Dat bedoel ik een beetje ja. Ik had deze week een beoordeling van een PGO groep. er waren 3 beoordelingen, 1 zelfbeoordeling, 1 groepsbeoordeling en 1 van de leraar. Bij de zelfbeoordeling geef je jezelf een hoog cijfer, bij de groepsbeoordeling elkaar en dan de leraar die ons in totaal 10 keer heeft gezien.... en daar moet dan wat uitkomen, tja. Waardeloos is het.
Maar ik doe een technische opleiding. Bijna alle vakken werken in groepjes, voor sommige vakken is dat ok. Maar ik heb dus ook technische vakken, waarbij je dingen moet berekenen. Dat is niet leuk en ook nog eens moeilijk. Maar als je het eenmaal weet dan hoef je er nooit meer over na te denken en daar gaat het om. Nadenken over wiskunde doen de freaks wel, die vinden het leuk, ik niet, ik moet het kunnen toepassen, verder niet. MAar wat doen ze? Je krijgt een les, tekst en uitleg, dat is goed. Maar vervolgens moet je een opdracht gaan maken, je krijgt er een boek bij en je mag het zelf uitzoeken.... Maar dat werkt dus gewoon niet bij een technisch vak. Dat moet je niet uitzoeken, je moet niet het wel opnieuw uitvinden. JE moet dingen oefenen en je moet er vaardigheid in krijgen, that's it!
Ik snap het achterliggende idee van zelfstandig werken enzo wel, maar de chaos die daar bij komt helpt die vakken niet ect...
Nee, ik snap dat PGO systeem niet zo. Ik heb een tijdje een sociale opleiding gedaan, daar werd ook veel op samenwerking gehamerd maar daar is het ook belangrijk dat je leert samenwerken. Dat is namelijk je werk, bij mij niet. Ik moet een huis kunnen bouwen en zorgen dat het niet in elkaar zakt. Daarnaast heb ik overigens ook wel weer wat soicale vaardigheden nodig maar dat schiet dan weer zwaar te kort net als de begeleiding in de groepen bij het samenwerken. Goed, ik kan nog wel ff doorgaan