.
In zoverre we nog op deze aarde wonen, waaraan we nu eenmaal niet ontkomen kunnen, zegt de Heilige Schrift:
En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God (Gal 2:20)
Geloof= liefde voor God en Zijn Zoon= navolging= onderhouden van de wet= Gerechtvaardigd zijn - tot de Heiliging- tot de Verheerlijking.
Niet alles op één dag en uur. Groeien! Vandaar de Heilie Geest (en geen zondig mens)
Openbaring 22:17 Hij trekt mensen tot God
Johannes 16:7-13 Hij openbaart de behoefte aan vergeving
Johannes 3:3-8 Hij bregnt de wedergeboorte tot stand
2 Korinthiërs 3:18 Hij vernieuwt het beeld van God, in ons
Johannes 14:15-19 Hij troost, leert en vermaand ons
Efeziërs 4:11-13 Hij geeft geestelijke gave aan de kerk
1 Korinthiërs 12:3-12 .....als we troue zijn aan Hem
Handelingen 1:8 Hij stelt daardoor de kerk in staat om te getuigen
van Christus.
Dus is Gods volk een
Geestelijk Israël, als de Heilige Geest
in ons woont!
Yael:
En Ik zal juichen over Jerusalem en Mij verblijden over Mijn volk. (Jesaja 65:19a)
Inderdaad, God wil dat iedereen in het Koninkrijk zal zijn en Hij begint elk Verbond met een
onbevoorordeeld vreugde. Het probleem is echter Yael, dat het volk de zaak steeds verprutst! En vergeet niet dat God van te voren weet of Zijn volk, of de mens op een bepaalde manier met dat Verbond omgaat. Toch laat Hij de mens zelf de keuze. Hij respecteerd de keuze van de mens. Maar elke keuze die we maken, heeft consequenties. Ook in het dagelijkse leven. In grote lijnen is de strijd hetzelfde. Satan is nog steeds Overste van deze wereld. Alleen door Christus'Geest kunnen we deze tiran overwinnen. OP onze eigengerechtigde wetten en geboden zal dat nooit lukken, met zo'n geest komen we geen steek verder!
Vandaar al die verbonden. Kijk ,we willen allemaal dat onze kinderen het beste er van maken, dat zij gelukkig zijn en dat zij "recht staan" tegenover elkaar (als mensen) maar hoe vaak moeten wij onze kinderen niet corrigeren, omdat we van ze houden, en liefhebben, rgeels stellen hen beperkingen op moeten leggen. Toch maken we iedere keer een nieuw begin met hen.
En zo is het bij God precies hetzelfde. En Yael, ik begrijp je standpunten heel goed, maar het is nu eenmaal jammer dat mensen zo vaak Gods goede bedoelingen niet willen zien of aannemen. Door gebed en trouwe Bijbelstudie, elke dag, onder leiding van de Heilige Geest, zullen we verrijkt worden- allemaal- in ons eigen tempo en in een vriendschappelijke relatie met Christus.
Bedankt Optimatus en Yael voor jullie bijdrage!