Gothic dragen en christen zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 mei 2003 18:54

kurtyo schreef:
lizzz schreef:heey waar hebben we het nou over? Over gothic zijn of gothic dragen?

Gothic kleding is cool. Gothic opvattingen minder.

En al die vooroordelen over gothics, tja dat zijn gewoon vooroordelen.

Goth zijn hoeft niet perce fout te zijn. Opvattingen ??? Welke? Er zijn niet een paar opvattingen te noemen die voor de hele gothscene behoren!

nu moet ik bekennen dat ik het heb over iets waar ik niet zo heel veel van weet, dus daar ga ik verder niet zoveel over zeggen. Wat ik wel weet, is dat echte Goths geen christenen zijn. Maar, waarom een goth dan 'slechter' is dan een 'gewone' niet-christen, dat zie ik niet direct in.

En hijwel, wat is er eng aan gothic kleding?

En over die make-up, zoveel make up dragen gothics niet hoor. Veel goths zijn zelfs helemaal niet opgemaakt, behalve de ogen. Ok, de extremen wel, maar dat is in elke stroming zo, dan hoef je het niet specifiek over goths te hebben.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Sjeherazade

Berichtdoor Sjeherazade » 27 mei 2003 20:31

kurtyo schreef:En nu kom ik met mn reply (oooh nee!!) Oh ja... :p

Quote:
Alto-kleding is gewoon veel leuker, dan kleding die iedereen draagt. Ik hou niet zo van opgaan in de massa.

Jammer dat je tegenwoordig als alto wel in de massa opgaat vanwege al die irritante pubertjes die aan het trendwatchen zijn. Alto is een trend en dat is jammer. Verder, alto ben je of je bent het niet. Goth ben je of je bent het niet. Je kunt het niet worden. Het is een manier van denken, en daar heeft de rest niet echt veel mee te maken. Hoewel het wel vaak samen gaat.

Misschien ben ik een zeikerd. Maar ik vind het eerlijk gezegd niet leuk, al die mensen die je vroeger uitscholden voor vieze stink alto en nu zoen ze zich voor als de opper-alto? Dat is toch dom?

Vroeger was ik fan van de Kally Family, ik wilde net als hun eruit zien. Dus ook die rokken etc. :) Nu eigenlijk niet meer, ik bedoel, de kelly´s... Maar het is zoo irritant als een `in jou ogen lomp huppeltje` dezelfde kleren als jij moet hebben...!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 27 mei 2003 23:57

kurtyo schreef:En nu kom ik met mn reply (oooh nee!!)

Inderdaad...dit is wel heel irritant om in zijn geheel te lezen :lol:

Voor de duidelijkheid: gothic en depressief zijn hebben in principe niets met elkaar te maken. Het word door velen zo gemaakt, dat is iets heel anders.

Niets met elkaar te maken, lijkt me toch niet helemaal geloofwaardig. Van dood, verderf, doodshoofden en donkere kleuren straalt de levenslust nou niet direct af.

Waarom ben je fout bezig als je echt gothic bent? Ik denk dat gothic wel degelijk goed samen kan gaan met christen zijn! Hoewel dat volgens mij wel voor ieder persoonlijk is.

Ik snap niet dat men 'flirt' met een stroming die ronduit goddeloos is. Als je zo graag een lange jurk aan hebt of in het zwart gaat, kan dat toch ook wel zonder dat etiket?

Dat is jouw mening. Ik ken overigens hele lekker gothicmeisjes hoor!! ;)

Ik ken ze ook. Gothic maakt gelukkig niet altijd meer kapot dan je lief is ;-)

Leg uit! Alstjeblieft Henkie, leg uit! Ik krijg hier de kriebels van! Maar als je me kunt overtuigen, doe het!!

Leg mij nou eens uit wat de achterliggende gedachten en denkbeelden achter gothic is. Leg me daarna nog eens uit waarom je ook zo genoemd wilt worden.

O, je hebt al wel wat uitgelegd zie ik ;)

Het is lang geleden inderdaad ;-)

Gothic is heel uitgebreid. En niet alle goths flirten met dood en verderf. Veel tienersletjes (sorry voor het woord) die zich goth noemen willen zo evil mogelijk zijn, dus vandaar de evil make up en het flirten met de dood e.d. Maar om daarom een hele stroming af te keuren???

