Brion schreef:Marnix schreef:Brion schreef:Bij Yomanda worden OOK mensen genezen, en bij Emile Ratelband lopen de mensen ook ECHT met hun blote voeten door het houtskoolvuurtje. Ik zou zeggen: probeer dat laatste thuis zelf eens uit. M.a.w. de genezingen waar jij het over hebt, zeggen mij totaal niets. Wat mij wel wat zegt, is dat door dit soort toestanden mensen in de vernieling worden geholpen. Dàt hebben we in de documentaire van de EO kunnen zien. Ik ben gewaarschuwd; ik hoop jij ook.
Ga eens verder. Hoe moeten we omgaan met "gebedsgenezing"? Helemaal afschaffen omdat het soms ook niet goed gaat?
Heel goed luisteren wat Ds. van Essen daar in het programma voorafgaande aan de documentaire over te zeggen had. Dus weg met het spektakel, de claims, de verbinding diepte van het geloof en het wel of niet genezen door God, en dit soort zaken overlaten aan professionals en niet aan amateurs zoals Martin de Jong, Zijlstra, Emmenicke, Pastor Sunday, Benny Hinn, Yomanda, de Berea-healing-rooms, en ga zo nog maar even door. Het is niet voor niets dat mensen die professioneel met pastoraat bezig zijn (ja, dominees dus!) dit hele gedoe afwijzen. Daarmee wijzen ze gebedsgenezing niet af, maar wijzen al het gesjoemel af. Stoppen met die "pastorale ramp" dus.
De dominees hebben eeuwenlang verkondigd dat genezingswonderen voor vroeger waren. De meesten laten dit onderwerp compleet liggen. Het ligt niet zo simpel als je nu voorstelt. Ik zeg wel: weg met extremiteiten, maar dat we professionalisering nodig hebben: nee. Gebedsgenezing is eigenlijk simpel: het is gewoon bidden om genezing en dat in geloof tot God. Meer niet. Petrus deed niets moeilijks bij de lamme aan de poort. De man werd niet genezen door de kracht van Petrus, maar door de kracht van de Heilige Geest.
Mensen die er zich mee bezig houden moeten alleen ophouden met het verzinnen van allerlei onbijbelse verklaringen voor het uiblijven van het wonder en doen van allerlei beloften, die niet uitkomen. Als je de spanning op voorhand niet zo hoog opvoert, is er achteraf geen psychische schade. Pas als je als "genezingsbidder" de ervaring hebt, dat de meeste mensen waarvoor je bidt genezen worden, dan mag je daar sterke uitspraken over doen.
Waar ik maar niet omheen kan, is dat de bijbel wel een link legt tussen geloof en wonderen. Niet als een verwijt naar de zieke, maar geloof is een voorwaarde om te ontvangen. Jezus zei tegen Zijn discipelen, dat het door hun kleingeloof was, dat de maanzieke knaap niet genezen was. Dat is wat anders dan de zieke iets verwijten, maar er is dus wel een verband met geloof. Het gaat me echter te ver om daar alles aan op te hangen.
Wat het moeilijk maakt is m.i. niet het verband tussen wonderen en geloof, maar het verwijt dat wordt gemaakt, het "eigen schuld" gevoel. Maar laten we reëel zijn. Het is voor ons westers denkende mensen toch niet evident om een wonder te verwachten? Mijn natuur zit zo niet in elkaar. Petrus had een voordeel, daar bij de tempel. Hij had nog niet zo lang daarvoor Jezus aan de lopende band mensen zien genezen en nu was hij zelf vervuld met de Heilige Geest. Geloof hebben voor wonderen ligt dan dichtbij. Ik heb er zelf totaal geen moeite mee om te erkennen, dat ik niet vol van geloof voor wonderen ben. O, ja, ik geloof dat God het kan, ik heb het ook gezien, maar als ik in een concrete situatie moet bidden om een wonder, bekruipt de twijfel me.
Zonder er nu meteen alles aan te willen ophangen, lijkt het me een open deur om te zeggen, dat we waarschijnlijk allemaal weinig geloof voor wonderen hebben, of - om Jezus' woorden te gebruiken - 'kleingelovigen' zijn. En ik denk in z'n algemeenheid dus wel, dat dat een oorzaak is, dat er weinig wonderen gebeuren. We verwachten er gewoon niet veel. Nogmaals, daarmee wil ik niet zeggen, dat dit voor elk individueel geval geldt.
Het probleem, is verder, dat ik in de schrift nog nooit een andere reden ben tegengekomen en dat neigt er dus weer wel naar om te zeggen, dat het alleen aan geloof ligt. Ik ken vele andere verklaringen, maar die kunnen wat mij betreft de bijbelse toets niet doorstaan.
Beschouw dat eventueel maar als een uitdaging.