elbert schreef:Collateral schreef:elbert schreef:Collateral schreef:D) de bijbelteksten die A) moeten ondersteunen worden gebruikt om twee gedachten weer te geven:
1. God heeft alleen een enkelvoudige wil. Ten diepste heeft die wil maar 1 aspekt, nl. dat die altijd uitgevoerd wordt. God wordt hiermee gereduceerd tot een non-valeur: alles wat er gebeurt is blijkbaar met Zijn wil in overeenstemming.
God heeft een enkelvoudige wil, inderdaad, en dat lijkt me ook volstrekt normaal. God is namelijk geen gespleten persoonlijkheid, voor zover ik weet. En hij heeft ook geen leugenachtige politieke wil ('ja' zeggen, maar 'nee' bedoelen). Jij gelooft dat kennelijk wel: een God die zegt te willen dat iedereen behouden wordt, maar dat tegelijkertijd niet verwezenlijkt, terwijl Hij het wel kan. Verder zou Hij een wereld hebben gemaakt die van de ene mislukking in de andere rolt. Wie maakt God tot een non-valeur? Ik, die gelooft dat alles wat God maakt goed is, of jij, die gelooft dat God er een rotzooi van maakt en zijn Eigen maaksel daar verantwoordelijk voor acht?
Dat is een hyperbool waarbij je een aantal keren de bocht uitvliegt. Geen serieus argument dus.
Waarom is dat een hyperbool, en belangrijker: waar vlieg ik uit de bocht?
Het begint al bij de veronderstelling dat God een gespleten wil zou hebben als Hij de zonde wil straffen en tegelijkertijd de mens wil redden. Ik ben overigens de eerste om te onderkennen dat hier een gigantisch spanningsveld door ontstaat. Maar gespleten is de wil daarmee nog niet. Dat zou pas zo zijn als die beide aspekten van Zijn wil niet met elkaar verzoend zouden zijn.
En die zijn dus in jouw beeld niet met elkaar verzoend, verre van dat. Alleen voor de weinigen die in zullen gaan gaat die vlieger op. Echter, het overgrote deel van de mensheid is bestemd om te branden in de hel, en dat zou bij God toch moeten knagen. O nee, Hij wil het immers zelf? (Romeinen 9:18: "Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.") O nee, Hij wil dat immers absoluut niet (o.a. 1 Tim. 2:4)? In jouw denkbeeld is er dus overduidelijk sprake van een conflict. Jij probeert dat op te lossen door de conflicterende 'willen' namen te geven (ik noem dat splijten), maar daarmee los je dus het probleem niet op. Het feit blijft staan dat de verschillende willen voor verdeeldheid in God zelf zouden zorgen (dat zij verre!) en dat God zo niet meer geloofwaardig als een alwetend en almachtig God.
Daarnaast heeft het niet onderscheiden van verschillende aspekten van Gods wil, als direkt gevolg dat je God tot maker van foute zaken maakt, foute zaken als goed (of als iets neutraals) gaat bestempelen en onverschillig bent ten aanzien van beide zaken, omdat je het onderscheid als kunstmatig gaat beschouwen. Overigens snap ik dan weer niet waarom je je dan nog druk maakt over de hele materie (bijv. elbert die met z'n verkeerde opvattingen het forum onveilig maakt).![]()
Ik zeg niet dat het onderscheid goed/kwaad verkeerd is, ik zeg alleen dat ik denk dat het vanuit Gods point of view allemaal goed is. Jij wil er wellicht niet aan dat God ook voor de foute zaken zorgt, maar dan erken je een kwade macht buiten God die niet uit God is, en die God niet in de hand heeft. Dat loochent het feit dat alles uit God is, en het ontkent ook Gods almacht.
God zorgt dus ook voor de foute zaken, door ons onze gang te laten gaan. Wij zijn namelijk uit God (we zijn goden), dus samen met Hem verantwoordelijk. Daarbij kunnen we het onszelf makkelijk maken door het goede verkiezen boven het kwade. Het goede werkt namelijk goed voor ons, en het kwade niet. Het goede geeft ons liefde en het kwade geeft ons angst.
Collateral schreef:Overigens, volgens jou is alles wat realiteit is door God gewild en dus goed. Dus ook het feit dat ik het met je oneens ben en blijf.
