Zonder gemeente ben je geen goed christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 17 feb 2003 17:56

och corne dat je daar toch maar waarlijk lid van mag zijn. maar wat is je tijdelijke kerk waar je iedere zondag het Woord mag horen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 17 feb 2003 17:59

wat is iedereen toch niewsgierig naar mijn favourite kerk zeg? ik ben van geen enkele kerk lid hoor, als jullie mijn reacties lezen dan kan je ook zien dat ik vind dat elke kerk in NL geen bijbelse doctrine heeft. 's Zondags kerk ik op verschillende plaatsen, waar ik het nog redelijk kan uithouden wat doctrine en praxis pietica betreft.

Waarom Johannes1 klink er vertwijfeling door in je reactie of ik bij de Ware Kerk zou behoren?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 17 feb 2003 18:01

Waarom Johannes1 klink er vertwijfeling door in je reactie of ik bij de Ware Kerk zou behoren?

omdat ik het zo ijdel vindt omdat te zeggen dat je bij die Kerk mag horen. je doet net of je er al bent, beetje cru gezegd. dat je alles al weet enzo. maar het zou erg zijn als je straks hoort ga weg van Mij want Ik heb u niet gekend.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 17 feb 2003 18:04

Johannes1, ik weet op goede gronde dat ik een gekende van God ben, ik ken de stam mijns Liefste, als ik bevindelijke schrijvers lees of hoort wordt constant mijn hart verklaard. Als ik Guthry "des christens groot interest" leest bij het eerste gedeelte wat een toetssteen is van het zaligmakend deel aan Christus, dan kan ik alle toetsstenen doorstaan.

Maar hoe zit het geestelijk bij jou eigenlijk?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 17 feb 2003 18:08

je lijkt wel een ggin waar je in een andere topic zo tegen aan trapt. je zegt dat je je kan toetsen aan de toetstenen van guthry, maar ken je je ook toetsen aan de toetsstenen die M. Henry geeft in zijn boek zalig zijn de zachtmoedigen van geest.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 17 feb 2003 18:09

dat boek van M. Henry ken ik niet, ik ben verder zeker geen ggin'er

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 17 feb 2003 18:10

ken je je ook toetsen aan de toetsstenen in de Bijbel?

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 17 feb 2003 18:37

Dag broeders en zusters,

Lekker heftig die discussies hoor.
Allemaal mooi te lezen wat een ieder er zo van denkt te weten.

Ik heb weinig te zeggen op dit na:
Mijn zondagse kerkbezoek is naar een RKK-kerk :lol: , je leest het goed de RKK en ik ben er errug happy mee.
Dat er hier wordt gezegd de RKK = antichrist, lijkt mij heel erg op een veroordeling van alle mensen die daar te kerk gaan. Veroordeling lijkt me niet je intentie, toch Corne? :wink: Maar ondanks dat de RKK niet ideaal is, net zoals alle kerken, zijn er RKK-kerken, waar er erg goed gepreekt wordt en waar een gemeente leeft waar je met je gezonde verstand niet van kan zeggen dat het werk is dat niet geleid wordt door iets dat van God afkomt. Ik geloof dat ik de Heilige Geest ontvangen mag en dat Hij me wil leiden. Pasklare antwoorden hebben een aanbevelende smaak over zich en die is negatief. Negatief is toch niet het woord waar je aan moet denken als je aan God denkt. Een nadrukkelijke aanbeveling krijg ik toch wel vaak mee, vooral als je katholiek bent (zie posts op dit forum), en van vrijblijvendheid lijkt dan weinig sprake. En dat terwijl je weet dat je allemaal een eigen vrije willetje hebt gehad.

Om iets over het onderwerp te zeggen waar het om ging:

De RKK-kerk is er juist nu een voorbeeld van dat kerkelijk zijn iets is dat bij je geloven hoort. Kijk maar hoe leeg die kerken zijn gelopen in de laatste tientallen jaren. Maar wat er over is, waar ik weet van heb is niet alleen!
sol lucet omnibus

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 17 feb 2003 21:15

Corne, denk je dat het goed is om je af te zonderen van de kerk, en je dus eigenlijk te verheffen boven andere gelovigen? Sorry, maar volgens mij doe je dat wel. Hebben wij geen medegelovigen nodig? Een leider, herder, wegwijzer? Misschien denk je dat je genoeg hebt aan je Bijbel, of zeg je dat Jezus je leider is, maar is het niet beter om ook mensen te hebben die je kunnen steunen en begeleiden in je geloof? Wat heb jij tegen dominees?
Ik denk toch niet dat dat Bijbels is, Jezus stelde toch ook apostelen aan? Mensen die andere gelovigen kunnen leiden. Denk jij dat een dominee geen echt christen kan zijn?!
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 17 feb 2003 21:38

johannes1 schreef:

omdat ik het zo ijdel vindt omdat te zeggen dat je bij die Kerk mag horen. je doet net of je er al bent, beetje cru gezegd. dat je alles al weet enzo. maar het zou erg zijn als je straks hoort ga weg van Mij want Ik heb u niet gekend.
Hoi Johannes,

toch is twijfel (en dus ongeloof) een heel grote zonde.
Ik mag het zeggen: mijn Geliefde is van mij en ik van Hem!

Het is heerlijk om dat te mogen zeggen. Alles ís al volbracht, wij hoeven niets meer te doen.

Kom maar bij de Heere Jezus, kom maar gewoon, en Hij geeft je rust! Het is echt waar, ik heb het ervaren en duizenden en duizenden met mij!

Hartelijke groetjes van Chloë

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 17 feb 2003 21:41

toch is twijfel (en dus ongeloof) een heel grote zonde.

ik twijfel ook niet aan Hem, maar twijfel een beetje aan corne.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 17 feb 2003 21:42

Gelukkig maar! Aan mensen twijfelen is al een stuk minder erg volgens mij. :)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 18 feb 2003 07:43

Corne,

Je blijft kritiek spuien, zonder het nodig te vinden om je in meer dan tien regels te onderbouwen. Misschien moet je bij Dennis in de leer gaan. Van hem weet ik tenminste dat je na wat aandringen wel wat argumenten te zien krijgt (en vaak goede argumenten, die niet een twee drie onderuit te halen zijn.) Maar even een vraag je verdiept je in oudvaders begrijp ik. Ken je ook de namen van de Donatisten, Melchior Hoffman of Jean de Labadie?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 18 feb 2003 10:46

Ken je ook de namen van de Donatisten, Melchior Hoffman of Jean de Labadie?

De namen Donatisten en Melchior Hoffman ken ik wel, verder weet ik er niets van.
Jean de Labadie was een ds uit Middelburg die alleen waar gelovigen in de kerk wilde hebben.
Waarom vraag je dit?
Weet jij ook waar ik boeken van Jean de Labadie kan krijgen, of van Hoffman, of van de Donatisten?

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 18 feb 2003 11:01

Wie teveel let op de wind
komt nooit aan zaaien toe
en wie al teveel let op de wolken
nooit aan de oogst.

Prediker 11.4

Wat ik van je meekrijg hier Corne is niet je kwaadwillendheid, maar dat het meer lijkt op het zoeken van een bevestiging in je zoeken als op het zoeken van enige bevestiging die je op begaanbare paden brengen kan.
Ik dacht dat bovenstaande tekst daar wel bijhoorde.
sol lucet omnibus

Terug naar “Archief”