IK begrijp het probleem. Als 10 psv(?)hooligans eindhoven kort en klein slaan, dan zijn alle psv-supporters nog niet zo. Maar er is wel een overeenkomst. Ze zijn allemaal voor psv en ze willen daar graag bijhoren. Zo ook bij gothic. ER zijn veel verschillen maar ze willen allemaal bij dezelfde groep horen.
Aan generaliseren ontkom je trouwens in dit soort gevallen niet. Je kunt moeilijk voor ieder individu een omschrijving geven. Het gaat me om de achterliggende gedachte van die stroming. Dan is het maar de vraag of je daarbij moet willen horen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 mei 2003 06:02

lizzz schreef:En hijwel, wat is er eng aan gothic kleding?

ja ik vind het eng... maar ja kan ook nx aan doen
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 mei 2003 14:53

Dus daarom gewoon normale kleren.

Waarom moet alles altijd 'normaal' zijn Hijwel? Dat is toch abnormaal? ;)

Wat ik wel weet, is dat echte Goths geen christenen zijn.
\

Wat een gezeik. Hoe durf jij een hele stroming te veroordelen? Heeft God jou dat recht gegeven? Nee dus... Goth's kunnen wel christen zijn!

En over die make-up, zoveel make up dragen gothics niet hoor. Veel goths zijn zelfs helemaal niet opgemaakt, behalve de ogen

Veel goth's dragen wel make-up maar wie niet? En verder, het valt inderdaad best mee. Nogmaals: het is heel belangrijk om cybergothic, darkgothic, whitegothic, blackmetalheads, e.d. los te zien van elkaar. Black's hebben vaak stukken meer makeup en zijn veel extremer dan white's

Misschien ben ik een zeikerd. Maar ik vind het eerlijk gezegd niet leuk, al die mensen die je vroeger uitscholden voor vieze stink alto en nu zoen ze zich voor als de opper-alto? Dat is toch dom?

Ik snap je niet, leg eens uit?

Niets met elkaar te maken, lijkt me toch niet helemaal geloofwaardig. Van dood, verderf, doodshoofden en donkere kleuren straalt de levenslust nou niet direct af.

Er staat: 'in principe niets met elkaar te maken'. Het is wel een combinatie die regelmatig voorkomt (depressie en goth) maar van oorsprong is het niet samengaand. Verder generaliseer je hier: niet alle goths kicken op doodshoofden, dood en verderf. De donkere kleuren is eigenlijk het enige wat heeeel veel goth's gemeen hebben. Er zijn zoveel verschillende goths.

Ik snap niet dat men 'flirt' met een stroming die ronduit goddeloos is. Als je zo graag een lange jurk aan hebt of in het zwart gaat, kan dat toch ook wel zonder dat etiket?

De stroming is niet goddeloos (hoe durf jij ook al een hele stroming te veroordelen?). Veel mensen die de stroming aanhangen zijn goddeloos. Maar dat is zelfs met de christelijke stromingen zo! En met punkers (punkers kunnen ook christen zijn!), hiphoppers, metalheads, alles!
Verder heeft het ook veel met muziek te maken. En daar zit het etiketje automatisch aan vast.

Leg mij nou eens uit wat de achterliggende gedachten en denkbeelden achter gothic is. Leg me daarna nog eens uit waarom je ook zo genoemd wilt worden.

Ik zal eens heel goed gaan zoeken en nadenken voordat ik allerlei onzin uitkraam. En voor de duidelijkheid: ik ben geen een of andere diehard gothic of zo, verre van dat!

Zo ook bij gothic.

Klopt, maar ten diepste wil iedereen altijd ergens bij horen! Dat is echt waar. Ook gothics alleen dan op een wat aparte manier.

Aan generaliseren ontkom je trouwens in dit soort gevallen niet.

Probeer het toch maar niet te doen als je wilt. Dat werkt beter.

Het gaat me om de achterliggende gedachte van die stroming.

Er is niet 1 simpele achterliggende gedachte. Dat is nu juist een probleem :D Vaag maar waar.

Ik vind diehard-refo's eng maar ik zeg toch ook niet direct dat ze niet christelijk zijn?

Sjeherazade

Berichtdoor Sjeherazade » 29 mei 2003 17:30

kurtyo schreef:

Ik snap je niet, leg eens uit?

ik kan ook NIET typen... :?

Vroeger hadden mensen commentaar als je fan was van ´iets´ anders, als je er net iets anders bijliep dan de rest.

Nu wil iedereen ineens massaal ´anders´ zijn....maar wat is er nu ´anders´ aan als iedereen het doet??

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mei 2003 00:07

kurtyo schreef:

Ik vind diehard-refo's eng maar ik zeg toch ook niet direct dat ze niet christelijk zijn?

