Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

coass
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor coass » 07 sep 2005 15:31

Laat ik het dan nog een beetje scherper stellen: als er twee mensen zijn die een vrijwel identieke levenswijze erop na houden... etc. etc. etc. Ik vind dat het voordelen moet hebben. "Wie goed doet, goed ontmoet

vertel jij mij dan: wat is goed?
persoon A is professor geweest, heeft een belangrijk medicijn uitgevonden
persoon B is een RW bezoeker met ingevuld donorcodicil...
zelfde leeftijd, levenstijl etc

en optimatus is de dokter die naar eer en geweten gaat kiezen en dit achteraf kan uitleggen aan het tuchtcollege...

coass

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 sep 2005 16:17

Dit is je onderuut lullen!!!!!!

Ik vind je betoog goed hoor, maaar je doet toch zoveel als je kan??????

coass
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor coass » 08 sep 2005 07:12

essieee schreef:Dit is je onderuut lullen!!!!!!

... ik me ergens onderuit???
sorry, ietsje duidelijker alsjeblieft, ik probeer de dilemma's aan te geven bij de zwart-wit stellingen die hier gedeponeerd worden...
Maar gelukkig vind je mn betoog goed (?)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 08 sep 2005 20:21

MrSokkie schreef:
liefie schreef:ik heb nog niks binnen gekregen van donor worden zal binnen kort wel komen maar als je thuis komt te overlijden KUN je niet eens donor wijn behalve als je in het ziekenhuis overlijd anders zit er veel te veel tijd tussen zelf ben ik wel bloeddonor al heel mijn familie doet het behalve mijn pa want die slikt bloedverdunners het is een kleine moeite om iets te doen voor je medemens

Dat klopt, de kans dat je organen ook daadwerkelijk gedoneerd worden is vrij klein.

Voor bloeddonor heb ik me ook sinds kort opgegeven; ik hou alleen niet zo van naalden :?

ik hou ook niet echt van naalden en dat ze me prikken en het zijn echt dikke naalden maar het prikken deed niet echt pijn alleen werd ik niet goed toen er ongveer een halve liter uitgehaald werd en moest ik plat gaan liggen enz haha vreemde ervaring had ik ook nog nooit gehad maar er word heel goed voor je gezorgt dan en over een maand of wat ga ik dapper weer terug al zie ik er dan wel weer tegen op maar ik wil het gewoon voor andere mensen doen

coass
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor coass » 08 sep 2005 20:25

liefie schreef:
MrSokkie schreef:
liefie schreef:ik heb nog niks binnen gekregen van donor worden zal binnen kort wel komen maar als je thuis komt te overlijden KUN je niet eens donor wijn behalve als je in het ziekenhuis overlijd anders zit er veel te veel tijd tussen zelf ben ik wel bloeddonor al heel mijn familie doet het behalve mijn pa want die slikt bloedverdunners het is een kleine moeite om iets te doen voor je medemens

Dat klopt, de kans dat je organen ook daadwerkelijk gedoneerd worden is vrij klein.

Voor bloeddonor heb ik me ook sinds kort opgegeven; ik hou alleen niet zo van naalden ik hou ook niet echt van naalden en dat ze me prikken en het zijn echt dikke naalden maar het prikken deed niet echt pijn alleen werd ik niet goed toen er ongveer een halve liter uitgehaald werd en moest ik plat gaan liggen enz haha vreemde ervaring had ik ook nog nooit gehad maar er word heel goed voor je gezorgt dan en over een maand of wat ga ik dapper weer terug al zie ik er dan wel weer tegen op maar ik wil het gewoon voor andere mensen doen:?

wow, wat dapper!! complimenten! Meer dan voor al die mensen die vanachter hun bureau het formulier invullen en vinden dat zij nu recht hebben op organen.
Jij krijgt mijn bloed als je het nodig hebt... (ook A pos?) trouwens, aan de andere kant van de evenaar gaat het ook echt zo, neem dan maar je hele familie mee als je geopereerd wilt worden..