De realiteit is inderdaad aan de ene kant perfect, hoewel hij aan de andere kant naar mijn (duale) smaak beter kan.Ik zie het als een perfect schilderij van een slagveld. Het schilderij is perfect, maar de personages hebben het niet allemaal naar hun zin.
Jouw duale smaak buiten beschouwing latend (voor mij is dat niet zo relevant), ben ik het voor de rest met je eens. Overigens zou dit ook heel goed kunnen betekenen dat in het totaalplaatje de ene persoon behouden wordt en de andere persoon niet, terwijl het allemaal volgens Gods wil is.
Klopt. Alleen dat wordt tegengesproken door een hoop bijbelteksten; degenen die ik genoemd heb, maar ook de teksten die spreken over het feit dat God liefde is. Maar als God iemand zou zijn die er behagen in schept om de een te liefkozen en de ander te vertrappen, dan zou dat heel goed kunnen betekenen dat niet iedereen behouden wordt.
Collateral schreef:Collateral schreef:De Bijbel vertelt ons over drie apekten van de wil van God:
A) Het bestuurlijke aspekt: God bestuurt alle dingen naar de raad van Zijn wil (dat is net iets anders dan dat Hij alle dingen zou besturen naar Zijn wil). Daarmee laat Hij de mogelijkheid tot zondigen dus open.
B) Het zedelijke aspekt: nl. God wil niet dat we zondigen en er volgt straf als we zondigen
Over A): wat is het verschil tussen Gods wil en de raad van zijn wil? Is Zijn wil werkelijk gespleten en vormen al Zijn willen een raad?
Laten we het simpel houden: raad is niet hetzelfde als wil, toch? Welnu, raad veronderstelt dat er een zaak is waardoor God te rade moest gaan bij Zichzelf (oneerbiedig gezegd). Dit sluit al uit dat er maar 1 aspekt aan Gods wil zou zitten, want dan zou die raad overbodig zijn. Waarom is die raad nodig? Vanwege het zedelijke aspekt van Gods wil en vanwege het genadige aspekt van Zijn wil. Vanwege het zedelijke aspekt zou God ons moeten straffen (B) en vanwege het genadige aspekt van Zijn wil (C) zou God ons genadig moeten zijn. Welke van de twee wordt het? Dat is in Zijn raad besloten (A). Het is in dit verband dan ook geen toeval dat de term "raad van Zijn wil" uit Ef. 1:11 staat in de context van de leer van de uitverkiezing (de uitverkorenen zijn nl. volgens dit hoofdstuk mensen die in Jezus Christus geloven). In Gods verkiezende raad is bepaald wie er behouden wordt en wie niet, dus wie er te maken krijgt met de straf die bij aspekt B hoort en wie met de genade die bij aspekt C hoort. Dit alles volgens de raad van Zijn wil (A). Dus geen alverzoening, maar verkiezing.
Wat je hier zegt klopt niet; het het heeft een aantal onverteerbare implicaties:
1) Het bestuurlijke aspect van Gods wil getuigt van onmacht; Hij kan er namelijk niet in slagen alle aspecten van Zijn wil te bevredigen.
Aangezien je het bestuurlijke aspect van Zijn wil als leidend moet veronderstellen (daar worden per slot van rekening de beslissingen genomen) is dat helemaal niet het geval. Want of een mens nou behouden wordt of verloren gaat, het is allebei volgens Gods wil.
Nee. Als er iemand verloren gaat, is dat hoe dan ook tegen Gods wil. Zie 1 Tim. 2:4. Het maakt niet uit welk naampje je die wil geeft.
Collateral schreef:2) Het zedelijke aspect van Zijn wil getuigt van onwetendheid en onmacht: het zou kinderlijk zijn om niet te willen dat we zondigen en toch te beginnen met de schepping en daarna te moeten toezien hoe de boel telkens uit de hand loopt. Hoezo alwetend? Hoezo almachtig?
Maak je geen zorgen. De boel loopt voor God niet uit de hand, alleen voor ons mensen misschien.
Ik kan heel goed willen dat mijn kinderen geen stoute dingen doen en ik kan ook daar strafmaatregelen aan verbinden, terwijl ik tegelijkertijd weet dat ze zich niet altijd aan mijn regels zullen houden. Daarmee loopt het voor mij nog niet uit de hand en heb ik nog steeds mijn ouderlijke macht in handen. En daarmee heb ik de overtredingen van mijn regels nog niet gewild.
