Moderator: Moderafo's
naomi schreef:Maar volgens mij is Jezus juist in eerste instantie gestorven voor de ongelovigen, de zondaren....
naomi schreef:Ik heb het idee dat iedereen die niet geloofd in jou ogen meteen al naar de hel gaat. Ik denk dat wanneer je dat tegen iemand zegt, je als het ware vast een vloek uitspreekt over diens leven.
naomi schreef:Ik denk dat het juist belangrijk is dat de ongelovigen de weg naar God leren kennen. Volgens mij is daar een opdracht voor de gelovigen..
En ja, idd, als je niet geloofd en je gaat dood kom je ook in de hel, maar zolang ze nog niet dood zijn....
naomi schreef:Het gaat mij meer om het feit dat jas letterlijk tegen mensen zegt: jij gaat toch naar de hel.
naomi schreef:Het gaat mij meer om het feit dat jas letterlijk tegen mensen zegt: jij gaat toch naar de hel. Ik denk dat je op die manier een vloek over iemands leven uitspreekt en dat je daarmee uit moet kijken.
Jas bedoeld niet van 'jij gaat naar de hel, en er is geen mogelijkheid meer voor jou'. Jas bedoeld, als jij zo leeft, zo doet, ga je in mijn ogen naar de hel, zie het als waarschuwing, kijk toch eens naar de kern van zijn boodschap! Dat moeten we hier allemaal veel meer doen, waar gaat het om?Als je tegen mensen zegt: jij gaat toch naar de hel, is de mogelijkheid voor de hemel er dus niet meer voor die persoon, terwijl die persoon nog leeft, terwijl die persoon nog bekeerd kan worden. Dat is wat me tegenstaat.
parsifal schreef:Oke we zijn het eens. Jas krijgt nu zoveel complimenten dat hij zich er vast ongemakkelijk bij gaat voelen.![]()
Terug naar het onderwerp maar. Een vraag voor Jas. Je zei dat het zien van de kerkdienst als de plaats waar kinderen van God samenkomen een Labadistische opvatting is. Volgens mij neem je hier de bocht wat te kort. Er zijn natuurlijk hypocrieten in de kerk. Maar dit doet toch niet af aan de gemeenschap van heiligen, die ook in de kerkdienst naar voren komt. Labadisme komt m.i. pas naar boven als je heel strikt gaat oordelen wie er wel of niet bij mogen, waarbij je niet Gods Woord en de Heilige Geest het recht geeft, maar zelf al gaat keuren en dat komt inderdaad vaak overeen met het onkruid weghalen terwijl het nog niet echt opgekomen is met het risico dat je teveel weghaalt.
jas schreef:parsifal schreef:Oke we zijn het eens. Jas krijgt nu zoveel complimenten dat hij zich er vast ongemakkelijk bij gaat voelen.![]()
Terug naar het onderwerp maar. Een vraag voor Jas. Je zei dat het zien van de kerkdienst als de plaats waar kinderen van God samenkomen een Labadistische opvatting is. Volgens mij neem je hier de bocht wat te kort. Er zijn natuurlijk hypocrieten in de kerk. Maar dit doet toch niet af aan de gemeenschap van heiligen, die ook in de kerkdienst naar voren komt. Labadisme komt m.i. pas naar boven als je heel strikt gaat oordelen wie er wel of niet bij mogen, waarbij je niet Gods Woord en de Heilige Geest het recht geeft, maar zelf al gaat keuren en dat komt inderdaad vaak overeen met het onkruid weghalen terwijl het nog niet echt opgekomen is met het risico dat je teveel weghaalt.
Het doel van de kerkdienst is m.i. tweeledig. Nl. degenen die nog niet met Christus één zijn, de weg der zaligheid wijzen, en degenen die wel reeds in Hem zijn, moeten vertroost en gesterkt worden vanuit het Woord. En ook weer afgebroken, vergeet dat niet. Want hoe wedergeboren men ook is, een mens gaat altijd weer zelf bouwen op de fundering van eigengerechtigheid. Ook na ontvangene genade. En daarom moet dat telkens weer met de grond gelijk gemaakt worden. Ook dat is de taak van de dienaar des Woords. Er wordt hier veel te veel en te gemakkelijk gebouwd. Er moet eens meer afgebroken worden, zodat er ook plaats is voor Jezus.
jas schreef:naomi schreef:Het gaat mij meer om het feit dat jas letterlijk tegen mensen zegt: jij gaat toch naar de hel.
Dat lieg je. Dat zeg ik niet. Hooguit kan ik zeggen; als je niet wedergeboren wordt of niet ingeplant bent in Jezus voor je sterft, ga je naar de hel. Nimmer zal ik tegen een persoon zeggen; je gaat naar de hel. Je pleegt hier een duivelse daad. Leugen en laster!
Marnix schreef:jas schreef:naomi schreef:Het gaat mij meer om het feit dat jas letterlijk tegen mensen zegt: jij gaat toch naar de hel.
Dat lieg je. Dat zeg ik niet. Hooguit kan ik zeggen; als je niet wedergeboren wordt of niet ingeplant bent in Jezus voor je sterft, ga je naar de hel. Nimmer zal ik tegen een persoon zeggen; je gaat naar de hel. Je pleegt hier een duivelse daad. Leugen en laster!
Misschien gaat het om de manier van brengen. Je kan zeggen: Jij gaat naar de hel. Als het goed is laat je het daar niet bij. Als het goed is begin je daar ook niet mee. Positievere insteek is: Je kan een fatnastisch eeuwig leven krijgen.
Als ik kijk naar de HC zie ik dat die eerst begint met het goede nieuws... en dan pas via ellende weer bij verlossing uitkomt. Dat is een hele andere manier van brengen... terwijl wel dezelfde boodschap gebracht wordt. Ik lees ook nergens in het nieuwe testament dat een evangelist met de boodschap "je gaat naar de hel" begint.
Marnix schreef:Waar het mij om gaat is aangeven dat je vaak dingen met een positievere insteek kan brengen. ZIe het als opbouwende kritiek
Op zich leuk dat je zegt dat de HC voor de wedergeboren christen is. Ik kreeg de 5 jaren voordat ik belijdenis heb gedaan cathechisatie vanuit de HC
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten