Weet geen titel voor dit loze verhaal...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 07 jun 2005 17:45

Flex187 schreef:Rara hoe komt dat???
de jaren zestig mensen ahdden nog een ideaal. De na-jaren-60 mensen niet meer. dus die hebben hun kinderen hooploos opgevoed. en die hooploze kinderen zijn nu de hooploze ouders van onze wanhopige leerlingen.
Er is geen toekomst perspectief meer, dus waar doe je het allemaal voor. Er bestaat geen werkelijkheid meer. En als je denkt dat er een werkelijkheid is wordt jje uitgemaakt voor fundamentalist en eventueel dood geschoten.
mensen hebben geen contact meer met elkaar omdat er geen tijd is. OF omdat iedereen teevee kijkt. En alleen maar communiceert via msn en dan denkt een goed gesprek gevoerd te hebben.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 07 jun 2005 18:19

Dus : komt allen! Laat ons een ideaal zoeken! We gaan weer gezellig met z'n allen rond den tafel zitten klaverjassen of monopolieen! Weg met die verdraaide computer! Weg met de tv die onmisbaar is geworden voor de algemene ontwikkeling voor kinderen. Luxe moet niet meer. We gaan vanaf nu elk weekend een flinke wandeling maken op de heide, vlinders vangen en vogels spotten! Wij,den nieuwe provo's !...

joris

Berichtdoor joris » 07 jun 2005 18:26

Rock-G schreef:Dus : komt allen! Laat ons een ideaal zoeken! We gaan weer gezellig met z'n allen rond den tafel zitten klaverjassen of monopolieen! Weg met die verdraaide computer! Weg met de tv die onmisbaar is geworden voor de algemene ontwikkeling voor kinderen. Luxe moet niet meer. We gaan vanaf nu elk weekend een flinke wandeling maken op de heide, vlinders vangen en vogels spotten! Wij,den nieuwe provo's !...
tja, tis raar maar waar. ik spreek iedere dag leerlingen uit nette christelijke gezinnen en die kennen hun ouders amper. als ik hun ouders bel en vertel wwaar hun kids mee bezig zijn schrikken ze zich rot.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 07 jun 2005 18:28

Oh nee maar dat ben ik absoluut met je eens. Was ook maar een beetje gek aan't doen :) Ik zou er niet aan moeten denken dat straks mijn zoontje aan me vraagt 'wat is dat voor raar beest' alstie een hond ziet lopen,omdat ie 24/7 aan de X-box zit....

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 07 jun 2005 21:18

Rock-G schreef:Dus : komt allen! Laat ons een ideaal zoeken! We gaan weer gezellig met z'n allen rond den tafel zitten klaverjassen of monopolieen! Weg met die verdraaide computer! Weg met de tv die onmisbaar is geworden voor de algemene ontwikkeling voor kinderen. Luxe moet niet meer. We gaan vanaf nu elk weekend een flinke wandeling maken op de heide, vlinders vangen en vogels spotten! Wij,den nieuwe provo's !...

Tja... misschien wel een heel goede suggestie van je... Om me heen zie ik nu kinderen van groep 6, 7, 8 van de basisschool die op een hele bizarre manier communiceren. Zo gauw ze thuis komen achter de pc, op msn met vriendjes en vriendinnetjes kletsen... die kinderen weten nauwelijks meer wat gewone communicatie is. Een gewoon, gezellig gesprek voeren kunnen ze niet samen want het is zo lastig om dan smileys te gebruiken enzo.. :? En als de ouders de pc een paar uur per dag verbieden kunnen ze altijd nog smssen (verhoogt het communicatieniveau ook niet echt). Zelf ben ik inderdaad opgegroeid met dammen, schaken, monopoly, risk, triviant, memory en mens-erger-je-niet; maar toen leerde je wel wat andere vaardigheden dan de kids nu :wink: :P

Joris heeft gelijk; kinderen krijgen iedere dag zoveel prikkels voorgeschoteld dat ze er zelf ook dol van worden... Vijf minuten rust is dan echt te veel gevraagd; laat staan een paar minuten stilte, want dan krijg je pas ècht aandrang om te gaan schreeuwen.. :?
'k Weet niet of de tv alleen de grote boosdoener is; misschien zijn computerspelletjes nog wel erger. Die dingen brengen kinderen (en trouwens ook volwassenen) in een compleet virtuele wereld die ze zich eigen gaan maken; 'k kan me voorstellen dat bij een kind het onderscheidend vermogen nóg :wink: minder is ontwikkeld dan bij een volwassene, dus voor hun is het helemaal moeilijk om nog een 'echte werkelijkheid' te hebben naast de 'virtuele werkelijkheid'.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 07 jun 2005 21:40