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 08 sep 2005 20:37

ik heb o negatief maar dan kan ik alle bloedsoorten krijgen dus jij mag aan mij even maar dat hoop ik nooit mee te maken
maar ik zie het voor mezelf beetje als verplichting om te doen mijn ma en broer doen het ook mijn pa mag het niet meer die slikt bloedverdunners en die is gehandicapt dus ja maar die heeft het ook altijd gedaan
maar ik heb daar ook eerlijk gezegt dat ik het eng vind maar kijk wel gewoon als ze de naald er in doen enz

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 08 sep 2005 23:21

coass schreef:
essieee schreef:Dit is je onderuut lullen!!!!!!

... ik me ergens onderuit???
sorry, ietsje duidelijker alsjeblieft, ik probeer de dilemma's aan te geven bij de zwart-wit stellingen die hier gedeponeerd worden...
Maar gelukkig vind je mn betoog goed (?)

Sorry essiee las het verkeerd! :oops: :oops:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 sep 2005 08:07

supergoed liefie! Ik was ook een keer flauwgevallen, maar dat kwam doordat ik niet genoeg gedronken had. Dus veel drinken van tevoren! (nee, geen alcohol)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 sep 2005 08:13

Lalage schreef:supergoed liefie! Ik was ook een keer flauwgevallen, maar dat kwam doordat ik niet genoeg gedronken had. Dus veel drinken van tevoren! (nee, geen alcohol)
Ik kan niet tegen het idee dat ik geprikt wordt, met allerlei kwaaltjes blijf ik zo lang aan modderen todat het onvermijdelijk is dat ik naar de dokter moet.. die naald :S

maar achteraf, je voelt niks van zo'n naald.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

coass
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor coass » 09 sep 2005 11:03

liefie schreef:ik heb o negatief maar dan kan ik alle bloedsoorten krijgen dus jij mag aan mij even maar dat hoop ik nooit mee te maken
maar ik zie het voor mezelf beetje als verplichting om te doen mijn ma en broer doen het ook mijn pa mag het niet meer die slikt bloedverdunners en die is gehandicapt dus ja maar die heeft het ook altijd gedaan
maar ik heb daar ook eerlijk gezegt dat ik het eng vind maar kijk wel gewoon als ze de naald er in doen enz

volgens mij betekent O neg dat je aan iedereen mag geven.... Je hebt namelijk helemaal niks erin zitten waaranderen op kunnen reageren...
Ik zou jou best willen geven (behalve dan dat de arts dat niet magtoestaan omdat het een verschillende bloedgroep is), maar ik heb een ander probleem, ik probeer elke 3 mnd te geven, maar heb zelf niet zoveel. Dus word elke keer weer weggestuurd! (hb 7.0 bijv)
Haha, lalaga, dan heb ik idd voor niks zoveel gedronken! (vroeger kreeg je wel een borrel na afloop)

coass

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 sep 2005 13:09

Raido schreef:Ik kan niet tegen het idee dat ik geprikt wordt, met allerlei kwaaltjes blijf ik zo lang aan modderen todat het onvermijdelijk is dat ik naar de dokter moet.. die naald :S

Insgelijks, Raido, dat is echt zwaar kloten :) ik heb ooit een keer 6 weken een blauwe arm gehad door een verkeerd geprikte naald en toen ik ook nog eens na het trekken van mijn verstandskiezen meer pijn van de prikken dan van het trekken gehad heb, ben ik echt doodsbang voor naalden :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 sep 2005 13:45

Gershwin schreef:
Raido schreef:Ik kan niet tegen het idee dat ik geprikt wordt, met allerlei kwaaltjes blijf ik zo lang aan modderen todat het onvermijdelijk is dat ik naar de dokter moet.. die naald :S

Insgelijks, Raido, dat is echt zwaar kloten :) ik heb ooit een keer 6 weken een blauwe arm gehad door een verkeerd geprikte naald en toen ik ook nog eens na het trekken van mijn verstandskiezen meer pijn van de prikken dan van het trekken gehad heb, ben ik echt doodsbang voor naalden :)

Blauwe plekken kan je voorkomen door 't een tijdje goed dicht te drukken als de naald eruit is. (ik moest voor m'n schildklier heel vaak bloed prikken, dan went het wel ;))