Op het moment dat een van jouw kinderen zonder te kijken een druk kruispunt oversteekt, loopt voor jou de boel dan niet flink uit de hand?
Collateral schreef:3) Het genadige aspect van Zijn wil komt er helemaal bekaaid af; velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren, dus de meeste mensen komen er niet echt genadig van af. En een eeuwige straf voor tijdelijke vergrijpen lijkt me ook niet bepaald getuigen van een genadige wil...
Kortom: je hebt het over een wil die (tenminste voor een groot deel) getuigt van onmacht en onwetendheid. God onwaardig dus, en niet bijbels.
Volgens mij heb ik het over een wil die almachtig en alwetend is. Want God beslist van tevoren wie er wel en niet behouden worden. Dat voldoet prima aan zowel Zijn genadige wil als aan Zijn rechtvaardige wil en dus aan Zijn bestuurlijke wil. De reformatorische leer van de uitverkiezing en verwerping is het sterkste voorbeeld van Gods almacht en alwetendheid. Het kroonstuk op de theologie.
Ja, en bedacht door mensen die er geen snars van begrepen (zie het topic "Hoe (on)geloofwaardig is het christendom?"). Ik begrijp ondertussen een beetje wat je probeert te bereiken met je onderscheid tussen Gods drie 'aspecten' van Zijn wil, ofwel Zijn drie willen. De ene keer zijn het drie aspecten van één wil, en de andere keer zijn het drie afzonderlijke willen. Je hebt de voordelen van beide zienswijzen nodig om tot een consistent beeld te komen, en voor het gemak laat je de nadelen van beiden achterwege.
Wat klopt er niet:
1) God heeft sowiezo geen drie willen. Als Hij drie willen zou hebben zou Hij in Zichzelf verdeeld zijn.
2) Je spreekt over drie aspecten, maar dat is onzin. Aspecten zijn de verschillende kanten waarvan je iets kan bekijken. Echter, in jouw beeld is er sprake van meer dan één ding wat bekeken wordt. Je verwringt dit tot aspecten, en denkt daarmee het probleem opgelost te hebben. Je vergeet alleen dat die aspecten elkaar tegenspreken. Je bekijkt Gods wil van verschillende kanten, en ziet van iedere kant een verschillende wil. Je verwringt dus het woord 'aspect', want verschillende aspecten kunnen elkaar niet tegenspreken.
Het kan nu eenmaal niet zo zijn dat God wil dat een ongelovige voor eeuwig verloren gaat komt en tegelijkertijd dat hij niet voor eeuwig verloren gaat. God verwezenlijkt namelijk Zijn wil en het is onmogelijk om tegelijkertijd A en niet-A te verwezenlijken.
Collateral schreef:Collateral schreef:Over B): God wil niet dat we zondigen? Volgens mij is dat onzin en om dat te illustreren bedacht ik de 'Java-allegorie'. Daar heb je een paar keer overheen gelezen, kennelijk, want ik heb daar nog geen antwoord op gelezen. Laat ik mezelf maar eens quoten:Collateral schreef:[...]
Stel God eens voor als de Programmeur van het programma 'Universe'. Hij schrijft het programma zo dat Hij weet dat er twee objecten 'Human' zijn die na een bepaalde tijd hun eigen methode 'Sin()' zullen aanroepen. God compileert het programma, start het op en ziet na verloop van tijd op het scherm:
Event: Eva (Human) just fell into sin;
Event: Adam (Human) just fell into sin;
"Oeps," denkt Hij, "dit heb ik niet gewild..."
Klopt dit beeld? Ik denk van niet, maar dit is wel hoe jij de zaken voorspiegelt...
To state the obvious: een mens is geen java-programma. De mens is geschapen met een morele verantwoordelijkheid en daar aan vastgekoppeld een juridische aansprakelijkheid. Dit is juist de kwestie die in Genesis 2 (gebod) en in Genesis 3 (overtreding en straf) aan de orde komen. Ik ken geen java-programma dat beide door mij genoemde menselijke kenmerken bezit. Dus tenzij je me een voorbeeld kunt geven van een java-programma dat verantwoording moest afleggen aan de rechter, is het denk ik weinig zinvol om deze vergelijking van toepassing te achten.
N.B. ik heb niets tegen vergelijkingen, maar dan moeten de relevante aspekten en kenmerken wel behouden blijven en dat is in dit geval niet zo.