Owke dat sluit ik ook niet uit. Maar je laat het niet echt zien dat je een Christen bent.
Volgens mij is ook de opdracht vanuit de bijbel om sober (normaal toch?) gekleed te gaan.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jun 2003 23:35

Nu wil iedereen ineens massaal ´anders´ zijn....maar wat is er nu ´anders´ aan als iedereen het doet??

Op zich valt het nog mee, al besef ik ook dat gothic, punk, skate, metal, e.d. nu trends zijn.. Dat gaat hopelijk wel over. Maar ik hoef niet met alle geweld anders te zijn, ik wil mezelf zijn zonder dat ik op mijn vingers getikt wordt door anderen die dat niet mooi vinden...

de rest reageer ik snel op ..

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 jun 2003 12:55

Volgens mij is ook de opdracht vanuit de bijbel om sober (normaal toch?) gekleed te gaan.

Dat kan dan eigenlijk niet samen gaan met gij geheel anders..??

Wat draag jij? Waarschijnlijk zijn er duizenden en duizenden die ongeveer hetzelfde dragen. Dan is een pure alto of een pure gothic (geen trendwatcher!!!!) dus beter wat 'gij geheel anders' betreft (heb het over christelijke alto's e.d.) en jij beter wat betreft soberheid.... Vreemdddddd... :S

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 jun 2003 17:46

Ik stel voor dat we ons allemaal heel kleurrijk gaan kleden. Als ode aan de Schepper van de kleuren. (hoe dat werkt met je oog enzo: kleur, wonderlijk prachtig)
Ik snap niet dat mensen een zwak hebben voor alleen zwart.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 10 jun 2003 19:09

ik wel. Ik kick op beiden. Heb veel zwart maar ook wel wit en roze en rood en blauw en zo voort. Kleur is cool maar denacht is ook gemaakt door God en die is donker dus wat is nu je punt>??/

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 jun 2003 21:18

kurtyo schreef:ik wel. Ik kick op beiden. Heb veel zwart maar ook wel wit en roze en rood en blauw en zo voort. Kleur is cool maar denacht is ook gemaakt door God en die is donker dus wat is nu je punt>??/

:D :D daar kan ik niet tegenop. De nacht vind ik er mooi. Ik kan onwijs genieten van de volle maan, en van onweer. Daar spreekt zoveel van Gods majesteit.

HEt was even een reactie op dat kledingkleurgedoe. Kleed je mooi, waarin je je lekker voelt, en wat je natuurlijk ook aan God kan laten zien, als je Hem tegenkomt.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jun 2003 12:20

mee eens. En over vooral dat laatste (hoe je je ook voor god kan vertonen) zijn de meningen verdeeld. Maar ik vind het erg dat veel mensen zo veroordelend zijn: dit kan niet en dat is niet goed, doehet maar zo (wijzend op zichzelf: al zullen ze dat ontkennen) en dat vind ik echt zo erg.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 16 jun 2003 12:39

Tsja, ik dacht ook lange tijd dat ik een zonde begin als ik me niet kleedde volgens de heersende tradities binnen de kerkelijkge gezindt waar ik uit kom.
Daar ben ik volledig van af gestapt, het is zo zinloos. Ik herken je wel, helaas kom ik weleens mensen uit mijn kerk tegen die mij alleen groeten als ik een rok aan heb als meisje. Terwijl ze zelf in degelijke, stijve maar gestoord dure kleding lopen. Gelukkig zijn dat er maar een paar, maar het is erg, hoe heilig en liefdeloos kledingvoorschriften kunnen zijn.

Gelukkig heb ik nu een eigen stijl waar ik me tof in voelt, al is die aardig afwijkent van doorsnee. Verder intresseerd kleding me niet, als het maar niet duur is.
ALs je er maar netjes uitziet in de zin dat je niet het andere geslacht dwingt om naar je vrouwelijke vormen te kijken. Zeg maar.
Verder is God totaal niet geintresseerd in de kleur en contoeren van je kleding. Jezus sprak vol respect en liefde met schaars geklede hoertjes, rijk geklede tollenaars, zwart geklede farizeeers, burgelijk geklede dorpsbewoners, armoedig geklede vissers, en viesgeklede zwervers.

Ik heb deze discussie zelf verder niet gelezen hoor! maybe val ik in herhaling.
Toch merk dat ik ook binnen 1 minuut iemand die ik totaal niet ken heb (ver) oordeel op hun kleding/uiterlijk. Hoewel ik het steeds meer afleer, hoop ik ooit zo met mensen om te mogen gaan als Jezus dat deed.

Liefs
Mesch

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 jun 2003 15:57

Don't shoot the wounded...

Lees het gedicht waar mn sig naar verwijst maar eens door...

Terug naar “Archief”