Maaike

Berichtdoor Maaike » 09 sep 2005 14:09

*is (nog) geen donor :wink: *

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 09 sep 2005 18:18

DAG allemaal,
ikebn vrij nieuw hier pas sinds deze week. Ik zit in de zorg en ben redelijk op de hoogte van de gang van zaken rondom donor gebeuren.
De hele discussie die gevoerd wordt of patient a of b hem krijgt slaat nergens op. Hier heb je geen inspraak in. Je kunt niet uit sluiten dat eenbepaalde person het wel of niet krijgt. er wordt gekeken welke persoon het orgaan waarschijnlijk het beste op neemt en er wordt boven aan de wachtlijst begonnen. Zelfs testamentair isdit niet mogelijk zoals iemand dacht te kunnen doen. Is vorm van discriminatie die niet kan.
Iemadn die alcohol verslaafd is krijgt overigens geen transplantatie. Moet minstens eenhalf jaar van de alcohol af zijn.
De kans dat je als donor zal dienen is erg klein. je moet onder speciale omstandigheden komen te overlijden. liefst al in het ziekenhuis op de ic. In principe moet iemand doormachines nog in "leve" gehouden worden zodat de organen nog bloed en zuurstof krijgen. Je hoeftniet bang te zijnd at er minder met je gedaan wordt omdat je donor bent. is fabeltje. je moet eerst hersendood verklaard worden en daargaat heel wat aan vooraf. Ook de organen die je aangegeven hebt zullen niet allemaal gebruikt worden. vaak is het zo dat er slechts voor een orgaan gekozen wordt om die te transplanteren. ze kunnen je niet helemaal leeg halen.
Begraven is nog steeds mogelijk en de familie kan ok afschied nemen. Alles wordt netjes afgewerkt en is niet zo zeer zichtbaar.
iemand zei nog van netvlies. Ookdat is door prothese niet zichtbaar. als je over ledenbent sluiten ze altijd je ogen dus ziet je men niets van.
WAt niet ter sprake is gekomen is het feit dat eent ransplantatie ook niet altijd succesvol is. Het orgaan kan ook afgestoten worden. Ook kan een orgaan niet altijd nog zoveel jaren mee en is soms een tweede transplantatie nodig.
VErder zijn er ook nog veel verhalenbekend van karakterveranderingen bij mensen met een transplantaat. IN hoe verre is een orgaan van een person en bevat het persoonlijkheid.
Overigens wordt nu nog lang niet genoeg gebruik gemaakt door artsen van het register en komt het er eigenlijk op neer da thet nog aand e directe familie gevraagd wordt.
Ik laat zelf de keuze bijmijn familie zij weten dat ik het goed vind maardat ik weet dat zij er moeite mee hebben en daarom hen op dat moment lat kiezen.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 09 sep 2005 19:09

coass schreef:
liefie schreef:ik heb o negatief maar dan kan ik alle bloedsoorten krijgen dus jij mag aan mij even maar dat hoop ik nooit mee te maken

volgens mij betekent O neg dat je aan iedereen mag geven.... Je hebt namelijk helemaal niks erin zitten waaranderen op kunnen reageren...
Ik zou jou best willen geven (behalve dan dat de arts dat niet magtoestaan omdat het een verschillende bloedgroep is), maar ik heb een ander probleem, ik probeer elke 3 mnd te geven, maar heb zelf niet zoveel. Dus word elke keer weer weggestuurd! (hb 7.0 bijv)
Haha, lalaga, dan heb ik idd voor niks zoveel gedronken! (vroeger kreeg je wel een borrel na afloop)

coass

ja dat zou ook wel kunnen ja weet ook niet precies mijn hb is altijd goed altijd 8.4
dus dat maakt niet uit en mijn bloeddruk is ook altijd goed maar ik vind zelf het vingerprikje meer gevoelig dan die grote naald in je arm
maar is het bij jullie ook zo dat je iedereen kan zien liggen enz bij ons is het gewoon in een algemene zaal waar ze het bloedprikken.

Terug naar “Archief”