Haha, je bewijst wat ik al dacht: dat je geen zinnig antwoord hebt.Je haalt er een hoop irrelevantheden bij en vermeldt dat die relevant zijn en in de vergelijking niet behouden blijven. O, en bovendien is een mens geen Java-programma. Tsja.
[...]
Mijn bezwaar tegen jouw voorbeeld van het java-programma is niet dat de analogie an-sich verkeerd is, maar dat die onvolledig is. Op andere plekken heeft Paulus het nl. wel over zowel Gods zedelijke wil (Rom. 2 en 3) en over Gods genadige wil (het vervolg van de Romeinenbrief). Dus concluderend kun je zeggen dat in de Romeinenbrief Paulus alle drie de aspekten van Gods wil behandelt.
Je draait er weer omheen. Zoals ik al zei: mocht je evengoed persé willen dat het object 'Human' een morele verantwoordelijkheid heeft, prima. Het is alleen voor de vergelijking totaal niet relevant. Het gaat om de vraag of God e.e.a. heeft gewild door de schepping in gang te zetten en NIET of de mens verantwoordelijk is. Maar goed, het object 'Human' heeft vanaf nu een morele verantwoordelijkheid, zoals ik al schreef, dus Gods Zedelijke Wil kan het Zich niet beter wensen. Klopt de analogie nu, in jouw ogen?
Dit is trouwens een volstrekt Bijbels beeld, gezien de gelijkenissen van de verloren zoon, het verloren schaap enz.
Die laatste is aardig, ja. De Herder is net zolang bezig tot hij al zijn schapen bij Zich heeft. En het is niet zo dat Hij de ene laat verzuipen en de andere redt. Of het moet een Herder zijn met een gespleten persoonlijkheid...
Collateral schreef:Je bent dus inconsequent. Volgens jou heeft de mens geen vrije wil omdat hij niet het goede kan doen (wat trouwens grote onzin is), maar heeft Jezus wel een vrije wil, ondanks dat hij het kwade niet kan doen. Zowel bij 'het goede niet kunnen doen' en 'het kwade niet kunnen doen' is er sprake van een begrenzing, maar die ontken je / erken je net hoe het je uitkomt. Je probleem is dat jouw beeld ongeloofwaardig wordt als je de inconsequentie oplost.
Mijn definitie van vrije wil is de volgende: de vrijheid om zondeloos te zijn. Zodra er gezondigd wordt, ben je die vrijheid definitief kwijt. De gevallen mens heeft die vrijheid dus niet meer. Jezus had die vrijheid dus wel.
Het gaat dus niet om een begrenzing in de zin van "het kwade niet kunnen doen", maar om een begrenzing waar je, als je over die grens heen gaat, je niet meer terug kunt. Daarom stel ik dat wij, zondige mensen, onvrij geworden zijn. En dan is het zo dat we soms best nog wel goede dingen kunnen doen, maar de vrijheid om zondeloos te zijn, zijn we kwijt. Want we hebben al gezondigd en zijn daarom zondaar. Het is te vergelijken met de situatie waarbij je wel of niet je vinger in onuitwisbare inkt doopt. Zodra je je vinger er in gedoopt hebt, ben je de keuzemogelijkheid om zonder gekleurde vinger door het leven te gaan, kwijt.
Je gaat de mist in bij het begrip 'vrij'. De vrijheid van onze vrije wil houdt in dat we van alle mogelijke keuzes zelf kunnen kiezen welke we nemen. Let wel: mogelijke keuzes! Het uitwissen van onzichtbare inkt is een onmogelijke keuze, en het niet kunnen maken van die keuze beperkt de vrije wil dus niet.
Verder stelde je dat het God te doen was om een relatie van liefde tussen Hem en de mens. Tja, dat zou wederom betekenen dat ik het beter zou weten dan God: dat Hij Jezus in het paradijs had moeten zetten, en niet Adam. Omdat het absurd zou zijn dat ik het beter zou weten dan God klopt je denkbeeld alleen al niet.
God wist dus drommels goed dat de mens zou gaan zondigen, en Hij wilde ook dat het zo zou gaan.
[...] Want de reden van iemands veroordeling zit hem in de overtreding en niet in de mogelijkheid tot genade.
O? Ik dacht dat jij leerde dat de reden van iemands veroordeling hem in het feit zit dat dat God behaagt? Immers, als God ervoor kiest iemand te verharden voor de hel, is er geen mogelijkheid tot genade?