Flex187 schreef:Dan heb je ook nog het PGO (probleem gestuurd onderwijs) waarbij je in allerlei groepjes moet samenwerken. Ik weet niet wat daar het nut van is. Als ik kijk naar bijvoorbeeld mijn opa of vader, die hebben dezelde soort opleiding als mij gedaan alleen dan in de klassieke vorm en het valt me op dat ze veel meer vakkennis hebben. Nou ligt dat voor een deel ook wel aan mezelf, en komt die kennis misschien ook wel door jaren lange ervaring, maar dan nog. Ik heb het idee dat veel kennis gebaseerd is op een basiskennis die bij mij ontbreekt. Het motto is 'zoek het zelf maar uit'. Allemaal leuk enzo, en ik snap best dat het in de praktijk ook zo gaat, maar volgens mij moet de school de praktijk niet gaan imiteren, maar moeten ze zorgen voor goede basiskennis. Een school is een kennisinstituut. Of, dat zou het moeten zijn en is het volgens mij op dit moment niet. Ik heb al 4 jaar lang het idee dat ik maar wat zit aan te klooien, ondanks dat ik af en toe best mijn best doen. :P Herkent iemand dat op ligt het gewoon aan mezelf :P

Zou dat PGO ook niet een beetje de oorzaak zijn dat veel studenten eigenlijk geen wijs meer worden uit de chaos? En daarom maar even niks doen? Zelf heb ik hiervoor een deeltijdstudie in de klassieke vorm gevolgd: 7 x les, 1 x vrij, 9e week tentamen. Eventuele opdracht niet op tijd ingeleverd? Volgend jaar weer een poging; termijn is nu gesloten.
Een collega van me doet nu dezelfde opleiding, maar in de nieuwe vorm (zelfsturende teams dus; opdrachten inleveren wanneer je ze af hebt). Het is echt een drama hoe ze dan werken; ze proberen de praktijk idd na te bootsen (samenwerken met anderen, casus dit-en-dat oplossen) maar de achterliggende theorie komt niet of nauwelijks aan de orde. Als je de taken nog strategisch verdeelt ook kun je allemaal een 8 halen terwijl twee van de drie in een groepje hun boek niet eens open hebben gehad. 'k Kan me voorstellen dat je dan best 'ns een motivatiedip hebt, helemaal als je al in zo'n dipperig groepje zit. Ach... en je hebt drie jaar de tijd om je opdrachten in te leveren... Of is het in de voltijd anders?

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 08 jun 2005 01:30

Dat bedoel ik een beetje ja. Ik had deze week een beoordeling van een PGO groep. er waren 3 beoordelingen, 1 zelfbeoordeling, 1 groepsbeoordeling en 1 van de leraar. Bij de zelfbeoordeling geef je jezelf een hoog cijfer, bij de groepsbeoordeling elkaar en dan de leraar die ons in totaal 10 keer heeft gezien.... en daar moet dan wat uitkomen, tja. Waardeloos is het.

Maar ik doe een technische opleiding. Bijna alle vakken werken in groepjes, voor sommige vakken is dat ok. Maar ik heb dus ook technische vakken, waarbij je dingen moet berekenen. Dat is niet leuk en ook nog eens moeilijk. Maar als je het eenmaal weet dan hoef je er nooit meer over na te denken en daar gaat het om. Nadenken over wiskunde doen de freaks wel, die vinden het leuk, ik niet, ik moet het kunnen toepassen, verder niet. MAar wat doen ze? Je krijgt een les, tekst en uitleg, dat is goed. Maar vervolgens moet je een opdracht gaan maken, je krijgt er een boek bij en je mag het zelf uitzoeken.... Maar dat werkt dus gewoon niet bij een technisch vak. Dat moet je niet uitzoeken, je moet niet het wel opnieuw uitvinden. JE moet dingen oefenen en je moet er vaardigheid in krijgen, that's it!
Ik snap het achterliggende idee van zelfstandig werken enzo wel, maar de chaos die daar bij komt helpt die vakken niet ect...

Nee, ik snap dat PGO systeem niet zo. Ik heb een tijdje een sociale opleiding gedaan, daar werd ook veel op samenwerking gehamerd maar daar is het ook belangrijk dat je leert samenwerken. Dat is namelijk je werk, bij mij niet. Ik moet een huis kunnen bouwen en zorgen dat het niet in elkaar zakt. Daarnaast heb ik overigens ook wel weer wat soicale vaardigheden nodig maar dat schiet dan weer zwaar te kort net als de begeleiding in de groepen bij het samenwerken. Goed, ik kan nog wel ff doorgaan :P

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 08 jun 2005 14:55

Flex187 schreef:Nee, ik snap dat PGO systeem niet zo. Ik heb een tijdje een sociale opleiding gedaan, daar werd ook veel op samenwerking gehamerd maar daar is het ook belangrijk dat je leert samenwerken. Dat is namelijk je werk, bij mij niet. Ik moet een huis kunnen bouwen en zorgen dat het niet in elkaar zakt. Daarnaast heb ik overigens ook wel weer wat soicale vaardigheden nodig maar dat schiet dan weer zwaar te kort net als de begeleiding in de groepen bij het samenwerken. Goed, ik kan nog wel ff doorgaan :P

Haha, in ieder beroep heb je sociale vaardigheden nodig; al is het alleen maar om met je collega's of opdrachtgever te communiceren :wink: Maar ik begrijp je wel; zelf heb ik een bedrijfseconomische opleiding gedaan (en nu doe ik weer zoiets), maar écht sociale vaardigheden leer je niet met of van je klasgenoten. Dat leer je pas als je in een bedrijf komt waar allerlei mensen ook voor een deel voor hun eigen belangetjes vechten. Wat je in een groep op school nog samen doet (zoals jij zei: je geeft elkaar ook een hoog cijfer) dat kom je in een bedrijf niet of nauwelijks meer tegen... :? Heb ik zelf best aan moeten wennen; de theorie begreep ik wel; ik kon de vereiste berekeningen ook maken en rapportages opstellen, maar het ook 'verkopen' aan collega's (je hoeft niet te verdedigen, wel verkopen) kostte me in het begin errug veel moeite...
Is ook meteen het frustrerende: school zal nooit 1:1 aansluiten bij werk... :?
Meteen vraagje aan anderen: dat 'loze' gedrag, geen zin om je in te spannen, hebben jullie daar tijdens stage/afstuderen ook last van? Of dan ineens niet meer, misschien omdat het een nieuwe uitdaging is?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 08 jun 2005 18:07

Loezje schreef:Zo gauw ze thuis komen achter de pc, op msn met vriendjes en vriendinnetjes kletsen... die kinderen weten nauwelijks meer wat gewone communicatie is. Een gewoon, gezellig gesprek voeren kunnen ze niet samen want het is zo lastig om dan smileys te gebruiken enzo..

En dan nog het taalgebruik..........zucht :?

(Leuk onderschrift heb jij!! :D)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 08 jun 2005 18:32

Cathy schreef:En dan nog het taalgebruik..........zucht :?

Ervaring? :wink: 'k Heb ook een klein nichtje wat meer en sneller smst dan ik. 'k Moest best even kijken voordat ik snapte dat [_]> -_- een kop koffie vóór het slapen-gaan is... zucht... :? :oops:
Laatst gewijzigd door Loezje op 08 jun 2005 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 08 jun 2005 18:56

Loezje schreef:

Ervaring? :wink: 'k Heb ook een klein nichtje wat meer en sneller smst dan ik. 'k Moest best even kijken voordat ik snapte dat [_]> -_- een kop koffie is vóór het naar bed gaan is... zucht... :? :oops:

M'n jongste zoon is bijna 14....ik kijk wel eens mee over z'n schouder en vraag dan of ie er ook ondertiteling bij geeft.
De blik die ik dan krijg geeft me het gevoel dat ik uit de middeleeuwen stam, terwijl het slechts de vorige eeuw is! :wink:

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 08 jun 2005 18:58

BTW het verhaal van Johanne op pag 1 zal ik eens door de oudste laten lezen.......... :|

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 09 jun 2005 10:43

Cathy schreef:
Loezje schreef:

Ervaring? :wink: 'k Heb ook een klein nichtje wat meer en sneller smst dan ik. 'k Moest best even kijken voordat ik snapte dat [_]> -_- een kop koffie is vóór het naar bed gaan is... zucht... :? :oops:

M'n jongste zoon is bijna 14....ik kijk wel eens mee over z'n schouder en vraag dan of ie er ook ondertiteling bij geeft.
De blik die ik dan krijg geeft me het gevoel dat ik uit de middeleeuwen stam, terwijl het slechts de vorige eeuw is! :wink:

Ja, en dat is dan weer 5 jaar geleden. Kun je na gaan, ik voel al een generatiekloof met 20-ers.

Maarruh, wat is dit dan -_- [_]> ?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 09 jun 2005 10:54

Cathy schreef:BTW het verhaal van Johanne op pag 1 zal ik eens door de oudste laten lezen.......... :|

Heb k allang gedaan joh :J

*Geen verder commentaar*
..

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 09 jun 2005 12:41

Flex187 schreef:Maarruh, wat is dit dan -_- [_]> ?

Eeeerst een kop koffie nadat je bent opgestaan :mrgreen:

Terug naar “Archief”